اخبار بازی خبر

Resident Evil 4 شوترهای سوم شخص را برای همیشه تغییر داد

بازی Resident Evil 4 در چنین روزی از سال ۲۰۰۵ برای نینتندو گیم‌کیوب منتشر شد. کپکام ۲۰ سال پیش تجربه منحصر به‌فردی ارائه کرد که بسیاری از بازی‌های پس از خود را تحت تاثیر قرار داد و به نوعی می‌توان ادعا کرد شوترهای سوم شخص را برای همیشه دستخوش تغییر کرد. برخی‌ها نیز به اندازه اندرو کینگ، نویسنده رسانه The Gamer تا جایی پیش می‌روند که بگویند «ما اکنون در جهان مدرن و AAA رزیدنت اویل ۴ زندگی می‌کنیم»!

اکنون که دو دهه از زمان انتشار این بازی انقلابی می‌گذرد، شاید تصور اینکه بازی‌های ویدیویی پیش از آن چه شکلی بودند آسان نباشد. خیلی از بازیکنان امروزی یا رزیدنت اویل ۴ اورجینال را تجربه نکرده‌اند و یا اینکه سال‌ها پس از انتشار موفق به تجربه آن شده‌اند. بر همین اساس قضاوت درباره زمان و شرایط حقیقی عرضه این بازی برجسته در ژانر وحشت و بقا می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد.

جزئیات گسترده‌ای از بازی Resident Evil ۹ لو رفت | از حضور لیان و جیل تا وقوع داستان ۴ سال پس از ویلج

اندرو کینگ به یاد می‌آورد که در سال ۲۰۰۵ تنها موفق شده بود نسخه‌ای از مجله Nintendo Power را به دست آورد که عکس رزیدنت اویل ۴ رویش نقش بسته بود. وی توضیح داد:

به خاطر همان محدودیت‌ها، کم و بیش از سکانس ابتدایی بازی که در یک روستا اتفاق می‌افتد، خبر داشتم؛ یا حداقل می‌دانستم که در آن یک اره‌برقی، مردی با کیسه گونی روی سرش و گروهی از زامبی‌های اسپانیایی حضور دارند. این بازی بیشتر شبیه یک نماد بود و — با توجه به اینکه حتی کنترلرهای اره‌برقی مخصوصی برای گیم‌کیوب و پلی‌استیشن ۲ فروخته می‌شدند — به نوعی پیش‌زمینه‌ای برای میم‌های امروزی محسوب می‌شد. تا مدت‌ها بعد متوجه نشدم که این بازی چقدر تأثیرگذار بوده است.

Resident Evil 4 لایق تمام تحسین‌ها و توجهات است

با اینکه رزیدنت اویل ۴ به اندازه یک سری بازی متحول‌کننده که مسیر کلی ویدیو گیم را دگرگون کردند (از جمله Super Mario 64 که پیشتاز حرکت از طراحی دوبعدی به سه‌بعدی بود) مورد توجه و تحسین قرار نمی‌گیرد، همچنان عرضه‌اش یک خط محکم و ملموس میان دو دوره متفاوت از بازی‌ها به حساب می‌آید. اگر شما بازی‌های شوتر اول شخص دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که مثلا دوربین اغلب با ارتفاع زیاد بالای سر شخصیت قرار می‌گرفت. سه بازی نخست سری رزیدنت اویل هم دارای دوربین‌های ایزمتریک و ثابت بودند؛ با این حال زمانی که Resident Evil 4 از راه رسید، مخاطبان با یک طراحی منحصر به‌فرد و شگفت‌انگیز روبه‌رو شدند، جایی که دوربین پشت سر شخصیت اصلی یعنی لیان اس. کندی قرار داشت. زمانی که لیان برای شلیک اسلحه را نشانه می‌رفت، دوربین هم کمی رو به جلو حرکت می‌کرد تا تقریبا جایی در بالای شانه شخصیت قرار بگیرد.

