شکست Furiosa در گیشه نباید جلوی ساخت فیلم بعدی Mad Max را بگیرد
هر یک از طرفداران دو آتشه Mad Max در اعماق وجود خود آرزو میکند فیلم سینمایی بعدی فرنچایز را با چاشنی بیشتر «مکس» و «اکشن» تجربه کند. اما خب متاسفانه عملکرد ضعیف فیلم سینمایی Furiosa خیلی از مسائل را تحت الشعاع قرار داده است. با تمام این اوصاف، فیلم پیشدرآمد Mad Max: Fury Road (با نام احتمالی The Wasteland) که قبلا شایعاتی مختلف درباره آن شنیدهایم، باید همچنان شانس ورود به عرصه را پیدا کند؛ حتی اگر آمار و ارقام تجاری به ضرر آن باشد.
از همان ابتدای کار و زمانی که فیلم فیوریوسا معرفی شد، یک قانون نانوشته در دنیای مد مکس شکل گرفت: اینکه فیلم بعدی این فرنچایز تنها در صورتی ساخته خواهد شد که Furiosa: A Mad Max Saga به درآمدزایی قابل توجهی در گیشه برسد. حتی با وجود نقدهای مثبت و نظرات قابل توجه مخاطبان در فضای مجازی، این فیلم با هنرنمایی آنیا تیلور جوی تنها به درآمد ۱۷۳ میلیون دلاری در باکس آفیس رسید، آن هم در حالی که بودجه ساخت آن حدود ۱۶۸ میلیون دلار بوده. یک سری از گزارشها به این اشاره دارند که فیوریوسا باید حداقل بین ۷۵ الی ۹۰ میلیون دلار دیگر میفروخت تا به مرز جبران هزینههای خود برسد و سپس وارد مرحله درآمدزایی شود. با تمام این اوصاف، آیا همچنان میتوان به ساخت Mad Max: The Wasteland امیدوار بود؟
نیمنگاه سازندگان به جشنوارهها و جوایز Furiosa: A Mad Max Saga
جرج میلر (کارگردان) در مصاحبهها و شرایط متعددی به وضوح اعلام کرده بود که ساخت هرگونه پروژه مرتبط با دنیای مد مکس (مخصوصا The Wasteland) منحصرا به واکنش عموم مخاطبان به فیوریوسا بستگی دارد. اگر بخواهیم روی واژه «واکنش» متمرکز شویم، میتوان گفت همه چیز به عملکرد فیلم در باکس آفیس خلاصه نمیشود و فرنچایز مد مکس همچنان برای بازگشتی قدرتمند شانس دارد. با این حال در سمت مقابل ماجرا بحث تجاری و تصمیمات کمپانی برادران وارنر وجود دارد و اگر فیلم بعدی Mad Max بخواهد صحنههایی اکشن بهتر – یا حتی در حد و اندازههای – Furiosa داشته باشد، کار خیلی دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی فقط یک چیز میتواند مسیر امواج را به نفع جرج میلر حرکت دهد و آن هم فصل جوایز و رویدادهای بزرگ هالیوود محسوب میشود.
فیلم سینمایی Furiosa از نظر فنی عملکرد شگفتانگیزی داشت و نمره عالی ۹۰ از ۱۰۰ را در سایت راتن تومیتوز به دست آورد؛ مخاطبان در جشنواره کن حدود هفت دقیقه به صورت ایستاده آن را تشویق کردند و منتقدان متعددی به تمجید از آن پرداختند. حتی سایت RogerEbert.com آن را یکی از بهترین پیشدرآمدهای تاریخ سینما خطاب کرد. برادران وارنر باید تمام این امواج مثبت را در جهت درستی هدایت کند و با حضور در بفتا، گلدن گلوب و نهایتا اسکار (جایی که Fury Road شش جایزه مهم به خانه برد) کمپین قدرتمندی به راه بیندازد. فیوریوسا شانس خوبی برای نامزدی در بخشهایی چون بهترین بازیگران (آنیا تیلور جوی و کریس همسورث) دارد و از لحاظ فنی، تدوین، صداگذاری و طراحی تولید هم بسیار قدرتمند ظاهر شده. در صورت یک نمایش و عملکرد چشمگیر در این رویدادها، میلر و فیلم بعدی مد مکس میتوانند بار دیگر وارد مسیر اصلی خود شوند و سرمایهگذاران مهمی جذب کنند.
