انتخاب سردبیر سینما نقد و بررسی

نقد انیمیشن ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار

نقد انیمیشن ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار

ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار در سال ۲۰۱۱ با همکاری پیتر جکسون و استیون اسپیلبرگ اکران شد. جکسون در ساخت فیلم نقش تهیه‌کننده و اسپیلبرگ نقش کارگردان را برعهده داشت. انیمیشن از نظر جلوه‌های ویژه و موشن کپچر بی‌نظیر است. به طوری که احساس می‌کنید گاهی جای دیدن انیمیشن، دارید یک فیلم را تماشا می‌کنید؛ بنابراین، از نظر فنی و ساختاری نقص و ایرادی ندارد. بیشتر ضعف‌های آن به داستان و روایت انیمیشن برمی‌گردد. همراه ما با نقد و بررسی ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار باشید.

ادای احترامی به ایندیانا جونز

مبارزه نهایی فیلم

تن تن شاید معروف‌ترین و محبوب‌ترین سری  کمیک‌بوک در ایران به شمار رود. زمانی که کمیک‌های دیسی و مارول در ایران کمیاب‌تر بودند اکثر مردم از طریق تن تن با این سبک داستانی آشنا شده بودند؛ داستان‌هایی که در آن همه چیز از توطئه‌های سیاسی، کالت‌های مذهبی، جنایات سازمان‌یافته، تاریخ و گنج‌های ناشناخته وجود داشت. در واقع قبل از این که شخصیت‌هایی مثل نیتن دریک، ایندیانا جونز و لارا کرافت خلق شوند. یک خبرنگار جسور و شجاع دست به چنین ماجراجویی‌های دیوانه‌واری می‌زد.

اسپیلبرگ بیشتر از این که بخواهد یک اقتباس وفادار از کمیک‌های هرژه بسازد. ادای احترامی به فیلم‌های معروف و موفق خود یعنی ایندیانا جونز می‌کند. شواهدی از این که اسپیلبرگ و لوکاس برای خلق ایندی یا ایندیانا جونز از تن تن الهام گرفته‌اند وجود ندارد. با‌این‌حال عجیب هم نیست که چنین اتفاقی رخ داده باشد. چون اسپیلبرگ و لوکاس برای خلق باستان‌شناس نمادین خود از کمیک‌بوک‌های دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی الهام گرفته‌اند، زمانی که اولین قسمت‌های تن تن چاپ شده بودند.

ترکیبی سمی از کتاب های معروف تن تن

لحظه‌ای که تن تن طوماری را در کشتی پیدا می‌کند.

داستان ابتدا شروعی مشابه مانند کتاب راز اسب شاخدار دارد. در ابتدا تن تن یک کشتی عتیقه به نام اسب شاخدار یا یونیکورن را از دستفروشی می‌خرد. اما در راه می‌بیند دو متقاضی به دنبال خرید کشتی هستند. با‌این‌حال تن تن به آن‌ها جواب رد می‌دهد و به خانه می‌رود. در خانه برفی سگ تن تن هنگام دنبال‌کردن گربه‌ای کشتی را می‌شکند و از آن طومار کوچکی با حروف رمزنگاری‌ شده خارج می‌شود. تن تن تا می‌خواست این طومار را بیشتر بررسی کند، پس از مدتی متوجه می‌شوند سارقان، کشتی را دزدیده‌اند.

اگر این سری از کتاب‌ها را خوانده باشید، حتما ادامه ماجرا را می‌دانید. فقط تحریف بزرگی در داستان اتفاق می‌افتد این است که ویلن اصلی فیلم به جای برادران برد، ساخارین است. این شاید عجیب‌ترین تغییرات داستانی در اقتباس‌ها محسوب شود. چون یکی از بی‌آزارترین و آرام‌ترین کاراکترهای کتاب به بزرگ‌ترین ویلن فیلم تبدیل می‌شود. در کتاب، ساخارین فقط یک کلکسیونر کشتی‌ است.

ساخارین در مقابل هادوک

ساخارین در مقابل هادوک

تن تن با تعقیب ساخارین سر از کشتی کارابوجان در می‌آورد. پس ماجرای کشتی یونیکورن با کتاب خرچنگ چنگال طلایی ترکیب می‌شود. به همین دلیل در کارابوجان تن تن با ناخدا هادوک مست و بی‌خبر از همه چیز آشنا می‌شود. سپس سعی می‌کند او را هوشیار کند تا به کمک او از دست ساخارین فرار کند.

