امتیازات بازی اساسینز کرید شدوز منتشر شدند؛ تصویری باشکوه از ژاپن فئودالی
پس از مدتها انتظار، طرفداران مجموعه Assassin’s Creed سرانجام میتوانند ماجراجویی خود را در ژاپن فئودالی آغاز کنند. بازی Assassin’s Creed Shadows، چهاردهمین نسخه اصلی این مجموعه، توسط استودیوی یوبیسافت کبک (Ubisoft Quebec) توسعه یافته و در ۲۰ مارس ۲۰۲۵ منتشر میشود. این بازی رویکردی جاهطلبانه را در ساختار گیمپلی و روایت داستانی خود اتخاذ کرده است. اکنون نقدها و امتیازات بازی اساسینز کرید شدوز منتشر شدهاند که در ادامه نگاهی به آنها میاندازیم.
داستان بازی در قرن شانزدهم میلادی، در اواخر دوره سنگوکو جریان دارد، دورهای که ژاپن درگیر جنگهای داخلی و تغییرات سیاسی بزرگی بود. در این نسخه، بازیکنان کنترل دو شخصیت کاملا متفاوت را بر عهده میگیرند: فوجیبایاشی نائویی، یک شینوبی زن که به مهارتهای مخفیکاری و ترور مسلط است و یاسوکه، یک سامورایی آفریقایی که بر اساس شخصیتی واقعی و تاریخی طراحی شده است. تفاوت سبک مبارزه و تواناییهای این دو شخصیت، به بازیکنان اجازه میدهد تا ماموریتها را به روشهای متنوع و خلاقانه انجام دهند، از نبردهای مستقیم با شمشیر گرفته تا مخفیکاری در سایهها.
بازی اساسینز کرید شدوز مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و میانگین امتیازات آن ۸۲ از ۱۰۰ شده است. بسیاری از منتقدان از ترکیب موفقیتآمیز گیمپلی مخفیکاری و مبارزات تنبهتن، دنیای غنی و پرجزئیات و داستانسرایی جذاب آن تمجید کردهاند. با این حال، برخی نقدها نیز به فرمول تکراری و روند نسبتا طولانی بازی اشاره داشتهاند. در این مقاله، نگاهی دقیق به نقدهای مطرحشده از سوی رسانههای معتبر میاندازیم تا با ویژگیهای بازی Assassin’s Creed Shadows بیشتر آشنا شویم.
بازی اساسینز کرید شدوز (Assassin’s Creed Shadows)
- سازنده: یوبیسافت کِبِک
- ناشر: یوبیسافت
- تاریخ انتشار: ۲۰ مارس ۲۰۲۵ (۳۰ اسفند ۱۴۰۳)
- پلتفرمها: پیسی، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری X/S
- امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
VG247 – امتیاز: ۱۰ از ۱۰
بازی اساسینز کرید شدوز قطعا بینقص نیست، اما تجربه آن فوقالعاده سرگرمکننده است. داستانی پرکشش روایت میکند و احساس پیشرفت و پاداش مداومی که در آن وجود دارد، باعث میشود مانند یک بازی جهانباز مدرن با الهام از روگلایکها به نظر برسد. هر اقدام بازیکن معنا دارد و طراحی مراحل بهگونهای است که شما را به پاکسازی تمام آیکونهای نقشه ترغیب میکند. این بازی در عین حال که یکی از بزرگترین بازیهای Assassin’s Creed است، از نظر طراحی، منسجمترین نسخه نیز محسوب میشود.
Guardian – امتیاز: ۱۰ از ۱۰
کمتر بازیای توانسته این دوره تاریخی را به این زیبایی بازآفرینی کند. دویدن در میان جنگلهای سرسبز بامبو، بالا رفتن از دیوارهای قلعههای باستانی و نفوذ به داخل برای سرقت گنجینهها، لحظاتی درخشان خلق میکنند که بهخوبی ضعفهای جزئی بازی را جبران میکنند.
Game Rant – امتیاز: ۹ از ۱۰
حقیقت این است که بازی اساسینز کرید شدوز در طراحی دنیای باز خود کمی محافظهکارانه و طبق فرمول همیشگی عمل کرده است. اما زمانی که این فرمول بهخوبی اجرا شده باشد، نمیتوان آن را نکتهای منفی دانست. پس از ۴۰ ساعت گشتوگذار در ژاپن دوران سنگوکو در نقش یک شینوبی مخفیکار و یک سامورایی قدرتمند، هنوز محتوای جانبی زیادی برای کشف باقی مانده بود و چندین ماموریت پایان بازی نیز وجود داشت که برای تکمیل آنها، هر دو قهرمان بازی باید به سطحی بسیار بالاتر از وضعیت فعلیشان میرسیدند.
