Death Note
اخبار سینما و انیمیشن انتخاب سردبیر برترین‌ها برترین‌های سینما و انیمه سینما

۱۰ اثر پیشنهادی که طرفداران انیمه Death Note باید تماشا کنند

انیمه‌های مشابه و هم سطح Death Note آن‌چنان‌که فکر می‌کنید رایج و در دسترس نیستند. اگر این‌چنین بود اقتباس استدیوی Madhouse از مانگای شاهکار سوگومی اوبا به احتمال زیاد خیلی وقت پیش از حافظه عمومی جامعه پاک می‌شد؛ ولی در عوض Death Note به انیمه‌ای تبدیل شده که حتی در گذر زمان و رفت و آمد بسیاری از انیمه‌های فوق‌العاده، کماکان به عنوان یکی از بهترین آثار برای معرفی افراد ناآشنا به انیمه شناخته می‌شود و حتی بعد از گذر بیش از ۱۵ سال از پخش آن، هنوز نیز مثل همان زمان پخش خود، از پرطرفدارترین انیمه‌های حال حاضر به شمار می‌رود.

هرچند انیمه این اثر، شناخته شده‌ترین ورژن موجود از دث نوت است. کشمکش‌های لایت و اِل در مدیوم‌های سرگرمی دیگری نیز به وقوع پیوسته که بسیاری از آن‌ها با بازخوردهای نه چندان مطلوبی روبرو شده است. دو فیلم لایو-اکشن ژاپنی ساخت ۲۰۰۶ این اثر روی هم رفته واقعاً خوب بوده و ارزش تماشا را برای طرفداران مانگا یا انیمه دارد. در عوض دنباله این دو فیلم، L: Change the World، ساخته سال ۲۰۰۸، یک دنباله واقعاً غیرلازم بود که از بسیاری لحاظ در رسیدن به هدف خود شکست خورد؛ با این وجود برخی نقاط آن هنوز جذابیت‌های خود را نگه داشته. سریال ژاپنی ساخته ۲۰۱۵ این اثر در عوض تصمیمات خلاقانه بسیاری را در قبال داستان می‌گیرد که در نتیجه آن، می‌توان این سریال را به نوعی یک خط زمانی موازی در مقابل داستان اصلی تصور کرد که رابطه بین لایت و اِل را به گونه دیگری به تصویر می‌کشد. دوباره در سمت سینما، فیلم ژاپنی ساخته ۲۰۱۶، Death Note: Light up the New World را داریم که دنباله تا حدی شلوغ و اشباع شده‌ای بر دو فیلم لایو-اکشن اول سری است. در نهایت نیز اقتباس هالیوودی و آمریکایی سال ۲۰۱۷ را داریم که یک آش شلم شوربای جمع ناشدنی است که با موفقیت خشم، تمسخر و سردرگمی مخاطبش را نسبت به خود برمی‌انگیزد.

در کل راه‌های زیادی برای تجربه دفتر مرگ در حال حاضر وجود دارد و این بدون حساب کردن مانگاهای مکمل یا اقتباس‌های موجود در قالب ویدیوگیم است. با این وجود Death Note به هیچ وجه یک فرنچایز بی حد و مرز نیست و در نهایت بعد از مدتی طرفداران آن برای پر کردن جای خالی بازی‌های ذهنی درگیرکننده و تروریسم جهانی که در جای‌جای Death Note وجود دارد باید به دنبال جایی دیگر بگردند. به همین دلیل است که در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا با ده انیمه که شباهت‌های زیادی با Death Note دارند آشنا شوید و اگر علاقمند بودید آن‌ها را امتحان کنید. با مجله بازار همراه باشید تا مروری بر این آثار انجام دهیم.

Code Geass: Lelouch of the Rebellion

Code Geass

Code Geass

بیننده‌های قدیمی‌تر انیمه، قطعاً با روایت قدرتمند و تصویرگری بی‌نهایت مسحورکننده Code Geass آشنا هستند و بعضی حتی روی آن قسم می‌خورند. داستان این انیمه در دنیای موازی ای رخ می‌دهد که در آن امپراتوری بریتانیای کبیر موفق به فتح ژاپن شده و به صورت کاملاً امپریالیستی روی کشورهای تحت تسلط خود حکومت می‌کند. این میان لولوش لمپروژ، دانش‌آموزی بریتانیایی است که به ژاپن منتقل شده و روزی برحسب اتفاق صاحب قدرتی به نام «گیاس» می‌شود. قدرتی که از آن به عنوان «قدرت پادشاهان» نیز یاد می‌شود. این قدرت به لولوش اجازه می‌دهد تا هر شخصی به دستورات او عمل کند؛ فارغ از این که این دستورات چقدر مشکل‌ساز یا احمقانه به نظر برسند. البته همراه با این قدرت، مسئله مرگ و زندگی را نیز به میان می‌کشد. یک دانش‌آموز با همچین قدرتی، قطعاً باید بلوغ ذهنی کاملی داشته باشد تا بتواند از آن به صورت صحیح و هوشمندانه استفاده کند.

انیمه های پاییز ۲۰۲۴ که باید تماشا کنید + ویدیو

Code Geass مشابه Death Note،  یکی از انیمه‌های به شدت شناخته شده و کلاسیکی است که با نهایت ظرافت، روی موضوعاتی مثل اثر قدرت و فساد ناشی از آن تمرکز می‌کند، البته با این فرق که Code Geass به نسبت Death Note بسیار اثری سیاسی‌تر بوده و روی موضوعات این‌چنینی مانند اثرات حکومت‌های ناکارآمد، دیکتاتوری، نژادپرستی، پروپاگاندا و… نیز تمرکز بسیار زیادی دارد. بعلاوه، Code Geass یک انیمه ژانر مکا (Mecha) است که در اثر آن تکیه زیادی به بخش‌های اکشن با بازیگری روبات‌های پولادین غول‌پیکر خود دارد و این تمرکز در فصل دوم خود بیشتر نیز می‌شود. هر چند این تفاوت‌های فاحش دو انیمه را از هم بسیار متمایز می‌کند. ولی در نهایت درون‌مایه‌ها و هسته هر دو اثر همواره Code Geass و Death Note را در دنیای انیمه در یک گروه مرتبط به هم قرار می‌دهد.

Death Parade

Death Parade

Death Parade

Death Parade یک انیمه فوق‌العاده دیگر برای تازه واردان به دنیای انیمه است که موارد تازه زیادی را به همراه خود به ارمغان می‌آورد. موضوع این انیمه پیرامون این سؤال فلسفی می‌چرخد که معنای واقعی مرگ چیست. در دنیای این انیمه، بعد از این که هر شخص می‌میرد، کسی به بهشت یا جهنم نمی‌رود؛ بلکه وارد یک بار بسیار مجللی می‌شوند که توسط بارتندر ماهری به نام دسیم اداره می‌شود.

داستان از این قرار است که این بار به نوعی حکم یک برزخ را دارد که در آن دسیم علیه فرد تازه فوت شده (یا بهتر بگوییم، روح فرد تازه فوت شده) در یک بازی شانسی به رقابت می‌پردازد. اگر شخص تازه وارد در انتهای این بازی برنده شود، به وی اجازه تناسخ دوباره در دنیای مادی داده می‌شود. اما اگر شخص در این بازی بازنده اعلام شود، روح وی مستقیم به دنیای نیستی فرستاده شده و عملاً از صحنه هستی پاک می‌شود. ایده‌ای که برای یک انیمه فلسفی به شدت جاه‌طلبانه و جالب توجه بوده و به وسیله کشمکش‌هایی که بین هر شخصیت رخ می‌دهد، داستان‌های متنوعی از خود به وجود می‌آورد که مخاطب را میخکوب می‌کند.

با مجموعه شخصیت‌های متنوعی که در هر قسمت، یکی از آنان وارد این بار شده و در بازی‌های مرگبار آن شرکت می‌کند، انیمه حالتی اپیزودیک و منقطع دارد و این نظر شباهت‌های بین Death Parade و Death Note خیلی سطحی است. این ماهیت هر قسمت و تمرکز آن روی مسئله مرگ و زندگی است تا در کنار تلاش بی‌وقفه هر شخصیت برای چنگ‌زدن به این موقعیت Death Parade را به یک شاهکار فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

Kaiji

Kaiji

Kaiji

Kaiji یکی دیگر از آثار استدیوی Madhouse است که از خیلی لحاظ آن را می‌توان نقطه متضاد Death Note در نظر گرفت. در Death Note داستان شخصیت‌های نابغه خود را در یک نبرد ذهنی به جان هم می‌انداخت، در حالی که Kaiji یک سری شخصیت‌های عادی و کاملاً معمولی را در چنان موقعیت‌های ریسکی و خطرناکی قرار می‌دهد که همه افراد باید در آن از ۲۰۰% ظرفیت خود برای زنده بیرون آمدن استفاده کنند. Kaiji انیمه به شدت سنگین و غیرقابل‌پیش‌بینی است که در آن شخصیت‌های بی نون و نوا خود را در سنگین‌ترین قرض‌های ممکن می‌یابند و برای نجات از این مخمصه، دعوتنامه ای که آن‌ها را ملزم به شرکت در بازی‌های قمار به شدت مشکل می‌کند را قبول می‌کنند تا بتوانند با پول آن قرض‌های خود را پاک کنند. غافل از این که آن‌ها نمی‌دانند در خلل این بازی‌ها، نه تنها آزادی آن‌ها تضمین نیست بلکه جان آن‌ها نیز به طور کامل در خطر است.

هرچند وقایع Kaiji به صورت کلی در مقیاس کوچک‌تری نسبت به Death Note رخ می‌دهد؛ اما آن ماهیت مبتنی بر نبرد مغزها به همان میزان در این جا پابرجاست. هر دو انیمه، آثار ثریلر روانشناختی هستند که سر تا پای آن ها را حس تعلیق فرا گرفته و به شخصیت‌های به یاد ماندنی و لحظات هیجان انگیزشان شناخته می‌شوند.

Classroom of the Elite

Classroom of the Elite

Classroom of the Elite

Classroom of the Elite حول محور یک آکادمی آموزشی با پرستیژ به شدت بالا می‌گردد که بهترین دانش‌آموزان ژاپن را درون خود جای داده و آن‌ها طبق پتانسیلی که از خود نشان می‌دهند دسته‌بندی شده‌اند. از میان این دانش‌آموزان، گروهی که داخل کلاس D افتاده‌اند، به نوعی افراد نابجا و زیر حد مطلوب این آکادمی هستند که پایین‌ترین حد احترام را در سیستم کاملاً جایگاه محور این آکادمی دارند. آیانوکوجی، دانش‌آموز به ظاهر ساده و بی آلایشی است که تا حد زیادی می‌خواهد کسی به کار او کاری نداشته باشد. امری که در این آکادمی تنها گفتنش آسان است؛ چرا که در جای جای مقاطع تحصیلی این آکادمی، دانش آموزان این مکان باید انتظار آزمون‌های سخت و طاقت فرسای بدنی و ذهنی را بکشند و باید نهایت پتانسیلشان را برای پیروز بیرون آمدن از این رقابت‌ها نشان دهند.

Classroom of the Elite به صورت تمام در مورد شخصیت‌هایی است که به روش‌های مختلف سعی می‌کنند از یکدیگر پیشی گرفته و جایگاه خود را در آکادمی بالا ببرند و برای این کار از هر حقه‌ای که بتوانند استفاده می‌کنند. هر چند سطح بازی‌های ذهنی و کشمکش‌های روانی بین شخصیت‌های به مرگبار بودن Death Note نیست، ولی موارد و چیزهایی که هر شخصیت در قسمت‌های مختلف سری روی آن ریسک می‌کند تا به اهداف خود برسد باعث می‌شود بسیاری از لحظات این انیمه نفس‌گیر و هیجان‌انگیز باشند؛ حتی اگر برخی اوقات وقتی از دور نگاه کنید به نظر برسد شخصیت‌ها واقعاً دارند سر هیچ و پوچ با یکدیگر جنگ می‌کنند.

Monster

Monster

Monster

Monster یکی دیگر از آن انیمه‌هایی است که به سراغ موضوعات سنگین می‌رود و سعی می‌کند با آن‌ها داستان خود را تشکیل دهد. این انیمه اقتباسی از مانگایی به همین نام، اثر نائوکی اوراساوا بوده که روایتگر داستان زندگی دکتر کنزو تنما است. تنما متخصص جراحی اعصاب است و در زمینه کاری خود یک نابغه تمام‌عیار به حساب می‌آید.

بازی جدید Death Note روی پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد

اما ۹ سال بعد از نجات زندگی یک پسر بچه در یک عملیات جراحی خطرناک، او متوجه می‌شود پسری که وی سال‌ها پیش نجات داده حال به یک قاتل زنجیره‌ای خطرناک تبدیل شده. ادامه انیمه از این نقطه به بعد به فراز و نشیب‌هایی که در مقابل تنما و مسیرش برای تاوان دادن اشتباه ۹ سال پیش است، اختصاص دارد. مسیری که پر از سوالات مهمی پیرامون اخلاقیات، فطرت بشری، زندگی، مرگ و پسامد اعمال انسان‌هاست و عمق تاریکی آن انتهایی ندارد.

Steins;Gate

Steins;Gate

Steins;Gate

در Steins;Gate ما قصه رینتارو اوکابه را دنبال می‌کنیم. دانشجوی جوانی که عاشق بحث و بررسی تئوری‌های توطئه پیرامون مباحث علمی است. اوکابه به شدت خودشیفته است و خودش را یک نابغه علوم فیزیک و کوانتوم به حساب می‌آورد. او این ذوق و علاقه به حوزه فیزیک را با چند نفر از دیگر هم دانشگاهی‌هایش به اشتراک گذاشته و با هم یک گروه و آزمایشگاه تشکیل داده‌اند که در آن طی وقت‌های خالی شان به بحث پیرامون موضوعات علمی، سفر در زمان، دنیاهای موازی و موارد این چنینی می‌پردازند.

البته که داستان انیمه به همین سادگی نیست. کنجکاوی اوکابه او را به اعماق یکی از بهترین داستان‌های علمی تخیلی تاریخ انیمه می‌اندازد و در همین حین برای مخاطب سوالات فکر برانگیز روانشناختی و فلسفی ای را مطرح می‌کند؛ تقابل بشریت، علم و ناشناخته‌های دنیا تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند و به صورت همزمان تئوری‌های علمی و نویسندگی بی نظیر خود در زمینه دیالوگ، کمدی و رومنس را با هم درآمیخته تا یکی از به یاد ماندنی‌ترین انیمه‌های بزرگسالانه با مفاهیم عمیق و فضایی خاص را برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد.

Link Click

Link Click

Link Click

Link Click یک داستان در ژانر کارآگاهی است که قصه آن حول دو مرد جوان می‌گردد. این دو مرد که به نام‌های چِنگ ژیائوشی و لو گوآنگ شناخته می‌شوند؛ در یک آژانس کارآگاهی خصوصی مشغول هستند. با این تفاوت ریز که پرونده‌هایی که به دست این دو نفر می‌افتد همگی ماهیتی شخصی دارند و در مورد افرادی هستند که می‌خواهند از حسرت‌های گذشته خود عبور کرده و با پیدا کردن اطلاعاتی که از دست داده‌اند به یک آرامش درونی برسند.. برای این کار لو و چنگ دست به قدرت‌های فراطبیعی می‌زنند تا معماهای هر راز را حل کنند. چنگ می‌تواند با انتخاب یک تصویر به زمان گرفته شدن آن عکس سفر در زمان کند تا اطلاعات لازم را کسب کند و لو نیز از بالا مواظب همه چیز است و چنگ را راهنمایی می‌کند تا به صورت اشتباهی جریان تاریخ را عوض نکند.

Link Click هر چند در قسمت‌های ابتدایی خود، هر هفته به سراغ یک پرونده می‌رفت و حالتی اپیزودیک داشت اما در ادامه جریان تغییر می‌کند. جلوتر، وقتی لو و چنگ خود را در تار و پود در هم تنیده شده یک پرونده قتل سریالی پیچیده می‌بینند که در آن، قاتل پرونده قدرت‌های مرموز خود را دارد؛ انیمه وارد یک خط داستانی منسجم و طولانی می‌شود که دنبال کردن آن هیجانی مشابه Death Note را به مخاطب منتقل می‌کند.

Terror in Resonance

Terror in Resonance

Terror in Resonance

از بین انیمه‌های این لیست، شاید Terror in Resonance بیشترین تشابه را با Death Note داشته باشد. هر دو انیمه داستان خود را حول محور شخصیت‌های اصلی نابغه‌ای شکل داده‌اند که رفتار و اعمال سوال برانگیزی را از خود تحت لقای عدالت و خیرخواهی نشان می‌دهند. در هر دو انیمه رفتار این شخصیت‌ها نظر پلیس را به خود جلب می‌کند که به دنبال آن کارآگاه‌های مجرب و حرفه‌ای در نقش آنتاگونیست روبروی شخصیت‌های اصلی در می‌آیند؛ آنتاگونیست‌هایی که لزوماً شیطانی نیستند، اما روبروی شخصیت‌هایی قرار گرفته‌اند که با نیت خیر دست به اعمال غیرمتعارف می‌زنند.

Terror in Resonance البته از جهاتی تفاوت‌های خود را با Death Note دارد. این انیمه بسیار بیشتر به ژانر معمایی و راز‌آلود نزدیک است تا دث نوت و همچنین پایه‌های داستانی و دنیای آن بسیار واقع گرایانه تر از دفتر مرگ بوده و جدا از بازی فکری بیش از حد پیچیده شخصیت‌ها، خبری از شینیگامی و پدیده‌های فراطبیعی نیست و بسیاری از وقایع انیمه به گونه‌ای هستند که کامل می‌توان اتفاق افتادنشان را در دنیای واقعی تصور کرد.

Phycho-Pass

Psycho-Pass

Psycho-Pass

Phycho-Pass در آینده‌ای رخ می‌دهد که سیستم کنترل جمعیتی به نام سیستم Sibyl در سطح کلان شهرها برقرار شده که می‌تواند مردم را براساس احتمال اجرای تخلفات شناسایی کرده و قبل از این که دست به خطایی بزنند آن‌ها خنثی کند. در حقیقت Phycho-Pass اسم فناوری محاسباتی است که این احتمالات را برای هر فرد اندازه می‌گیرد. دو مامور اعمال مقررات به نام‌های آکانه سونِموری و شینیا کوگامی تحت عنوان شخصیت‌های اصلی داستان سعی در حل پرونده‌هایی می‌کنند که سیستم Phycho-Pass با شناسایی افراد خطرناک به آن‌ها محول کرده است.

YOUR TEانیمه جوجوتسو کایسن ؛ رتبه‌بندی اوپنینگ‌ها و اندینگ‌ها + ویدیوXT

هرچند اوضاع هنگامی پیچیده می‌شود که این دو متوجه می‌شوند سیستم Sibyl مانند هر سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، بی نقص نیست و اشتباهات آن می‌تواند زندگی بسیاری را تحت تأثیر قرار دهد. اساساً Phycho-Pass انیمه‌ای است که مضامین خاصی مثل کاربردگرایی و نتیجه‌گرایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و تمرکز ویژه‌ای روی موضوع اخلاقیات، فطرت و قانون دارد. از طرفی دیگر نیز مخاطبان Phycho-Pass می‌توانند در جریان داستان از یکی از بهترین رشدهای شخصیتی برای شخصیت‌های مختلف انیمه لذت ببرند که بزرگ‌ترین نقطه قوت این انیمه است.

Talentless Nana

Talentless Nana

Talentless Nana

با وجود تفاوت‌های واضح در برخی نقاط کلیدی خود، Talentless Nana از بسیاری لحاظ به شدت مشابه Death Note پیش می‌رود. هر دو داستان روایتگر شخصیت اصلی هستند که با ایمان به درست بودن راه خود دست به شنیع‌ترین قتل‌های ممکن می‌زنند. در چنین داستان، این شخصیت نانا است. دختری که در یک آکادمی آموزشی پر از افراد خاص با قدرت‌های ماورایی، بدون این که هیچ قدرتی داشته باشد عظم خود جزم کرده تا به هر نحوی همکلاسی‌های با قدرت‌های ماورائی خود را از میان بردارد. برای این موضوع او باید شناخت کاملی از قدرت اهدافش داشته و چندین قدم از آن‌ها جلوتر باشد و در عین حال قتل‌های خود را از همکلاسی نامیرایش، کیویا، که بعد از مدتی به وی مشکوک می‌شود مخفی نگه دارد.

Talentless Nana انیمه شلخته ولی لذت بخشی است که به خاطر برخی رفتارهای غیرمنطقی شخصیت‌ها طی داستان بعضاً برای مخاطب خود یا داستانی استثنایی است یا کاری غیرقابل تحمل و از این حیث کار دو قطبی است. با این وجود وجهه درگیری موش و گربه طوری Death Note در این جا با قدرت در جریان است و هر چند رویارویی‌های نانا و کیویا به سنگینی رقابت ال و لایت نیستند و شاید از خیلی جهات این انیمه کار نقص و نقوص فراوانی داشته باشد، اما مطمئن باشید این اثر ۲۰۲۰ قطعاً از آن دست آثاری است که اگر به سبک داستان‌گویی Death Note علاقه داشته باشید، اثری سرگرم کننده و لذت بخش است.

نظر شما چیست؟ کدام یک از انیمه‌های پیشنهادی بالا نظر شما را جلب کرده؟ آیا انیمه‌های دیگری هستند که دوست دارید به طرفداران Death Note معرفی کنید؟ پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و مخاطبین به اشتراک بگذارید.

منبع: Gamerant


سایلنت هیل ۲ بهترین بازی ترسناک تاریخه؟ میزگیم با امید لنون

سایلنت هیل 2 بهترین بازی ترسناک تاریخه؟ میزگیم با امید لنون

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها