استفاده ۱۴ هزار دانشآموز بوئنوس آیرس از ماینکرافت برای احیای فضاهای شهری
در یک ابتکار خلاقانه و نوآورانه، ۱۴ هزار دانشآموز از ۳۵۰ مدرسه در شهر بوئنوس آیرس در پروژهای آموزشی و تعاملی به منظور احیا و بازطراحی فضاهای شهری از بازی محبوب ویدئویی ماینکرافت استفاده کردند. این پروژه با هدف درگیر کردن دانشآموزان در مباحث مرتبط با برنامهریزی و طراحی شهری و ترغیب خلاقیت و تخیل آنها در زمینه شهرسازی طراحی شده بود.
دانشآموزان با بهرهگیری از بلوکهای مجازی ساختمانسازی در ماینکرافت، فرصت یافتند تا فضاهای شهری ایدهآل و آرمانی خود را طراحی و خلق کنند. آنها مأموریت یافته بودند تا درباره ویژگیها و امکاناتی که دوست دارند در محلهها و مناطق شهری خود ببینند، فکر کنند و آن را در قالب مدلسازی بازی ماینکرافت پیادهسازی نمایند. این تمرین عملاً به آنها اجازه داد تا جنبهها و مؤلفههای مختلف برنامهریزی و طراحی شهری از جمله فضاهای سبز، حمل و نقل عمومی، امکانات رفاهی، زیرساختها، معماری و طراحی پایدار را در نظر بگیرند و درک کنند.
دانشآموزان به صورت تیمی و گروهی برای توسعه طرحها و مدلهای خود کار کردند و در این مسیر از مهارتهای همکاری، مشارکت و ارتباطات بهره بردند. آنها مجبور بودند به صورت انتقادی و خلاقانه فکر کنند و راهحلهایی برای مشکلات و چالشهایی که در ایجاد فضاهای شهری مجازیشان با آن روبرو میشدند، پیدا کنند. این پروژه علاوه بر تقویت خلاقیت دانشآموزان، موجب ترویج کار تیمی، تفکر انتقادی و درک مفاهیم نسبتاً پیچیده شهرسازی و برنامهریزی شهری در آنها شده بود.
از آنجا که ماینکرافت یک بازی ویدیویی با قابلیتهای بسیار بالای مدلسازی و شبیهسازی است، دانشآموزان توانستند ایدهها و مفاهیم مرتبط با شهرسازی را به شکلی بسیار سرگرمکننده، کاربردی و تعاملی تجسم و کاوش کنند. آنها قادر بودند بدون محدودیتهایی که اغلب در پروژههای برنامهریزی و طراحی شهری واقعی وجود دارد، ایدهها و مفاهیم نو و خلاقانهی خود را در دنیای مجازی آزمایش کنند.
این ابتکار نه تنها به دانشآموزان فرصتی برای بروز خلاقیت و نوآوری در حوزهی شهرسازی را داد، بلکه به آنها کمک کرد تا مهارتهای مهمی مانند تفکر خلاقانه، حل مسئله، کار گروهی و مشارکت در پروژههای جمعی را برای آینده کسب کنند. با درگیر شدن در بحث برنامهریزی و طراحی شهری در سنین جوانی، این دانشآموزان احتمال بیشتری دارد که در آینده به شهروندانی فعال با حساسیت به مسائل و چالشهای شهری تبدیل شوند و در شکلدهی و توسعه پایدار شهرها و جوامع خود نقش موثر و سازندهای ایفا کنند.
علاوه بر این، چنین پروژههای آموزشی و تعاملی میتواند ذهن دانشآموزان را برای دنبال کردن رشتههای تحصیلی مرتبط با معماری، شهرسازی، مهندسی عمران و طراحی شهری در آینده آماده کند و انگیزه آنها را برای فعالیت در این حوزهها افزایش دهد.
به طور کلی میتوان گفت استفاده از ماینکرافت در این پروژه یک روش منحصربفرد، نوآورانه و جذاب برای معرفی دانشآموزان جوان به مفاهیم و چالشهای برنامهریزی و طراحی شهری بوده و به آنها اجازه داده است تا با بهرهگیری از تخیل، تفکر خلاقانه و همکاری گروهی، فضاهای شهری مورد علاقه خود را طراحی و احیا کنند. چنین پروژههایی میتواند الهامبخش نسل آینده شهروندان و شهرسازان باشد.
منم میخوام😭