TechRadar Gaming – امتیاز: ۹ از ۱۰
بازی Assassin’s Creed Shadows یک موفقیت بزرگ و ترکیبی برنده از مخفیکاری و مبارزه است. این بازی یک نسخه عالی از سبک نقشآفرینی جهانباز در مجموعه اساسینز کرید محسوب میشود و در عین حال، پالایشیافتهترین نسخه این سبک تا به امروز است. کاوش در جهان بازی رضایتبخش و پاداشدهنده است، مبارزات درخشان طراحی شدهاند و سیستم دو شخصیتی بهخوبی عمل میکند. حتی چند ایراد جزئی نیز نمیتوانند مانع درخشش این بازی شوند.
TheSixthAxis – امتیاز: ۹ از ۱۰
هواداران اساسینز کرید سالها منتظر نسخهای از این مجموعه بودند که به آنها اجازه دهد در نقش یک نینجا، ژاپن فئودالی را کاوش کنند. خوشبختانه این انتظار کاملا ارزشش را داشت. بازی اساسینز کرید شدوز یک دستاورد شگفتانگیز است؛ وسیع، با جزئیاتی باورنکردنی و در عین حال بسیار سرگرمکننده. این بازی بدون شک یکی از بهترین نسخههای این مجموعه است.
WellPlayed – امتیاز: ۸.۵ از ۱۰
یوبیسافت با Assassin’s Creed Shadows یک حرکت جسورانه انجام داده و در بیشتر بخشها موفق شده است. این بازی ثابت میکند که تاخیر در رفتن به سراغ ژاپن فئودالی، تصمیم درستی بوده تا مکانیکهای نقشآفرینی مجموعه بهخوبی پرداخت شوند. البته همه ایدههای جدید بازی به یک اندازه موفق نیستند، اما در بخشهای کلیدی این سبک عملکرد درخشانی دارد: جهانی زیبا و غنی، گیمپلی مخفیکاری جذاب و روایتی پر از ماجرا و بازآفرینی تازهای از شخصیتهای تاریخی.
IGN – امتیاز: ۸ از ۱۰
با صیقل دادن مکانیکها و سیستمهای آشنای این سری، بازی اساسینز کرید شدوز یکی از بهترین نسخههای سبک جهانباز را که این مجموعه طی یک دهه اخیر ارائه داده، خلق کرده است.
GameSpot – امتیاز: ۸ از ۱۰
بسیاری از مشکلات Shadows به حضور یاسوکه برمیگردد. نه به این دلیل که او شخصیتی ضعیف است یا حس نمیشود که به جهان بازی تعلق دارد، بلکه به این خاطر که بسیاری از ویژگیهای همیشگی سری اساسینز کرید برای تحقق فانتزی سامورایی او کنار گذاشته شدهاند. در مقابل، فانتزی شینوبی بودن نائویی بسیار بهتر عمل میکند، زیرا بهراحتی در چرخه گیمپلی شکار اهداف، حل معمای نحوه رسیدن به آنها، کشتن و ناپدید شدن بدون هیچ ردپایی جای میگیرد. داستان نائویی و یاسوکه میتوانست یکپارچگی بیشتری داشته باشد، بهویژه در ایجاد هدفی مشترک برای پیشبرد روایت و توسعه شخصیتهایشان. با این حال، حداقل گیمپلی نائویی بهترین احساسی را دارد که این مجموعه از زمان تغییر به فرمت اکشن-نقشآفرینی تجربه کرده است. در مجموع Assassin’s Creed Shadows یک تجربه فوقالعاده سرگرمکننده است.
PC Gamer – امتیاز: ۸ از ۱۰
این بازی را بهخاطر وارد کردن ضربات مرگبار به دشمنان آغاز میکنید و برای مبارزات فوقالعاده در آن میمانید. Assassin’s Creed Shadows معجونی از اکشن و مخفیکاری است، اما با داستانی که چندان ماندگار نخواهد بود.
Eurogamer – امتیاز: ۸ از ۱۰
این بازی از نظر وسعت، باشکوه و از نظر جزئیات، چشمگیر است. اساسینز کرید شدوز به زیبایی ژاپن فئودالی احترام میگذارد، با این حال، بهترین لحظات آن مربوط به داستانهای شخصی دو قهرمانش است.
GamesRadar – امتیاز: ۸ از ۱۰
بازی اساسینز کرید شدوز بر پایه جسارت بنا شده است. دو قهرمان بازی باعث بهبود ریشههای مخفیکاری مجموعه و ویژگیهای مدرن نقشآفرینی آن شدهاند، اما روایت مبهم بازی نمیتواند از تمام پتانسیل این دو شخصیت استفاده کند.
VideoGamer – امتیاز: ۸ از ۱۰
اگرچه Assassin’s Creed Shadows بینقص نیست و به سنتهای طراحی و مکانیکهای گیمپلی همیشگی این مجموعه وفادار مانده، اما سبکی خاص، جزئیات غنی و نیتی مشخص را در خود دارد. این بازی بهترین عناصر سری را گرد هم آورده و یک ماجراجویی بسیار لذتبخش در ژاپن فئودالی ارائه میدهد.
Push Square – امتیاز: ۸ از ۱۰
بازی Assassin’s Creed Shadows احتمالا نتواند کسانی را که با Odyssey یا Valhalla کنار نیامدند، جذب کند، اما همچنان یکی از قویترین نسخههای این مجموعه است؛ شاید حتی بهترین نسخه در میان بازیهای نقشآفرینی جهانباز. داستانگویی در بیشتر مواقع فوقالعاده است، شخصیتهای اصلی دوستداشتنی هستند و دنیای باز و وسیع بازی از زیبایی خاصی برخوردار است.
TheGamer – امتیاز: ۸ از ۱۰
با وجود تکرار و بخشهای کشدار در پایان که ممکن است از هیجان اولیه بازی بکاهد، Assassin’s Creed Shadows به لطف رویکرد جسورانهاش در اکتشاف، روایتهای احساسی شخصیتها و تغییرات رضایتبخش در فرمول سری، همچنان یکی از بهترین نسخههایی است که تاکنون تجربه کردهام.
Hardcore Gamer – امتیاز: ۷ از ۱۰
اساسینز کرید شدوز یک بازی قابل قبول است که داستانی خوب، شخصیتهای اصلی عالی و گیمپلی قدرتمندی ارائه میدهد، اما هرگز به طور کامل بهترین ویژگیهای دو دوران مختلف این مجموعه را ترکیب نمیکند تا به یک تجربه واقعا درخشان تبدیل شود.
Digital Trends – امتیاز: ۷ از ۱۰
بازی Assassin’s Creed Shadows تقریبا مثل این است که کن برنز (مستندساز مشهور) بخواهد یک بازی ویدیویی بسازد. بازی جزئیات دوره فئودالی ژاپن را حتی در بستر یک داستان تخیلی با دقتی تاریخی ترسیم میکند. این بازی شاید به اندازه Red Dead Redemption 2 یک تجربه عمیق از زندگی نباشد، اما با سیستمهای کمتر به همان ایده نزدیک میشود. برخی از بهترین لحظات من زمانی بود که از کشتن دشمنان خسته شدم، سوار اسب شدم و بدون حل معما یا باز کردن صندوقها، فقط در طبیعت به گشت و گذار پرداختم و صدای نفسم را در میان باد شنیدم.
Screen Rant – امتیاز: ۷ از ۱۰
فضای بازی کاملا با فرمول اساسینز کرید هماهنگ است و داستان آن جذابیت خاصی دارد، اما مبارزات نه چندان هیجانانگیز و کمبود شگفتیهای گیمپلی از تاثیرگذاری Assassin’s Creed Shadows میکاهد. آوردن این مجموعه به ژاپن فئودالی باید در عمل احساسی حماسیتر ایجاد میکرد.
PCGamesN – امتیاز: ۶ از ۱۰
با اینکه جهان باز و وسیع بازی خیرهکننده است، مبارزات آن ساختار محکمی دارد و طراحی دو شخصیت اصلی ایده جالبی محسوب میشود، اما بازی اساسینز کرید شدوز بیش از حد تکراری و از نظر داستانی سطحی است که بتوان آن را با اطمینان کامل به کسی توصیه کرد.
منبع: Metacritic
داستان زندگی بزرگترین یوتوبر ماینکرافت | میزگیم با عرفان تاکسیک
نظرات