جمعبندی سال ۲۰۲۴: بزرگترین سوژههای خبری سال
صنعت گیم یکی از پرسروصداترین کامیونیتیهای موجود در دنیای مجازی را به خودش اختصاص داده است. یا بهتر است بگوییم جنجالیترین و فعالترین کامیونیتی موجود در فضای مجازی، معتلق به همین صنعت ویدیوگیم است. از سونی و مایکروسافت گرفته تا ماجراهای مربوط به کنسولهای Xbox و پلیاستیشن و همچنین بازی GTA 6 همیشه در صدر اخبار گیمینگ بوده است.
دنیای بازیها پر شده از خبرها و سوژههای رسانهای جالبی که گاهی اوقات تاثیر مستقیمی روی فروش بسیاری از بازیها دارند. بعضی از فرنچایزهای ویدیوگیمی، عملا به وسیلهی همین ترندهای سوشال مدیایی به بقای خودشان ادامه میدهند و به طور کلی فضای مجازی سهم زیادی از مارکت بزرگ و چندصد میلیارد دلاری ویدیوگیم دارد.
سال ۲۰۲۴ هم مثل خیلی دیگر از سالهای اخیر، یکی از پرسروصداترین و خبرسازترین سوژههای رسانهای را در خود جای داده و حالا با فرا رسیدن سال ۲۰۲۵، فرصتی طلایی برایمان به ارمغان آمده تا به طور اساسی به تمامی این سوژههای خبری مهم و جنجالی بپردازیم.
از بر باد رفتن صدها میلیون دلار پول کمپانی بزرگ سونی با برند جدیدی به نام Concord گرفته؛ تا انتشار پرحاشیه و خبرساز کنسول میاننسلی PS5 Pro و فرا رسیدن پایان احتمالی ترند بازیهای سرویسمحور. سالی که به طور کامل زیر سایهی سکوت سنگین شرکت راکستار گیمز به پایان رسید و حتی نینتندو هم از کنسول سوییچ ۲ رونمایی نکرد.
اما با این وجود همچنان اتفاقات خبرساز زیادی را در خود جای داده است که در ادامهی مطلب میخواهیم تمامی آنها را مرور کنیم. در ادامه این مطلب با مجله بازار همراه شوید.
سریعترین جمعبندی که نسبت به سال ۲۰۲۴ از نظر گیمینگ میتوان ارائه کرد، این است که سال ۲۰۲۴ آنچنان سال متفاوتی نسبت به سال ۲۰۲۳ نبود. تعدیل نیروهای گستردهای که از سال ۲۰۲۳ شروع شده بودند، به صورت گستردهتر در این سال ادامه پیدا کردند و از طرفی هم با کمبود قابل توجهی از رونمایی بازیهای بزرگ و جدید مواجه بودیم.
از سویی دیگر، خیلی از ناشرها همچنان درگیر بازیهای لایو سرویس و آنلاین بودند و همین موضوع برای خیلی از آنها منجر به بار آمدن خسارتهای جبران ناپذیر بسیار زیادی شد و مهمتر از همه اینکه، همچنان در تمام طول این سال، هیچ خبری از تریلر جدید و اطلاعات تازه از بازی GTA 6 و همچنین کنسول جدید نینتندو یعنی Switch 2 نبود.
در انتهای سال ۲۰۲۴ اما، خوشبختانه یک The Game Awards بسیار خوب را پشت سر گذاشتیم که نقطه پایانی بسیار خوبی را برای سال ۲۰۲۴ رقم زد. شگفتیهای مراسم TGA یک بار دیگر به ما ثابت کرد که سال ۲۰۲۴ بیشتر شبیه یک رابط به سال ۲۰۲۵ بود و بیشتر بازیهای بزرگ در حال آمادهسازی خودشان برای انتشار در سال ۲۰۲۵ هستند و سال ۲۰۲۴ بیشتر تبدیل به سالی شد که گیمرها در طول آن در حال انتظار برای رونمایی از بازیهای مورد علاقهشان بودند.
