سریال تحسینشدهی وایر (The Wire) از همان ابتدا بهخاطر روایت پیچیده و بیپردهاش از زندگی در بالتیمور و نمایش چندلایهی سیاست، جرم، اقتصاد و انسانیت مورد توجه قرار گرفت. اما شاید کمتر اپیزودی به اندازهی اپیزود هشتم فصل سوم، یعنی «Moral Midgetry» (کوتاهفکری اخلاقی)، توانسته این درونمایهها را چنین عمیق و ضربهزننده به تصویر بکشد.
در این اپیزود، استرینگر بل (Stringer Bell) تصمیم میگیرد حقیقتی ویرانگر را با شریک و دوست
سریال تحسینشدهی وایر (The Wire) از همان ابتدا بهخاطر روایت پیچیده و بیپردهاش از زندگی در بالتیمور و نمایش چندلایهی سیاست، جرم، اقتصاد و انسانیت مورد توجه قرار گرفت. اما شاید کمتر اپیزودی به اندازهی اپیزود هشتم فصل سوم، یعنی «Moral Midgetry» (کوتاهفکری اخلاقی)، توانسته این درونمایهها را چنین عمیق و ضربهزننده به تصویر بکشد.
در این اپیزود، استرینگر بل (Stringer Bell) تصمیم میگیرد حقیقتی ویرانگر را با شریک و دوست قدیمیاش آوون بارکزدیل (Avon Barksdale) در میان بگذارد: او دستور قتل دیآنجلو، برادرزادهی آوون، را داده است. این اعتراف مانند زلزلهای پایههای اعتماد و رفاقت آنها را فرو میریزد. استرینگر شخصیتی است که در تلاش برای عبور از دنیای خلاف به دنیای تجارت و سیاست، مسیرهایی را میرود که ارزشهای دیرینهی باند را زیر پا میگذارد.
در همین حال، طرح بحثبرانگیز هامستردام که توسط سرهنگ بانی کولین اجرا میشود، تلاشی برای کاهش جرم از طریق متمرکز کردن فروش مواد مخدر در منطقهای خاص است. اما این ابتکار بهجای حل مشکل، چهرهی زشت بیعدالتی و بیبرنامگی شهری را آشکار میکند. اپیزود با زیرکی نشان میدهد که چگونه سیاست، حتی در بهترین حالتش، میتواند به فاجعه اخلاقی تبدیل شود.
در خط روایی دیگر، تام کارستی، سیاستمداری که به دنبال افزایش محبوبیت است، تلاش میکند از نتایج ظاهری این طرح بهرهبرداری کند. اما یادآور میشود که سیاست، مانند جرم، پر از تناقض و دامهای اخلاقی است. «Moral Midgetry» تنها یک اپیزود معمولی از وایر نیست؛ این یک مطالعهی دقیق از اخلاق، قدرت و جاهطلبی است که بیننده را مجبور میکند دربارهی ساختارهای اجتماعی و شکستهای انسانی تأمل کند. برای عاشقان سریالهای داستانمحور و عمیق، تماشای این اپیزود یک تجربهی فراموشنشدنی است.
0 نظر