آیا بازی Battlefield 6 را میتوان یک بازگشت قدرتمند به میدان نبرد دانست؟ صددرصد اما همچنان باید آن را نوستالژی نامید چون اگر بازی را تجربه کرده باشید که مشخص است اما اگر هنوز فرصت تجربهی آن را نداشتهاید، باید بدانید که تقابل با رقیب دیرینه، آنقدر هم تاثیر گذار نبوده، بهتر است همراه مجله بازار باشید تا در ادامه با نقد و بررسی بازی Battlefield 6 بیشتر از چیزی که باید به عمق این مطلب سفر کنیم.
زمانی میتوان Battlefield 6 را پیشنهاد کرد که به دنبال یک شوتر اولشخص نظامی هستید و میخواهید ترکیبی از هیجان، تخریبپذیری محیط، نبردهای بزرگمقیاس و آزادی عمل بالا را در یک اثر تجربه کنید. بازی بتلفیلد ۶ که توسط EA DICE توسعه یافته و در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ یا ۱۸ مهر ۱۴۰۴ منتشر شده، پس از تجربهی ناموفق Battlefield 2042، تلاش کرده تا به ریشههای سری بازگردد و با تمرکز بر جنگهای مدرن و واقعیگرایی، تجربهای پالایششده ارائه دهد. Battlefield 6 شامل یک کمپین تکنفرهی کوتاه اما پر از صحنههای سینمایی، یک بخش مولتیپلیر گسترده با پشتیبانی از ۱۲۸ بازیکن در برخی حالتها (که گاهی به ۶۴ کاهش مییابد) و ویژگیهایی مانند حالت Portal برای ساخت نقشههای سفارشی است. در مقایسه با آثار قبلی مانند Battlefield 4 یا ۵، این بازی بیشتر بر روی پالایش مکانیکهای کلاسیک تمرکز دارد تا نوآوریهای رادیکال، که نتیجهاش یک تجربهی سرگرمکننده اما نه انقلابی شده، در این نقد و بررسی از بتلفیلد ۶، بیشتر با جزئیات این اثر آشنا میشویم.
داستان و کمپین تکنفره Battlefield 6 | کوتاه، مانند Call of Duty با چاشنی بتلفیلد
داستان Battlefield 6 در اواخر دههی ۲۰۲۰ میلادی روایت میشود، جایی که یک شرکت نظامی خصوصی به نام Pax Armata با بیثبات کردن کشورها و تَرکِ اتحادهای ناتو، جهان را به سمت یک جنگ جهانی سوق میدهد. شما در نقش Gunnery Sergeant Dylan Murphy، عضو جوخهی ویژه Marines آمریکایی Dagger 13، قرار میگیرید و ماموریتتان، تعقیب یک خائن بریتانیایی به نام Kincaid است که به فناوریهای پیشرفتهای دسترسی دارد. این کمپین شامل ۹ ماموریت است که حدود ۵ ساعت طول میکشد و از طریق فلشبکهای بازجویی روایت میشود، با صحنههایی مانند محافظت از یک کاروان زرهی در صحرای مصر، عملیات تکتیراندازی در کوهستانهای برفی یا یک نبرد ساحلی با توپخانه و کشتیهایی که غرق میشوند.
کمپین بازی بتلفیلد ۶ لحنی پوچگرا و انتقادی دارد و به جای قهرمانپروری، به نقد استعمار غربی و وطنپرستی میپردازد اما شخصیتها توسعه نیافته و سطحی هستند و نفوذِ کافیای ندارند مثلاً ویلن اصلی، بیشتر به عنوان یک سایه ظاهر و ناپدید میشود بدون اینکه انگیزههایش عمیقاً بررسی شود. AI (هوشمصنوعی) دشمنان نیز کسل کننده است و در موجهای احمقانهای ظاهر میشوند و برخی ماموریتها احساس ناتمام بودن میدهند، مانند تاخیر در تریگر اسکریپتها یا صداگذاری نامناسب که تشدید کنندهی این امر است.
اما در هر حال، لحظاتی مانند فروپاشی پلها یا نبردهای کوهستانی برفی هیجانانگیز هستند و کلاسهای بازی (مانند Scout برای اسپات کردن همهی دشمنان در یک سطح) را به خوبی در کمپین ادغام کردهاند. کلیت کمپین بیشتر به عنوان مقدمهای برای مولتیپلیر عمل میکند تا یک داستان مستقل ولی در مقایسه با کمپینهای Call of Duty، کمتر نوآورانه عمل میکنند اما تمرکز بیشتری بر نمایش یک نبرد دارند.
گیمپلی بتلفیلد ۶ | تخریب، تخریب و تخریب بیشتر
گیمپلی Battlefield 6 بر پایهی تیراندازی دقیق، تخریب محیط و استفاده از وسایل نقلیه با بهبودهایی نسبت به ۲۰۴۲ بنا شده است. تیراندازی در بازی رضایتبخش عمل میکند و با الگوهای گلولهی واقعگرایانه، افکتهای راکتلانچر که حس قدرت میدهند و انیمیشنهای ریلود دقیق، شما را واقعاً در یک نبرد قرار میدهند. کلاسهای بازی به چهار دسته کاهش یافته که شامل Recon برای نشانهگذاری اهداف و اسنایپینگ، Engineer برای مواد منفجره و تعمیر وسایل نقلیه، Assault برای نبرد نزدیک با سلاحهای اتوماتیک و Support برای درمان، احیاء و دفاع (که حالا ترکیبی از Medic و Support قبلی است).
این تغییر، کلاسها را کمتر تخصصی کرده و سیستم Open Weapons اجازه میدهد همهی کلاسها به همهی سلاحها دسترسی داشته باشند اما Signature Weapons (مانند ARها برای Assault) بونوسهایی برای کلاس مربوطه ارائه میدهند تا تعادل حفظ و آزادی عمل نیز بیشتر باشد.همچنین مکانیکهایی مانند احیای همتیمیها، انفجارها که سلامتی را به خطر میاندازد، بمبهای دودی برای حذف نشانگرها و غیره، نبردها را تاکتیکیتر میکنند. تخریبپذیری محیط یکی از نقاط قوت اصلی است؛ دیوارها فرومیریزند، ساختمانها منفجر میشوند و وسایل نقلیه به آتش کشیده میشوند که میتواند استراتژی را تغییر دهد، مثلاً برای ایجاد مسیر جدید میتوانید به منفجر کردن یک دیوار فکر کنید.
تجربهی من نشان داد که در نقشههای کوچکتر، تمرکز بر نبرد سوارهنظام کمتر طرفدار دارد و بدون وسایل نقلیه، کلاسهایی مانند Engineer کمتر مفید واقع میشوند. سرعت باز کردن تجهیزات جدید کند بوده، UI بازی در لحظات پراسترس (مانند نشانههای کوچک برای احیاء کردن) واضح نیست، همچنین سیستم Training Paths (زیرکلاسها برای بونوسهای خاص) اغلب نادیده گرفته میشود. در مقایسه با Call of Duty، بازی Battlefield 6 سرعت کمتری به نمایش میگذارد اما بیشتر تاکتیکی بوده و نسبت به Battlefield V، کمتر نوآورانه اما پالیششدهتر بنظر میرسد.
گرافیک، صداگذاری و موسیقی Battlefield 6 | چشمتنان به بتلفیلد ۶ عادت میکند
از نظر بصری، Battlefield 6 خیرهکننده است و یکی از بهترینهای سری خود محسوب میشود. محیطهای بازی بتلفیلد ۶ شامل تپههای جنگلی Mirak Valley، شهرهای شهری مانند New Sobek City و Siege of Cairo، تاسیسات بتنی Operation Firestorm، خانههای ویرانشده در کوههای برفی Iberian Offensive، سایتهای ساختمانی گلآلود Empire State و خیابانهای جنگزده Saints Quarter هستند.
جزئیاتی مانند دود سیاهِ روغنی از آتشسوزیها، آتش ردیاب در پرشهای چتر نجات، فولاد پاره شده در پلهای فروپاشیده، یا ریزش آوار و بهمن، حس واقعی بودن میدهند. بازی روی PS5، Xbox Series X/S و PC عملکرد عالی دارد و با نرخ فریم پایدار (معمولاً ۶۰+ fps)، بدون مشکلات فنی عمده مانند کرشهای مکرر بوده و تنها باگهای جزئی مانند مشکل در زومِ تانکها یا موشکهایی که فلرها را نادیده میگیرند، دیده میشود.
صداگذاری یکی از بهترین جنبههای بازی بوده و حس غوطهوری ایجاد میکند. صدای شلیک اسنایپر با پینگ تیز کارتریج، انفجارهای سنگین، تیراندازیهای واقعی، فریاد سربازان و جزئیات محیطی مانند ریزش شن و ماسه مانند تگرگ یا صدای مهیب تانکها، حس خطر را افزایش میدهند. موسیقی پسزمینه نیز با لحن جنگی همخوانی دارد و در لحظات کلیدی مانند پرواز هواپیماها یا انفجارهای بزرگ، هیجان را بالا میبرد ولی در کمپین، با کیفیت کمتری حاضر میشود.
بخش مولتیپلیر بازی Battlefield 6 | صدر جدول را خالی کنید
مولتیپلیر قلب تپنده Battlefield 6 است و بهترین بخش آن با ۹ حالت مختلف، از deathmatchهای کوچک مانند Team Deathmatch و Domination تا جنگهای بزرگمقیاس مانند Conquest، Rush و Breakthrough تا ۱۲۸ بازیکن، آن هم در نقشههای وسیعی مثل درههای تاجیکستان (Mirak Valley) یا سایتهای ساختمانی قاهره (Siege of Cairo)، با ترکیبی از پیادهنظام، تانکها، هلیکوپترها، جتها و وسایل نقلیه ارائه میدهد.
حالتهای مبتنیبر هدف، مانند مینگذاری مسیرها، شلیک راکت به هواپیماها یا تصرف نقاط، هرج و مرج کنترلشدهای ایجاد کرده که با همکاری کلاسهای مختلف، نبردها را به اوج خودشان میرسانند. پس از هر مسابقه، باز شدن سلاحها، سفارشیسازی وسایل نقلیه و امتیازات ویژه برای تیمها در تخصصهای اپراتور، انگیزهی ادامه بازی را حفظ میکنند. ویژگی جدید Portal که اجازهی ساخت سرورهای سفارشی با قوانین خاص و ترکیب ویژگیها از بازیهای قبلی را میدهد، پتانسیل بالایی برای جامعهی گیمینگ دارد، هرچند در لانچ فعلی این شرایط محدود است.
قبلتر هم دربارهی نقشههای کوچکتری مانند Iberian Offensive صحبت کردیم، در این مپها بازی ضعیف عمل میکند و گاهی تعادل نقشهها به نفع یک طرف است (مثل باتلنکهای تنگ). همکاری تیمی نیز به اندازهی کافی تشویق نمیشود و در مچهای پر بات (در پرهلانچ)، تجربهی هیجان کمتری ارائه میشود اما با بازیکنان واقعی، خطهای متفاوتی خلق شده و تجربهی بهتری دریافت خواهید کرد. در مقایسه با Battlefield 2042، مولتیپلیر اینجا پالایششدهتر و کم باگتر ظاهر شده و نسبت به Call of Duty، کمتر متا-محور اما بیشتر بر آزادی تمرکز دارد.
اما در نهایت بایستی گفت که Battlefield 6 همچون یک میدان نبرد واقعی باز هم برگشته است و جایی را فراهم آورده که هرج و مرجِ جنگ و استراتژی دست در دست هم میدهند تا تجربهای هیجانانگیز بسازند. بازی نقطهقوت دارد، بله چرا که توانسته متفاوت باشد اما نقطهضعف عمیق چطور؟ متاسفانه باز هم بله چون این تفاوت هنوز هم کافی نیست. بازارِ بازیهای ویدیویی صرفاً شده مقایسه آثار با یکدیگر اما چه میتوان گفت؟ چون بتلفیلد ۶ بازگشت شایستهای به ریشههای سری است و جایگزین خوبی برای Call of Duty؛ اما در هر صورت به شما پیشنهاد میکنم که اگر از بازیهای شوتر آنلاین خوشتان میآید، Battlefield 6 را تجربه کنید و لذت ببرید.
نظر شما دربارهی بازی Battlefield 6 چیست؟ آیا بنظر شما این بازی توانسته به وعدههایش عمل کند؟ انتخاب شما بین کالاف و بتلفیلد کدام است؟ نظرتان را با ما و سایر مخاطبان مجله بازار به اشتراک بگذارید.
Silent Hill f ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لئون
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
تیراندازی دقیق، تخریبپذیری عالی در یک گیمپلی کامل | کمپین کوتاه و فاقد عمق |
مولتیپلیر گسترده با نقشههای بزرگ؛ همراه آزادی عمل بالا | AI ضعیف، شخصیتهای توسعه نیافته و احساس ناتمام بودن در داستان |
عملکرد فنی قوی بدون باگهای عمده | عدم تعادل در نقشههای کوچکتر و برخی حالتها |
لحن انتقادی کمپین و لانچ کامل برخلاف نسخههای قبلی | سرعت کند باز شدن تجهیزات، UI نامشخص در لحظات پراسترس و کمبود تشویق برای همکاری تیمی. |
موسیقی و صداگذاریهای جذاب و بهیاد ماندنی |
نظرات