یادداشت: چرا GTA V بدترین بازی تاریخ راکستار است؟
بازی GTA V را میشناسید؟ درواقع کی است که نشناسد؟ تقریبا قشر عظیمی از گیمرهای فعلی تجربهی این اثر را در کارنامهی خود دارند و میدانند که این بازی چه پروژهی عظیمی بود و در سال ۲۰۱۳ چطور دنیای بازیهای ویدیویی را بهم ریخت اما شاید شما هم از شنیدن اینکه GTA V بدترین بازی تاریخ راکستار است، جا خورده باشید. درست شنیدید راکستار غول بزرگی است که شاید هیچ کسی نتواند آن را متوقف کند اما نسخهی پنجم سری Grand Theft Auto یک شکست بزرگ است و برای اثبات آن دلایلی دارم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بازی Grand Theft Auto V یکی از معروفترین و پرفروشترین بازیهایی است که از سال ۲۰۱۳ در دسترس تمامی پلیرها قرار گرفته و تجربهی آن خالی از لطف نیست اما باید بدانید که GTA 5 یکی از بدترین ساختههای راکستار است. کمی با خود فکر کنید که چرا راکستار برای انتشار نسخهی جدید خود، زمان زیادی را صرف کرده و حتی تاریخ انتشارش را عقب انداخته است؟ اما قبل از پاسخ دادن، همراه من و مجله بازار باشید و بعد شنیدن استدلالهای من، حتماً نظرات خود را به اشتراک بگذارید.
کمیت بیشتر اما کیفیت کمتر
شاید جیتیای ۵ یکی از پر زرقوبرقترین بازیهایی است که تا به امروز بر روی پلتفرمهای متعدد در دسترس قرار گرفته که با رکورد فروش ۱۹۰ میلیون دلاری تا سال ۲۰۲۵، عملاً باید جزء شاهکارها حساب شود اما زیر این لایهی براق موفقیت تجاری راکستار، ضعفها و مشکلات فاجعهای قرار دارد که سطح این اثر را از بازیهایی مانند Red Dead Redemption 2 و GTA IV پایینتر آورده که طبیعی است ولی این نکات منفی باعث شدهاند که GTA V به بدترین بازی این استودیو تبدیل شود.
در ابتدا بیایید یک قیاس روایی داشته باشیم. بازیای مانند Red Dead Redemption 2 با آن فضاسازی و داستان فوقالعادهای که گوزن را برای ما تبدیل به نمادی خاص کرده است در قیاس با GTA V آیا چیزی کم دارد؟ حقیقت ماجرا این است که GTA V در بحث روایت و داستان یک بازی سطحی و در بعضی مواقع بچهگانه است. حتی شما در سری قبل GTA یعنی بازی GTA IV با داستان شخصی به نام نیکو بلیک پیش میرویم که صدها پله حسآمیزی و روایت بهتری داشته و با منطق یا واقعیت، تناسب بیشتری دارد. نیکو بلیک یا جان مارستون و حتی آرتور مورگان از همه لحاظ از مایکل، فرانکلین و تِرور بهتر هستند.
جدا از بحث روایت، وقتی به شخصیتهای این بازیها نگاه میکنیم، یکی از بزرگترین نقاط ضعف GTA V نمایان میشود. داستان بیرمق این بازی در کنار شخصیتهای بیعمق و سادهاش تقریباً غیر قابل تحمل است و باعث میشود که دنبال کردن بازی سخت شود. راکستار در بازیهایی مانند GTA IV و Red Dead Redemption که تاریخ انتشار نزدیکتری به GTA V دارند ما را با اشخاصی آشنا میکند که عمیق هستند و یک پیشینهی مناسب با شخصیت خود را روایت میکنند. نیکو بلیک و جان مارستون به شکلی در بازی قرار دارند و رشد میکنند که شما با آنها همراه شده، همذاتپنداری کرده و آنها را بخشی از خود میدانید.
اگر GTA V را تجربه کرده باشید، میدانید که مایکل یک سارق بازنشسته است که زندگی کسلکننده و پر از کلیشه دارد اما این کلیشهها بیشتر از بار حسی، کلافگی را به بازیکن منتقل کرده و گاهی اعصاب خُردکن میشود. این شخص به قدری سطحی و غیرواقعی طراحی شده که هیچوقت نمیتوان با آن همراه شد و همذاتپنداری کرد. در این میان فرانکلین را داریم که جوان است و جویای نام اما او از ابتدا در حد یک کاراکتر فرعی و بیهدف باقی میماند و همچنان جویای نام. شما هیچگاه نمیتوانید او را در نقش یک قهرمان یا حتی ضدقهرمان واقعی ببینید. درباره تِرِوِر هم که فقط میتوان گفت که او یک کاریکاتور بیشازحد اغراقشده محسوب میشود و بهجای ترسناک یا پیچیده بودن، فقط آزاردهنده و روی اعصاب است.
داستان بازی هم که بهجای تمرکز بر ارائهی یک روایت منسجم، پر از چالشها و ماموریتهای پراکندهای است که گاهی حس میشود که بازی هیچ مقصدی ندارد، همین مورد به اندازهی کافی بس است که جواب سوال چرا GTA V بدترین بازی تاریخ راکستار است را بدهد. در مقابل GTA IV که داستانی تلخ را روایت میکند و سعی دارد دربارهی مهاجرت و رویای آمریکایی کمی صحبت کند، موفق ظاهر میشود اما GTA V با بیهدفی خود بهاضافهی طنز و هجو، همهچیز را به تمسخر گرفته و با روایت توخالیاش، سطحی و تکراری تلقی میشود.
از گیمپلی بدون پیشرفت تا تجاری سازی
گیمپلی را که دیگر از GTA V نخواهید چرا که این بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد. راکستار در حالی که در بازیهایی مانند Bully یا Red Dead Redemption مکانیکهای خلاقانهای معرفی کرده بود، گیمپلی GTA V صرفاً یک بازسازی بزرگتر و پرزرقوبرقتر از GTA IV بود که در برخی موارد از آن جا میماند. شاید رانندگی، تیراندازی و مخفیکاری همهگی عادی بنظر برسند اما هیچکدام جدید نیستند، کافی است به IV نگاهی بیاندازید تا ببینید چطور میشد که بهتر عمل کند.
ماموریتهای بازی هم که شامل یک الگوی تکراری «برو، یک نفر را بکش، فرار کن» خلاصه میشوند و کشش خاصی ندارند. ماموریتهای سرقت (Heists) که باید نقطهی قوت GTA V باشند بهسرعت تکراری و قابلپیشبینی میشوند که این بازی را تبدیل به اثری تنبل و بیانگیزه میکند و فقط بنظر میآید که به فکر بزرگتر کردن نقشه و اضافه کردن ماشینهای بیشتر بودهاند.
جهان بازی GTA V واقعاً در نگاه اول جذاب و پر جزئیات بهنظر میرسد ولی سپری کردن زمان در آن به ضرر دیدگاه شما تمام خواهد شد. زمانی که در این شهر به اصطلاح پویا، وقت گذرانی کنید، متوجه خواهید شد که این شهر بزرگ فقط یک پوستهی زیبا و رنگین است. شهر لیبرتی سیتی در GTA IV اگر رنگ مایهای تیره داشت اما با رصد کردن آن میشد حس زنده و پویا بودن را در آن به وضوح دید، در مقابل لوس سانتوس پر از NPCهای بیمعنی و محیطهای خالیای است که بعد از مدتی تکراری خواهند شد.
شاید بتوان این دلیل را هم برای بدترین خواندن محصول تاریخ راکستار به GTA V نسبت داد. تمرکز بیشازحد راکستار روی بخش آنلاین و درآمدزایی از طریق میکروتراکنشها آن هم زمانی که GTA Online بهعنوان یک افزونه برای بازی اصلی منتشر شد کمی ضربه زننده برای این اثر بود. راکستار بعد از انتشار GTA Online، بهسرعت تمرکز اصلی خود را به آن اختصاص داد و بخش داستانی بازی را کاملاً به حاشیه راند. پیشتر در GTA IV دیده بودیم که راکستار چطور میتواند DLCهایی با کیفیت بسازد اما GTA V هیچ بستهی الحاقی داستانی دریافت نکرد و تمام منابع راکستار صرف آپدیتهای آنلاین شد.