چندپلتفرمی شدن ایکس باکس
اولین شایعاتی که در نخستین روزهای سال ۲۰۲۴ به گوشمان رسید این بود که Xbox در تلاش است تا عناوین خود را روی دیگر پلتفرمها، یعنی کنسولهای پلیاستیشن نیز به انتشار برساند و تبدیل به یک برند چندپلتفرمی شود. واکنش گیمرها و به ویژه طرفداران ایکس باکس به این موضوع تا حد زیادی احساسی بود وخیلی از طرفداران دوآتیشه ایکس باکس این شرکت را متهم به خیانت کردند.
چرا که کنسولهای ایکس باکسی که تهیه کرده بودند، دیگر قرار نیست عناوین انحصاری خاصی دریافت کنند. در حال حاضر تمامی بازیهای انحصاری Xbox از ابتدای انتشار روی پلتفرم PC در دسترس قرار میگیرند و سپس بعد از گذشت یک تا دو سال، وارد پلتفرم پلیاستیشن میشوند. موردی که طرفداران ایکس باکس را برآن داشته تا مایکروسافت را به خیانت کردن به طرفداران قدیمیاش متهم کنند.
در هر صورت، در حال حاضر مایکروسافت از اعلام اینکه کدام یک از عناوین انحصاری ایکس باکس قرار است به زودی برای کنسولهای پلیاستیشن و حتی کنسول نینتندو سوییچ منتشر شوند، خودداری کرده و باید ببینیم که کدام یک از فرنچایزهای انصاری مایکروسافت و ایکس باکس، زودتر از دیگر فرنچایزها به پلتفرمهای دیگر راه پیدا میکند و از انحصار ایکس باکس خارج میشوند.
هم اکنون، بر اساس گزارشاتی که منتشر شده، حتی خود کارمندان مایکروسافت و ایکس باکس هم اطلاعی ندارند که دقیقا کدام یک از عناوین انحصاری Xbox قرار است زودتر از همه به پلتفرمهای دیگر راه پیدا کنند. اما رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر در اینباره اعلام کرده است که:
هیچ خط قرمزی برای منتقل کردن عناوین انحصاری ایکس باکس به پلتفرمهای دیگر وجود ندارد.
از همین رو انتظار میرود حتی فرنچایزهای شاخصی مثل Gears of War و Halo که زمانی جزو آیکونهای نمادین ایکس باکس شناخته میشدند، به زودی روی پلتفرمهای دیگر مثل کنسولهای پلیاستیشن، در دسترس گیمرهای دیگر پلتفرمها قرار بگیرند.
در هر صورت، فعلا کسی از جزئیات چندپلتفرمی شدن عناوین ایکس باکس باخبر نیست و به گفتهی خود کارمندان ایکس باکس، در حال حاضر Xbox در یک شرایط بحرانی و فاجعهآمیز از لحاظ مدیریتی به سر میبرد و به هیچ وجه نمیتوان آیندهی فرنچایزهای انحصاری آن را پیشبینی کرد.
هرچند در این بین وضعیت سونی و پلیاستیشن نیز روشن نیست. تنها موردی که مدیران سونی در بین اظهار نظرات مبهم و غیرمستقیم خودشان به خوبی روشن ساختهاند، این است که هیچ یک از انحصاریهای فرست پارتی پلیاستیشن قرار نیست از روز اول در دسترس پلتفرم PC قرار بگیرند و این سیاست انتشار عناوین انحصاری پلیاستیشن برای کامپیوترهای شخصی بعد از گذشت حداقل دو الی سه سال، همچنان به قوت خودش باقی خواهد ماند.
تعدیل نیروهای گسترده و شغلهای به پایان رسیدهی ناتمام
در طول سال ۲۰۲۴ حداقل ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر شغلهای بازیسازی خودشان را در استودیوهای مختلف از دست دادهاند و خیلیهایشان مجبور شدهاند بدون به پایان رساندن کارهایشان، استودیوهای خود را ترک کنند. اگر این مقدار را به ۱۰ هزار شغل از دست رفته در سال ۲۰۲۳ اضافه کنیم، متوجه میشویم که دوران پس از پاندمی اصلا دوران خوبی برای بازیسازها نبوده.
در حال حاضر خیلیها وضعیت دشوار بازیسازهای اخراج شده در بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ را با بحران اقتصادی سال ۱۹۸۳ ایالات متحده آمریکا مقایسه میکنند. مقایسهای که بیش از هرچیزی وضعیت بحرانی صنعت گیم پس از پاندمی سال ۲۰۲۰ را نشان میدهد. طبق گزارشاتی که از سوی متخصصین اقتصادی در صنعت گیم به دست رسیده، جریان اخراجهای چند ۱۰ هزار نفری بازیسازها همچنان ادامه دارد و در سال ۲۰۲۵ نیز قرار است شاهد ادامه یافتن این تعدیل نیروهای گسترده در صنعت گیم و استودیوهای بازیسازی مختلف باشیم.
اینطور که از شواهد پیداست، دلیل اصلی این تعدیل نیروهای گسترده، هرچند به طور کامل قابل بررسی نیست و نقاط مبهم زیادی دارد، اما بیشتر به خاطر کمپانیهایی است که فکر میکردهاند موفقیتهای مالی دوران پاندمی، همچنان قرار است ادامه پیدا کنند و هیچکدام به فکر ارائهی یک برنامه بلند مدت برای به دست آوردن موفقیتهای طولانی مدت نبودهاند. به همین خاطر خیلی زود در دوران پسا پاندمی سرشان به سنگ خورده و مجبور شدهاند تعداد زیادی از نیروهای خود را اخراج کنند تا در مصرف منابع مالی خودشان، صرفه جویی کنند و کارشان به ورشکستی کامل نکشد.
اکثر این کمپانیها، در سالهای اخیر حسابی با بالا رفتن هزینهی ساخت بازیهای AAA غافلگیر شدهاند و از طرفی هم ایدهی به دست آوردن سودهای کلان از طریق انتشار عناوین لایو سرویس نیز به در بسته خورده است. به همین دلیل مجبور شدهاند با تعدیل نیروهای گسترده، وضعیت بحرانی خودشان را مدیریت کنند. فقط در این بین، این بازیسازهای جوان و با استعداد هستند که بیشتر از هرکسی به آنها صدمه وارد شده.
شرکتهای بزرگی مثل مایکروسافت، Xbox ،EA ،Ubisoft ،Take-Two ،Epic Games ،Twitch و سونی، همگی دهها هزار نفر از کارمندان خودشان را برای همیشه اخراج کردهاند. با این وجود اما صنعت گیم کشور ژاپن هیچ تعدیل نیرویی را تجربه نکرده و همچنان با قدرت به کار خودش ادامه میدهد. بیشتر تعدیل نیروهای شرکتهای بازیسازی ژاپنی، تنها به شعبههای شرقی آنها خلاصه شده و خبری از تعدیل نیروهای گسترده در شرکتهای واقع شده در خود کشور ژاپن نیست. شاید مدیران غربی باید هرچه سریعتر الگوهای مدیریتی شرکتهای شرقی و ژاپنی را در پیش بگیرند تا هرچه زودتر، این وضعیت بحرانی تعدیل نیروهای گسترده به پایان برسد.
فاجعه در بین بازیهای آنلاین و لایو سرویس
ماجرای تعدیل نیروهای گسترده در دنیای صنعت گیم، اتفاق نسبتا جدیدی است که پیش از این مشابهش را در عمر چهار-پنج دههای صنعت گیم تجربه نکردهایم. اما مشکل فعلی بازیهای لایو سرویس که هرکدام کپی از یک اثر موفق دیگر هستند، از خیلی جهات شبیه به بحران کپی برداریهای گسترده از روی بازی World of Warcraft در دهه ۲۰۰۰ میلادی به نظر میرسد.
