نگاهی به تاریخچه تاخیر بازیهای بزرگ راکاستار و مقایسه آن با GTA 6
تاخیرها لزوما اتفاق بدی نیستند. گاهی تاخیر در پروژهها نتیجهاش بازیهای بد میشود، اما در اکثر مواقع، صرف زمان بیشتر به تولید آثار بهتر منجر خواهد شد. وقتی استودیوها برای بهتر کردن بازیهای خود چند هفته یا چند ماه بیشتر وقت میگذارند، بعید است که نتیجه کارشان باکیفیتتر نباشد. یک لحظه به تعداد بازیهای نیمهکارهای فکر کنید که آرزو کردهاید ناشر فقط کمی بیشتر صبر میکرد تا بازی آماده میشد. پس وقتی یک ناشر یا سازنده به این نتیجه میرسد که بهتر است بازیاش را با تاخیر منتشر کند، در واقع به فکر ارائه یک تجربه کم نقصتر به مخاطبانش است. بنابراین تاخیر بازی GTA 6 میتواند خبر خوبی باشد، چون احتمالا به خاطر این تاخیر، با بازی بهتری مواجه خواهیم شد.
راکاستار سابقهای طولانی در به تاخیر انداختن بازیها برای اطمینان از کیفیت آنها دارد. این وسواس قابل توجه باعث میشود آنها در جمع محدود استودیوهایی قرار بگیرند که اصطلاحا تا غذا کاملا پخته نشده، آن را سرو نمیکنند؛ و البته که چقدر هم غذایشان خوشمزه است!
چرا تاخیر در عرضه بازی GTA 6 جای تعجب ندارد؟ نگاهی به سابقه طولانی راکاستار در تاخیرها
اگر به گذشته مجموعه GTA نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که اکثر بازیهای این مجموعه، تاخیر در انتشار را تجربه کردهاند. از نسخههای کمتر شناختهشده مثل London 1969 گرفته تا آخرین نسخه سری یعنی GTA V، این بازیها تقریبا همیشه با تاخیر منتشر شدهاند، اما مهمتر این است که همواره عالی بودهاند. به همین دلیل بهتر است نسبت به تعویق انتشار بازی GTA 6 نیز خوشبین باشیم.
در ادامه قصد داریم نگاهی به سابقه راکاستار در تاخیر بازیهایش داشته باشیم و ببینیم که این تاخیرها در نهایت چه تاثیری روی بازیها گذاشتهاند.
بازی GTA III (سال انتشار: ۲۰۰۱)
در زمان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دفتر راکاستار در نیویورک فاصله کمی با مرکز تجارت جهانی داشت و شرکت تیک-تو (کمپانی مادر راکاستار) بلافاصله پس از این اتفاق شوکهکننده، بازی GTA III را برای مدت کوتاهی به تاخیر انداخت. تری داناوان، معاون بازاریابی، تنها چند روز پس از این فاجعه، تاخیر را اعلام کرد و گفت: «تصمیم ما بر اساس دو عامل است؛ اول اینکه در هفته گذشته انجام کار در مرکز منهتن کمی سخت شده چون زیرساختهای ارتباطی بهطور کلی یا وجود نداشتند یا خیلی ضعیف بودند. دوم اینکه ما احساس کردیم بازبینی کامل محتوای تمام عناوینمان و مطالب تبلیغاتیای که برای معرفی آنها استفاده میکنیم، در این شرایط وحشتناک که همه ما در ایالات متحده شاهدش بودیم، کاملا ضروری است.»
او ادامه داد: «در مورد Grand Theft Auto، چون این بازی خیلی وسیع است، بررسی آن کار سادهای نیست. تا این لحظه به چند ارجاع متنی کوچک برخوردیم که به نظرمان مناسب نبودند، همچنین چند مورد نادر در گیمپلی که بهتر است حذف شوند. بابت تاخیری که برای شما و تمام کسانی که منتظر انتشار بازی هستند ایجاد شده عذرخواهی میکنیم، اما مطمئنم که میتوانید دلایل ما را درک کنید. مطمئن باشید که بازی فوقالعاده خواهد بود و میتوانید انتظار داشته باشید که اواخر اکتبر به دست شما برسد.»
حتی با وجود تغییرات محتوایی جزیی، این تاخیر تصمیمی خردمندانه برای راکاستار و بازیکنان بود. تیراندازی به پلیسها و آمبولانسها در لیبرتی سیتی آن هم مدت کوتاهی پس از مرگ خشونتبار هزاران نفر، برای هیچکس جذاب نبود.
بازیهای GTA: Vice City (سال انتشار: ۲۰۰۲) و GTA: San Andreas (سال انتشار: ۲۰۰۴)
راکاستار سابقه تاخیر سه ساله بازیهایش را در کارنامه دارد (که در ادامه دربارهاش صحبت میکنیم)، اما جایزه کوتاهترین تاخیر به صورت مشترک به دو نسخه Vice City و San Andreas میرسد. در گذشته، قبل از اینکه فروشگاههای بازی دیجیتال وجود داشته باشند، تولیدکنندگان باید از پیش حدس میزدند که چه تعداد از بازی فیزیکی را برای تاریخ عرضه خاص تولید کنند و گاهی اشتباه میکردند. راکاستار بازی Vice City را یک هفته به تاخیر انداخت تا زمان کافی برای تولید دیسکهای بیشتر و پاسخگویی به تقاضای بالای روز اول برای دنباله GTA III داشته باشد.
بازی San Andreas برای PS2 نیز یک هفته دیرتر از زمان برنامهریزیشده عرضه شد؛ تصمیمی راهبردی که به تیم توسعه چند روز فرصت اضافی برای صیقل دادن پروژه دو سالهشان میداد.
بازیهای GTA: Vice City Stories (سال انتشار: ۲۰۰۶) و GTA: Chinatown Wars (سال انتشار: ۲۰۰۹)
بدون شک نسخههای دستی GTA فوقالعاده هستند؛ آنقدر که ارزش دارد کنسول PSP یا DS قدیمیتان را دوباره روشن کرده و بازیشان کنید. نسخههای مختلف GTA برای دستگاههای دستی معمولا بهموقع عرضه میشوند، اما Vice City Stories برای PSP در آمریکای شمالی دو هفته تاخیر خورد و در بخشهایی از اروپا، عرضه آن بیشتر طول کشید.
بازی Chinatown Wars به عنوان یکی از بهترین نسخههای GTA (احتمالا خیلیها با این حرف موافق نیستند) دقیقا طبق برنامه منتشر نشد. بازی خلاقانه و پیچیده DS با دو ماه تاخیر به بازار آمد. اما وقتی بالاخره منتشر شد، منتقدان را شگفتزده کرد و یکی از تراژدیهای بزرگ دنیای بازی این بود که کسی آن را نخرید. شاید اگر چنین نشده بود، الان همزمان با انتشار بازی GTA 6 برای کنسولهای نسل جدید، منتظر عرضه Chinatown Wars 3 روی کنسول سوییچ ۲ بودیم.
بازی GTA IV (سال انتشار: ۲۰۰۸)
بعد از آنکه GTA III چهره دنیای بازیها را تغییر داد، انتظارات برای GTA IV بهوضوح بالا بود. حالا دیگر موتور گرافیکی سنگین RenderWare کنار گذاشته شده بود و نسل جدید کنسولها در اختیار راکاستار قرار داشتند. استودیوی راکاستار لیدز میخواست به اوج برسد و تحقق این رویا در نهایت مستلزم چند ماه تاخیر شد.
همانطور که سم هاوزر از راکاستار توضیح داد: «کنسولهای جدید [PS3 و ۳۶۰] به ما این امکان را میدهند که آن نسخهای از GTA را بسازیم که همیشه رویایش را داشتیم. هر جنبه از بازی و طراحی آن کاملا دگرگون شده است. بازی بسیار وسیع است و سختافزار این پلتفرمها را تا مرز نهایی تواناییشان به چالش میکشد. برترین مهندسان سونی و مایکروسافت همین حالا در کنار تیم ما در ادینبرو کار میکنند تا بتوانیم بهطور کامل از قدرت این دو کنسول بهره بگیریم. مثل همیشه، هدف ما این است که حتی فراتر از بیشترین انتظارات طرفداران برویم و تجربهای بینظیر از یک بازی ویدیویی با کیفیت HD خلق کنیم.»
بازی Midnight Club: Los Angeles (سال انتشار: ۲۰۰۸)
پیش از آنکه راکاستار گیمز تمرکز خود را تنها بر توسعه مجموعههای Grand Theft Auto و Red Dead Redemption بگذارد، فرنچایزهای مختلفی را در اختیار داشت. یکی از آنها Midnight Club بود، یک سری مسابقهای با سبک آرکید که توسط این توسعهدهنده تحسینشده ساخته میشد. چهارمین و آخرین نسخه از این سری یعنی Midnight Club: Los Angeles در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شد، اما با تجربه چندین تاخیر.
در ابتدا قرار بود بازی در اوایل سال ۲۰۰۸ عرضه شود، اما تیک-تو انتشار آن را به سپتامبر ۲۰۰۸ موکول کرد تا از مزیت فروش در فصل تعطیلات بهره بگیرد و همچنین فاصلهای بین این بازی و زمان عرضه GTA IV ایجاد کند. پس از آن، بازی یک ماه دیگر هم به تاخیر افتاد و سرانجام در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شد.
بازی Red Dead Redemption (سال انتشار: ۲۰۱۰)
نخستین نسخه Red Dead Redemption یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ است، زیرا نقش بسزایی در پیشبرد روایت داستانی در رسانههای تعاملی داشت. در ابتدا قرار بود بازی در اواخر سال ۲۰۰۹ برای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ منتشر شود. اما در می ۲۰۰۹، راکاستار اعلام کرد که بازی در سال ۲۰۱۰ منتشر خواهد شد. در پایان همان سال، شرکت تایید کرد که بازی در آوریل ۲۰۱۰ عرضه میشود، اما در نهایت این تاریخ را نیز از دست داد و عرضه را به می ۲۰۱۰ موکول کرد.
بازی L.A. Noire (سال انتشار: ۲۰۱۱)
اگر فکر میکنید تاخیر بازی GTA 6 خیلی زیاد است، باید با داستان انتشار L.A. Noire آشنا شوید. در سال ۲۰۱۱ تیم باندی (Team Bondi) و راکاستار گیمز با هم روی L.A. Noire کار کردند، یک بازی اکشن-ماجراجویی سومشخص که داستان یک کارآگاه در دهه ۱۹۴۰ را روایت میکند. این بازی عمدتا به خاطر استفاده از فناوری موشناسکن در ضبط حرکات چهرهها شناخته میشود که در آن زمان پیشرفتی بزرگ بهشمار میرفت. اگرچه توسعه آن مستقیما برعهده راکاستار نبود، اما این بازی نیز از چندین تاخیر رنج برده است.
در ابتدا قرار بود L.A. Noire در سال مالی ۲۰۰۸ برای پلیاستیشن ۳ عرضه شود که بهوضوح این اتفاق نیفتاد. این بازی جنایی و مهیج در مجموع چهار بار تاریخ انتشارش تغییر کرد. ابتدا به سال مالی ۲۰۰۹ موکول شد، سپس به سپتامبر ۲۰۱۰، و بعد به نیمه اول سال ۲۰۱۱. در ژانویه ۲۰۱۱ راکاستار تایید کرد که بازی در می ۲۰۱۱ منتشر خواهد شد، که این بار تاریخ را رعایت کرد.
بازی GTA V (سال انتشار: ۲۰۱۳)
قبل از اینکه بازی GTA 6 معرفی شود، GTA 5 در دنیای گیم پادشاهی میکرد. بزرگترین بازی کنسولی تاریخ تا به امروز، راه درازی را برای عرضه طی کرد. GTA V سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، اما در ابتدا قرار بود در بهار همان سال بیاید. با این حال، در اواخر ژانویه ۲۰۱۳ راکاستار پیام زیر را منتشر کرد:
«میدانیم که این تاریخ حدود چهار ماه دیرتر از آن چیزیست که در ابتدا برنامهریزی شده بود و درک میکنیم که این تاخیر کوتاه برای بسیاری از شما ناامیدکننده خواهد بود، اما باور کنید که این زمان اضافی ارزشش را دارد. GTA V بازیای بسیار جاهطلبانه و پیچیده است و صرفا نیاز به کمی پرداخت بیشتر دارد تا به سطح کیفیای برسد که ما و از همه مهمتر شما، انتظار دارید. از همه طرفداران مجموعه Grand Theft Auto میخواهیم تاخیر را ببخشند و به شما قول میدهیم که کل تیم ما سخت مشغول کار است تا بازی به بهترین شکل ممکن آماده شود. ما تمام تلاشمان را میکنیم تا مطمئن شویم که بازی انتظارات شما را برآورده کرده یا حتی از آن فراتر میرود. بابت صبوریتان از شما سپاسگزاریم.»
البته معلوم شد که راکاستار اشتباه هم نمیکرد. GTA V به موفقترین بازی کنسولی تمام دوران تبدیل شد که در کنار RDR2، یکی از جواهرات درخشان تاج پادشاهی راکاستار است.
بازی Red Dead Redemption 2 (سال انتشار: ۲۰۱۸)
با اینکه RDR 2 بخشی از سری GTA نیست، اما بهترین بازی راکاستار است و نمیتوان این موضوع را انکار کرد. برای تاکید بر سنت راکاستار در تاخیرهای مبتنی بر کیفیت، در اینجا باید به Red Dead Redemption 2 اشاره میکنیم که عرضه آن دو بار به تعویق افتاد؛ نخست در بهار ۲۰۱۷ بهمنظور بررسی کیفیت. تاخیر دوم در فوریه ۲۰۱۸ اعلام شد و عرضه بازی را به اواخر اکتبر کشاند. بیانیه راکاستار توضیح میداد که تاخیر دوم نیز مجددا مربوط به کیفیت بوده است:
«با خوشحالی اعلام میکنیم که Red Dead Redemption 2 در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد. از همه کسانی که از این تاخیر ناامید شدهاند عذرخواهی میکنیم. اگرچه امیدوار بودیم زودتر بازی را عرضه کنیم، اما به زمان بیشتری برای پرداخت و صیقل نهایی نیاز داریم.
از صبر و شکیبایی شما صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم زمانی که بازی را تجربه کردید، با ما همعقیده باشید که این انتظار ارزشش را داشت. در این فاصله، لطفا نگاهی به تصاویر تازه منتشر شده از بازی بیندازید. منتظریم تا در هفتههای آینده اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک بگذاریم.»
این تاخیر، مانند تمام تاخیرهای دیگر در این فهرست، نتیجهای عالی داشت و بازیای به بازار آمد که همچنان یکی از شاهکارهای بیهمتای ژانر ماجراجویی به شمار میرود.
پس دوستان، ناامید نشوید. بازی GTA 6 خواهد آمد و زمانی که منتشر شود، تقریبا مطمئن هستیم که بسیار خوب و شاید حتی بینقص خواهد بود. بیصبرانه منتظریم تا ماجراجویی تازهای را در وایس سیتیِ دوستداشتنی آغاز کنیم.
منبع: IGN
سختترین بازیهای دنیای با چشمهای بسته؛ میزگیم با حمید اسکورپیون
نظرات