بازی Black Myth: Wukong از آن دسته آثار بود که در زمان انتشارش با توجه به محتوایی که داشت سروصدای زیادی به پا کرد و با بازخوردهای منفی بسیاری از منتقدان بازیهای ویدیویی روبرو شد. این موضوع چیزی از ارزشهای بازی ووکانگ اسطوره سیاه کم نکرد و همچنان میتوان با تجربهی آن ساعتها سرگرم شد. همراه Wukong میتوانید سفر بینظیری را به دنیای اسطورههای چینی را تجربه کنید. با نقد و بررسی بازی Black Myth: Wukong همراه مجله بازار باشید.
همانطور که اشاره کردم مدت کوتاهی پس از انتشار بازی Black Myth: Wukong، بسیاری از منتقدین حمله شدیدی را به این اثر به دلیل حضور کم کرکترهای مونث و نبود کرکترهای دگرجنسگرا آغاز کردند. این موضوع در مدت کوتاهی به تیتر اول رسانهها تبدیل شد و رسانههای مختلف شروع به تخریب ووکانگ کردند. اما حالا پس از گذشت مدتی از عرضه ووکانگ، این انتقادهای زد و نقیض به واسطهی محتوای جذاب و قابل دفاع موجود در آن تاحد زیادی فروکش کردند. درهرصورت باید با این مسئله کنار آمد که سازندگان Black Myth: Wukong تمایلی به استفاده از موضوعاتی مانند دگرجنسگرایی در اثر خود نداشتهاند.
بازی ووکانگ بر گرفته شده از یکی از رمانهای مشهور کشور چین است. این رمان با نام Journey to the West یکی از نمادهای ادبی چین محسوب میشود و جزو چهار رمان بزرگ چینیها است. کتاب سفر به غرب داستان سان ووکانگ پادشاه میمونی را روایت میکند که شخصیت بزرگ و افسانهای در بین ساکنان چین است. البته بازی ووکانگ یک برداشت آزاد از این رمان است و تنها در آن شاهد اقتباسهایی هستیم که سازندگان علاقه به استفاده از آنها داشتند، نمیتوان گفت تمام داستان بازی از روی این کتاب روایت میشود و برای تجربهی بهتر آن باید کتاب سفر به غرب را بخوانید. در واقع روایت بازی به اندازهای خوب است که برای داشتن تجربه بهتر نیازی به خواندن کتاب نیست.
آغاز شوکه کننده پادشاه میمونها
با آغاز تجربه Black Myth: Wukong کنترل کرکتر سان ووکانگ در اختیارتان قرار میگیرد و به سراغ یک نبرد حماسی میروید. در این نبرد میتوانید به خوبی قدرت یک اسطورهی چینی را حس کنید و خود را جای آن قرار بدهید، همهچیز با سرعت زیادی در حال رخ دادن است و هرلحظه هیجان این نبرد نفسگیر افزایش مییابد اما ناگهان اتفاقی غیر منتظره رخ میدهد که تمام تصورات را بهم میریزد. بعد از یک کات سین نچندان طولانی حالا شما کنترل یک میمون جوان با نام Destine را در دست میگیرید که باید در یک ماجراجویی طولانی آن را همراهی کنید و به پاسخ سوالاتتان برسید.
بازی Black Myth: Wukong در ۶ چپتر روایت میشود. چپترهای ووکانگ هرکدام داستانهای مختلفی را روایت میکنند که هستهی اصلی آنها باهم مرتبط هستند. کرکترهایی که در هر فصل با آنها روبرو میشویم مختص همان چپتر طراحی شدهاند. برای مثال بعد از به دست گرفتن کنترل میمون جوان در شروع بازی با میمونی پیر آشنا میشویم که در چپتر اول همراهیمان میکند، در مورد کرکترهای مختلف مانند دشمنانهم این موضوع صدق میکند و در چپترهای بعدی شاهد دشمنان مربوط به همان چپترها هستیم. البته در بعضی موارد امکان حضور موارد تکراری وجود دارد. شخصیتپردازی کرکترها در ووکانگ به خوبی انجام شده و داستانهایی که برای آشنایی با کرکترهای مختلف روایت میشوند هرکدام می توانند شما را مجذوب خود کنند.
بعد از پایان هر چپتر دقیقا زمانی که با یک باس فایت قوی روبرو شدهاید و پس از مبارزهای نفسگیر توانستهاید آن را شکست دهید، انیمیشنهای جذاب مختلفی به شما نمایش داده میشود که میتوانید با تماشای آنها به ماجراهای مختلف درون بازی پی ببرید. این انیمیشنها هرکدام برای خود دارای طراحیهای منحصر به فردی هستند که میتوانند شما را به وجد بیاورند. به غیر از انیمیشنها بعد از هر چپتر از بازی راوی داستانهایی را روی تابلوهای منقش به نقش و نگار چینی روایت میکند که اتفاقات درون داستان را شرح دهد تا نکتهای در هاله ابهام باقی نماند.
بعد از نمایش اولین تریلر از Black Myth: Wukong افراد زیادی به این فکر افتادند که ووکانگ هم قرار است راه دیگر آثار سولزلایک را ادامه دهد و برای تجربهی آن نیاز به صبر و حوصله زیادی داریم، اما اینطور نیست زمانی که ووکانگ اسطوره سیاه را تجربه میکنیم انگار یک بازی نقش آفرینی را در درجه سختی آخر تجربه میکنیم و مانند آثاری مثل الدن رینگ یا دارک سولز جریمههای سنگینی را حتی در زمان مرگ پرداخت نمی کنیم.
Wukong روایت داستانی خطی دارد. درحین تجربه ووکانگ هر چپتر شما را در مسیر هدفی مشخص قرار میدهد و برای دستیابی به آن هدف باید چالشهای مختلفی را پشت سربگذارید. البته روایت بازی کاملا خطی نیست و در مکانهای مختلف میتوانید به مراحل فرعی بروید یا با جستجو آیتمهای با ارزشی را پیدا کنید. با توجه به طراحی بصری بینظیر ووکانگ شاید گاهی اوقات این فکر به سرتان بزند که زمانی را به گشت و گذار در دنیای بازی اختصاص دهید. متاسفانه این کار غیرممکن است، با وجود اینکه درحین تجربهی بازی به نظر میرسد میتوانید به قسمتهای زیادی از محیطهای طراحی شده بروید تنها بخشهای محدودی از این دنیای زیبا وجود دارند که میتوانید در آنها به گشت و گذار بپردازید. دقیقا زمانی که تصمیم بگیرید پایتان را فراتر از منطقههای مشخص شده بگذارید به دیوارهای نامرئی برخورد میکنید که حسابی ناامیدتان میکنند.
طراحی جذاب و متفاوت باس فایتها در Black Myth: Wukong
یکی از قسمتهایی که به جرات میتوان گفت ووکانگ در آن یک سروگردن از رقیبان خود بالاتر قرار میگیرد طراحی و مبارزات باس فایتها است. مبارزات در Black Myth: Wukong بسیار لذت بخش و فوقالعاده هستند و به سادگی در ذهنتان نقش میبندد. بگذارید کمی سادهتر بگویم هر باس فایتی که در طول تجربهی ووکانگ با آن روبرو میشوید به قدری طراحی خوبی دارد و چالش برانگیز است که میتواند در ذهنتان برای همیشه باقی بماند. در درجه اول اگر بخواهیم طراحی باس فایتها را در نظر بگیریم همه چیز عالی است، از تنوع آنها تا طراحی بصری زیبا و چشمنواز است. هر نبرد حس و حال خودش را دارد و شما را با شخصیتهای متفاوتی روبرو میکند که هرکدام به اندازهی کافی قدرت به چالش کشیدنتان را دارند. در طول مبارزاتتان نه تنها با حیواناتی روبروی میشوید که در قامت انسان هستند بلکه انسانهایی هم سره راهتان قرار میگیرند که قدرتهای مرگباری دارند.
برای مبارزه با هر باس فایت در محیطی قرار میگیرید که کاملا حس و حال یک میدان نبرد واقعی را منتقل میکند. به غیر از طراحی خوب باس فایتها محیطهایی که در آنها به مبارزه میپردازید هم بسیار چشمنواز هستند. میتوان گفت نقطهی مشترکی که در تمامی چپترهای Wukong وجود دارد طراحی بینظیر محیطها است. مورد دیگری که به نبردها در ووکانگ جذابیت میبخشد سیستم مبارزاتی است. سیستم مبارزاتی بازی Black Myth: Wukong بسیار خوب طراحی شده است طوری که میتوان به سادگی متوجه تاثیر مثبت آن در روند بازی شد. در ووکانگ بهترین راه برای آسیب ندیدن از ضربات دشمن جا خالی دادن است و استفاده از سیستم دفع ضربات که به واسطهی جادو در دسترس است کار چندان کارآمدی نیست. با زدن ضربههای سبک به دشمن یا جاخالی دادن به ضرباتش قدرت فوکوس کرکترتان پر میشود. با پر شدن قدرت فوکوس و استفاده از آن ضربهای کشنده به دشمنتان وارد میکنید که تاثیر بسزایی روی روند مبارزاتتان خواهد داشت و حتی در مبارزات با باس فایتها میتواند در پیروزیتان تاثیر مستقیم بگذارد.
سیستم نقش آفرینی ووکانگ طوری طراحی شده که با پیش روی در بازی و ارتقاء قدرتهای مختلفتان به خوبی متوجه پیشرفت سطح مبارزاتتان بشوید. مبارزاتی که در ووکانگ شاهد آنها هستیم عموما بسیار چالش برانگیز نیستند و به غیر از چند باس فایت که در طول بازی با آنها برخورد میکنید باقی دشمنان را میتوانید با کمی تلاش شکست دهید. سیستم مبارزاتی Wukong همچنین این قابلیت را به شما میدهد تا با ترکیب مکانیکهای مختلف تبدیل به یک مبارز قدرتمند شوید و برای شکست دشمنانتان روشهای مختص به خودتان را به کار بگیرید.
قدرتهایی که ارتقاء دادید را بازنشانی کنید
بعد از هربار افزایش سطح کرکتان در بازی یک اسپارک در اختیارتان قرار میگیرد. با استفاده از اسپارکها میتوانید قدرت مورد نظر کرکترتان را افزایش دهید. قبل از اینکه به سراغ مواردی بریم که میتوانید اسپارکهایتان را برایشان استفاده کنید این موضوع را بدانید که می توانید در هر زمانی اسپارکها را ریست کنید و آنها را برای بخشهای دیگری استفاده کنید. افزایش مهارت به واسطهی اسپارکها بسیار گسترده است، برای مثال میتوانید مانا، سطح سلامتی، قدرت ضربات یا حتی جاخالی دادنتان را ارتقاء بدهید یا میتوانید از اسپارکها برای ارتقاء لول جادوهایتان استفاده کنید. همچنین با استفاده از اسپارکها میتوانید استنسهای مبارزاتی مختلف را آزاد کنید که هرکدام تواناییهای اصلی شخصیتتان را تغییر میدهد. حتی این امکان وجود دارد که قابلیت فوکوستان را قدرتمندتر کنید و بتوانید تاثیر ضربات فوکوستان را تاحد زیادی بیشتر کنید.
شاید برایتان سوال باشد که چرا سازندگان باید قابلیت ریست کردن اسپارکها را در بازی Black Myth: Wukong قراردهند؟ بیشک یکی از مواردی که باعث شده سازندگان قابلیت ریست اسپارکها را در بازی قرار دهند حضور دشمنان با سیستمهای مبارزاتی مختلف است. میتوان گفت برای اینکه سازندگان بتوانند جلوی یک نواخت شدن بازی را بگیرند و دشمنانی متفاوت را خلق کنند به این کار دست زدهاند. برای مثال دشمنی که شما در چپتر یک با آن روبرو میشوید از نظر طراحی و سیستم مبارزاتی تفاوتهای بسیاری با دشمنی دارد که شما با آن در چپتر ۲ روبروی میشوید همین موضوع باعث شده تا سازندگان این امکان را فراهم کنند که گیمرها بتوانند سیستم مبارزاتی خود را با توجه به دشمنانشان تغییر بدهند.
یا از سمتی دیگر یکی از قابلیتهای سیستم جادوی شما قدرت تغییر شکل است و موجودات مختلفی به مرور زمان برای تغییر شکل معرفی میشوند، گاهی این موجودات قدرتهای متفاوتی دارند که در نبردهای مختلف میتوانند کمک زیادی بکنند در همین حین شما میتوانید اسپارکهایتان را ریست کنید و تمام آنها را برای تغییر شکل استفاده کنید. سازندگان توانستهاند با استفاده از این قابلیت که شاید برای عدهای از گیمرها خوشایند نباشد به طور کامل جلوی روند یک نواخت شدن گیمپلی ووکانگ را بگیرند.
یکی دیگر از مواردی که توانسته است جلوی یک نواخت شدن گیمپلی ووکانگ را بگیرد امکان ساخت زره و سلاح، ارتقاء نوشیدنی، ساخت داروها و استفاده از روح مینی باسها در نبردهای مختلف است. این موضوعات که شاید چندان به چشم نیایند خود باعث میشوند بازی از نظر نقش آفرینی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. حالا که انقدر از خوبیهای ووکانگ صحبت کردیم بیایید کمی در مورد نقاط ضعفش هم صحبت کنیم. اولین مشکلی که در تجربهای کوتاه با آن روبرو میشویم ضعف دوربین است. ضعف دوربین بازی چه در نبردهای ساده و چه در نبردهایی که با باسهای غول پیکر تجربه میکنیم حس میشود. گاهی گم شدن در لای دست و پای یک باس بیشاخ و دم به سادگی میتواند شما را به کام مرگ بکشاند که خیلی موضوع قابل هضمی نیست. در نبردهای معمولی هم زمانی که در محیطهای تنگ باشید تغریبا چیزی از کرکترتان دیده نمیشود و باید با هزار بدبختی خود را از بین دشمنتان نجات دهید. در کل اولین مشکل ووکانگ را میتوان ضعف دوربین دانست.
تغییر شوکه کننده روند بازی در چپتر ۶
مشکل دومی که در بازی Black Myth: Wukong با آن روبرو میشویم تغریبا در آخرهای مسیر این سفر لذت بخش است. زمانی که پایتان را به چپتر ۶ ووکانگ میگذارید یک شک ناگهانی را تجربه میکنید. برخلاف ۵ چپتر قبلی که ساختار خطی مانندی داشتند و شما را در یک مسیر مشخص جلو میبردند در شروع این چپتر میان دنیای وسیعی قرار میگیرید. به غیر از روند خطی در این چپتر روند روایت منسجم داستانی هم شکسته میشود و بازی محتوای خاصی به شما ارائه نمیکند. صرفا باید در منطقهای بزرگ آزادانه پرسه بزنید و یک سری آیتمهای ارزشمند را جمعآوری کنید. بعد از میتوانید به سراغ چند نبرد نفسگیر و هیجانانگیزی که دارید بروید و کم کم خودتان را برای به پایان رساندن این اثر دوستداشتنی آماده کنید. البته این موضوع را در نظر بگیرید که مشکل چپتر ششم ووکانگ عمدتا تغییر ناگهانی روند است و به طورکلی نمیتوان اشکال جدی به آن گرفت.
اگر چه پیش از این هم اشاراتی به گرافیک چشمنواز بازی Black Myth: Wukong داشتم ترجیح میدهم باز به این بخش بپردازم. طراحی محیطی، طراحی کرکترها و نورپردازی در ووکانگ بسیار زیبا است و شما را به راحتی در یک دنیای دوست داشتنی قرار میدهد. از نظر گرافیکی طراحان تلاش کردهاند اثری متفاوت از آثار شرقی را خلق کنند و میتوان گفت توانستهاند تاحد زیادی در این بخش موفق شوند. از بخش گرافیک بازی که بگذریم به بخش موسیقی میرسیم. ووکانگ در بخش موسیقی چیزی کم ندارد و همیشه در زمانهایی که نیاز دارید با پخش یک آهنگ مناسب شور هیجانتان را افزایش میدهد و کمک میکند تا بیشتر در خود را در دنیای بازی احساس کنید.
در بررسیهایی که در بازار روی نسخههای پیسی و پی اس فایو انجام دادیم کاملا مشهود بود که در پی سی میتوان عملکرد بهتری را تجربه کرد البته با این حال بازهم در بعضی از بخشهای بازی که شلوغی به وجود میآمد میتوانستیم به راحتی افت فریم را مشاهده کنیم. همچنین پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید ووکانگ را روی کنسول پی اس فایو تجربه کنید به سراغ حالت کوالیتی نروید زیرا اصلا تجربهی روانی را در اختیارتان قرار نمیدهد. توجه داشته باشید که سازندگان ووکانگ حدود دوماه پیش از انتشار این اثر اعلام کردند که نسخه اکس باکس آن با تاخیر منتشر خواهد شد.
در آخر میتوان گفت استودیوی بازیسازی گیم ساینس با ساخت و عرضهی بازی Black Myth: Wukong توانسته است یک اثر به یادمانی را به گیمرها تقدیم کند. ووکانگ تجربهی متفاوتی را در اختیارتان قرار میدهد که آنچنان بینقص هم نیست. بازی ووکانگ میتواند با گیمپلی جذاب و گرافیک بصری چشمنواز چیزی حدود ۵۰ ساعت شما را در شرایطی قرار دهد که هیجان را حس کنید و از آن لذت ببرید. اگر از طرفداران بازیهای اکشن هستید بیشک یک بارهم که شده باید بازی Black Myth: Wukong را تجربه کنید.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
داستانپردازی و شخصیتپردازی خوب | ناامید کننده بودن دیوارهای نامرئی |
مکانیک مبارزاتی جذاب | ضعف دوربین در بخشهای مختلف |
بخشهای قابل ارتقاء متنوع | تغییر سبک ناگهانی در چپتر ششم |
گرافیک بصری چشمنواز | وجود مشکل افت فریم در دونسخهی پی سی و پی اس فایو |
موسیقی هیجانانگیز |
چرا عکس میمونه رو گذاشتی پروفایلت اقای امین ثابت نسب