در آن زمان، تمامی شرکتهای بازیسازی در تلاش بودند تا عنوان MMO و لایو سرویس مختص به خودشان را داشته باشند تا مثل بازی WoW سود کلان به جیب بزنند. اما این نکته مهم را فراموش کرده بودند که دنیای بازیها، تنها چند عنوان MMO موفق نیاز دارد، نه دهها کپی بیارزش از روی یک بازی موفق که هیچکدامشان قرار نیست آیندهی درخشانی داشته باشند.
در سال ۲۰۲۴ بازی Suicide Squad: Kill The Justice League را داشتیم که از ماهها پیش از انتشارش، به خوبی مشخص بود که قرار است با یک شکست بزرگ مواجه شود. چرا که هیچ تجربهی جدیدی را ارئه نمیکرد و صرفا یک کپی بیارزش از روی عناوین لایو سرویس موفق در سالهای قبلیاش بود.
شکست فاجعهآمیز این بازی همانطور که پیشبینی میشد، به واقعیت پیوست و تنها موردی که در این بین غافلگیرمان کرده، این است که استودیوی Rocksteady همچنان به کار خودش ادامه میدهد و به طور کامل ورشکسته و جمعآوری نشده است.
بازی Xdefiant و Skull and Bones از شرکت یوبیسافت نیز سرگذشت مشابهی را تجربه کردند و خیلی زود با شکست مواجه شدند. اما معروفترین بازی لایو سرویس امسال که یک رکورد تاریخی را به نام خودش ثبت کرد، بازی Concord، لایو سرویس انحصاری جدید سونی بود که صدها میلیون دلار برای ساخته شدنش هزینه شده بود و در کمتر از دو هفته، به طور کامل سرورهای خودش را بست و برای همیشه به عمر کوتاه خودش پایان داد.
در سالگرد ۳۰ سالگی پلیاستیشن، این بزرگترین شکستی بود که شرکت سونی با برند پلیاستیشن تجربه میکرد. اثری که پیش انتشارش نیز با استقبال بسیار کم بازیکنان مواجه و شکست فاجعهآمیزش تا حد زیادی پیشبینی شده بود، اما سونی همچنان دست به انتشار آن زد و در طی کمتر از دو هفته، بازی چندصد میلیون دلاری خودش را از دسترس بازیکنان خارج کرد و احتمالا برای همیشه آن را به زبالهدان تاریخ صنعت گیم انداخته است.
سقوط کنسولی Xbox
ماجرای چندپلتفرمی شدن عناوین انحصاری ایکس باکس تنها بخشی از بحرانهای فعلی بخش ویدئوگیمی شرکت مایکروسافت به شمار میرود و برند Xbox مشکلات بسیار بزرگتری دارد که نگرانیهایمان را از بابت آیندهی ایکس باکس بیشتر میکنند.
سال گذشته آمار فروش کنسولهای گیمینگ خانگی نشان میداد میزان فروش کنسولهای Xbox به مقدار بسیار زیادی از میزان فروش کنسولهای رقیب (نینتندو و پلیاستیشن) کمتر بوده و مایکروسافت هم در واکنش به این مقدار فروشهای کم، اعلام کرد که در حال توسعهی یک کنسول کاملا جدید است؛ در حالی که دائما روی موضوع اجرای بازیها به صورت پرتابل و سیار مانور میدهد.
با این وجود اما مشخص نیست که آیا منظور مایکروسافت از ساخت یک کنسول جدید Xbox، همین پلتفرم پرتابل و سیار ایکس باکس است یا اینکه دو محصول کاملا متفاوت در حال توسعه به سر میبرند.
انحصاریهای فرست پارتی و توسعه یافته زیر نظر بخش Xbox Game Studios، امسال وضعیت بسیار بهتری را تجربه کردهاند. به لطف موفقیت مثال زدنی بازی Indiana Jones And The Great Circle (که در بهار سال آینده برای کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر خواهد شد) بود که امیدها نسبت به عناوین انحصاری و فرست پارتی ایکس باکس برگشت.
اما مایکروسافت بارها به این موضوع اشاره کرده است که صرفا انتشار بازیهای انحصاری خوب، برای تضمین موفقیت پلتفرمهای Xbox کافی نیست؛ مگر اینکه عنوان شاهکار و بسیار مهمی منتشر شود و بازی را به طور کامل به نفع Xbox تغییر دهد.
طی سالی که گذشت، مایکروسافت یک کمپین تبلیغاتی عجیب با محوریت شعار تبلیغاتی This is an Xbox (این یک ایکس باکس است) به راه انداخت که گیمرها را به نخریدن کنسولهای خانگی Xbox تشویق میکرد و روی اجرا کردن بازیهای ایکس باکس به صورت آنلاین و استریمینگ مانور میداد.
هرچند در حال حاضر محدودیتهای زیادی در حوزهی استریمینگ بازیها و اجرای آنها به صورت کاملا آنلاین و اینترنتی بدون نیاز به یک کنسول خانگی، وجود دارند و چشمانداز مایکروسافت برای همهگیر شدن استریمینگ بازیهای ویدئویی، فعلا جای کار زیادی دارد و به این زودیها به بازدهی مورد انتظار مایکروسافت نخواهد رسید.
شکی در این نیست که آیندهی صنعت گیم و بازیهای ویدئویی با سرویسهای استریمینگ آنلاین گره خورده است، اما این موضوع که مشخص نیست مایکروسافت دقیقا میخواهد روی توسعهی کنسولهای جدید و فروش کنسولها تمرکز کند یا اینکه بیشتر منابع خود را صرف توسعهی زیرساختهای استریمینگ آنلاین کند، جزو موضوعاتی است که مایهی نگران شدن طرفداران همیشگی ایکس باکس شده است.
بازیهای لایو سرویس همچنان زندهاند
با اینکه سال ۲۰۲۴ برای شرکتهایی مثل سونی و برادران وارنر، از نظر انتشار بازیهای لایو سرویس و چندنفره، به خاطر عناوینی مثل Concord و Suicide Squad: Kill The Justice League سال خوبی نبوده، همچنان موفقیتهای چشمگیری در عرصهی بازیهای لایو سرویس وجود داشته که باعث میشود شرکتهای بزرگی مثل سونی، به این زودیها دست از سر بازیهای آنلاین و سرویس محور برندارند. اما حداقل میدانیم که این شکستها و پیروزیها به موفقیت بیشتر این شرکتها منجر میشوند و کاری میکنند که شرکتهایی مثل سونی، راه و روش ساختن یک بازی لایو سرویس موفق و پرطرفدار را پیدا کنند.
هیچ یک از عناوین آنلاین و لایو سرویس سونی تا به امروز تبدیل به عناوین پرطرفدار و همهگیر نشدهاند، اما سونی امسال انتشار بازی Helldivers 2 را به انجام رساند، اثری که به یکی از پدیدههای شگفتانگیز سال ۲۰۲۴ تبدیل شد و خیلیها از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای آنلاین و چندنفره در سالهای اخیر یاد میکنند.
بازی Helldivers 2 خیلی زود رکورد سریعترین فروش در بین انحصاریهای کنسول پلیاستیشن در تاریخ این کنسولها را به نام خودش به ثبت رساند. اما توجه داشته باشید که میزان زیادی از این فروشها روی پلتفرم PC به انجام رسیده. چرا که بازی Helldivers 2 از همان ابتدای انتشارش، همزمان روی کنسول PS5 و کامپیوترهای شخصی در دسترس گیمرها قرار گرفت و همین موضوع در کنار کیفیت ساخت بسیار بالا و سرگرم کننده بودنش، باعث ثبت رکوردهای جدید در زمینه فروش، برای آن شد.
علاوه بر بازی Helldivers 2، بازی Palworld یکی دیگر از هیتهای لایو سرویس سال ۲۰۲۴ بود که توانست با بهره گرفتن از فرمول موفق بازیهای پوکمون و ترکیب کردن آن با فرمول بازیهای لایو سرویسی مثل فورتنایت، موفقیتهای چشمگیری را در سال ۲۰۲۴ به نام خودش ثبت کند و به یکی از پرطرفدارترین عناوین لایو سرویس این سال تبدیل شود.
بازی Palworld رکوردهای زیادی را در بین بازیهای لایو سرویس به نام خودش ثبت کرد و همچنین رکورد استریمهای صورت گرفته از روی یک بازی را هم جابهجا کرد. همین موضوع باعث شد تا تیم وکلای قانونی نینتندو دست به کار شوند و به خاطر کپی برداری از روی ایدههای گیمپلی سری بازیهای Pokemon از سازندگان بازی Palworld شکایت کنند.
با اینکه هردوی این عناوین ماههای ابتدایی بسیار خوبی را بعد از انتشارشان تجربه کردند، بعد از گذشت چند ماه، تعداد زیادی از بازیکنان خود را از دست دادند و خیلی زود از روزهای اوج خودشان فاصله گرفتند. اما همچنان در بین ۵۰ عنوان پربازیکن پلتفرم Steam حضور دارند و همین مورد نشان دهندهی آن است که پتانسیل بسیار بالایی دارند و هرلحظه ممکن است با انتشار به روزرسانیهای بزرگ، مجددا به چارت عناوین پرطرفدار بازگردند.
در هر صورت، عناوینی مثل Helldivers 2 و Palworld باعث شدند شرکتهای مختلف همچنان از به موفقیت رسیدن عناوین لایو سرویس در حال ساختشان ناامید نشوند و طی سالهای آینده، بازیهای آنلاین و چندنفرهی بیشتری را به انتشار برسانند.
پلیاستیشن در فراز و نشیبهای متوالی
در همین حین که مشکلات مایکروسافت و Xbox بر همگان آشکار شدهاند و دیگر بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت و برند ایکس باکس با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند، سونی هم مشکلات خاص خودش را دارد و در دوران ایدهآل و مطلوبی به سر نمیبرد.
در طول عمر کنسولهای نسل نهمی از سال ۲۰۲۰ تا به امروز، کنسول پلیاستیشن ۵ فروش بسیار بیشتری (بیش از ۲ برابر) در مقایسه با کنسولهای Xbox Series X/S داشته و این سیر صعودی نیز همچنان در حال پیش رفتن است. اما اخیرا میزان فروش کنسول پلیاستیشن ۵ بعد از پیک قابل توجهی که با انتشار بازی Black Myth: Wukong در کشور چین تجربه کرد، به طرز قابل توجهی در حال پایین آمدن است.
سونی نیز کاملا از این موضوع بیخبر بوده که نه انتشار سخت افزارهای جدید، بلکه این عدم انتشار عناوین انحصاری و فرست پارتی در طول دو سال اخیر است که باعث شده میزان فروش کنسول پلیاستیشن ۵ در طول یک سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر بگذارد.
بعد از خروج جیم رایان، رئیس بخش سرگرمیهای سونی، پلیاستیشن، این بخش از شرکت سونی چند ماهی را بدون ریاست سپری کرد و سپس صداهایی به گوش میرسید مبنی بر اینکه ریاست جدید بخش گیمینگ سونی، هیچ آشنایی با رویهی رشد برند پلیاستیشن ندارد و تا اطلاع ثانوی هیچ خبری از انتشار عناوین فرست پارتی بزرگ در سال مالی ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ نخواهد بود. موردی که حالا با به پایان رسیدن سال ۲۰۲۴ به حقیقت پیوسته است.
با این وجود اما در نهایت بازی Astro Bot در واپسین روزهای این سال مالی به انتشار رسید و توانست حتی جایزهی بهترین بازی سال را نیز از آن خودش کند. موردی که جیم رایان در بررسیها و نقدهای خودش کاملا آن را نادیده گرفته است و همچنان نقدهای زیادی به ریاست جدید بخش گیمینگ سونی دارد.
اما به جای تمرکز روی عناوین فرست پارتی و انحصاریهای AAA با بودجههای چندصد میلیون دلاری، سونی در سال ۲۰۲۴ اقدام به عرضهی سختافزارهای جدید کرد که در راس آنها کنسول میان نسلی PS5 Pro را مشاهده میکنیم که با یک برچسب قیمت ۷۰۰ دلاری حسابی همه را غافلگیر و البته ناامید کرد.
با توجه به امکاناتی که این کنسول ۷۰۰ دلاری در حال حاضر ارائه میدهد، افزایش ۲۰۰ دلاری قیمت آن در مقایسه با کنسولهای عادی PS5 اصلا منطقی به نظر نمیرسد و تا اینجای کار، بیشتر تولید کنندگان محتواهای گیمینگ و استریمرهای معروف هستند که کنسول میان نسلی PS5 Pro را خریداری کردهاند. آنها برای انجام کارشان دلایل خاص خودشان را دارند، نه اینکه صرفا افزایش قدرت سخت افزاری این کنسول و تفاوت نه چندان چشمگیر کیفیت گرافیکی بازیها روی این کنسول، وسوسهشان کرده باشد. حالا این تصمیم با خود گیمرهاست که آیا کنسول PS5 Pro ارزش خرید را دارد؟
سونی اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عناوین فرست پارتی و انحصاری جدیدی را رونمایی کرد و تاحدودی توانست امید طرفداران پلیاستیشن نسبت به سالهای پیش رو را بازیابی کند. سونی در ابتدا بازی Ghost of Yotei را رونمایی کرد که دنبالهی جدید بازی Ghost of Tsushima به شمار میرود و سپس به عنوان بزرگترین سورپرایز مراسم The Game Awards 2024، بازی Intergalactic: The Heretic Prophet را رونمایی کرد که آن هم با بازخوردهای مختلفی همراه شده است.
اینطور که از شواهد پیداست، سال ۲۰۲۵ قرار است سال بسیار خوبی برای طرفداران پلیاستیشن باشد. از طرفی دیگر بازی Death Stranding 2 نیز در این سال به انتشار خواهد رسید و بازی Ghost of Yotei نیز احتمالا برای انتشار در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است. اما در رابطه با بازی Intergalactic: The Heretic Prophet نمیتوان آنچنان مطمئن بود که در سال ۲۰۲۵ به انتشار برسد و احتمالا قرار است شاهد انتشار آن در سال ۲۰۲۶ یا حتی ۲۰۲۷ باشیم.
کنسول نینتندو سوییچ ۲ | همچنان در خفا
در همین حین که سونی و مایکروسافت با دهها مشکل کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم میکردند و سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند، کمپانی نینتندو وضعیت بسیار ایستایی داشت و توانست در آرامش کامل هم ثبات مدیریتی خودش را حفظ کند و عناوین متنوعی را برای کنسول سوییچ خودش به انتشار برساند.
همانطور که همهی گیمرها این روزها راجع به آن صحبت میکنند، کنسول نینتندو سوییچ در حال بازنشسته شدن است. در نتیجه همین روزهاست که بالاخره نینتندو سکوت خودش را بشکند و از کنسول بعدی خودش که احتمالا همان نینتندو سوییچ ۲ خواهد بود، رونمایی کند.
در کنار انتشار دومین تریلر رسمی از بازی GTA 6، رونمایی شدن از کنسول نینتندو سوییچ ۲ یکی دیگر از موارد هیجانانگیزی بود که طرفداران دنیای گیم انتظارش را میکشیدند تا در سال ۲۰۲۴ به وقوع بپیوندد. اما در نهایت متاسفانه نه دومین تریلر GTA 6 منتشر شد و نه نینتندو بالاخره از کنسول نینتندو سوییچ ۲ رونمایی کرد.
تنها جزئیات نسبتا رسمی که در رابطه با کنسول نینتندو سوییچ ۲ به دستمان رسیده این است که این کنسول قطعا تا قبل از ماه آپریل ۲۰۲۵ (مصادف با فروردین ۱۴۰۴) رونمایی خواهد شد و همچنین قابلیت اجرا و پشتیبانی از بازیهای نسل قبلی خودش را نیز خواهد داشت.
در طول سال ۲۰۲۴ یک سری اطلاعات غیررسمی از کنسول نینتندو سوییچ ۲ به انتشار رسید که با تعدادی تصویر غیررسمی از نسخههای آزمایشی این کنسول نیز همراه شده بود. با توجه به این اطلاعات و تصاویر غیررسمی، کنسول نینتندو سوییچ ۲ تقریبا مشابه کنسول نینتندو سوییچ قبلی طراحی شده است. اما تنها تفاوت چشمگیری که در طراحی آن به چشم میخورد، تعدادی کلید جدید و مرموز است که احتمالا اشاره به قابلیتهای جدید این کنسول جدید دارد.
اما همچنان هیچ خبری از عناوین زمان لانچ کنسول نینتندو سوییچ ۲ در دست نداریم. به جز جزئیات لیک شده از یک بازی چندنفره و آنلاین که در حال حاضر دوران آزمایشی و تستهای اولیهی خودش روی کنسول نینتندو سوییچ را سپری میکند.
بر اساس شایعهها، کنسول نینتندو سوییچ ۲ به زودی در نیمه دوم ماه ژانویه (نخستین ماه سال میلادی ۲۰۲۵) رونمایی خواهد شد. اما اینسایدرهای متعددی ادعا کردهاند که این شایعه صحت ندارد و مدت زمان بیشتری باید برای رونمایی نهایی از کنسول نینتندو سوییچ ۲ صبر کنیم.
چرا خبری از GTA 6 نبود؟
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، دو موضوع خبرسازی که گیمرها در سال ۲۰۲۴ منتظر انتشار اخبار جدید در رابطه با آنها بودند، انتشار اطلاعات جدید از بازی GTA 6 و کنسول نینتندو سوییچ ۲ بود که متاسفانه هیچ خبری از هیچ یک از آنها نشد.
در واقع، تعدادی خبر جزئی، رسمی و غیررسمی از کنسول نینتندو سوییچ ۲ به دستمان رسید، اما هیچ خبری از کوچکترین جزئیات بازی GTA 6 نبود و همین مورد حسابی طرفداران راکستار گیمز را آزردهخاطر کرده است.
اولین تریلر بازی GTA 6 در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ به انتشار رسید و طرفداران بیشمار این بازی انتظار داشتند که در طول سال ۲۰۲۴ دومین تریلر بازی GTA 6 را نیز دریافت کنند.
در اوایل سال ۲۰۲۴ شایعاتی به گوش میرسید که نشان میداد بازی GTA 6 از تاریخ آمادهسازی خودش در داخل استودیوهای راکستار گیمز عقب افتاده و بازیسازانی که روی این بازی بزرگ و شدیدا موردانتظار کار میکنند، نیاز به زمان بیشتری دارند و حتی ممکن است انتشار بازی GTA 6 تا سال ۲۰۲۶ زمان ببرد.
با این وجود اما شرکت Take-Two، کمپانی مادر راکستار گیمز و ناشر بازی GTA 6 همین اواخر به طور رسمی تایید کرد که بازی GTA 6 برای انتشار در پاییز سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است و قرار نیست شاهد تاخیرات جدیدی در تاریخ انتشار این بازی باشیم.
در هر صورت، بیش از یک سال گذشت و دومین تریلر بازی GTA 6 منتشر نشد. اما موردی که از آن مطمئن هستیم این است که سال ۲۰۲۵ قرار است سال بازی Grand Theft Auto 6 باشد!
نظر شما در مورد اتفاقات صنعت ویدیو گیم در سال ۲۰۲۴ چیست؟ بیشتر از همه کدام سوژه خبری توانست نظر شما را جلب کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Metro و مجله بازار
سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ – قسمت دوم
,,,