در نهایت پای گنج راکهام سرخ‌پوش به ماجرا باز می‌شود، در واقع راکهام سرخ‌پوش و فرانسیس هادوک به‌ترتیب اجداد ناخدا هادوک و ساخارین هستند. به همین دلیل سرنوشت دوباره آن‌ها را روبروی هم قرار می‌دهد. اگر چهره ساخارین را با راکهام مقایسه کنید، متوجه شباهت‌های ظاهری بین این دو می‌شوید. احتمالا نویسندگان با توجه به شباهت زیاد این دو کاراکتر، آن‌ها را به هم نسبت داده‌اند.

در قرن هفدهم فرانسیس هادوک در یکی از جنگ‌ها با راکهام شکست می‌خورد و تسلیم می‌شود. با‌این‌حال شبانه پس از مبارزه‌ای با راکهام و شکست او فرار می‌کند. علاوه بر این، تمام گنج‌هایی که بدست آورده بود را غرق می‌کند و مشخصات آن‌ها را در سه کشتی مخفی می‌کند تا راکهام هیچ‌وقت این گنج‌ را پیدا نکند. به همین خاطر در ابتدای فیلم ساخارین سعی داشت، کشتی را از تن تن بخرد. ولی وقتی چون تن‌تن علاقه‌ای به فروختن کشتی نداشت، مجبور می‌شود آن را بدزدد.

انیمیشنی شلوغ ولی هیجان انگیز

همان‌طور که می‌بینید سه کتاب راز کشتی شاخدار، گنج راکهام و خرچنگ چنگال طلایی با همدیگر در فیلم ترکیب می‌شود. به همین خاطر فیلم روایت بسیار شلوغی دارد. با‌این‌وجود بسیار هیجان‌انگیز است. به طوری که اسپیلبرگ بعضی از سکانس‌های انیمیشن را اکشن‌تر از کتاب در آورده است. علاوه بر این، انیمیشن را شبیه فیلم‌های ایندیانا جونز می‌سازد. این تشابه تا حدی خوب و تا حدی بد است. از این نظر که فیلم اتمسفر کتاب‌های تن تن را کمتر دارد، امتیاز بدی محسوب می‌شود.

در این شلوغی  بعضی از شخصیت‌های فرعی و دوست‌داشتنی کتاب مثل دوقلوهای تامسون و تامپسون کمتر دیده می‌شود. با‌این‌حال تن تن و هادوک نسبتا از شخصیت‌پردازی خوبی برخوردار هستند. ساخارین نیز ویلن بدی نیست، منتهی کتاب‌های تن تن شرورهای خوب زیادی مثل راستاپاپولوس دارد. برای همین دیگر لازم نبود یکی از شخصیت‌های درستکار کتاب را به یک ویلن تبدیل کنند.

ویدیو گیم پلی بازی جذاب تن تن را در اینجا ببینید

اقتباسی آزاد و سلیقه ای از تن تن

انیمیشن اقتباسی وفادار از کتاب محسوب نمی‌شود.

اگر از طرفداران کتاب هستید، بهتر است با دیدی باز به پای این فیلم بنشینید، چون همان‌طور که می‌بینید، این انیمیشن بیشتر یک اقتباس آزاد است تا یک اقتباس وفادار، موضوعی که خیلی از طرفداران کتاب، آن را دوست نداشتند. با‌این‌حال ماجراهای تن تن از لحاظ محتوا و ساختاری از خیلی از انیمیشن‌های اخیر هالیوود جلوتر است.

چنین چیزی آن دوران به چشم نمی‌آمد. ولی حالا که بیشتر استودیوهای انیمیشن‌سازی مانند دیزنی که فیلم‌هایی با درون‌مایه‌های وک می‌سازند. چنین انیمیشنی ارزش بالاتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، گرافیک و جلوه‌های ویژه‌ای را بیشتر در بازی‌های ویدیویی می‌توان دید. به همین دلیل فیلم متوسط رو به بالایی محسوب می‌شود. نظر شما درباره اقتباس تن‌تن چیست؟ شما عملکرد فیلم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ حتما در بخش نظرات آن را در میان بگذارید.

منبع: scottalanmendelson


داستان‌های ترسناک سری جی‌تی‌ای که حتما باید بدونی #gta

 

 

 

 

 

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها