اخبار سینما و انیمیشن خبر سینما

سال ۲۰۲۵ بهترین زمان برای بازنشستگی برچسب پرنسس دیزنی است

دیزنی طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها را تولید کرده است، اما آن‌ها به شدت به انیمیشن‌ها و به ویژه به پرنسس‌های دیزنی وابسته هستند. این پدیده با اولین انیمیشن بلند دیزنی، سفید برفی و هفت کوتوله، در سال ۱۹۳۷ آغاز شد. از آن زمان، این شرکت محبوب، بسیاری از انیمیشن‌هایش را با نقش اول زن، از جمله سیندرلا و مولان، ساخته است. اما با تغییر پایه‌های شخصیت‌های اول زن، در سال‌های اخیر و تغییرات دیزنی، این شاهزاده خانم‌ها رو به افول رفتند. به همین دلیل، سال ۲۰۲۵ زمان مناسبی برای بازنشستگی برچسب پرنسس دیزنی است.

موآنا با زیر سوال بردن تعریف شاهزاده خانم نشان می‌دهد که این اصطلاح منسوخ شده است. سیستم این‌که چه کسی وارد خط رسمی پرنسس دیزنی می‌شود، همیشه گیج کننده و تا حدودی جانبدارانه بوده است. به طور مشخص، السا و آنا با وجود رهبری بزرگ‌ترین فیلم دیزنی در قرن بیست و یکم، درباره زنان جوانی که در خانواده سلطنتی به دنیا آمده‌اند، شاهزاده‌های رسمی دیزنی نیستند. در نهایت، تفاوت قابل توجهی بین شاهزاده خانم کلاسیک دیزنی و شاهزاده خانم‌های مدرن‌تر، چه در داستان سرایی و چه در شخصیت‌پردازی وجود دارد که نیازمند نوعی تغییر است.

رتبه‌بندی تمامی پرنسس‌های دیزنی

برچسب پرنسس دیزنی، کمتر از هر زمان دیگری به سال ۲۰۲۵ مرتبط است

رشد توانمندسازی زنان، نیاز به پرنسس‌ها را کاهش داده است

در حالی که به نظر می‌رسد شاهزاده خانم‌های دیزنی چندین دهه است که فرنچایزها را حفظ کرده‌اند، اما باعث می‌شوند که بسیاری از مردم از برخی از داستان‌های اساسی‌تر دیزنی چشم پوشی کنند. برخی از بهترین فیلم‌های دیزنی که درباره شاهزاده‌ها نیستند، داستان‌های معناداری را در فضاهای تاریک‌تر مثل شیرشاه یا هرکول، ارائه می‌کنند. بخش بزرگی از داستان‌های اصلی دیزنی بر اساس قصه‌های خیالی (Fairy Tales) است، اما افزایش فیلم‌های مبتنی بر افسانه‌ها و اسطوره‌های باستانی، ثابت می‌کند که دیزنی با دور شدن از شاهزاده‌های سنتی در حال پیشرفت است. الهام گرفتن از منابع متنوع، تصویری غنی‌تر و مرتبط‌تر را به نسبت عنوان شاهزاده دیزنی، از شخصیت‌ها ارائه می‌کند.

نام پرنسس دیزنی

عنوان فیلم
تاریخ انتشار
سفید برفی
سفید برفی و هفت کوتوله

۱۹۳۷

سیندرلا

سیندرلا

۱۹۵۰

اورورا

زیبای خفته

۱۹۵۹

آریل

پری دریایی کوچولو

۱۹۸۹

بل

دیو و دلبر

۱۹۹۱

جزمین

علاءالدین

۱۹۹۲

پوکوهانتس

پوکوهانتس

۱۹۹۵

مولان

مولان

۱۹۹۸

تیانا

پرنسس و قورباغه

۲۰۰۹

راپونزل

گیسو کمند

۲۰۱۰

مریدا

دلیر

۲۰۱۲

موانا

موانا

۲۰۱۶

رایا

رایا و آخرین اژدها

۲۰۲۱

علاوه بر این، داستان‌های شاهزاده خانم‌های دیزنی، کلیشه‌های جنسیتی را برای سال‌ها در مورد انتظارات و آرزوهای زنان تداوم بخشید. قهرمان‌های کلاسیک دیزنی متکی به یک دختر که به کمک نیاز دارد، هستند که امروزه طرفدار زیادی ندارند. با این حال، شاهزاده خانم‌های امروزی، افراد مستقلی هستند که شخصیت آن‌ها به تنهایی برای پیشبرد روایت کافی است.

در سال‌های اخیر، استودیوی دیزنی، پس از انتقاداتی که از سوی مخاطبان و منتقدان برای ترویج دیدگاه‌های مردسالارانه گرفت، شروع به تغییر روند آثار خود کرده است. Frozen شاید مهم‌ترین نمونه این تغییر باشد که عمیقاً فمینیستی‌ترین انیمیشن دیزنی در نظر گرفته می شود، زیرا بر رابطه بین دو خواهر از خانواده‌ای سلطنتی تمرکز دارد. یک دهه بعد، تکامل عقاید فمنیستی، برچسب پرنسس دیزنی را برای بینندگان جوان آثار این استودیو در سال ۲۰۲۵، نامناسب می‌داند.

تعریف یک شاهزاده خانم دیزنی، تقریباً غیرممکن شده است

قهرمانان زن، چند وجهی هستند و برای یک برچسب مناسب نیستند

در حالی که تعدادی از قوانین برای تشکیل یک پرنسس دیزنی وجود دارد، معیارها عمدتاً مبهم هستند که تقریباً تعریف آن را غیرممکن می‌کند. برخی معیارهای پذیرفته شده بیان می‌کنند که یک شاهزاده خانم باید زن، انسان و شخصیت اصلی فیلمی که دنباله نیست باشد. این شرایط فقط فرآیند را پیچیده‌تر می‌کنند، زیرا بسیار گسترده هستند. بسیاری از شخصیت‌های نمادین دیزنی، مانند آنا و السا، بدون این‌که رسما به عنوان یک شاهزاده خانم شناخته شوند، می‌توانند در این دسته قرار گیرند. فهرست قهرمانان زن آنقدر پیچیده است که نمی‌توان آن‌ها را به یک برچسب جامع تقلیل داد.

البته معیارهای غیررسمی زیادی نیز وجود دارد. فیلم باید عملکرد خوبی داشته باشد و شخصیت می‌تواند واجد شرایط اعمال قهرمانانه باشد، اما این آثار باید قابل فروش باشند. با این وجود، واضح است که زن جوان باید محور اصلی داستان باشد. Auli’i Cravalho صداپیشه شخصیت موآنا، اخیراً در مصاحبه ای با Entertainment Weekly به این بحث‌های جاری پرداخت و گفت: «فیلم‌ها همیشه نماینده زمان خود هستند. بنابراین، بله، او یک شاهزاده خانم است، اما او همچنین یک قهرمان است. من خوشحالم که این دو کلمه اکنون قابل تعویض هستند». این نشان می‌دهد که نقش سنتی شاهزاده خانم با یک برچسب قهرمانانه بهتر، جایگزین شده است.

در اختیار گرفتن فرنچایزهای دیگر توسط دیزنی، سیستم پرنسس را بسیار گیج کننده می‌کند

خرید فاکس و پیکسار توسط دیزنی، درهای بسیار زیادی را برای سیستم پرنسس باز می‌کند

خرید فاکس و پیکسار توسط دیزنی، سیستم را به طور نامحدودی گیج کننده کرده است. این بدان معنا بود که دیزنی علاوه بر عناوین کوچکتر مانند Alita: Battle Angel، حقوق فرنچایزهای بزرگی مانند آواتار را نیز به دست آورد. با این وجود، این فیلم‌ها شخصیت‌های اصلی زیادی را ارائه می‌کنند که زن هستند و معمولاً تحت معیارهای یک شاهزاده خانم قرار می‌گیرند. با این حال، اعطای برچسب شاهزاده خانم به تمام شخصیت‌های دیزنی مناسب به نظر نمی‌رسد. حجم زیادی از افراد واجد شرایط، مطمئناً اعتبار انتخاب پرنسس دیزنی را به چالش می‌کشند، زیرا تعداد شخصیت‌های معتبر بسیار زیاد می‌شود.

در اختیار گرفتن فرنچایزهای دیگر توسط دیزنی، تعاریف آن‌ها را مبهم می‌کند و شناسایی شخصیت‌ها را با یک برچسب، دچار مشکل می‌کند. ناگفته نماند که جنگ ستارگان و مارول، هسته اصلی دیزنی در سال‌های اخیر بودند. با وجود تعداد زیادی نقش اول زن قوی، دشوار است که به هر یک از چهره‌ها، فرصت نمایش کافی در رسانه‌ها داده شود، چه از نظر کالا، فیلم یا پارک‌های تم دار، وجود بیش از حد زنان قهرمان، به ناچار منجر به نادیده گرفته شدن برخی از شاهزاده خانم‌ها توسط دیزنی می‌شود.

نظر شما در مورد تغییرات آثار دیزنی و شخصیت‌های محبوب دوران کودکی چیست؟ آیا موافق آن هستید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با دیگران و ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Screenrant

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها