بازی‌های کنسول PS5 Pro / پلی استیشن ۵ پرو
اخبار بازی خبر

کنسول PS5 Pro چه تغییراتی در بازی‌های انحصاری سونی ایجاد می‌کند؟

کنسول PS5 Pro به‌طور رسمی معرفی شده است و توسعه‌دهندگان در حال ارائه حالت‌های جدید و بهبود یافته برای بازی‌های خود هستند تا از تمام قدرت این کنسول جدید بهره ببرند. اما این موضوع در عمل چه معنایی دارد؟ پلی استیشن ۵ پرو چه بهبودهایی را برای بازی‌ها، مخصوصا عناوین انحصاری سونی به ارمغان می‌آورد؟

در رویداد پیش‌نمایش کنسول PS5 Pro که اخیرا برگزار شد، مدیران فنی برخی از بزرگ‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن، از جمله Marvel’s Spider-Man 2 و The Last of Us Part 2 و چند بازی دیگر، نظراتشان را درباره کنسول جدید سونی مطرح کردند و گفتند که چه بهبودهایی را می‌توانیم در بازی‌ها انتظار داشته باشیم.

آیا کنسول پلی استیشن ۵ پرو با قیمت ۷۰۰ دلاری ارزش خرید دارد؟

سه ویژگی اصلی PS5 Pro که توسط معمار ارشد سونی، مارک سرنی، در طی معرفی این کنسول اعلام شدند عبارتند از: GPU ارتقاء یافته که امکان رندرینگ تا ۴۵٪ سریع‌تر را فراهم می‌کند، قابلیت رهگیری پرتو (ری‌تریسینگ) پیشرفته که افکت‌های نوری بهتری ایجاد می‌کند و یک ارتقا دهنده هوش مصنوعی با نام PlayStation Spectral Super Resolution یا PSSR که به بهبود گرافیک بازی‌ها کمک زیادی می‌کند.

طبق گفته مایک فیتزجرالد، مدیر فناوری در استودیوی اینسامنیاک گیمز، همه این موارد را می‌توان در بازی Marvel’s Spider-Man 2 مشاهده کرد.

بازی‌های کنسول PS5 Pro / پلی استیشن ۵ پرو

فیتزجرالد می‌گوید:

اولین بهبود بزرگ در پلی استیشن ۵ پرو PSSR است که به ما اجازه می‌دهد حالت قدیمی افزایش وضوح را بهبود دهیم. اکنون ما می‌توانیم بازی را با وضوح پایین‌تر رندر کنیم و سپس آن را به وضوح ۴K برسانیم و جزئیات بیشتری از تصویر به دست آوریم. مورد دوم این است که در PS5 Pro یک سخت‌افزار جدید برای رهگیری پرتو داریم. ما انعکاس‌های عالی ری‌تریسینگ در بازی Spider-Man 2 را داریم که اجرای سریع‌تر آنها اهمیت زیادی دارد. سومین بهبود بزرگ، ایجاد یک قابلیت جدید به نام Performance Pro روی پلی استیشن ۵ پرو است که به شما اجازه می‌دهد تا کیفیت و جلوه‌های بصری حالت Fidelity Mode را با نرخ فریم حالت Performance Mode به دست می‌آورید.

بسیاری از مدیران فنی، از جمله اعضای استودیوی ناتی داگ اشاره کردند که در کنسول PS5 معمولی، بازیکنان اغلب مجبور بودند بین حالت Fidelity که وضوح بالاتر با نرخ فریم پایین‌تر (معمولاً ۳۰ فریم بر ثانیه) را ارائه می‌دهد و حالت Performance که نرخ فریم را به ۶۰ افزایش می‌داد اما با افت کیفیت بافت‌ها و ری‌تریسینگ همراه بود، یکی را انتخاب کنند. این انتخاب اجباری دیگر در PS5 Pro وجود ندارد، زیرا این کنسول می‌تواند به‌طور همزمان بازی‌ها را با وضوح بهتر و نرخ فریم بالاتر اجرا کند.

تراویس مکینتاش، مدیر فناوری در استودیوی ناتی داگ می‌گوید:

مهم‌ترین ویژگی، توانایی بازی کردن با ۶۰ فریم بر ثانیه در حالت ۴K است که اهمیت زیادی دارد. این ویژگی باعث می‌شود ما دیگر مجبور نباشیم بین کیفیت بالا و عملکرد مناسب یکی را انتخاب کنیم.

بازی‌های کنسول PS5 Pro / پلی استیشن ۵ پرو

The Last of Us Part 2 یکی از بازی‌هایی است که روی کنسول PS5 Pro بهبود خواهد یافت. از طریق حالت Pro Mode جدید، امکان اجرای بازی با کیفیت بصری بهتر و همچنان به‌صورت ۶۰ فریم بر ثانیه وجود دارد. اما مکینتاش می‌گوید که هر دو حالت Fidelity و Performance نیز در PS5 Pro بهبود خواهند یافت. او توضیح داد:

حتی حالت Fidelity روی کنسول PS5 Pro در مقایسه با پلی استیشن ۵ معمولی بهتر به نظر می‌رسد. همچنین برخی مشکلات عملکردی جزئی در حالت Performance روی پلی استیشن ۵ معمولی وجود داشت که در نسخه پرو بسیار بهبود یافته‌اند. نرخ فریم ۶۰ ثابت‌تر است و افت فریم‌ها کمتر شده‌اند.