بنابراین می‌توان گفت رزیدنت اویل ۴ چنان تاثیرگذار بوده که بدون وجود آن احتمالا تمام شوترهای اول شخص امروزی متفاوت می‌بودند. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بازی‌هایی نظیر گاد آو وار، متال گیر سالید، سایلنت هیل و جی تی ای (Grand Theft Auto) همگی گیم‌پلی و شمایل بسیار متفاوتی داشتند. با این حال زمانی که به نسخه‌های اخیر همه‌شان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم همگی از همان دوربین سوم شخص یا به اصطلاح Over-the-Shoulder بهره می‌برند که RE4 پیشگام شکل‌گیری و خلق آن بود. متاسفانه یا خوشبختانه خیلی از بازی‌های مدرنی که در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ تجربه می‌کنیم طراحی دوربین مشابهی دارند و مسئول این اتفاق بدون تردید نسخه چهارم رزیدنت اویل است.

ماجراجویی لیان فرنچایز رزیدنت اویل را هم زیر و رو کرد

Resident Evil 4 هرچقدر که شگفت‌انگیز و درجه یک است، بعضا تاثیرات منفی روی عناوین بعدی فرنچایز گذاشته. در حقیقت بازی‌های بعدی سری یعنی RE5 و RE6 به خاطر مقایسه شدن با رزیدنت اویل ۴ و عدم موفقیت در رسیدن به استاندارد آن مورد حجمه‌های شدید مخاطبان قرار گرفتند. این بازی‌ها تلاش داشتند با جاه‌طلبی و تمرکز روی عناصر اکشن DNA فرنچایز را تغییر دهند که خب این رویکرد با شکست تلخی مواجه شد.

نقطه عطف رزیدنت اویل پس از سال‌های طولانی قسمت هفتم بود که توانست با در آغوش گرفتن عناصر وحشت و بقای قدیمی به موفقیت چشم‌گیر برسد. پس از آن هم که مشخصا Resident Evil 8 نوعی ادای احترام به قسمت چهارم است. از سوی دیگر ریمیک‌ رزیدنت اویل ۲ و ۳ هم رویکرد RE4 را در پیش گرفتند و خود را از آن طراحی قدیمی فرنچایز دور کردند. و خب ریمیک خود Resident Evil 4 نیز نیاز به صحبت خاصی ندارد!

گزارش جدید Resident Evil ۹ به احتمال دور بودن تاریخ عرضه اشاره دارد

زمان زیادی طول نکشید تا توسعه‌دهندگان صنعت ویدیو گیم متوجه تغییر گسترده و ترند جدید در ساخت بازی‌ها پس از رزیدنت اویل ۴ شوند. به عنوان مثال Gears of War کمتر از دو سال بعد از RE4 روانه بازار شد و توانست با همان دوربین سوم شخص و بالای شانه بهترین عملکرد ممکن را از خود ارائه دهد. دیگر عناوین برجسته ژانر وحشت و بقا از جمله دد اسپیس و لست آو آس هم احتمالا بدون نوآوری و رویکردهای شگفت‌انگیز رزیدنت اویل ۴ امروزه – حداقل در فرم فعلی – وجود نداشتند.

امروزه درصد قابل توجهی از بازی‌های کلان‌بودجه و پرطرفدار – از GTA 5، آنچارتد و رد دد ریدمپشن گرفته تا Breath of the Wild و مس افکت – مدیون رزیدنت اویل ۴ هستند و چیزهای زیادی از آن یاد گرفته‌اند. اگر شما هم پیش آمده که برای نشانه‌روی و زوم کردن زاویه دید شخصیت دکمه L2 (یا راست کلیک موس) را فشار دهید، در واقع از یکی از نوآوری‌های Resident Evil 4 بهره برده‌اید. به طور کلی باتوجه به اینکه اکثر بازی‌های بزرگ و مدرن از زاویه دید سوم شخص استفاده می‌کنند، تاثیرات بازی نمادین کپکام به هیچ وجه قابل فراموشی نیست.

منبع: The Gamer


سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ (قسمت دوم)

سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ - قسمت دوم

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها