مگی اسمیت - اصلی
انتخاب سردبیر سینما

مگی اسمیت؛ بهترین انتخاب برای نقش پروفسور مک‌گونگال در هری پاتر

حضور دِیم مگی اسمیت (۱۹۳۴ تا ۲۰۲۴) که نقش پروفسور مک‌گونگال را در فیلم‌های هری پاتر به زیبایی ایفا کرد، باعث شد تا این فیلم‌ها جذابیتی دوچندان پیدا کنند. به‌طور کلی، بازیگران بزرگسال در دنیای جادویی برادران وارنر فوق‌العاده بودند. بازیگرانی مانند ریچارد هریس، آلن ریکمن، رابی کولترین و دیگران که در کنار ستاره‌های جوان مانند دنیل ردکلیف، اما واتسون و روپرت گرینت بازی کردند تا این بازیگران جوان به مرور در نقش‌های اصلی جای خود را پیدا کنند. به‌طور طبیعی، هر بازیگر چیزی منحصربه‌فرد به شخصیت‌های محبوب کتاب‌های هری پاتر اضافه کرد؛ هرچند برخی تفاوت‌ها در صفحه نمایش بیشتر به چشم آمد. اما مگی اسمیت گویی برای نقش مینروا مک‌گونگال ساخته شده بود.

کارنامه درخشان مگی اسمیت به سال‌های دهه ۱۹۵۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که او توانایی‌های خود را در تئاتر، تلویزیون و سینما به نمایش گذاشت. مدت‌ها قبل از قبول نقش برای بازی در فیلم‌های هری پاتر، اسمیت به‌عنوان ستاره محبوب فیلم‌هایی مانند The V.I.P.s، The Prime of Miss Jean Brodie، Travels with My Aunt، California Suite، Room with a View، و بسیاری دیگر شناخته شده بود. این جواهر دنیای سینما برای همیشه با سریال Downton Abbey و دیگر اجراهایش به یاد خواهد ماند. با این حال، طرفداران هری پاتر همواره اسمیت را به عنوان استاد برجسته گروه گریفیندور به یاد خواهند داشت.

به تصویر کشیدن شخصیت سختگیر پروفسور مک‌گونگال از کتاب‌های هری پاتر

مک‌گونگال جدی ولی به‌شدت دوست‌داشتنی بود؛ درست همان‌طور که باید می‌بود

مگی اسمیت - ۱

معمولا در اقتباس‌های سینمایی که از روی کتاب ساخته می‌شوند، برای آن که سازندگان بتوانند بازیگری بزرگ جذب کنند، برخی از ویژگی‌های شخصیت‌های داستان فدا می‌شود؛ اما این برای مینروا مک‌گونگال در هری پاتر لازم نبود. اسمیت به‌طور کامل سخت‌گیر بودنِ این معلم هاگوارتز را به تصویر کشید. مک‌گوناگل قرار بود معلمی به شدت ترسناک باشد که حتی پرخاشگرترین دانش‌آموزان (مانند فرد و جرج ویزلی) نیز جرئت نکنند با او در بیفتند. در کتاب‌های هری پاتر، او شخصیتی بدون مزاح و سخت‌گیر دارد و می‌تواند تنها با یک نگاه و لب‌های فشرده، کلاسش را تحت کنترل درآورد. اما شخصیت مک‌گونگال چیزی بسیار بیشتر از این‌هاست.

اسمیت به مک‌گونگال شوخ‌طبعی و گرما بخشید

شخصیت اسمیت در هری پاتر نیاز به توازن دقیقی داشت

مگی اسمیت - ۲

چالش واقعی در بازیِ نقش پروفسور مک‌گونگال، تعادل بین سخت‌گیری‌های شخصیت و شوخ‌طبعی او بود. معلم هری به بی‌احترامی‌ها توجهی نمی‌کرد و عمیقاً دلسوز و عادل بود. اولویت مک‌گونگال همیشه رفاه دانش‌آموزانش بود و این چیزی بود که اسمیت می‌توانست با تلاش بسیار کمی (ظاهرا) به تماشاگران منتقل کند. چهره بازیگر در یک لحظه خشن بود و در لحظه بعدی به وضوح با محبت یا نگرانی همراه بود. البته، این تنها لایه دوم پیچیده شخصیت مک‌گونگال بود که اسمیت به خوبی اجرا کرد. سپس، نوبت به درخشش، گرما و شوخ‌طبعی او رسید.

بهترین فیلم‌های شبیه هری پاتر برای تماشا و ماجراجویی بیشتر

برخی از بهترین لحظات اسمیت در فیلم‌های هری پاتر، لحظاتی بودند که کمدی در اولویت قرار داشت. سخت‌گیری و ناامیدی او به عنوان مک‌گونگال در درس‌های رقص در «هری پاتر و جام آتش» بی‌نظیر بود؛ همان‌طور که دستورالعمل‌های سریع او به هری درباره شروع رقص در یول بال نیز عالی بود. نارضایتی کمدی اسمیت از رون در «هری پاتر و شاهزاده دورگه» و شادی بامزه‌اش در مقابل مجسمه‌های متحرک هاگوارتز برای دفاع از مدرسه در قسمت «یادگاران مرگ»؛ همه و همه کارهایی بودند که این بازیگر در نقش مک‌گونگال انجام داد که به یادماندنی و پر از گرمای منحصر به فردی بود.

نقش مک‌گونگال یکی از بهترین اجراها در تمام فیلم‌های هری پاتر است

مگی اسمیت در نقش مک‌گونگال، پایه و اساس هاگوارتز است

مگی اسمیت - ۳

کمپانی برادران وارنر برای شخصیت‌های بزرگسال در فیلم‌های هری پاتر، از بازیگران اسطوره‌ای کمک گرفت و این کار یکی از بهترین تصمیمات آن‌ها بود. بازی آلن ریکمن در نقش اسنیپ و مایکل گامبون در نقش دامبلدور با پیشرفت فیلم‌ها اهمیت بیشتری پیدا کردند؛ زیرا این شخصیت‌ها در نهایت نقش‌های کلیدی در داستان هری دارند. این امر نیاز به اجراهای قوی از سوی بازیگران داشت، و آن‌ها به وضوح از پس این کار برآمدند. از سوی دیگر، پروفسور مک‌گونگال هرگز در کانون داستان قرار نگرفت. نقش اسمیت بیشتر حمایتی بود؛ اما به نوعی به یکی از نقش‌های اصلی تبدیل شد.

هاگوارتز بدون پروفسور مک‌گونگال هاگوارتز نبود! اسمیت که در تمام فیلم‌های هری پاتر حاضر بود، همیشه آماده بود تا بینندگان را به این دنیای خیال‌انگیز ببرد. اجرای او دلپذیر، جدی، طنزآمیز، گرم و واقعاً زیبا بود و از ابتدا تا انتها، پایه و اساسی محکم برای این مجموعه فراهم کرد و چیزهایی را که در صفحه نمایش مشاهده می‌شد، با کتاب‌های رولینگ پیوند داد. در حالی که مگی اسمیتِ فوق‌العاده به خاطر ده‌ها نقش و اجرای عالی‌اش به یاد خواهد ماند، طرفداران هری پاتر همواره او را قلب و روح دنیای جادوگری خواهند دانست.

اگر شما هم از طرفداران فیلم‌های هری پاتر هستید، برای ما بنویسید که کدام بخش از نقش پروفسور مک‌گونگال را بیشتر دوست داشتید؟

منبع: Screenrant


از سختی‌های استریمر بودن تا داستان ازدواج تو وارکرفت؛ میزگیم با سایه

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الینا مالفوی💚🐍
پاسخ

پروفسور…🥲

رزالین
پاسخ

امیدوارم روحش شاد باشه ، واقعا بهترین انتخاب برای این نقش بود ، شاید رفته باشه ولی همیشه تو قلب ما پاتر هدا هست :)خدا میدونه چقد براش گریه کردم.

Draco
پاسخ

خیلی براش گریه کردم..همیشه تو قلبم میمونه ..چقد‌ می‌خندیدم به بعضی سکانسایی که توش بود

ستایش کریمی
پاسخ

من عاشق پرفسور بودم و واقعا خیلی براشون گریه کردم روحی شاد

Draco
پاسخ

خدایا من خیلی دوسش دارم همیشه بهترین آدم برای بازی این نقش میمونه

سارا
پاسخ

سرش خیلی گریه کردم امیدوارم هر جا هست روحش شاد باشه بهترین بازیگر بود و این نقش مخصوص خودش بود😭🥹