سینما

چرا فیلم ارباب حلقه‌ها در رتبه دوم بهترین آثار سینمایی ژانر فانتزی قرار گرفته است؟

تاثیری که نسخه اول سه گانه ارباب حلقه‌ها یعنی The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring روی ژانر فانتزی گذاشت، اصلا قابل انکار نیست! اما یکی دیگر از آثار کلاسیک توانست ارباب حلقه‌ها را در لیست ۱۰ فیلم برتر ژانر فانتزی AFI شکست بدهد. سه گانه ارباب حلقه‌ها با داشتن داستان غنی، شخصیت‌های جذاب و سبک فیلم برداری خاص که صحنه‌های پر از زیبایی و خطر را به تصویر کشید را می‌توان یک کلاس درس در مبحث فیلم سازی فانتزی در نظر گرفت. همچنین جلوه‌های بصری عالی، لوکیشن‌هایی با جزئیات دقیق و موسیقی متن ماندگار آن توانست رمان‌های ارباب حلقه‌ها که اثر تالکین بود را به خوبی محبوب و زنده کند. امروزه سه گانه ارباب حلقه‌ها را می‌توان بهترین اثر فانتزی تاریخ در نظر گرفت، چون هر کدام از نسخه‌های سه گانه دارای امتیاز بالا در IMDb هستند.

ژانر فانتزی دنیایی وسیع است که در آن فیلم‌ها با فراتر رفتن از مرزهای زمان و مکان، روایت‌هایی را می‌سازند که عمیقاً در ذهن جامعه ماندگار و حک می‌شوند. فیلم‌های فانتزی اجازه می‌دهند تا مخاطب از دنیای واقعی جدا شده و به قلمروهای شگفت‌انگیز پر از جادو و ماجراهای عمیق و جذاب قدم بگذارد. جدیدا فهرستی از ۱۰ فیلم فانتزی برتر توسط مؤسسه فیلم آمریکا (AFI) منتشر شده و فیلم‌هایی را در این لیست معرفی می‌کند که نه تنها ژانر فانتزی را شکل دادند، بلکه به‌عنوان استاندارد برتر سینمایی هم شناخته شده‌ و می‌شوند. محور اصلی این فهرست و مقاله کوتاه ما، اولین فیلم سه گانه ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون بوده و بحث ما سر این است که علیرغم شهرت این فیلم به عنوان یکی از بهترین‌ آثار تاریخ، یک اثر کلاسیک دیگر با قرار گرفتن در رتبه اول، توانسته آن را شکست بدهد.

رتبه اول لیست موسسه AFI، به کدام فیلم تعلق گرفته است؟

فیلم جادوگر شهر اوز از ارباب حلقه‌ها پیشی گرفت
فیلم جادوگر شهر اوز از ارباب حلقه‌ها پیشی گرفت

به گزارش موسسه AFI، فیلم جادوگر شهر اوز (The Wizard of Oz) بهترین فیلم فانتزی تاریخ سینما است و نسخه اول فیلم ارباب حلقه‌ها پس از آن در رتبه دوم قرار دارد. فیلم جادوگر شهر اوز که در سال ۱۹۳۹ منتشر شد، به نوعی نمایانگر قدرت صنعت سینما است و مخاطبین فانتزی دوست بی‌شماری را در چندین نسل توانسته جذب کند. تعلق گرفتن رتبه اول به آن در لیست موسسه AFI ربطی به قدمت و زمان انتشارش ندارد، بلکه تایید تأثیر عمیقی است که این فیلم بر ژانر فانتزی و داستان سرایی سینمایی به عنوان یک اثر موفق سینمایی گذاشته است.

دستاوردهای تکنیکی فیلم، مانند گذار از دنیای رنگارنگ کانزاس سیتی به قلمرو رنگارنگ اوز، برای زمان خود اتفاق انقلابی نبود و به نوعی استعاره‌ای بصری را برای سوئیچ از واقعیت به خیال را ارائه کرد. به تصویر کشیدن سفر یک دختر جوان برای کشف شخصیت خود، مفهوم خانه و کاوش در معنای هویت و دوستی موضوعاتی جذاب هستند که هنوز هم امروز طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر این موسیقی متن و آهنگ‌های این فیلم مانند Somewhere Over the Rainbow توانست از خود فیلم فراتر رفته و در نوع خود به قطعات نمادینی تبدیل شدند.

در مقایسه این فیلم با ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، باید گفت که ارباب حلقه‌ها با بهره بردن از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و جهان‌سازی دقیق، از مزایای تکنیک‌های فیلم‌سازی مدرن و منابع مالی و امکاناتی زیادی برخوردار بود. با این حال و حتی با وجود این مزایا، باید گفت که این گواهی بر قدرتمند بودن فیلم جادوگر اوز است که چگونه فیلمی از روزهای اولیه سینما می‌تواند از چنین رقیب قدرتمندی برخوردار بوده و حتی از آن پیشی بگیرد؟! انتخاب فیلم جادوگر شهر اوز به عنوان بهترین فیلم فانتزی تاریخ بر جذاب بودن دنیای فیلم هم تاکید می‌کند. در حالی که آثار سینمایی جدید مرزهای فناوری را جابجا می‌کنند، اما هسته احساسی و مضامین جاودانه جادوگر شهر اوز جایگاه آن را به عنوان بهترین فیلم فانتزی توانسته تثبیت کند.

بیشتر بخوانید: پیتر پاکر در مقابل مایلز مورالز؛ قوی‌ترین اسپایدرمن کیست؟

انتخاب فیلم اول ارباب حلقه‌ها توسط AFI هنوز هم عجیب است!

فیلم ارباب حلقه‌ها
فیلم ارباب حلقه‌ها

انتخاب فیلم اول یعنی The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring توسط AFI نسبت به فیلم سوم یعنی The Lord of the Rings: The Return of King باعث ایجاد بحثی شده و چندین نکته قابل تأمل هم در این باره وجود دارد. فیلم سوم فقط نتیجه یک داستان حماسی نبود، بلکه این اوج یک اثر سینمایی بود که تحسین گسترده منتقدان را به دنبال داشت. این فیلم ۱۱ جایزه اسکار از جمله عنوان بهترین فیلم را بدست آورد که به عنوان یک دستاورد بزرگ برای کارگردان آن یعنی پیتر جکسون و تیمش محسوب می‌شود. از سکانس‌های اکشن فیلم گرفته تا صحنه‌های تکان‌دهنده در پایان فیلم سوم یا همان بازگشت پادشاه، همگی دست به دست هم داده و باعث شدند تا این قسمت پایانی به‌عنوان اثر بزرگ این مجموعه دیده شود.

با این حال، انتخاب The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring را می‌توان از منظر اهمیت اساسی آن در سه گانه بررسی کرد. این فیلم فقط آغاز یک ماجراجویی نبود، بلکه باز شدن دری به سوی سرزمین میانه برای مخاطبین بود. سنگینی تعریف یک جهان دیگر، معرفی شخصیت‌های فراوان داخل آن و تنظیم لحن روایت کل حماسه تالکین بر دوش نسخه اول بود. این فیلم وظیفه مهمی را بر عهده داشت تا طبق آن دلیلی قانع کننده را فراهم کرده تا بتواند به کمک آن مخاطبین بسیاری را جذب خود کند. از شایر آرام گرفته تا معادن شوم موریا، نسخه اول سه گانه مخاطبان را به سفری هیجان‌انگیز برد تا نوید حماسه‌های بزرگ‌تری را در آینده بدهد.

ارباب حلقه‌ها هنوز هم بهترین اثر فانتزی تاریخ است

فیلم‌هایی مانند جادوگر شهر اوز آثار و خاطرات فراموش نشدنی را در تاریخ سینما به جا گذاشته‌اند، اما وقتی صحبت از یک سری یا فرنچایز به میان می‌آید، ارباب حلقه‌ها بی شک بهترین است. این فیلم بهترین استانداری است که دیگر فیلمسازان اثار سریالی و… می‌توانند از آن به خوبی الگو بگیرند. اگرچه جادوگر شهر اوز الهام‌بخش اقتباس‌ها و اسپین‌آف‌های مختلفی بود؛ اما هیچ‌کدام نتوانستند از تأثیرات آن به خوبی بهره ببرند. نسخه اول سه گانه پیتر جکسون در عین این که یک اقتباس وفادارانه است، هویت منحصر به فرد خود را حفظ کرده و استانداردی را برای سریال‌های فانتزی تعیین می‌کند که همچنان برای بسیاری جذاب و ماندگار است.

بازی‌های شبیه به اتک آن تایتان

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sjgh
پاسخ

باید به عقل کسی که ارباب حلقه ها رو با فیلم دیگه ایی قیاس کنه شک کرد
یک سکانس از ارباب حلقه ها جزئیات و زیبایی بیشتری از این فیلم ها داره.
از نظر داستانی فقط مجموعه وارکرفت می‌تونه در سطح ارباب حلقه ها غنی باشه

mani
پاسخ

فیلمی بالاتر از ارباب و حلقه وجود نداره،
پر از زیبایی و تنوع و ماجرایی و تصویربرداری و موزیک حرفه ای..
بالای صد بار دیدم،
این فیلم نبود،ی جادو بود..

...........
پاسخ

من هنوزم بنظرم هری پاتر بهترین فیلمه خود دانید

‌a.
پاسخ

کاملااا موافقم دقیقا

دنی
پاسخ

اگه صدبار فیلم ارباب حلقه ها وببینم برام تازس حریف نداره بهترین کارگردان وتهیه کننده رو داشت..

حامد
پاسخ

با عرض ادب و احترام
بنظر من جادوگر شهر اوز نه تنها پدر ژانر فانتزی و بهترین فیلم این ژانر بلکه یکی از بهترین فیلمهای تمام ادوار سینماست
بر کسی پوشیده نیست که ارباب حلقه ها برترین جلوه های ویژه تاریخ رو داشته و وسعت دنیای تالکین تقریبا بی نظیره و فیلم ارباب حلقه ها چند پله ژانر رو ارتقا داد اما وقتی جادوگر شهر اوز رو حتی امروز بعد از هشتادو پنج سال نگاه کنین بازم تازه و گیراست و اینه که متمایزش میکنه
بازی که فلمینگ از بازیگرای نه چندان مطرحش گرفته تا داستان فوق العاده ، طراحی صحنه فانتزی و جلوه های ویژه چشم نواز بدون هیچ امکاناتی و نهایتا آهنگهای زیباش باعث میشه که حتی اگه فیلم چیزی حدود یک قرن پیش ساخته شده باشه دیدنش شمارو کاملا به یه دنیای فانتزی ببره و از دیدنش لذت ببرین

اکبر
پاسخ

بهترین فیلم در این ژانر