شاید مقایسه فیوریوسا با Blade Runner 2049 کار خیلی درستی نباشد، اما خب شاید این فیلم بتواند مثل ۲۰۴۹ به واسطه نقدها و دستاوردهای فنی خود به اثری تاثیرگذاری و مهم تبدیل شود؛ هرچند که در زمان اکران برای تهیهکنندگان خود سودآوری نداشته باشد. اتفاقی که برای Blade Runner 2049 افتاد باعث شد تا شاهد ساخت مینیسریال Blade Runner 2099 و رشد چشمگیر شهرت دنی ویلنوو باشیم. شاید اگر بلید رانر ۲۰۴۹ به چنین جایگاهی دست نمییافت، برادران وارنر حاضر نمیشد کنترل کامل پروژههای عظیم Dune را به او بسپارد. به همین شکل، امکان دارد فیلم Mad Max: The Wasteland به واسطه عملکرد فنی عالی فیوریوسا سرمایهگذاران و تهیهکنندگان مطرحی را جذب خود کند.
زمینه داستانی The Wasteland پتانسیل فراوانی دارد
یکی دیگر از عوامل کلیدی که در ساخت فیلم Mad Max: The Wasteland نقش دارد، قدرت و کیفیت داستان آن است و مهمتر از آن، اشتیاق طرفداران به تماشای آن. در هالیوود یک فیلمنامه تکمیل حکم پول نقد را دارد و به نظر میرسد جرج میلر چیزی شبیه به آن را انجام داده است. وی طی مصاحبهای با رسانه Entertainment Weekly تایید کرد که خودش به همراه دیگر نویسندگان در زمان ساخت Fury Road پیشزمینههای داستانی برای کاراکترهای مکس و فیوریوسا را شکل داده بودند. اکنون میدانیم که داستان فیوریوسا راهش را به سالنهای سینما پیدا کرد و نوبت به The Wasteland رسیده است. این فیلم قرار است داستان چگونگی زندانی شدن و انتقال مکس به سیتادل را به تصویر بکشد. میلر طی مصاحبه خود توضیح داده بود:
در حین انجام کارهای آمادگی برای Mad Max: Fury Road، ما همچنین داستان آنچه برای مکس طی یک سال قبل از حضور در «جاده خشم» افتاده بود را نوشتیم. بنابراین، ما مشخصا روی این چیزها کار میکنیم. میتوانم بگویم ما چیزی شبیه یک رمان کوتاه نوشتهایم و این شانس را داریم که آن را در قالب یک فیلمنامه ارائه دهیم. پس از آن باید دید چه اتفاقات رخ خواهد داد.
خط داستانی پیشدرآمد Mad Max Fury Road بر اساس صحبتهای میلر دقیقا یک سال پیش از اتفاقات فیلم اصلی جریان خواهد داشت و پر از صحنههای اکشن خواهد بود. یک مادر جوان طی ماجراجوییها به مکس ملحق میشود و اتفاقاتی که در ادامه رخ میدهد احتمالا توضیحی برای توهمات مکس (و دیدن یک دختر کوچک) در «جاده خشم» ارائه خواهد داد. مشابه پایانبندی فیوریوسا، The Wasteland در واقع نهایتا به خط داستانی فیلم نمادین و تاریخساز سال ۲۰۱۵ گره خواهد خورد. در حال حاضر مشخص نیست آیا تام هاردی برای ایفای نقش مکس بازمیگردد یا اینکه مثل شارلیز ترون با یک بازیگر جوانتر جایگزین خواهد شد.
زمانی که Fury Road راهی سالنهای سینما شد، جرج میلر تایید کرد که ساخت پروژههای بیشتر بر اساس Mad Max اجتنابناپذیر خواهد بود و تام هاردی حداقل در سه اثر دیگر با میلر همکاری میکند. اما متاسفانه اکنون پس از یک دهه آینده فرنچایز پساآخرالزمانی و علمیتخیلی مد مکس در هالهای از ابهام قرار دارد – درست مثل برهه پس از اکران Beyond Thunderdome. میلر مجبور بود ۳۰ سال تمام برای بازگشت مد مکس انتظار بکشد و اکنون باید دید وضعیت فیلم بعدی فرنچایز با توجه به تمامی اتفاقاتی که طی این سالها رخ داده، چگونه خواهد بود.
منبع: Game Rant
سایلنت هیل ۲ بهترین بازی ترسناک تاریخه؟ میزگیم با امید لنون
نظرات