
در جهان ویدیو گیم، همواره بازیسازها به دنبال ساخت عناوین متعدد در ژانرهای مختلف بودهاند و تعداد بازیهای ترسناک نیز در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده است. دلیل این اتفاق، تقاضای گیمرهپیرا و اهالی بازیهای ویدیویی در این سبک بوده، زیرا با وجود المانهای واقعگرایانه و وحشتآور در داستانها و شخصیتها، تجربیات هیجانانگیز و به یادماندنی را برای آنها رقم زده است.
از جمله بازیهای ترسناک شناخته شده و محبوب میتوان به سری سایلنت هیل (Silent Hill) اشاره کرد که اولین عنوان آن در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت کونامی منتشر شد. یکی از موجودات ترسناک و وحشتآور در بازیهای ترسناک، کلههرمی یا همان «Pyramid Head» است که برای اولین بار در بازی سایلنت هیل ۲ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد.
پیرامید هد با نام کله هرمی قرمز، کله مثلثی یا موجود هرمی قرمز نیز شناخته میشود. او یک هیولای قدرتمند و ترسناک است. او یک کلاه قرمز بزرگ و لباسهای شبیه به قصاب دارد که باعث میشود فوری شناسایی شود که او را به یکی از شخصیتهای نمادین و ماندگار در ژانر وحشت تبدیل کرده است.
در ابتدا، این شخصیت به عنوان تجسمی از احساس گناه و تمایل به مجازات قهرمان داستان، جیمز ساندرلند، خلق شده بود. با گذشت زمان، Pyramid Head در بازیها، فیلمها و رسانههای دیگر Silent Hill ظاهر شده و تبدیل به یکی از شخصیتهای اصلی و شاخص این سری بازیها شده است.
منشأ و روند توسعه کله هرمی
خلق شخصیت «Pyramid Head» نتیجه تلاش مشترک تیم توسعه «Silent Hill 2» بوده است. اعضای اصلی این تیم شامل نویسندهی سناریو، هیرویوکی اوواکو، مدیر هنری، ماساهیرو ایتو، طراح شخصیت، تاکایوشی ساتو، کارگردان بازی، ماساشی تسوبویاما و مدیر دراما، سوگورو موراکوشی بودهاند.
یکی از اهداف اصلی تیم، خلق یک موجود «دنبالهرو» بود که داستان بازی را پیش ببرد. برای این منظور، ماساهیرو ایتو مسئول طراحی یک هیولا شد که تجسمی از ناخودآگاه قهرمان بازی باشد، یعنی پیرامید هد که در نهایت به نماد اصلی بازی تبدیل شد. در واقع هدف اصلی ایتو، ساخت یک موجود انسانی آزاردهنده و غیرانسانی بود که صورتش پنهان باشد تا حس ناخوشایندی ایجاد کند.
در ابتدا، طراحیهای او شبیه به یک انسان با ماسک بود که او احساس کرد، تاثیرات مطلوب را نداشته است. برای رسیدن به ویژگی غیرانسانی که به دنبال آن بود، ایتو شخصیت را دوباره طراحی کرد و به او کلاهی به شکل هرم بزرگ و لباس قصابی داد. او برای طراحی لبههای کلاه از بدنه پایین تانک آلمانی “King Tiger” در جنگ جهانی دوم الهام گرفت و همچنین از خودروهای نوآورانه آن دوران نیز استفاده کرد.
الهام برای نقش پیرامید هد در داستان از فیلم Jacob’s Ladder گرفته شده است، بهویژه یک نقلقول در مورد رها کردن وابستگیهای زندگی برای آزادسازی روح. همچنین، اندام شبیه به زبان که از کلاه Pyramid Head بیرون زده، نیز از یک صحنه در همین فیلم الهام گرفته شده است. علاوه بر آن، فیلم Braveheart نیز به عنوان یکی دیگر از منابع الهام برای جلادهای Silent Hill مطرح شده است که بر پیشینه و افسانهی شخصیت Pyramid Head تأثیر گذاشته است.
فرآیند طراحی کله هرمی با استفاده از نرمافزار 3D Softimage انجام شد و حدود شش هفته طول کشید که شامل مراحل مدلسازی، افزودن جزییات، افزودن اسکلت داخلی و انیمیشنهای کیفریم بود. با وجود تردیدهای اولیه از سوی برخی اعضای تیم توسعه، تعهد ایتو به جنبههای سینماتیک شخصیت به رفع این نگرانیها کمک کرد. طراحیهای اولیه شامل پیچ و مهرههایی بر روی کلاه و همچنین یک شیر سوپاپ نزدیک شانه راست بودند که در نهایت رد شدند و در طراحی نهایی مورد استفاده قرار نگرفتند.
ریشهشناسی و نامگذاری
همانطور که پیشتر ذکر شد، پیرامید هد نامهای مختلفی دارد که هر کدام معنای خاص خود را دارند. در مواد مربوط به Silent Hill به زبان ژاپنی، او عمدتاً با نام «Red Pyramid Thing» شناخته میشود که طبق گفته ماساهیرو ایتو، این نام توسط جیمز ساندرلند به او داده شده است. در اسکریپت اصلی بازی به زبان ژاپنی، این هیولا به عنوان «Red Triangle Head» (کله هرمی قرمز) معرفی شده است.
«Pyramid Head» به عنوان نام اصلی و جامع شناخته میشود، در حالی که «پیرامید قرمز» نام رسمی در دنیای فیلمهای Silent Hill است. نام “Pyramid Thing” در محتوای تجاری و چندنفره (multiplayer) استفاده شده است.
نامهای دیگر او شامل «White Hunter» و «Saint Apostle» میشوند که به نسخههای واقعیتهای جایگزین Pyramid Head در آثار ماساهیرو ایتو اشاره دارند. در بازی Silent Hill: Homecoming، این موجود به عنوان «The Bogeyman, the Shadowed One» معرفی میشود، در حالی که در بازی Dead by Daylight او به نامهای «The Executioner» (جلاد) و “Pyramid Blight” شناخته میشود.
تاریخچه و حضور در بازیها
منشأ کله هرمی به تاریخ و افسانههای سایلنت هیل باز میگردد. این شهر دارای قدرت فراطبیعی است که عناصر ذهن ناخودآگاه را به شکلی ملموس به نمایش میگذارد. یک فرقه مرموز که به والتیل (Valtiel)، فرشته تولد دوباره، عبادت میکرد، شروع به انجام اعدامهای آیینی کرد که در آنها کلاهخودهای قرمز و لباسهای جلادی که به نوعی از والتیل الهام گرفته بودند، میپوشیدند.
کله هرمی در بازی سایلنت هیل ۲ به عنوان یک تجلی از گناه و تمایل به مجازات جیمز ساندرلند ظاهر میشود. جیمز که خاطره قتل همسر در حال مرگش را سرکوب کرده، پس از دریافت یک نامه مرموز به Silent Hill میرود. در این حالت واقعیت رویایی، پیرامید هد به طور بیوقفه جیمز را تعقیب میکند و به عنوان یادآوری دائمی از عملکردهای گذشتهاش عمل میکند.
در طول بازی، شخصیت پیرامید هد صحنههای خشونتآمیزی را مرتکب میشود که به طور نمادین نشاندهنده پرخاشگری سرکوبشده و عذابهای درونی جیمز است. این اعمال و حضور بیوقفهی او، عملا به سایهای از گناه جیمز تبدیل میشود که او نمیتواند از آن فرار کند.
حضور در رسانههای دیگر
Pyramid Head همچنین در فیلمها، کمیکها، رمانها و بازیهای فرعی سایلنت هیل ظاهر شده است. در حالی که این حضورها نقش شخصیت را گسترش دادهاند، اما نگرانیهایی نیز در مورد استفاده بیش از حد و رقیق شدن معنای اصلی او به وجود آمده است.
این نگرانیها به این دلیل است که گسترش بیش از حد شخصیت پیرامید هد در رسانههای مختلف ممکن است از تاثیر اولیه و معنای عمیق او در بازی اصلی Silent Hill 2 بکاهد و او را از نمادی قدرتمند به یک عنصر تکراری تبدیل کند.
نمادگرایی و تفسیر
ظاهر و کارهای کله هرمی پر از نمادگرایی هستند که تمهای گناه، مجازات و خواستههای سرکوبشده که در سرتاسر مجموعه Silent Hill وجود دارند را منعکس میکنند. کلاهخود هرم قرمز او اغلب به عنوان نمادی از احساسات سرکوبشده و حس تحریفشده از عدالت تعبیر میشود. چاقوی بزرگ و نیزه بزرگ که او استفاده میکند، نماد عذاب درونی جیمز و خشونتهایی است که او مرتکب شده میباشند.
میراث و تاثیرگذاری
با وجود جنجالهای پیش آمده پیرامون حضورهای بعدی او، پیرامید هد هنوز یکی از شناختهشدهترین و نمادینترین موجودات در تاریخ بازیهای ویدیویی باقی مانده است. طراحی برجسته و اهمیت نمادین او با طرفداران و منتقدان به طور یکسان ارتباط برقرار کرده و جایگاه او را به عنوان یک شخصیت پرچمدار برای مجموعه سایلنت هیل تثبیت کرده است.
خواه به عنوان تجلی گناه، نماد انتقام، یا یک مجازاتدهنده ترسناک باشد، شخصیت کله هرمی همچنان به آزار دادن تخیلات بازیکنان ادامه میدهد، و میراث او را به عنوان یک نماد واقعی ترس تضمین میکند.
منبع: Silenthill Fandom
داستان زندگی بزرگترین یوتوبر ماینکرافت | میزگیم با عرفان تاکسیک

نظرات