معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود
سینما

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

گربه چکمه‌ پوش، که بیشتر اوقات با اسم خالی “گربه” صدا زده می‌شود، یکی از شخصیت‌های مهم در فرنچایز انیمیشنی Shrek است. در کمال تعجب تا اینجای کار، گربه چکمه پوش تنها کاراکتر سری انیمیشن‌های Shrek بوده که شانس درخشیدن در اسپین‌آف‌های (Spin-Off) اختصاصی خودش را داشته و علاوه بر سه‌تا از انیمیشن‌های سری اصلی شرک، شخصیت اصلی دوتا از اسپین‌آف‌های رسمی خودش نیز بوده و از قضا طرفداران بسیار زیادی هم دارد و با استقبال بسیار خوبی همراه بوده.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

در تیم سه‌نفره‌ی شرک و خره و گربه، یکی کچل و چاق و زشت و یکی دیگر هم عملا یک الاغ معمولی است، این وسط تنها گربه چکمه پوش است که از جذابیت بالایی برخوردار شده و انگار سهم هم‌تیمی‌هایش را در این زمینه خورده است!

پیشینه‌ی تاریخی گربه چکمه پوش

گربه چکمه پوش، یک کاراکتر داستانی و فیکشنال است که ریشه در فولک‌لورهای بسیار قدیمی اروپایی دارد و پیشینه‌ی تاریخی او حداقل تا جایی که می‌دانیم، به پانصد سال پیش و قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد. پیش از اینکه شخصیت گربه چکمه پوش برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ از طریق انیمیشن Shrek 2 به دنیای شخصیت‌های کارتونی و میلیون‌ها مخاطب غیر اروپایی در سرتاسر جهان معرفی شود، بیشتر طرفداران اروپایی این شخصیت در دوران مدرن، از طریق داستان‌های نوشته شده توسط چارلز پراولت (Charles Perrault) با گربه چکمه پوش آشنا شده بودند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

یکی از قدیمی‌ترین طراحی‌های صورت گرفته از کاراکتر گربه چکمه پوش در سال ۱۸۴۳ طراحی شده توسط L. Curmer در فرانسه (برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید).

چارلز پراولت یک ناشر فرانسوی در قرن ۱۷ میلادی بود که به تعریف امروزی‌اش، یک کلکسیونر داستان‌های فانتزی بود و در تلاش بود تا از گوشه و کنار جهان پیرامونش، داستان‌های مختلف را جمع‌آوری کند و آن‌ها را در قالب مجموعه‌های داستانی، چاپ کند و به انتشار برساند. در کتاب Tales from Past Times with Morals که در سال ۱۶۹۷ منتشر شده بود، داستانی تحت یک عنوان فرانسوی به معنای Tales of Mother Goose وجود داشت که در دل ماجراهای آن، یک شخصیت گربه‌ای بود که با نام‌هایی مثل The Master Cat (گربه‌ی ارباب) و Cat in Boots (گربه‌ی چکمه پوش) مورد خطاب قرار می‌گرفت و تقریبا تمامی ویژگی‌های شخصیتی همین گربه چکمه پوش مدرن و امروزی که در دنیای فانتزیِ انیمیشن‌های DreamWorks شاهدش هستیم را به همراه داشت.

اما خود چارلز پراولت فرانسوی هم با اینکه داستان کاراکتر معروف Cat in Boots (که بعدها به Puss in Boots تغییر یافت) را منتشر کرده بود و به نوعی تبدیل به معرف اصلی گربه چکمه پوش شده بود و مسبب معروف شدن آن بین مردم اروپا به شمار می‌رفت نیز در واقع خالق این شخصیت محسوب نمی‌شد. چرا که چارلز پراولت همانطور که ابتدا به آن اشاره کردیم، در واقع یک کلکسیونر داستان بود و خودش نویسنده و خالق این داستان‌ها محسوب نمی‌شد، بلکه تنها این داستان‌ها را از نقاط مختلف اروپا جمع‌آوری، چاپ و در قالب مجموعه‌های داستانی منتشر می‌کرد.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر گربه چکمه پوش این است که بدون توجه به قد و اندازه‌اش، مقابل هرکسی می‌ایستد و برایش خط و نشان می‌کشد.

قدیمی‌ترین نسخه‌ی شناخته شده از شخصیت گربه چکمه پوش، به ایتالیای قرن شانزدهم میلادی و سال ۱۵۵۱ در داستانی تحت عنوان Costantino Fortunato (به معنای کوستانتینوی خوش شانس) و به نویسندگی گیووانی فرانچسکو استراپارولا(Giovani Francesco Straparola)، نویسنده‌ی ایتالیایی برمی‌گردد. استراپارولا در این داستان، ماجرای شخصیتی مشابه گربه چکمه پوش را روایت می‌کند که در تلاش است تا به یک پسر فقیر به نام کوستانتینو برای رسیدن به یک پرنسس، کمک کند.

حتی قبل از اینکه نهایتا چارلز پراولت با به شهرت رساندن شخصیتی به نام گربه چکمه پوش کار را یک‌سره کند، یک نویسنده دیگر به نام گیام‌باتیستا باسیل (Giambattista Basile) نیز در سال ۱۶۳۴ از شخصیتی مشابه گربه چکمه پوش در کتاب داستان خودش به نام Cagliuso استفاده کرده بود.

تمام این اتفاقات در طول ۵ قرن دومینووار دست به دست هم دادند و گربه چکمه پوش را به یک شخصیت افسانه‌ای معروف و شناخته‌شده نزد مردمان اروپا تبدیل کردند. از آنجایی که دنیای انیمیشنی شرک پر شده از شخصیت‌های افسانه‌ای معروفی که از داستان‌های مختلف و افسانه‌های گوناگون قرض گرفته شده‌اند، شخصیت گربه چکمه پوش نیز سوژه‌ی داستانی بسیار جالبی به نظر می‌رسید و سازندگان انیمیشن Shrek 2 تصمیم گرفتند که آن را به عنوان یک قاتل حرفه‌ای با هدف به قتل رساندن شرک وارد داستان کنند تا در ادامه در قالب یک پیچش داستانی جالب و سرگرم‌کننده، در کنار خره به یکی از صمیمی‌ترین دوستان شرک تبدیل شود.

رزومه‌ی سینمایی گربه چکمه پوش

گربه چکمه پوش نخستین بار در سال ۲۰۰۴ و با انیمیشن سینمایی Shrek 2 وارد دنیای شخصیت‌های کارتونی DreamWorks شد و از همان اولین حضورش به قدری مورد استقبال مردم قرار گرفت که به یکی از کاراکترهای پایه ثابت فرنچایز شرک بدل شد و با تبدیل شدن به یک کاراکتر نمادین که پتانسیل مستقل شدن را نیز داشت، توانست باری دیگر در مقام شخصیت اصلی داستان، فیلم‌های اختصاصی و اسپین‌آف خودش را دریافت کند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

از Shrek 2 تا The Last Wish مثل یک مجموعه‌ی اختصاصی با محوریت کاراکتر گربه چکمه پوش به نظر می‌رسد.

تام هِستر (Tom Hester) طراح عضو استودیوی DreamWorks در زمان ساخت انیمیشن Shrek 2، مسئولیت طراحی شکل ظاهری کاراکتر گربه چکمه پوش را برعهده گرفت و برای اینکه در پروسه‌ی طراحی کردن این کاراکتر عملکرد قابل قبولی داشته باشد، شروع به الهام گرفتن از چند مبنع الهام متفاوت کرد. برای مثال در اولین قدم برای طراحی ظاهر اصلی این کاراکتر، شروع به مطالعه‌ی آناتومی و شکل ظاهری گربه‌های واقعی کرد و خیلی زود توانست بِیس اصلی چهره و بدن گربه چکمه پوش را کاملا بر اساس چهره و بدن گربه‌های واقعی طراحی کند و تنها تفاوت بین این کاراکتر و گربه‌های واقعی این بود که گربه چکمه پوش روی دو پایش می‌ایستد و حرکت می‌کند.

