انتخاب سردبیر سینما

مقایسه جلوه های ویژه تلماسه ۲ با خاندان اژدها

مقایسه جلوه های ویژه تلماسه ۲ با خاندان اژدها

تلماسه ۲ به کارگردانی دنیس ویلنوو و سریال خاندان اژدها از جلوه‌های ویژه زیادی استفاده می‌کنند. در خاندان اژدها بیشتر برای نشان‌دادن نبردها و اژدهایان تارگرین و در تلماسه برای نشان‌دادن عظمت کرم‌های شنی آراکیس جلوه‌های ویژه به کار رفته است. مسئولین و عوامل جلوه‌های ویژه در کانال یوتیوبCorridor  Crew جلوه‌های ویژه خاندان اژدها و تلماسه ۲ را مقایسه کرده‌اند. در این مقاله چکیده‌ای از بحث‌ها و برداشت‌های این هنرمندان را می‌خوانیم.

واکنش عوامل جلوه های ویژه

عوامل VFX  در واقع سکانس فصل ۱ اپیزود ۹ خاندان اژدها با قسمت دوم تلماسه را مقایسه کرده‌اند؛ لحظه‌ای که اژدهای رنیس، یعنی ملیس به زمین برخورد می‌کند و گرد و‌ خاک همه جا را فرا می‌گیرد، با زمانی که پال در قسمت دوم تلماسه قصد دارد برای اثبات وفاداری خود به فرمن‌های آراکیس یک کرم شنی را رام کند، سپس روی آن سوار شود.

دنیس ویلنوو از جلوه‌های عملی سنگین و پرهزینه‌ای در این سکانس استفاده می‌کند. به همین خاطر این سکانس به شدت چشمگیر و طبیعی در آمده است. علاوه بر این، موسیقی هانس زیمر تاثیر و ماندگاری این لحظه فیلم را بیشتر می‌کند.

انتفاد شدید جرج آر. آر. مارتین از فصل دوم سریال خاندان اژدها

تلماسه در مقابل خاندان اژدها

سکانس رام‌شدن کرم شنی توسط پال

خاندان اژدها از جلوه‌های ویژه یا CGI برای به تصویر کشیدن ملیس و سایر اژدهایان تارگرین استفاده می‌کند. متخصصان VFX پخش‌شدن گرد و خاک در هوا در این سکانس را کمی مصنوعی می‌دانند؛ زیرا باور دارند، نورپردازی سریال سطح گردو‌غبار را به‌‌خوبی نشان نمی‌دهد. در حالی که در قسمت دوم تلماسه میزان نورپردازی با جلوه‌های ویژه کرم شنی هماهنگ است. به همین خاطر بیننده از عظمت کرم‌های شنی بیشتر شگفت‌زده می‌شود.

با این حال دست‌اندرکاران کمی به کیفیت جلوه‌های ویژه خاندان اژدها ارفاق کرده‌‌اند؛ چون هنگام ساخت CGI در پرده سبز کسی به‌درستی نمی‌داند، نتیجه نهایی چگونه از آب در می‌آید؛ از این نظر کار با CGI سخت‌تر است، همچنین CGI به ادیت و رندرینگ بیشتری نسبت به VFX نیاز دارد. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که فیلم‌های تلماسه برای سینماهای IMAX و خاندان اژدها برای صفحه عریض تلویزیون ساخته شده‌اند. همین مسئله اختلاف بودجه و محدودیت زمانی برای این دو پروژه را بیشتر مطرح می‌کند.

در بیشتر اپیزودهای سریال همیشه یک تارگرین بر اژدها سوار می‌شود. در حالی که پال همیشه سوار کرم شنی نمی‌شود. به همین دلیل خیلی نمی‌توان انتظار داشت، عوامل CGI خاندان اژدها تمام جلوه‌های ویژه سریال را بدون نقص بسازند؛ زیرا، تهیه‌کننده‌ها برای مدیریت بودجه سریال باید کمی از کیفیت جلوه‌های ویژه خاندان اژدها صرف‌نظر کنند.

با ‌این ‌وجود ما داریم درباره HBO صحبت می کنیم، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تلویزیونی آمریکا که به ساخت سریال‌های پرهزینه‌ای مانند Boardwalk Empire و Deadwood شهرت دارد.  برای همین عملکرد  HBO در این زمینه جای انتقاد دارد.

۱۰ سریال علمی - تخیلی که می‌توانید قبل از Dune: Prophecy ببینید

برنده نهایی

تلماسه سری رمان‌هایی محسوب می‌شود که فرانک هربرت ژانر فانتزی با علمی – تخیلی را تلفیق می‌کند، در حالی که کتاب خون و آتش که خاندان اژدها از آن اقتباس شده است، یک رمان دارک فانتزی است. به همین دلیل بین انتظار مخاطب خاندان اژدها و تلماسه تفاوت‌هایی وجود دارد. در ژانر علمی – تخیلی مخاطب در جاهایی انتظار در جاهایی منطق بیشتری وجود داشته باشد. در صورتی که در فانتزی کسی چنین انتظاری را ندارد؛ بنابراین هر دو اثر از جلوه‌های ویژه خوبی برخوردار هستند.

با‌این‌حال عملکرد تیم جلوه‌های ویژه تلماسه ۲ بهتر از خاندان اژدها است. به طوری که ممکن است در مراسم اسکار امسال تلماسه ۲ برنده جایزه بهترین جلوه‌های ویژه شود. قبل از این فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ در سال ۲۰۱۸ و قسمت اول تلماسه در ۲۰۲۲ برنده این جایزه شد.

در واقع دنیس ویلنوو مانند الگوهای زندگیش یعنی کریستوفر نولان و استیون اسپیلرگ مهارت زیادی در به کارگیری VFX در فیلم‌هایش دارد. نظر شما درباره این مقایسه چیست؟ به جلوه‌های ویژه  تلماسه ۲ و خاندان اژدها چه امتیازی می‌دهید؟

سوالات متداول

فرق VFX و CGI چیست؟ در CGI بیشتر از کامپیوتر و پرده سبز برای ساخت سکانس‌ها استفاده می‌شود. ولی VFX فرایند پیچیده‌تر و پرهزینه‌تری را دنبال می‌کند. چون به‌غیر از کامپیوتر، مدل‌های سه‌بعدی و طراحی صحنه بیشتری به کار می‌رود.

قسمت سوم تلماسه در چه تاریخی اکران می‌شود؟ تلماسه ۳ در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶ اکران خواهد شد.

منبع: screenrant


از سختی‌های استریمر بودن تا داستان ازدواج تو وارکرفت؛ میزگیم با سایه @Say3h

 

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها