اخبار سینما و انیمیشن خبر

لغو پروژه سوپرمن سیاه‌پوست به دلیل «بیش از حد ووک» بودن

در هیاهوی موفقیت و اکران جهانی فیلم «سوپرمن» جدید به کارگردانی جیمز گان، که نویدبخش سپیده‌دمی تازه برای دنیای سینمایی دی‌سی است، سایه‌ای از گذشته بر سر این استودیو سنگینی می‌کند. گزارشی افشاگرانه و جنجالی از رسانه معتبر «وال استریت ژورنال» پرده از یک تصمیم مدیریتی برداشته است که می‌تواند نمادی از تضادهای درونی هالیوود و نبرد بین محافظه‌کاری تجاری و جسارت هنری باشد: لغو پروژه بلندپروازانه «سوپرمن سیاه‌پوست» توسط شخص مدیرعامل برادران وارنر دیسکاوری. این خبر، یک پروژه متوقف‌شده را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته و آینده فکری و هنری استودیوهای دی‌سی تحت رهبری جدید را نیز به بحث گذاشته است.

داستان از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود. در آن زمان، دیوید زسلاو، مدیرعامل جدید و قدرتمند شرکت ادغام‌شده «وارنر برادرز دیسکاوری»، با دیدگاهی مبتنی بر کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر روی آی‌پی‌های (مالکیت‌های معنوی) امتحان‌پس‌داده، سکان هدایت را در دست گرفت. طبق این گزارش، یکی از قربانیان اصلی این سیاست جدید، فیلم‌نامه‌ای به قلم تانهیسی کوتس، نویسنده، روزنامه‌نگار و متفکر برجسته آمریکایی بود. کوتس که برای کتاب‌های تحسین‌شده و همچنین فعالیتش در کمیک‌بوک‌های «پلنگ سیاه» و «کاپیتان آمریکا» شهرت جهانی دارد، مأمور شده بود تا روایتی کاملاً جدید از اسطوره سوپرمن ارائه دهد.

پروژه او که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده جی. جی. آبرامز و کمپانی «بد ربات» او بود، قرار نبود بازسازی صرف داستان کلارک کنت با یک بازیگر سیاه‌پوست باشد. این یک بازآفرینی عمیق بود؛ یک فیلم تاریخی (Period Piece) که در بطن جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در اواسط قرن بیستم روایت می‌شد. این ایده به خودی خود جسورانه بود: سوپرمن، نماد «حقیقت، عدالت و راه و روش آمریکایی»، در دورانی قرار می‌گرفت که خودِ تعریف «راه و روش آمریکایی» برای میلیون‌ها شهروندش سرشار از بی‌عدالتی و تبعیض بود. این قهرمان چگونه با شرارتی مبارزه می‌کرد که نمی‌توانست به آن مشت بزند؟

پاسخ زسلاو به این ایده، قاطع و ویرانگر بود: پروژه «بیش از حد ووک» (too woke) است. این برچسب، که در سال‌های اخیر به ابزاری برای حمله به آثاری با مضامین عدالت اجتماعی، نژادی یا جنسیتی تبدیل شده، به نظر می‌رسد برای مدیرعامل وارنر کافی بود تا یکی از موردانتظارترین پروژه‌های دی‌سی را شخصاً از رده خارج کند. این تصمیم، فراتر از یک تحلیل مالی ساده، نشان‌دهنده یک شکاف ایدئولوژیک در مورد نقش هنر و سرگرمی در دنیای امروز بود و طرفداران را برای مدت‌ها در بی‌خبری از سرنوشت پروژه باقی گذاشت.

پیچیدگی ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم پروژه کوتس تنها تلاش وارنر برای معرفی یک سوپرمن سیاه‌پوست نبود. پیش از ادغام بزرگ، استودیو در حال توسعه یک مینی‌سریال برای سرویس استریم HBO Max نیز بود. این پروژه که توسط شرکت فیلم‌سازی «Outlier Society» متعلق به مایکل بی. جردن هدایت می‌شد، قرار بود بر اساس شخصیت «وال-زاد» (Val-Zod) از کمیک‌های «زمین ۲» ساخته شود. وال-زاد یک کریپتونی دیگر است که پس از کلارک کنت، ردای سوپرمن را در دنیای موازی خود بر تن می‌کند.

وجود هم‌زمان دو پروژه نشان می‌داد که وارنر پیش از دوران زسلاو، به پتانسیل تجاری و فرهنگی این ایده ایمان داشت و در حال بررسی رویکردهای متفاوت (سینمایی و سریالی، داستانی اورجینال و اقتباسی) بود. اما با تغییرات ساختاری و سیاست‌های جدید، هر دو پروژه به محاق رفتند و سرنوشتشان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

ورود جیمز گان و پیتر سفرن به عنوان معماران جدید دنیای دی‌سی، معادلات را تغییر داد. آن‌ها با یک برنامه‌ریزی ده‌ساله و چشم‌اندازی منسجم برای یک دنیای سینمایی یکپارچه (DCU) وارد شدند. اما هوشمندی آن‌ها در این بود که راه را برای داستان‌های مستقل و خاص نیز باز گذاشتند. استراتژی «Elseworlds» (دنیاهای دیگر) دقیقاً برای همین منظور طراحی شده است: برچسبی برای فیلم‌های باکیفیت و فیلم‌سازمحور که نیازی به پیروی از خط داستانی اصلی ندارند.

موفقیت عظیم تجاری و هنری «جوکر» (Joker) و انتظار بالا برای «بتمن – قسمت دوم» به کارگردانی مت ریوز، ثابت کرده است که این استراتژی نه‌تنها ممکن، بلکه بسیار سودآور است. جیمز گان نیز در واکنش به سرنوشت پروژه کوتس، در را کاملاً نبسته است. او تأکید کرده که اگر فیلم‌نامه کوتس «عالی» باشد و «زمان‌بندی مناسب» فراهم شود، این فیلم «قطعاً می‌تواند» به عنوان یک اثر «Elseworlds» ساخته شود. این یک چراغ سبز مشروط اما امیدوارکننده است. «زمان‌بندی مناسب» می‌تواند به این معنا باشد که ابتدا باید جهان اصلی دی‌سی با «سوپرمن» جدید پایه‌های خود را محکم کند و سپس استودیو با خیالی آسوده‌تر به سراغ پروژه‌های جسورانه‌تر برود.

صحبت‌های جیمز گان در مورد فیلم سوپرمن علیه اسپایدرمن

و حالا به نقطه فعلی می‌رسیم. فیلم «سوپرمن» جیمز گان که از امروز (۱۱ ژوئیه ۲۰۲۵) اکران شده، چیزی فراتر از یک فیلم موفق است؛ این یک بیانیه است. فیلم با امتیازات بالای منتقدان (۸۲٪ در راتن تومیتوز) و استقبال خیره‌کننده تماشاگران (۹۵٪)، توانسته لحن امیدوار و کلاسیک ازدست‌رفته این قهرمان را بازگرداند و از سایه تاریک نسخه‌های قبلی فاصله بگیرد. پیش‌بینی‌های فروش ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون دلاری در افتتاحیه داخلی، یک پیروزی تجاری قاطع برای گان و سفرن محسوب می‌شود.

داستان فیلم لغوشده تانهیسی کوتس، روایتی از هالیوود معاصر است. از یک سو، مدیریتی محافظه‌کار قرار دارد که از سایه کلمه «ووک» می‌ترسد و ترجیح می‌دهد در زمین امنِ نوستالژی و تکرار بازی کند. از سوی دیگر، دیدگاهی خلاق وجود دارد که به دنبال استفاده از این اسطوره‌های مدرن برای طرح پرسش‌های عمیق و روایت داستان‌های مرتبط با زمانه ماست. موفقیت فیلم «سوپرمن» جدید، به شکلی متناقض، بزرگ‌ترین شانس برای تولد دوباره برادر سیاه‌پوست و گمشده‌اش است. شاید هنوز زمان آن نرسیده باشد، اما به لطف جیمز گان، حداقل می‌توان گفت که آن فیلم دیگر یک رویای لغوشده نیست.

منبع: comicbook


دوست داشتنی‌ترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Artin Talgini
پاسخ

فقط همین کم مونده بود که یکی از نمادین ترین شخصیت های کمیکی رو هم با ووک ابهتش رو نابود کنند