نکته: بازی جیتیای ۵ اثر خوب و منحصربهفردی بهحساب میآید اما این یادداشت
برداشت شخصی نویسنده محسوب میشود و در مقایسه با دیگر بازیهای راکستار انجام شده است.
GTA V ممکن است از نظر تجاری یک موفقیت عظیم باشد اما وقتی به کیفیت واقعی بازی نگاه میکنیم، مشخص است که این بازی در مقایسه با دیگر آثار راکستار، چیز زیادی برای دفاع ندارد. داستان ضعیف، شخصیتهای بدون کشش، گیمپلی تکراری، جهانبازِ بیروح و تمرکز بیشازحد روی سود مالی همه و همه نوید آن را میدهند که GTA V مارکت را برده اما بازی بودن را باخته است. من شخصاً ترجیح میدهم که عصر وسترن را دنبال کنم، با نیکو بلیک لیبرتی سیتی را کندوکاو کنم یا حتی با کارل جانسون به لوس سانتوس قدیمی سفر کنم اما یک بازی پرزرقوبرق و توخالی را دنبال نکنم. نظر شما چیست؟ آیا سایر نسخههای GTA را تجربه کردهاید؟ شما چطور رتبهبندی میکنید؟ با مجله بازار دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید.
بزرگترین یوتیوبر کالاف دیوتی ایران کیه؟ میزگیم با ملیکا دیوتی
شوید چون نویسنده مقاله بلد نبوده مراحل بازی رو بره. وگرنه به بهترین بازی تاریخ این تیترو نمیزد
خداییش راست میگه، بازی به خودی خود خوب بود ولی در مقایسه با عناوین دیگه ی راکستار واقعا افتضاح بود
واقعا موافقم بسیار بی روح و تصنعی هست، دلم بین اون همه زرق و برق مصنوعیش می گیره واقعا شهر مرده ای خلق کردن
کیمیگه gta v خیلی بد بود توی زمان خودش بهترین بازی دنیا بود
کاملا موافقم نقد خوبی بود👍🏻
شفای عاجل نویسنده محترم را از پروردگار متعال مسئلت دارم🙏🏻
فکر کنم نویسنده امروز حال خوشی نداشته
موافقم👍🏻
عالی بود ، موافقم
با احترام به نویسنده این مطلب ، به نظر من محتوای ضعیف و کوبنده ( بیخود ) داشت ، نه لزوما بخاطر اینکه این بازی یکی از بهترین تجربه های گیمینگ منه، بلکه بخاطر نگاه نقادانه تعصبی نویسنده
بزار از اول شروع کنم
بعضیا جوری راجب داستان این عنوان صحبت میکنند که انگار هیچوقت تجربه اش نکردند ، اول اینکه مقایسه این عنوان با rd2 یک اشتباه تکنیکیه، چون از لحاظ فنی rd2 بازی نسل هشتمی محسوب میشه و به لحاظ داستانی، تو غرب وحشی اتفاق میفته
ولی آخه داستان بچه گانه؟! فکر کنم مرحله فقط مرحله by the book کافی باشه برای نقض این جمله، دیالوگ های این مرحله، و بطور کل این بازی، مثل بقیه نسخه های GTA ، بسیار عالی دنیای واقعی رو نقد میکنن
البته که علاقه به یک داستان بیشتر به سلیقه افراد بستگی داره
گیمپلی
نو آوری بهتر و بزرگتر از سوییچ کردن کارکتر توی دنیای جهان باز ؟! کاستوم کردن سرقت ها میشن ها، دنبال کردن داستان از سوی کارکتر مورد نظر، بازگشت آپشن هایی که تو GTA iv حذف شده بود، اتفاقا فکر میکنم یکی از نقاط قوت بازی ، میشن های گیرا و جذابش بود، با اینکه عاشق GTA iv هستم، ولی فک میکنم سن آندرس و وی توی این قضیه بهتر و متنوع تر بود، ۹۰ درصد مراحل GTA iv شامل همون جمله این میشه که توی مقاله استفاده کردید! در بخش نقد کارکتر های اصلی هم که بقدری غیر حرفه ای صحبت کردید که بهتره اصن نقدش نکنم!
در مورد پویایی شهر هم که خب با توجه به اینکه GTA iv و GTA v در یه نسل عرصه شده اند، بنظرم GTA v پیشرفت چشمگیری داشت ، چه به لحاظ گرافیک ، چه به لحاظ گیمپلی ( حداقل دیگه موتور سیکلت مثل اسکی لیز نمیخورد موقع رانندگی!)
متاسفانه قرار بوده dlc های داستانی برای این بازی منتشر شه، ولی به دلایلی کنسل شده، شاید اگه منتشر میشدن، ما اینقدر حمله به داستان این بازی رو شاهد نمیبودیم
در آخر ممنون از نویسنده عزیز ، من به عنوان کسی که تمام بازی های راکستار رو بصورت دقیق پلی دادم ، این کامنت رو گزاشتم، پیشنهاد میکنم یه بار دیگه این بازی رو بدون تعصب بازی کنید!
سوییچ کردن بین کارکتر ها نه تنها نوآوری راکستار نیست بلکه خیلیم قدیمیه. بازی The Lost Vikings دقیقا سه تا کارکتر داره که میتونی تو گیم پلی بینشون سوییچ کنی برای ۱۹۹۳ عه!
تو گیم پلی فیزیک درایو بازی نه تنها پیشرفت نبوده پسرفت هم بوده واقع گرایی بازی رو کم کردن دمیج شدن ماشین هم هیچ پیشرفتی نداشته. شوتینگ هم همینطور. شخصی سازی میشن ها کاملا تو سری قبلی بود و حق انتخاب هایی داشتی حتی میتونستی انجام ندی که اینم واقعا نو آوری نیست اگه بخابیم با مثلا Skyrim مقایسه کنیم واقعا کار خاصی نمیتونی بکنی میگفت باید بانک بزنی بیا بین این گاو و این گوسفند و این بز یکیو انتخاب کن با خودت ببر! محیط بازی چه نکته مثبتی داره؟ تخریب پذیری ۰، NPC ها هم از سری قبل احمق تر شدن بجای کار روی هوش مصنوعیشون فقط رفتار پلیس های بازی رو مقایسه کنی میفهمی. شهر بازی الهام گرفته از LA عه معلومه باید اونجوری باشه نه مثل NY.
چه حوصله ای داری
واقعاً درست میگید من سه بار بازی کردم ولی از داستان کاملا حلم بهم خورد واینکه مراحل خلاقیت توش نبود واسه کسی که فقط بخواد دور بزنه تو مپ با ماشین خوبه وگرنه سن آندریاس ازاین از لحاظ داستانی خیلی بهتره
حالت بهم میخوره سه بار تمومش کردی؟
کسی که از گیمی خوشش نیاد واسه همون اولین بارم تمومش نمیکنه چه برسه سه باز
وقتی تو لیبرتی سیتی میرفتی ایستگاه قطار و میتونستی مسیر بین ایستگاه ها رو اسکیپ کنی و خط مترو واقعا تو رو به جاهای مهم تو داستان و محیط بازی میبرد ولی تو لوس سانتوس به قطار شهری مزخرف عجیب هست که با سرعت لاک پشت حرکت میکنه و حتی اسکیپ هم نمیشه کرد! میتونی به عمق فاجعه پی ببری، شما فقط سطح تیراندازی و درگیریها جی تی ای ۴ رو ببین، هنوز که هنوزه هیچ جهان بازی رو که اون حس رو بده ندیدم
کامنت ها دو دستن
دسته اول OG ها که شاهکار های قدیمی رو بازی کردن، یا بهتره بگیم زندگی کردن، تو داستان بازی غرق شدن با کارکتر پیش رفتن حس کردن خودشون کارکترن
دسته دوم غالبا زیر ۲۰ سال که دیگه به چرندیات امروزی عادت دارن و در مقایسه با بازی های الان اره بد نیست این بازی ولی چون چیز خوبی تجربه نکردن عاشق این شدن
Gta Vصرفا یه بازی پر زرق و برقه که همه چیز ریختن توش با داستان سطحی در حد فیلم های امروزی
نخام از بازی های بقیه کمپانی ها بگم مثل HL یا بازی های بتسدا تو همین سری نهایت شاهکار تو داستان سرایی و کارکتر سازی رو میشه تو GTA IV دید. حتی GTA VC هم داستان نسبتا عالی ای داره
اگه ضعف شرکت هایی مثل EA و یوبیسافت نبود راکستار عمرا به این موفقیت ها نمیرسید. حتی واچ داگز اگه یوبیسافت مارکتینگ و سیاست های درستی داشت میتونست جاشو بگیره.
زدی تو خال
بهترین چیزی که میتونستم بخونم ، دقیقا همینه ، ممنون از نویسنده فهمیده و دمش گرم که جرعت کرد بین این همه فن بوی که سنیم ندارند یک حقیقت محض رو به اشتراک بزاره .
آره خدایی گیم پلیش خیلی ضعیفه اون حسه رو به آدم نمیدم
کلا نسبت به IV گیمش ضعیف نتره اما شخصی سازیش خوبه بزرگیشم خوبه.
با توجه به اینکه برای ۱۳ سال پیشه خیلی خوبه
از نویسنده معلوم هست اصلا از صنعت گیم سردر نمی اورد. صنعت گیم امریکا بیشتر به سمت بازیهای انلاین گرایش دارد یعنی اصلا به بازیهای افلاین زیاد توجه نمیکنند چون سودی نداره این میتونه دلیل داستان بی رمق را توضیح بدهد . اما در مورد داستان باید بگم تمام نسخه های جی تی ای از یک سنتی برای داستان ها پیروی می کنند و ان اینکه نباید داستان زیاد عمیق باشد بلکه نکته فان بودن قضیه هست واتفاقا چون میتوانند خوب کار را در بیاورند. یعنی در ظاهر داستان ابکی است اما باور کنید بشدت و با حرفه ای ترین نویسنده ها و شیوهای ممکن کار شده
کاملا با نویسنده مقاله موافقم
کسایی که gta sa و gta iv را بازی کردند اصلا با gta v ارتباط نگرفتن
Gta v نه ازادی عمل و پویایی و زندگی ای که در gta sa داشت را داره و نه داستان و فیزیک فوق العاده gta iv را
دنیای gta v بر خلاف sa که سال ۲۰۰۴ اومد بسیار محدود هست
Gta v در ذهن من یک بازی طنز بدون محتوا با گرافیک خوب و گیمپلی خوب هست که هیچ وقت خودشو جدی نمیگیره(مراحل کشتن ادم فضایی)
کاملا موافقم این بازی ضعیفترین بازی راک استار بود
مرحله کشتن آدم فضایی به تئوری های توطئه ای که در فرهنگ آمریکا در اون منطقه بوده اشاره داره جی تی ای هدفش بیان طنز از زندگی آمریکاییه و اتفاقاتی چون روح دختری که بالای تپه میشه پیدا کرد که کشته شده و یا نماد های ایلومناتی و…در واقع بازتابی از افکار و وقایع در دنیای واقعی داره مثلا جی تی ای وایس سیتی که داخل آب غرق میشدی بخاطر وجود کوسه در اون منطقه از میامی هست که در اون سالها گزارش های فراوانی از حملات کوسه بوده یا نسخه سوم هم همینطور چون حتی آب هم تیره رنگ بود و کاراکتر بازی در اون غرق می شد که این اشاره به وجود آلودگی ها و پسماند های خطرناکی داره که در اون منطقه در زمان بازی وجود داشت در کل بازی دیدگاه نقادانه به شیوه ی طنز در رابطه با آمریکا داره و پایان نسخه چهارم هم نشون داد که رویای آمریکایی اونطور که گفته میشه هم نیست و مراحل بازی و شهر بی روح نیویورک هم اینو به خوبی نشون داد
گل گفتی داش دقیقا
جی تی ای ۵ بازی بچه هاست و جی تی ای ۴ بازی بزرگترها و گیمرهای با تجربه است. مشخصه که تعداد بچه هایی که بازی میکنن بیشتره و بنابراین جی تی ای ۵ طرفدار بیشتر داره. جی تی ای ۴ مثل یه اثر سینمایی فاخره و جی تی ۵ مثل یه کمدی سطحی امروزی. معلومه دومی فروشش بیشتره
با توجه به گرافیک خوب در سال ۲۰۰۸ و داستان عالی و فیزیک فوق العلاده iv واقعا بازی خوبی بود و هست و لی باید قبول کرد به اندازه کافی در pc بهینه نبود و در اون زمان خیلی ها سرش اذیت شدن
باید بگم مقاله جالبی بود اما نویسنده کمی ترازوی مقیاسش مشکل داره که الان میگم چرا … داستان ها و محتوای بازی منطق و معیارو تغییر می دهند مثلاً آیا احمقانه نیست شما از ردد انتظار داشته باشید شما از یهو توش یه راکت شلیک بشه به سمتتون ؟ یا درباره جی تی ای ۴ انتظار دارین جت سوار بشید و همه شهر رو بزنید بترکوندید ؟ داستان این بازی با شهری در حال روایت هست که فقط ۴ نوع نیرو نظامی داره ، تنوع خودرو در شهر به بیش از ۲۰۰ تا میرسه پس منطقی بدونید ماشین بدزدن بانک بترکونن و ساختمون آتیش بزنم در ضمن جی تی ای وی داستان فرعی تو بازی داشت کمیاب ترین مورد احتمالا شما فقط ماشینو از سخره انداختی بقیشو نرفتی !
حاجی اینکه کیبورد به جای تو حدس میزنه واقعا ناکار آمد هست
اتفاقا بعد از رد دد و سان آندریاس بهترین بازی راکستار جی تی ای ویه
کاملا موافقم حتی در مواقعی gta iv بهتر از gta v عمل میکنه
درسته نسبت به Red Dead Redemption 2 جزئیاتش خیلی کمتر بود و داستانش عمیق نبود البته کمبود جزییات به خاطر محدودیت سخت افزاری سال ۲۰۱۳ هم بود
بهترین و پر جزئیات ترین کمپانی قطعا راک استاره ولی معیار خوبی ندارید. با توجه به اینکه راک استار بعد از عرضه هر عنوان در حاله پیشرفت است پس نمیشه جزئیات ردد سال ۲۰۱۸ رو با ۲۰۱۳ مقایسه کرد
ولی از لحاظ داستانی میشه چون قبل وی ما شاهکار هایی در داستان و گیم پلی مثل سن آندرس و آی وی رو داشتیم
در کنار اینایی که شما گفتید خیلی کمبود های دیگه ای داره مثلا تو بازی gta san چند مدل ساندویچ فروشی بود یا میتونستی برای هر وسیله نقلیه ای گواهینامه بگیری یا میتونستی باشگاه بری خونه میشد خرید سوار قطار میشد بشی حتی میشد داخل باشگاهاش فن یاد بگیری از همه مهمتر رمز پول داشت تازه بازی gta san تقریبا مال ۲۰ ساله پیش این همه امکانات داشت بعد این بازی با این گرافیک یک سوم امکانات gta san نداره
یه چیزی دیگه ای که بدجور تو ذوق میزنه
اینکه شما بازیو ۱۰۰ درصد میکنی هیچ خاصی بهت نمیده خداییش ۱۰۰ درصد کردن gta v خیلی سخته من خودم پاره شدم تا ۱۰۰ کردم
راکستار میتونست جوری بازیو طراحی کنه که هرکی ۱۰۰ درصد کرد پاداشش زمین گلفه یا حداقل پول به اندازه قیمت زمین گلف
خلاصه که دوستان بدون هیچ تعصبی امکانت این بازی نسبت به سال ساختش خیلی کم بود نمیگم بد بود منم خودم کلی خاطره با این بازی دارم خیلی میتونست خیلی بهتر از این باشه
من وقتی که از GTA IV اومدم V یه ضدحال شدیدی خوردم. هر نقد و توضیحی بخوام بدم اضافهس. کسایی که GTA IV رو بازی کردن خودشون میگیرن چی میگم😊
حقیقتا نقد نابجا، سختگیرانه و غیر حرفه ای بود
شما V رو کوبیدی IV رو بالا بردی، من برعکسش رو انجام میدم
شما GTA IV اصلا بازی کردی؟
اون وضع فاجعه رانندگی تو اون بازی رو یادت نمیاد که حتی خود راک استار هم اعتراف کرد که خراب کردیم!
چطور میگی مراحل GTA IV بهتر بود؟ اتفاقا ۹۰ درصد بازی همون رفتن از نقطه یک به دو و کشتن بود، V خیلی جذاب تر بود مراحلش و یه حس سینماتیک طور میداد، حتی بعضی جاها انگار خود فیلم heat رو داری بازی میکنی کسی که برای اولین بار بازی میکرده واقعا لذت میبرد
مردم زود فراموش میکنن، با اینکه IV عنوان مورد علاقم هست اما جدیدا داره زیادی قدیس سازی میشه، بهینه سازی ضعیف، مراحل تکراری و رانندگی رو مخ
نقطه قوتش داستان فوق العاده و شخصیت پردازیش و محیط بود که خوب تونست حس و حال نیویورک رو تداعی کنه
بله صد در صد نواقصی رو داشته ولی با این وجود عنوان مهمی هست و بعد از این همه سال هنوز افرادی چون شما در رابطه باهاش متن و مقاله نقد و بررسی می نویسند بهرحال امیدوارم نسخه ششم که قراره عرضه شه نواقص عناوین قبلی رو اصلاح کنه که مطمئنم همینطوره چون راکستار کمپانی با تجربه ایه و عناوین موفق زیادی داشته
موافقم با نظر نویسنده
اگر اول IV و بعد V رو بازی کرده باشین کاملا متوجه میشین ک بازی پسرفت های چشم گیری داشته
هم هیجان داستانش پایینه هم گیم پلی واقعا پسرفت داشته، NPC ها غیر طبیعی میمیرن و فیزیک تخریب ماشین افت محسوسی داشته
واقعا جی تی ای وی یکی از بهترین بازی های راکستار بود من خودم به شخصه این بازی رو سه بار تموم کردم هیچی از بازی نفهمیدم واقعا مرحله های تکراری زیاد داره و داخل شهر موقعی که بازی میکنی یه حس بدی بهت دست میده انگار داری با یه مشت ربات بازی میکنی که فقت راه میرم با حرف میزنن امیدوارم بازی جی تی ای سیکس اینجوری نباشه
واقعا راست میگه همه مراحل را که تمام کنی دیگر هیچ جذابیتی دربازی نیست که سرگرم کننده باشد برعکس باعث سرخوردگی ونفرت میشود
اصلا ۰ تا ۱۰۰ بازی هایه راکستار مزخرف و شبیح به هم هستن در ردد ردمشن خیانت داچ در جی تی ای وی خیانت مایکل در سن اندرس خیانت ارتور و… ولی تمامی بازی هایه راکستار در زمان خودشون انقلاب کردن و کسی نمیتونه بگه پر نقض تر بودن نسبت به اراعه دهنده هایه بازی هایه ویدیویی دیگه
شما اگه رددو کامل انجام میدادی همچین حرفی نمیزدی. دیدگاهتون واقعا سطحیه،اگه خیانت داچ تو ردد نبود اصلا بازی هیچ داستانی نداشت و به اثری کمعمق که بازیکن به سختی میتونه باهاش ارتباط بگیره تبدیل میشد، خیانت داچ و از پشت خنجر زدن مایکا و وفاداری آرتور به باند بود که ردد رو به بازی ای محشر تبدیل کرد.ارتور در اصل خانواده اش رو از دست داده بود و بخاطر حس مدیون بودنش و محافظت از باند وند در لیند که حس خانوادش رو داشتن تا پای مرگ موند.و چیزی که توی کامنتتون دیدم کلمه خیانت آرتور هست.الان با اطمینان میتونم بگم اصلا بازیش رو انجام ندادی.در کل ردد جدا از گرافیک و شخصیت ها داستانی فوق العاده و تاثیر گذار ماندگار داشت مثل خیلی از بازی های دیگه نیست که فقط میرفتی چندنفرو میکشتی، غارت میکردی و برمیگشتی.
مقاله قوی بود نویسنده تل حالا توجه نکرده بودم 🙏واقعا متین گفتین
برو بابا شما ها هیچی از گیم نمیدونین. داستان بازی بسیار جذاب بود. شخصیت های بازی بسیار خوب بودند و خیلی خوب با آنها ارتباط برقرار میکردیم. اگر دقت کنید نویسنده در جایی از مقاله گفت : 💭 نیکو بلیک یا جان مارستون و حتی آرتور مورگان از همه لحاظ از مایکل، فرانکلین و ترور بهتر هستند.💭 کمی دقت کنید، نویسنده قبل از کلمه آرتور مورگان، از کلمه حتی استفاده کرده است! یعنی منظورش این بود که آرتور مورگان از جان مارستون و نیکو بلیک شخصیت بد تری بوده است! یعنی یک جور هایی به خفن ترین بازی تاریخ یعنی رد دد ۲ توهین کرد! با این جمله معلوم میشود که نویسنده از گیم چیزی حالی اش نمی شود. بگذریم. من نمیفهمم کجای مایکل اعصاب خورد کنه؟ فرانکلین شخصیت اصلی بازی بود بعد شما میگه مثل یک شخصیت فرعی بود؟! کجای ترور اعصاب خرد کنه؟ راکستار نمیخواست ترور رو ترسناک نشون بده، میخواست اون رو شخصیتی خشن و پیچیده نشون بده. در همه ی بازی های راکستار بازی هدفش فقط رو داستان نبود و به غیر از اون کلی ماموریت و چالش های مختلف داشت و این بازی رو جذاب میکرد. اما نویسنده میگه میگه این چالش ها بد هستن! نویسنده مثل یک بچه ی چهار ساله هست که از بازی های ساده خوشش میاد! و اما چیز جالب ماجرا اینه که نویسنده میگه فقط جی تی ای وی پر از چالش و ماموریت بود! تمام بازی های راکستار پر از چالش و ماموریت بود. طنز های جی تی ای وی بسیار جذاب هستند. در مورد گیم پلی بد با شما موافقم چون در جی تی ای سن اندرس کلی کار های خفن مثل ورزش و غذا خوردن میتوانستیم انجام بدهیم اما گیم پلی بازی از جی تی ای ۳ و وایس سیتی بهتر بود و چیزی از آی وی کم نداشت. ماموریت های بازی بسیار جذاب و خلاقانه بودند و قشنگ معلومه که نویسنده اصلا این بازی رو تجربه نکرده و داره چر.ت و پر.ت میگه. با اینکه به نظر من رد دد ۲ بهترین بازی تاریخه اما ماموریت های بازی تکراری بودند چون در بیشتر ماموریت ها باید با تفنگ تعدادی آدم را میکشتیم و خب باید این واقعیت را قبول کنیم. ماموریت های جی تی ای وی کمتر تکراری بودند. با جزئیات کم موافقم و همینطور با گیم پلی خشک هم موافقم. در مورد جی تی ای آنلاین باید راکستار رو درک کنیم چون راکستار باید به فکر درآمد خودش هم باشه دیگه. و در آخر میخوام بگم که کسانی هستند مثل آقای OG player که فقط نوستالژی پسند هستند و با ذهنیت اشتباه خود، به دنیای گیم آسیب میزنند. من تمام نسخه های جی تی ای رو تجربه کردم و بنظرم بهترین جی تی ای سن اندرس بود و بعد از اون هم جی تی ای وی. البته بهترین بازی دنیا رد دد ۲ هست به نظر من. D:
درسته که بازی بی روحی بود و آدماش و فایتش خیلی بی جزئیات و مسخره بود و راکستار تو این بازی فقط پی پرکردن جیبش بود اما ناموسا شخصیتاش اونطور که میگی بی روح نبودن حالا شاید داستان اولاش بی هدف به نظر برسه ولی بعد خیلی جالب میشه حرفاتو تقریبا قبول دارم اما خیلی اقراق کردی با وجود اینا من که خیلی حال کردم با جی تی ای وی
دقیقا همبنطوره منم اصلا ارتباط برقرار نکردم باهاش
از نظر من بین همه گیمای راک استار جی تی ای وی ضعیف ترینشون بود درسته کیفیت بالایی داشت ولی به نظرم از جی تی ای سان اندرس هم کمتر تونست سرگرمم کنه و بعد مدت کوتاهی خسته کننده شد