در دنیای دیسی و داستانهای کامیک آمریکایی شاید هیچ شخصیتی به اندازه سوپرمن (Superman) شناخته شده و محبوب نباشد. شخصیتی که از زمان حضور در کامیکها تاثیرات گستردهای بر جهان ابرقهرمانی داشته و باعث خلق آثار سینمایی، تلویزیونی، بازیهای ویدیویی، رمانها و تئاتر شده است. با توجه به قدمت این شخصیت، نسخههای بیشماری از آن در آثار مختلف ساخته شده و طبیعتا داستان نیز طی سالیان دراز عوض شده است.
لازم به ذکر است که اولین فیلم سوپرمن در سال ۱۹۷۸ به کارگردانی ریچارد دانر بر اساس داستانهای کامیک آن ساخته شد و در آن کریستوفر ریو نقش کلارک کنت را بازی کرده بود. سالها بعد، نسخه جدید این شخصیت توسط زک اسنایدر ساخته شده که در واقع نخستین فیلم دنیای توسعهیافته دیسی محسوب میشود. این فیلم با عنوان «Men of Steel» در سال ۲۰۱۳ ساخته شده و هنری کویل در آن نقش سوپرمن را بازی کرده که بسیار مورد استقبال طرفداران قرار گرفت و در چندین فیلم پس از آن حضور داشت.
اکنون با روی کار آمدن جیمز گان و پیتر سفرن به عنوان روسای جدید دنیای دیسی، قرار است نسخه کاملا جدیدی از این شخصیت ساخته شود که به منشا شخصیت سوپرمن میپردازد و خود جیمز گان وظیفه کارگردانی آن را برعهده خواهد داشت. البته بازیگر این نقش عوض شده و گویا دیوید کورنسوت برای بازی در نقش کنت کلارک در نظر گرفته شده است.
این شخصیت توسط جری سیگل نوشته شده و جو شوستر طراحی آن را انجام داده که اولین بار در شماره ۱ مجله «کمیکهای اکشن» در آپریل ۱۹۸۳ منتشر و معرفی شد. سوپرمن در سیارهای تخیلی و در حال نابودی به نام کریپتون به عنوان «Kal-El» متولد شد و زمانی که هنوز بچه بود به زمین فرستاده شد.
دو کشاورز به نامهای مارتا و جاناتان کنت سرپرستی او را به عهده گرفتند و در شهر تخیلی اسمالویل بزرگ شد. آنها اسم او را کلارک (کنت) گذاشتند و از آنجایی که هنگام رشد تواناییهای فوقالعادهای مانند زور و قدرت فراوان او را کشف کردند، زندگی خود را وقف کمک به دیگران کرد. او بعد از نقل مکان به متروپلیس او به سوپرمن تبدیل شد، با این حال هنوز هویت مخفی خود را به عنوان کلارک کنت حفظ کرده بود در دفتر روزنامه «Daily Planet» در کنار همکار و همسر خود، لویس لین کار میکرد.
ویژگیهای شخصیتی سوپرمن
در داستانهای اصلی سیگل و شوستر، سوپرمن شخصیتی سرسخت و خشن دارد و نسبت مقابل سود جویان، تبهکاران و گانگسترها هیچ رحمی از خود نشان نمیدهد. در ماجراجوییهای بعدی، او به تدریج شخصیت نرمتری پیدا کرد و بیشتر به سمت آرمانگرایی و اصول اخلاقی پیش رفت.
اگرچه او مانند بتمنهای نسخه اولیه آنچنان بیرحم نبود، اما در کامیکهای دهه ۳۰ هیچ نگرانی درباره خرابیهایی که به خاطر قدرت فوقالعادهاش به بار میآورد، ندارد و شخصیتهای منفی را به گونههای پرتاب میکرد که مرگ آنها حتمی بود. اگرچه این صحنهها به ندرت در صفحه کامیک نشان داه میشد و البته این خلق و خوی او زمانی که دیگر عهد کرد جان هیچکسی را نگیرد، به پایان رسید.
تماشا کنید: نخستین تریلر فیلم Superman به کارگردانی جیمز گان
نظرات