شرک ۵ میتواند آغازگر دوران طلایی دیگری برای بازیهای اقتباسی باشد
حالا که ۱۵ سال از آخرین سفر ما به سرزمین خیلی خیلی دور و دیدن غول سبز دوست داشتنی گذشته، بساری از افراد فراموش کردند که انیمیشن شرک فقط یک فرنچایز سینمایی بزرگ و پردرآمد نبود، بلکه یکی از بزرگترین و سودآورترین مجموعهها در دنیای بازیهای ویدیویی نیز محسوب میشد. حالا، با توجه به حضور مجدد این شخصیت در سینما به واسطه شرک ۵، بسیاری از گیمرها امیدوارند تا دوباره بتوانند شاهد بازگشت بازیهای اقتباسی کلاسیک از فرنچایزهای انیمیشنی محبوب خود باشند.
شرک نسبت به دیگران در بازیهای بیشتری حضور داشته است

شرک حتی بیشتر از سَموس (شخصیت فرنچایز متروید) در بازیهای مختلف حضور داشته است
از زمانی که اولین انیمیشن شرک در سال ۲۰۰۱ به سینماها آمد، چهار بازی کنسولی بر اساس آثار این مجموعه (به همراه چهار نسخه برای کنسولهای دستی) منتشر شدهاند. علاوه بر این، پنج بازی کارتینگ، چهار عنوان پارتی، چهار محصول آموزشی و حدودا ۳۶ بازی دیگر که بر اساس سری انیمیشنهای شرک یا اسپینآف گربه چکمهپوش ساخته شدهاند، وجود دارند. در مجموع، بیش از ۵۰ بازی با حضور شرک و سایر شخصیتهای این فرنچایز عرضه شده است.
- نکته: گاهی حتی یک انیمیشن، چندین بازی اقتباسی دریافت میکرد، مانند آن سوی پرچین که علاوه بر یک اقتباس سنتی، بازی !Hammy Goes Nuts را نیز داشت که بر روی شخصیت همی، سنجابی با صداپیشگی استیو کرل، تمرکز کرده بود.
این تعداد بازی بسیار زیاد است و بیشتر آنها کیفیت بالایی ندارند؛ اما دوران اوج شخصیت شرک دهه ۲۰۰۰ بود، که بهعنوان دهه طلایی بازیهای اقتباسی از فیلمها هم محسوب میشود. بهویژه، استودیو دریمورکس در این دوره بازیهای زیادی تولید میکرد. چه انیمیشنهای معروف این استودیو مانند فرنچایزهای ماداگاسکار، پاندای کونگفوکار و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم را به یاد بیاورید و چه آنها را مانند سندباد: افسانهی هفت دریا و آن سوی پرچین کاملاً فراموش کرده باشید، تقریباً همه این محصولات، نسخههای تعاملی مخصوص خود را دریافت کردند.
چه اتفاقی برای بازیهای اقتباسی از انیمیشنها افتاد؟
بازی Tarzan: Untamed در سال ۲۰۰۱ برای گیمکیوب و PS2 عرضه شد
این تجارت اصلی بود. گاهی اوقات یک بازی واقعاً عالی از کار درمیآمد (مثل پلتفرمرهای دیزنی در دوران SNES و Genesis) و گاهی آنقدر ضعیف بود که به بدنامی ابدی دچار میشد (مانند بازی E.T. the Extra-Terrestrial روی آتاری ۲۶۰۰)؛ اما در بیشتر مواقع، کیفیت آنها به اندازهای متوسط بود که صنعت بازیسازی همچنان به تولیدشان ادامه دهد. بازیهای Rugrats: Royal Ransom و Tarzan: Untamed انتخاب اول افراد زیادی نبودند؛ اما بهاندازه کافی، دنیای فیلمها و شخصیتهای محبوب را بازآفرینی میکردند و خاطرات خوبی را در ذهن بازیکنان میکاشتند.
اما در اواخر دهه ۲۰۰۰ تغییری آغاز شد که در دهه بعد به اوج خود رسید. در سال ۲۰۰۹، استودیوی Rocksteady بازی Batman: Arkham Asylum را منتشر کرد؛ اثری نادر در میان بازیهای اقتباسی که ثابت کرد محصولات ساختهشده بر اساس یک IP موجود، نهتنها میتوانند خوب باشند، بلکه حتی ممکن است در میان بهترین بازیهای سال نیز قرار بگیرند.
با انتشار دنبالهی آن یعنی Arkham City در سال ۲۰۱۱، استودیوی Rocksteady نشان داد که موفقیتش تصادفی نبوده و دوران جدیدی برای بازیهای اقتباسی آغاز شده است. در طول دهه ۲۰۱۰، برخی از بهترین و بزرگترین بازیهای AAA بر اساس کمیکها (اسپایدرمن و Guardians of the Galaxy)، کتابها (Middle-Earth: Shadow of Mordor و ویچر ۳)، فیلمها (Alien: Isolation، استاروارز جدای: فالن اوردر) و سریالهای تلویزیونی (South Park: The Stick of Truth) ساخته شدند.
آغاز دوران محصولات بیکیفیت ولی پولساز
بازی Game of Thrones: Conquest فقط برای موبایل در دسترس قرار دارد
با افزایش کیفیت بازیهای اقتباسی کنسولی، محصولات بیکیفیت پولساز به سمت موبایل منتقل شدند. اقتباسها از برنامههای تلویزیونی بزرگ و موفق دهه ۲۰۱۰ و بعد از آن، بهجای اینکه بهعنوان بازیهایی با قیمت کامل برای کنسول عرضه شوند، بیشتر احتمال داشت که بهعنوان محصولات رایگان برای موبایل منتشر شوند. از این دسته میتوان بازیهایی مثل Stranger Things: The Game و Game of Thrones: Conquest را نام برد.
- نکته: بازیهای اقتباسی دیگری مانند Renfield: Bring Your Own Blood و The Dark Crystal: Age of Resistance Tactics نیز وجود داشتند که به پیسی و کنسول آمدند؛ اما این عناوین از نظر مقیاس از چیزهایی که در دهه ۲۰۰۰ ساخته میشدند، بسیار کوچکتر بودند.
بعضی از این بازیها خوب و برخی بد بودند؛ اما همه آنها نسبت به ساخت یک بازی اکشن-ماجراجویی یا پلتفرمر سه بعدی که معمولاً در دهه ۲۰۰۰ ساخته میشدند، هزینه کمتری داشتند. در دنیایی که ساخت بازیهای AAA بیش از پنج سال زمان میبرد، منطقی نیست که سازندگان بخواهند هر IP را به بازی تبدیل کنند، مگر آنکه یک IP بسیار مستحکم و قوی باشد.
حال باید دید که آیا این یک پیشرفت بهحساب میآید یا پسرفت یا شاید هر دو؟ از یک سو، بهتر شدن بازیهای اقتباسی قطعا خوب است؛ اما این محصولات، بخش مهمی از صنعت بازیهای AA بودند و با تغییر مقیاس آنها، قسمت بزرگی از این صنعت ناپدید شد. بسیاری از سازندگان محبوب، کار خود را با ساخت بازیهای اقتباسی ضعیف آغاز کردند و بدون این عناوین، شروع به کار در صنعت بازی سختتر میشد.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ آیا انیمیشن شرک ۵ میتواند به معنای بازگشت بازیهای اقتباسی مبارزهای و کارتینگ باشد؟ دیدگاه خود را برای ما بنویسید.
منبع: The Gamer
داستان زندگی بزرگترین یوتوبر ماینکرافت | میزگیم با عرفان تاکسیک
نظرات