مکینتاش می‌گوید شخصاً از قابلیت PSSR که از هوش مصنوعی برای افزایش وضوح و کیفیت گرافیک استفاده می‌کند، هیجان‌زده است. او در ادامه درباره اینکه چگونه از طریق این ویژگی می‌توان وضوح ۱۴۴۰p را به ۴K تبدیل کرد توضیح داد و گفت:

باید بگویم که واقعاً از قابلیت افزایش وضوح توسط هوش مصنوعی هیجان‌زده‌ام. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و علاقه‌مند به فناوری، ما همواره نگران موضوع انتقال پیکسل‌ها هستیم. رسیدن به این تعداد پیکسل در بازی واقعاً کار دشواری است، اما حالا به جای اینکه فقط تعداد پیکسل‌ها را افزایش دهیم، می‌توانیم روی موارد جذاب گرافیکی تمرکز کنیم. این یک مزیت بزرگ بوده است. نتیجه‌ای بسیار بهتر از روش‌های افزایش وضوح قبلی به دست می‌دهد، زیرا نه‌تنها روی بازی ما، بلکه روی بسیاری از بازی‌های دیگر می‌تواند آموزش ببیند و در هر تکرار، بهبود می‌یابد و خطاهای گرافیکی و ایرادها را برطرف می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه همه چیز را بهتر جلوه دهد.

بازی‌های کنسول PS5 Pro / پلی استیشن ۵ پرو

رودریک ون در استین، مدیر نورپردازی محیط‌ها و جهان بازی در استودیوی گوریلا گیمز، می‌گوید بزرگ‌ترین تغییرات در Horizon Forbidden West به افزایش وضوح تصویر و بهبودهای آن در کنسول PS5 Pro مربوط می‌شود؛ از نورپردازی بهتر گرفته تا افزایش کیفیت بافت‌ها در شخصیت‌ها. ون در استین توضیح داد:

بهبود بزرگی که توانستیم با استفاده از قابلیت‌های PS5 Pro انجام دهیم این بود که وضوح تصویر را افزایش دادیم، ثبات تصویر را که روی آن تمرکز داشتیم بالا بردیم و جنبه‌های مختلف تکنیکی مانند فیلتر کردن، سایه‌زنی و حجم‌دهی را بهبود بخشیدیم. آتش، هولوگرام‌ها و همچنین رندر پوست و مو بهتر شده و توانستیم فیلتر سایه‌ها را افزایش دهیم تا تصویری بسیار صاف‌تر و پایدارتر به دست آوریم.

قابلیت ری‌تریسینگ یا همان رهگیری پرتو، چند سالی است که وارد صنعت بازی شده، اما معمولاً در کنسول‌ها برای افرادی که حالت Performance را انتخاب می‌کنند (در واقع اکثر بازیکن‌ها)، این ویژگی غیرفعال می‌شود. اما PS5 Pro اکنون می‌تواند ری‌تریسینگ بهتری را به همراه نرخ فریم بالاتر ارائه دهد. خوزه ویلتا، مدیر فنی در استودیوی آوالانچ سافتور، توسعه‌دهنده بازی Hogwarts Legacy این موضوع را تأیید می‌کند.

بازی‌های کنسول PS5 Pro / پلی استیشن ۵ پرو

ویلتا می‌گوید:

یکی از معدود مواردی که توانستیم در بازی خود بهبود دهیم، این بود که بر سه حوزه تمرکز کردیم. اول، PSSR را پیاده‌سازی کردیم که وضوح تصویر بهتری را ارائه می‌دهد. دوم، بر ری‌تریسینگ تمرکز کردیم و سعی کردیم نه‌تنها بهترین قابلیت‌های رهگیری پرتو را فعال کنیم، بلکه نسخه قبلی این ویژگی را نیز بهبود بخشیم. همچنین توانستیم سایه‌های ری‌تریسینگ را اضافه کنیم و میزان انعکاس‌های آن را افزایش دهیم تا تصاویر واضح‌تر به نظر برسند و جزئیات بیشتری داشته باشند.

بازی‌هایی که در این مطلب از آنها نام بردیم، تنها چهار مورد از عناوینی هستند که برای بهبود در PS5 Pro تأیید شده‌اند. انتظار می‌رود با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه کنسول جدید در ۷ نوامبر (۱۷ آبان)، بازی‌های بیشتری نیز به این لیست اضافه شوند.

منبع: IGN


دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead

دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تهران گیمر
پاسخ

جالبه