انجمن نرمافزارهای سرگرمی که متولی برگزاری نمایشگاه E3 بود، پس از بیش از دو دهه، این رویداد صنعت بازیهای رایانهای را به طور رسمی منحل اعلام کرد.
E3 که از سال ۱۹۹۵ کار خود را آغاز کرده بود، تبدیل به بزرگترین نمایشگاه و پلتفرم رسانهای صنعت بازی شده بود. اما طی سالهای اخیر، رقابت فزاینده، عدم حمایت برخی شرکای قدیمی، تغییر عادات مخاطبان و بحران ناشی از همهگیری کووید-۱۹ موجب افول تدریجی آن شد.
استنلی پیر-لوئیس، مدیرعامل انجمن نرمافزارهای سرگرمی در این باره میگوید: «ما میدانیم اشتیاق و علاقهی زیادی نسبت به E3 در میان بازیکنان و سازندگان وجود دارد و ما نیز این احساس را درک میکنیم. اما متاسفانه شرایط کنونی صنعت و الگوهای جدید برقراری ارتباط با مخاطبان، ادامهی این روند را غیرممکن ساخت.»
یکی از مهمترین دلایل افول E3 ظهور پلتفرمها و الگوهای جایگزین برای معرفی محصولات و اطلاعرسانی بود. در سال ۲۰۱۱ نینتندو با معرفی فرمت پخش مستقیم «نینتندو دایرکت» این روند را آغاز کرد و پس از آن شرکتهای دیگر نیز راههای جایگزین پیدا کردند. ضربه نهایی را سونی وارد کرد که در سال ۲۰۱۸ تصمیم به خروج از E3 گرفت و پس از آن زنجیرهای از کنارهگیری سایر بازیسازان و استودیوها آغاز شد. همزمان رویدادهای جدیدی مثل Summer Game Fest جایگزین آن شدند. حتی مراسم Game Awards نیز تبدیل به یک پلتفرم مهم بازاریابی برای بازیسازان شد.
تریلر معرفی بازی Exodus
برگزارکنندگان E3 تلاش کردند با باز کردن درها برای عموم مردم و افزایش هیجان، از محبوبیت آن بکاهند اما ناکام ماندند و در نهایت مجبور به تعطیلی این رویداد شدند تا پایان طولانیمدتترین نمایشگاه صنعت بازیهای ویدئویی رقم بخورد. اکنون E3 جای خود را به کنفرانسها و نمایشگاههای آنلاین کوچکتری داده است که اگرچه محبوبیت و طرفداران زیاد E3 را ندارند، اما هزینهی کمتر و دسترسی آسانتر به مخاطبان را به همراه آوردهاند.
بازیسازان و شرکتهای بزرگ اکنون میتوانند با برگزاری رویدادها و نمایشگاههای آنلاین مستقل، بدون واسطه به معرفی محصولات و صحبت با مخاطبان بپردازند. دوران طلایی E3 ممکن است به پایان رسیده باشد، اما صنعت پررونق بازیهای ویدئویی به معرفی نوآوریهای خود به مخاطبان ادامه خواهد داد؛ حتی اگر این بار پشت یک صفحه نمایش باشد، نه پشت درهای بستهی یک نمایشگاه سرشار از خاطرات.
بهترین بازیهای سال ۲۰۲۳ مشخص شدند؛ شکست اسپایدرمن ۲!
نظرات