بازی Avowed همین چند روز پیش روانه بازار شد و بازیکنان در سرتاسر دنیا – اگر مشغول تجربه عنوان شگفتآور و شاهکار Kingdom Come: Deliverance 2 نباشند – از نقشآفرینی جاهطلبانه و فانتزی آبسیدین اینترتینمنت لذت میبرند. این بازی جهانباز و جذاب به خاطر طراحی بصری فوقالعاده و داستان نواورانهاش مورد تحسین قرار گرفته و بسیاری از عناصر آثار موفق ژانر RPG فانتزی را در خود جای داده است.
با تمام این اوصاف شاید برایتان جالب باشد که احتمالا داشت Avowed با یک سری تصمیمگیری متفاوت، بازی کاملا متمایزی از نظر ساختار باشد و هیچ شباهتی به آنچه اکنون میبینیم نداشته باشد. جیسون شرایر از رسانه بلومبرگ اخیرا طی یک گزارش مفصل توضیح داده که به گفته کری پیتل، کارگردان بازی، Avowed در ابتدا کارش را به عنوان یک MMO و نسخه مولتیپلیر اسکایریم آغاز کرده بود.
باتوجه به اینکه فضای MMO صنعت بازیهای ویدیویی امروزه بسیار اشباع به نظر میرسد، باید خوشحال باشیم که آبسیدین Avowed را به عنوان یک بازی تکنفره و داستانمحور روانه بازار کرده و نه یک بازی لایو سرویس و چندنفره. البته این اتفاق بیشتر از همه مدیون ریبوت دراماتیک و جالب توجه پروژه است.
کری پیتل اعلام کرده یک تغییر اساسی در رویکرد استودیو در سال ۲۰۲۱ باعث شده تا Avowed عملا ریبوت شود؛ عنوانی که تا آن زمان به صورت مولتیپلیر در حال توسعه بود. این بازی قرار بود وارد مراحل اصلی تولید شود که ناگهان مایکروسافت از راه رسید و آبسیدین را خرید. همین موضوع باعث شد تا چشمانداز و برنامههای تیم به کلی دگرگون شود و به نوعی پروژه دوبار کارش را از صفر آغاز کند. پیتل توضیح داد:
به طور معمول شما اگر بخواهید یک قدم رو به عقب بروید و مسیر خلاقانه خود را مورد بازبینی قرار دهید و برنامههای تولید تازهای برای پروژه بچینید، ترجیح میدهید این کار را با یک تیم کوچک انجام دهید. اما خب ما در آن زمان اصلا تیم کوچکی نداشتیم. در حالت ایدهآل شما خیلی از مسائل را در زمان «پیشتولید» و زمانی که تیمتان خیلی جمع و جور است یاد میگیرید و خب ما اصلا چنین روندی را طی نکردیم، زیرا تیممان خیلی بزرگ شده بود.
همچنین طی یک تغییر اساسی دیگر، ساختار کاملا جهانباز Avowed به یک ساختار «جهانباز منطقهای» مشابه بازی The Outer Worlds (محصول ۲۰۱۹) تبدیل شد. پیتل در بخشهای پایانی مصاحبه با جیسون شرایر اشارهای به آینده Avowed داشت:
حالا که ما این جهان شگفتانگیز را خلق کرده و همچنین یک قدرت تیمی و حافظه عضلانی حول محور این محتوا و گیمپلی در چنین دنیایی را ایجاد کردهایم، خیلی دوست دارم کارهای بیشتری با آن انجام دهیم.
بنابراین میتوان گفت اگر موفقیت تجاری Avowed به اندازهای باشد که مدیران مایکروسافت را راضی کند، شاید در ادامه شاهد گسترش آن به عنوان یک فرنچایز و حتی ساخت یک یا چند دنباله برای آن باشیم. با این حال به نظر میرسد اکنون برای صحبت درباره چنین مواردی خیلی زود باشد و باید دید اثر نقشآفرینی و جدید آبسیدین طی ماهها و احتمالا سالهای آینده چگونه عمل خواهد کرد. در حال حاضر Avowed کاملا در سایه Kingdom Come: Deliverance II قرار گرفته و گفته میشود این عنوان یکی از نامزدهای جایزه بهترین بازی سال (GOTY) در گیم اواردز پیشرو باشد. با این حال ما به خوبی میدانیم که ۲۰۲۵ میتواند سال بسیار شلوغ و شگفتانگیزی برای گیمرها باشد، چراکه بازیهای مورد انتظاری چون GTA 6، Death Stranding 2 و Ghost of Yōtei در کنار چندین عنوان دیگر به احتمال قوی طی همین سال عرضه شوند و قطعا رقابت برای دریافت جوایز بسیار تنگاتنگ خواهد بود.
نظرات