در ادامه، تام هستر برای شخصیت بخشیدن به این کاراکتر، تصمیم گرفت که چند ویژگی ظاهری منحصر به فرد را برای او در نظر بگیرد. هستر برای انجام این بخش از طراحی کاراکتر گربه چکمه پوش، از کاراکترهای معروفی مثل زورو، جیمز باند و ایندیانا جونز الهام گرفت و نتیجه‌ی کار، یک گربه‌ی بسیار کاریزماتیک و جذاب از آب درآمد که بسته به موقعیتی که در آن حضور دارد، می‎تواند شخصیتی بسیار خشن و هم بسیار مظلوم و بی‌گناه از خودش به نمایش بگذارد.

در بین کاراکترهای معروفی که به عنوان منابع الهام اصلی گربه چکمه پوش معرفی کردیم، قطعا بیشترین مقدار شباهت‌ها را می‌توان بین گربه چکمه پوش و کاراکتر زورو پیدا کرد. زورو و گربه چکمه پوش هر دو ریشه‌ای اسپانیایی دارند و از لهجه حرف زدنشان گرفته تا استایل مبارزه و نحوه‌ی شمشیر زنی‌شان کاملا پیداست که طراح شخصیت گربه چکمه پوش بیشتر از هر کاراکتر دیگری، از زورو الهام گرفته و او را به الگوی اصلی این گربه‌ی شمشیرزن یاغی تبدیل کرده است. یکی اشارات مستقیم به الهام گرفتن گربه چکمه پوش از شخصیت زورو، همان امضای شخصی‌اش است که با شمشیر سوزنی‌اش روی سطوح مختلف می‌اندازد و کاملا مشخص است که به طور کامل برگرفته از امضای شخصی زورو است.

المان‌های ظاهری و ویژگی‌های شخصیتی‌ای که تام هستر حین طراحی گربه چکمه پوش برای انیمیشن Shrek 2 در نظر گرفت، به قدری خوب از آب درآمده بودند که خیلی زود به ویژگی‌های اصلی این کاراکتر تبدیل شدند و در پروژه‌های بعدی این کاراکتر نیز مجددا مورد استفاده قرار گرفتند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

از نواختن ساز و رقص و آواز، تا شمشیرزنی و اسب‌سواری، هرچه خوبان همه دارند او یکجا دارد!

بعد از انیمیشن شرک ۲، به دنبال استقبال‌های بی‌سابقه‌ای که از کاراکتر گربه چکمه پوش به عمل آمده بود، سازندگان این فرنچایز در انیمیشن‌های شرک ۳ و Shrek Forever After همچنان به استفاده از گربه چکمه پوش ادامه دادند و به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ با انتشار این دو دنباله‌‌ی جدید سری شرک، محبوبیت گربه چکمه پوش به سطح کاملا جدید و غیرقابل انتظاری رسید و گروهی از سازندگان سابق انیمیشن‌های شرک در استودیوی DreamWorks تصمیم به ساخت یک انیمیشن Spin-Off با محوریت شخصیت گربه چکمه پوش گرفتند و یک سال بعد از اکران انیمیشن Shrek Forever After که در آن متفاوت‌ترین ورژن انیمیشنی گربه چکمه پوش را مشاهده کردیم، انیمیشن Puss in Boots را به عنوان پیش‌درآمد (Prequel) داستانی سری شرک به انتشار رساندند.

انیمیشن Puss in Boots موفقیت‌های بسیار زیای را از آن خود کرد و گربه چکمه پوش نیز به یک کاراکتر مستقل تبدیل شد که حالا دیگر برای درخشیدن نیازی به حضور کاراکتر‌هایی مثل خره و شرک ندارد و به راحتی می‌تواند تنهایی در فیلم خودش، مورد استقبال تمامی طرفداران سری شرک، یا حتی فراتر از آن، قرار بگیرد.

انیمیشن Puss in Boots خیلی زود به یک پروژه‌ی تجاری موفقیت‌آمیز تبدیل شد که حالا دیگر پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک ستاره‌ی جهانی را در اختیار کاراکتر گربه چکمه پوش قرار داده و این دیگر به عملکرد تیم سازنده بستگی دارد که چگونه می‌توانند از این فرصت‌های پیش آمده برای به شهرت رساندنِ هرچه بیشترِ گربه چکمه پوش و تبدیل کردن آن به یک برند سرگرمی جهانی، استفاده کنند.

بعد از اکران انیمیشن Puss in Boots در سال ۲۰۱۱ و خارج شدن گربه چکمه پوش از زیر سایه‌ی کاراکترهای بسیار محبوبی مثل شرک و خره، مدت بسیار زیادی بدون حضور گربه چکمه پوش و خره و شرک سپری شد تا اینکه در سال ۲۰۲۲ نوبت به انتشار دنباله‌ی جدید انیمیشن Puss in Boots با اسم کامل Puss in Boots: The Last Wish رسید. انیمیشنی که در مقایسه با دیگر حضورهای انیمیشنی گربه چکمه پوش، به مسئله‌ی جدی‌تر و نسبتا بزرگسالانه‌تری مثل مسئله‌ی مرگ می‌پردازد و در تلاش است تا یکی از سوالات پرتکرار در رابطه با مرگ را پاسخ دهد.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

بزرگترین نقطه قوت گربه چکمه پوش، دقیقا بزرگترین نقطه ضعف هر کس دیگری است: چشم‌های درشت و مظلومانه‌ای که هرگاه خودش را در خطر ببیند، آن‌ها را آشکار می‌کند و از مخمصه جان سالم به در می‌برد.

سرگذشت گربه چکمه پوش از منظر روایتی

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم و احتمالا هیچوقت هم قرار نیست آن را فراموش کنید، گربه چکمه پوش به عنوان یک قاتل حرفه‌ای از سوی شاه هارولد، پدر فیونا، گماشته می‌شود تا شرک را به قتل برساند و ملازمات رسیدن پرنس چارمینگ به فیونا را فراهم کند.

در ادامه گربه چکمه پوش که حالا با اسم خالی “گربه” از سوی شرک مورد خطاب قرار می‌گیرد، خیلی زود به یک گربه‌ی مظلوم و بی‌گناه تبدیل می‌شود که فقط کافی است کلاهش را از سرش بردارد و همزمان با نگه داشتن آن بر روی سینه‌اش، قرنیه‌ی چشمانش را گشاد، و دل هر بیننده‌ای را نرم می‌کند. در هر صورت عدو سبب خیر می‌شود و گربه با ملحق شدن به تیم شرک و خره، در جایگاه سه شخصیت اصلی داستان قرار می‌گیرد و تا همین امروز نیز به طرز موفقیت‌آمیزی همچنان جایگاه منحصر به فرد خودش در داستان شرک را حفظ کرده و در کنارش هم درخشیدن در مقام شخصیت اصلی اسپین‌آف‌هایپ/پرطرفدار و پرفروشش را ادامه داده است.

بعد از اینکه در انیمیشن Shrek 2 گربه چکمه پوش با هدف به قتل رساندن شرک در جنگل، به دوست صمیمی او تبدیل شد، نوبت به یک ماجراجویی جدید دیگر رسید و گربه چکمه پوش همراه با خره و شرک، راهی یک سفر جدید شدند تا در طول آن، برای پادشاهی سرزمین Far Far way، یک شاه جدید پیدا کنند تا شرک و فیونا بتوانند با سپردن پادشاهی به دست یک شخص قابل اعتماد، به زندگی معمولی خودشان در مرداب شرک ادامه دهند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

جمع شرک، خره، فیونا، اژدها و فرزندان نو رسیده‌ی خره و شرک، نزدیکترین تجربه‌ی گربه چکمه پوش از مفهومی مانند «خانواده» بوده است.

پیش از این خره و گربه، رابطه‌ی آنچنان خوبی با یکدیگر نداشتند و خره به هیچ عنوان نمی‌توانست به کسی که با هدف به قتل رساندن شرک وارد زندگی‌شان شده، اعتماد کند. اما در طول انیمیشن Shrek 3، رفاقت خره و گربه وارد فاز کاملا جدیدی شد و با وجود تمام کل‌کل‌ها و دعواهای بچگانه‌شان، به دوستان بسیار صمیمی یکدیگر تبدیل شدند.

در یکی از جالبترین قسمت‌های انیمیشن Shrek 3، یکی از طلسم‌های جادویی مِرلین، جادوگر افسانه‌ای که می‌خواست با استفاده از قدرت‌های جادویی‌اش شرک و خره و گربه را به سرزمین Far Far Away تله‌پورت کند، باعث جابه‌جا شدن کالبد فیزیکی خره و گربه با یکدیگر شد. به این صورت که گربه وارد بدن خره شد و خره نیز درون بدن گربه قرار گرفت. این اتفاق از یک طرف هم حسابی خره و گربه را نگران کرد و باعث اضطراب آن‌ها شد و هم از طرفی دیگر، سبب مستحکم‌تر شدن دوستی صمیمانه‌ی این دو نفر شد.

انیمیشن Shrek Forever After از خیلی جهات، متفاوت‌ترین نسخه در این فرنچایز به شمار می‌ورد و سعی دارد جهانی را به تصویر بکشد که در آن شرک وجود ندارد و هیچوقت هیچ شوالیه‌ای موفق به نجات دادن فیونا نشده بود. گربه چکمه پوش هم از آنجایی که دیگر فرستاده شدنش برای به قتل رساندن شرک جزو سناریوی اصلی داستان قرار نمی‌گرفت، سرگذشتی کاملا متفاوت را پشت سر گذاشته بود و شخصیتی کاملا متفاوت به خودش گرفته بود. در این دنیای موازی بدون شرک، گربه چکمه پوش سال‌های زیادی است که بازنشسته شده و به عنوان گربه خانگی لوس و نازک نارنجی فیونا، در کنار او زندگی می‌کند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

ورژن چاق گربه چکمه پوش در Shrek Forever After واقعا بامزه‌ترین نسخه از این کاراکتر محسوب می‌شود و در خنداندن بیننده‌ها حتی از خره هم پیشی می‌گیرد.

این ورژن از گربه چکمه پوش، تمام عمرش را در ناز و نعمت زندگی کرده و حسابی اضافه وزن پیدا کرده است. از بین تمامی انیمیشن‌های سری شرک که گربه چکمه پوش در آنها حضور داشته، این گربه‌ی حاضر در انیمیشن Shrek Forever After است که با وجود اضافه وزن شدید و بدن ورقلمبیده‌‌اش، زمینه‌ساز به موفقیت رسیدن شرک برای باطل کردن طلسم رامپل استیلتسکین می‌شود و فیونا را قانع می‌کند که این شرک واقعا راست می‌گوید و از یک دنیای موازی می‌آید که در آن شرک و فیونا با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و حتی صاحب سه فرزند نیز شده‌اند.

در دنیای انیمیشن Shrek Forever After، هیچوقت هیچ شرکی وجود نداشته که از ابتدا فیونا را از قلعه‌ی تنهایی‌هایش نجات دهد. بلکه این خود فیونا بوده است که بعد از سال‌ها انتظار برای از راه رسیدن یک شوالیه سوار بر اسب سفید (!)، روی پای خودش بلند می‌شود و تمرینات سخت ورزشی و رزمی‌اش را آغاز می‌کند و سپس با تبدیل شدن بک یک جنگجوی تمام عیار، خودش، خودش را از قلعه‌ی اژدها آزاد می‌کند، اما دیگر کسی نبوده که با بوسه‌ی عاشقانه‌اش طلسم فیونا را باطل کند و فیونا برای همیشه در ظاهر اصلی‌اش که یک دیو بوده، باقی می‌ماند.

تمام این اتفاقات در غیاب شرک دومینووار به وقوع می‌پیوندند و گربه چکمه پوش نیز از تاثیر غیبت شرک در امان نمی‌ماند. حالا که دیگر هیچ سفارش قتلی باعث آشنایی گربه با گروه شرک نشده، اتفاقات زندگی گربه طور دیگری رقم می‌خورند و این کاراکتر تا حد زیادی از زندگی حرفه‌ای‌اش فاصله می‌گیرد و رفته رفته به یک گربه خانگی لوس و نازک‌نارنجی با مقدار زیادی اضافه وزن، تبدیل می‌شود. طوری که دیگر حتی خودش نمی‌تواند مثل همیشه پشت کمرش را با لیس زدن تمیز کند و چکمه‌های همیشگی‌اش هم حسابی برایش کوچک شده‌اند و دیگر اندازه‌ی پاهای چاق و تپلش نیستند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

دست و پنجه نرم کردن گربه چکمه پوش با جک و لوبیای سحرآمیزش برای پیدا کردن غازی که تخم طلا می‌گذارد، یکی از بهترین کراس‌اُورهای انیمیشنی تاریخ محسوب می‌شود و امیدواریم دوباره مشابهش را از سوی استودیوی DreamWorks دریافت کنیم.

در انیمیشن Puss in Boots که در واقع یک پیش‌درآمد داستانی برای سری شرک محسوب می‌شود و زندگی گربه چکمه پوش قبل از آشنایی‌اش با شرک را به تصویر می‌کشد، شاهد روایت شدن سال‌های ابتدایی زندگی گربه به عنوان یک گربه‌ی بی‌سرپرست خیابانی هستیم که راهش به یک پناهگاه گربه‌های خیابانی می‌رسد و در آنجا توسط یک مادربزرگ مهربان، از او نگهداری می‌شود. گربه به مرور زمان هرچه که بزرگتر می‌شود، شخصیت قهرمانانه‌تری به خودش می‌گیرد و یک روز در جریان یک همایش خیابانی با حضور گاوهای وحشی، یک زن را از لِه شدن زیر پاهای یک گاو نجات می‌دهد و به قهرمان شهرشان تبدیل می‌شود.

گربه در سال‌های کودکی‌اش با یک تخم مرغ سخنگو به نام هامتی دامتی (Humpty Dumpty) آشنا می‌شود و این دو خیلی زود به دوستان صمیمی یکدیگر تبدیل می‌شوند. اما متاسفانه یک روز، مامورین شهر به جرم سرقت از یک بانک در پی گربه به راه می‌افتند تا او را دستگیر کنند و گربه نیز در کمال ناباوری متوجه می‌شود که این سرقت توسط دوست صمیمی‌اش هامتی دامتی به انجام رسیده و حالا هامتی دامتی نیز در تلاش است تا برای گربه پاپوش درست کند تا او را به جرم سرقت از بانک زندانی کنند. درحالی که سارق اصلی بانک، خود هامتی دامتی بوده است.

بعد از گذشت سال‌ها، گربه و هامتی دامتی، مجددا سر راه یکدیگر قرار می‌گیرند و تصمیم می‌گیرند با وجود تمام مشکلاتی که سال‌ها قبل پشت سر گذاشته‌اند، یک بار دیگر وارد یک ماجراجویی جدید شوند تا رویای دوران کودکی‌شان را به واقعیت تبدیل کنند: پیدا کردن یک غاز افسانه‌ای که تخم طلا می‌گذارد! سپس به لطف جادوی همیشگی تیم DreamWorks، مستقیما وارد داستان افسانه‌ای جک و لوبیای سحرآمیز می‌شوند. باقی داستان را هم اگر نمی‌دانید بهتر است خودتان انیمیشن Puss in Boots را تماشا کنید و از ادغام شدن داستان‌های معروف توسط نویسندگان خلاق تیم DreamWorks لذت ببرید.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

گربه چکمه پوش با وجود تمام خصوصیت‌های شاعرانه و رمانتیکش، اساسا مرد خانواده‌ نیست و سرنوشتی که برای رابطه‌اش با کیتی رقم خورد، کاملا با شخصیت‌پردازی او همخوانی دارد.

گربه چکمه پوش برخلاف شرک و خره، هیچوقت در سری Shrek فرصت عاشق شدن را پیدا نمی‌کند و هیچ آرک داستانی رمانتیک و عاشقانه‌ای برای این کاراکتر رقم نمی‌خورد. با این وجود اما بالاخره در اسپین‌آف‌های اختصاصی گربه چکمه پوش، یعنی دو انیمیشن Puss in Boots سال ۲۰۱۱ و Puss in Boots: The Last Wish سال ۲۰۲۲، گربه چکمه پوش با گربه‌ی مونث دیگری به نام کیتی پنجه‌نرم (Kitty Softpaws) آشنا می‌شود.

این دو گربه‌ی شمشیرزن که هر دو لهجه‌ی اسپانیایی زیبایی دارند و چکمه‌های مشکی و بلند می‌پوشند، در ابتدا رابطه‌شان را با جنگ و دعوا آغاز می‌کنند و سپس به مرور زمان به یکدیگر علاقمند می‌شوند. در انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish در قالب یک فلش‌بک به گذشته، مشاهده می‌کنیم که گربه چکمه پوش و کیتی درحال برگزاری مراسم عروسی‌شان بوده‌اند که به یکباره گربه تصمیم می‌گیرد به جای ازدواج کردن و شروع یک زندگی مشترک در کنار کیتی و از همه مهم‌تر، دور شدن از ماجراجویی‌های خطرناک، کیتی را در مراسم ازدواج تنها می‌گذارد و از آنجا فرار می‌کند.

دلیلش هم چیزی نیست جز اینکه همچنان بتواند زندگی پرماجرا و سرشار از تهدیدات و خطرات گوناگونش را ادامه دهد و همواره مثل خانه به دوش‌ها، از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر و از شهری به شهری دیگر، در حرکت باشد. گربه چکمه پوش خودش خیلی خوب می‌داند که شروع یک زندگی عادی و تشکیل خانواده، قرار نیست مثل خیلی‌های دیگر برای خود او نیز خوب پیش برود.

بلکه قرار است مدام نگران از بین رفتن امنیت خانواده‌اش باشد و عملا هیچوقت طعم شیرین یک زندگی آرامش‌بخش و دور از خطرات دوران یاغی‌گری‌اش را تجربه نکند. به همین دلیل است که درست در لحظه‌ی آخر، فرار را به قرار ترجیح می‌دهد و به سمت ادامه‌ی زندگی مجرمانه‌اش به راه می‌افتد.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

امیدواریم در آینده ماجراجویی‌های بیشتری را با حضور کیتی پنجه‌نرم در کنار گربه چکمه پوش تماشا کنیم.

انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish به عنوان آخرین هنرنمایی گربه چکمه پوش در دنیای سینما (حداقل تا به امروز) در مقایسه با تمام دیگر انیمیشن‌های نام برده شده در این مطلب، به ابعاد درونی و شخصی‌تر زندگی گربه چکمه پوش وارد می‌شود و دست و پنجه نرم کردن او با خود کاراکتر «مرگ» را به تصویر می‌کشد.

قطعا شما هم این اصطلاح معروف را شنیده‌اید که می‌گویند گربه‌ها ۹تا جان دارند و به این راحتی‌ها زندگی‌شان به پایان نمی‌رسد. در انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish گربه چکمه پوش متوجه می‌شود که تا حالا ۸تا از ۹تا جان خودش را استفاده کرده و حالا تنها یک جان برایش باقی مانده و اگر آن را هم از دست بدهد، دیگر قرار نیست مجددا به زندگی برگردد.

به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که به سراغ یک شئ افسانه‌ای به نام The Last Wish (آخرین آرزو) برود که در داستان‌ها گفته شده هرکس از آن استفاده کند، یکی از آرزوهایش برآورده خواهند شد و حالا گربه چکمه پوش هم می‌خواهد آن را برای احیا کردن تمامی ۹تا جان خودش استفاده کند. در این بین، همزمان باید حضور یک گرگ وحشتناک را هم تحمل کند که در واقع تمثیلی از خود مرگ است و سایه به سایه هرجا که می‌رود در یک قدمی گربه در انتظار است تا آخرین جانش را هم از او بگیرد و برای همیشه آن را به دیار باقی بفرستد. از بین تمامی انیمیشن‌هایی که گربه چکمه پوش در آن‌ها حضور داشته، انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish مفهومی بسیار عمیق‌تر را دنبال می‌کند و سعی دارد زوایای پنهان شخصیت گربه چکمه پوش را برایمان آشکار کند.

معرفی کاراکتر گربه چکمه پوش؛ از دل تاریخ تا هالیوود

شخصیت مرگی که در The Last Wish در قامت یک گرگ ظاهر می‌شود، مفاهیم فلسفی و پنهان زیادی را در خود جای داده و فراتر از یک گرگ شرور معمولی و یک آنتاگونیست کلیشه‌ای است که صرفا می‌خواهد قهرمان داستان را شکار کند.

احتمال خداحافظی با گربه برای همیشه

علاوه بر تمامی انیمیشن‌های نام برده شده، یک سریال انیمیشنی نیز به نام The Adventures of Puss in Boots با محوریت شخصیت گربه چکمه پوش توسط یک گروه جانبی در استودیوی DreamWorks به تولید رسید که از سال ۲۰۱۵ پخش خود را آغاز کرد و ۶ فصل متوالی نیز ادامه یافت تا اینکه نهایتا با انتشار فصل ششم و پایانی‌اش در سال ۲۰۱۸ رسما به پایان رسید و تولیدش نیز متوقف شد.

سازندگان اصلی انیمیشن‌های سینمایی Puss in Boots و Shrek به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که داستان‌های روایت شده در ۶ فصل انیمیشن سریالی The Adventures of Puss in Boots هیچکدام به اصطلاح Canon Event (رویداد اصلی) نیستند و در یک دنیای مشترک با دنیای انیمیشن‌های سینمایی این کاراکتر، اتفاق نمی‌افتند. بلکه بیشتر مانند یک دنیای موازی عمل می‌کند و گربه چکمه پوشی که در این سریال مشاهده می‌کنیم، دقیقا همان گربه چکمه پوشی نیست که در انیمیشن‌های سینمایی Puss in Boots و شرک مشاهده کرده‌ایم.

شما کدام یک از نقش‌آفرینی‌های گربه چکمه پوش در انیمیشن‌های ساخته شده توسط استودیوی DreamWorks را بیشتر می‌پسندید؟ آیا دوست دارید که مجددا شخصیت گربه را در یک انیمیشن سینمایی دیگر مشاهده کنید؟ متاسفانه مدتی قبل شایعه‌ای مبنی بر عدم حضور کاراکتر گربه چکمه پوش در انیمیشن درحال ساخت Shrek 5 به گوشمان رسید که هنوز به طور رسمی از سوی استودیوی DreamWorks به تایید نرسیده است. بر اساس اطلاعات موجود در این شایعه، استودیوی DreamWorks تنها در صورتی حاضر به استفاده‌ی دوباره از کاراکتر گربه چکمه پوش در انیمیشن Shrek 5 خواهد بود که ساخت انیمیشن Puss in Boots 3 به طور رسمی تایید شود.

با توجه به موفقیت‌های بسیار چشمگیر انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish و همچنین فروش ۴۸۵ میلیون دلاری‌اش در مقایسه با بودجه‌ی تولید ۱۰۰ میلیون دلاری، تایید ساخت سومین انیمیشن  Puss in Boots اصلا دور از انتظار نیست و در صورت به وقوع پیوستن این دنباله، قطعا شاهد حضور گربه چکمه پوش در انیمیشن Shrek 5 نیز خواهیم بود. انیمیشنی که درحال حاضر پروسه‌ی ساخت خود را سپری می‌کند و برای اکران در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. یعنی ۱۶ سال بعد از اکران انیمیشن Shrek Forever After و ۲۵ سال بعد از اکران نخستین انیمیشن Shrek!

 

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها