بازی Doom: The Dark Ages منتشر شد و حالا وقت آن رسیده که بار دیگر به تجربه آن بپردازیم. وقتی منتظر بودم تا دانلود این بازی به اتمام برسد، در ذهن خود مسیری از سریهای Doom را مرور کردم و نتیجه آن چه بود؟ این که خیلی وقت است با اشتیاق به سراغ Doom نرفتهام. حقیقت ماجرا این است، Doom Eternal که نسخه پیشین این فرانچایز محسوب میشود، بنظر میآمد این اثر حاصل این بوده که میخواهد طرفداران را از سر خود باز کند اما تجربه Doom: The Dark Ages مرا شگفت زده کرد؛ مثل اینکه این بار قضیه فرق میکند.
بازی Doom: The Dark Ages که در ادامه کالبدشکافی خواهد شد اما اینکه آیا رویکردی متفاوت از Eternal توانسته کمکی بکند یا نه، مسئلهای است که بهنظر من جذاب است. نمیدانم که کدام از نسخههای Doom را تجربه کردهاید یا با چه اندیشهای میخواهید به سراغ این اثر بروید، فقط مواظب باشید چرا که به جهنم جدیدی قرار است وارد شوید که در آن جنونِ آتش و خون سر تا پای شما را فرا خواهد گرفت. این بار استودیو id Software آمده تا هم خودش را و در عین حال تمام بازیکنان را به چالش بکشد پس در ادامه من و مجله بازار را همراهی کنید تا به نقد و بررسی بازی Doom: The Dark Ages بپردازیم.
اولین رویارویی با بازی Doom: The Dark Ages فقط شگفتی است
اگر از بازیکنان قدیمی Doom هستید که حتما نسخههای پیشین آن را تجربه کردهاید و این دنباله را بهخوبی میشناسید اما اگر قرار باشد درباره بازی Doom: The Dark Ages صحبت کنیم، بهتر است کمی عقب برویم تا بازیکنان جدید هم کمی با اِلمانهایِ این اثر آشنا شوند، اِلمانهایی که The Dark Ages به آنها حمله کرده است. Doom نام بزرگی است چرا که سری بازیهای آن از دهه ۱۹۹۰ میلادی، بهعنوان یکی از پیشگامان ژانر شوتر اول شخص شناخته میشود. وقتی Doom بازی میکنید، فرقی نمیکند که جدید باشد یا قدیمی، درهر صورت اکشن سریع و خشونت بیامانش چیزی است که دائما در بازی مشاهده میکنید و ترغیب به کشتن و کشتن بیشتر، شما را معتاد به گیمپلی اثر میکند. گاهی حتی فراموش میکنید که با چه گرافیکی در حال بازی هستید یا اصلا داستان چیست، تنها چیزی که اهمیت دارد صدای شاتگان یا رایفل شماست که در هر لحظه از بازی، صدای شلیکش بلند میشود.
در Doom: The Dark Ages ما شاهد تفاوتهایی هستیم که تغییرات جسورانهای محسوب میشوند چه در گیمپلی، فضاسازی یا مبارزات سنگین که تجربهای تازه اما وفادار به ریشههای سری Doom ارائه میدهند و همین مسئله شاید بتواند Doom: The Dark Ages را به لیست بهترین بازیها سال بیافزاید. میخواهم ابتدا درباره گیمپلی صحبت کنم چرا که بزرگترین قدرتی که هر بار با اثر جدیدی از فرانچایز شاهد هستیم، متمرکز در این بخش است و بازی The Dark Ages از این قائله مستثنا نیست.
بازی The Dark Ages | اینبار برعکس، قدرت میخواهم نه سرعت
یکی از تغییرات اساسی The Dark Ages در مقایسه با نسخههای پیشین بخصوص Eternal این است که در این اثر حتی شاهد این هستیم که Doom از مرزهای خود گذشته است. Doomهای قبلی در حالی که بر تحرک سریع، پرشهای دوبل و دشهای (Dash) هوایی تمرکز داشتند، The Dark Ages با یک حرکت انقلابی، به سمت مبارزات سنگینتر و استراتژیکتر حرکت کرده است تا جایی که Slayer به جای یک مبارز تند و تیز، تبدیل به یک تانک آهنین شده است. این مورد، همان دلیلی است که باعث شده اِلمانها در Doom از بین بروند.
بازی صرفا به شکستن مرزهای خود بسنده نکرده و با نوآوریهای کلیدی در تلاش برای یک Dark Ages کاملا متفاوت از Doomها بوده است. اولین موردی که در گیمپلی Doom: The Dark Ages نظرم را جلب کرد، معرفی Shield Saw (سپر ارهدار) بود. شما حالا به جای آنکه صرفا حمله کنید، توانایی دفاع یافته دارید اما چون که سپر است دلیل کافی برای آنکه صرفا وسیلهای دفاعی باشد، نیست بلکه این ابزار چندمنظوره تواناییهای متفاوتی به شما هدیه میدهد. Shield Saw میتواند برای شما در هنگام حمله دشمنان نقش سپر را عهدهدار شود و در زمانی که میخواهید حمله کنید، با ضربات مرگباری که میتوانید با آن وارد کنید، دشمن را از پیش رو بردارید. همچنین میتوانید Shield Saw را به سمت دشمنان پرتاب کنید چرا که خاصیت این سپر ارهدار این است که مانند بومرنگ بازمیگردد. ویژگیهای این سپر باعث میشود که شما بتوانید در Dark Ages یک نبرد را با استراتژی پیش برده و در لحظه، حمله و دفاع کنید.
مبارزات تنبهتن در Doom: The Dark Ages بهخوبی حفظ شده و توسعه یافته است، در نتیجه همچنان تجهیزاتی مانند Skull Crusher (تفنگی که قطعات استخوان شلیک میکند)، Gauntlet (دستکش زرهی) و Flail (چکش زنجیری) در اثر حضور دارند. این تجهیزات با کمک سپر جدید، امکان یک نبرد واقعا متفاوت را نسبت به سایر نسخهها ارائه میدهد؛ همچنین سیستم Parry جدید The Dark Ages که با سپر یا اسلحههای سرد (Melee) ترکیب و اجرا میشود به شما کمک خواهد کرد تا با دفع حملات، مهمات یا سلامتی به دست آورید، این مکانیک جایگزینی برای سیستم Glory Kill است که در نسخههای قبلی Doom وجود داشت. اگر طرفدار این سیستم بودید باید بگویم که نگران نباشید چون Glory Kill حذف نشده بلکه محدود شده است.
Glory Kill در Doom واقعا یکی از بخشهای جذاب است تا حدی که این مکانیک، بخش مرکزی گیمپلی Eternal بود. انیمیشنها و جوایز Glory Kill واقعا رُکن جذابی است که در Dark Ages مانور برروی این مکانیزم کاسته شده و با انیمیشنهای سادهتر و کمتنوعتر محدود شده تا بتوانند جای آن را به سیستم Parry و مبارزات Melee پر کنند، سیستمی که کیفیت بالایی به بازی افزوده و بخش جوایز را اعدامهای نمایشی به عملکرد خودتان وابسطه کرده است. این تغییر اگرچه توانسته به گیمپلی استراتژیکتر کمک کند اما شاید بازیکنان قدیمی را ناامید سازد؛ بهنظر من که این یک پیشروی است و باید از آن استقبال کرد.
در بازی دُوم: دارک اِیجز قرار نیست یک فعالیت خطی داشته باشید، این بار استودیو id Software تصمیم گرفته تا حتی در این مورد هم متفاوت عمل کند. این اثر در مقابل نسخههای پیشین دوم که معمولا مراحلی خطی بودند، این بار با ارائه محیطهای بازتر، حس یک بازی نیمهجهانباز را منتقل میکند. مراحل دارک ایجزبا ماموریتهای فرعی، وسایل کلکسیونی (Collectible) و مینیباسها شکل گرفته است که کمی فضای کاوش را به شما داده و شما را به آن تشویق میکنند، همچنین استفاده از سپر و grappling hook (نوعی قلاب) برای دسترسی به مناطق مخفی، کاوش را در دارک ایجز به مرحله جدیدی برده است است.
در بررسی دوم دارک ایجز متوجه شدم که قرار است تجربه آن چیزی بین ۱۵ تا ۲۲ ساعت طول بکشد، نمیدانم این برای شما زیاد محسوب میشود یا کم اما برای Doom بودن مقداری زیاد است البته که اگر داستان آن را فاکتور بگیریم. این بار در دارک ایجز دووم قرار است کمی حس قرون وسطا آخرالزمانی را تجربه کنید، یک ایده ناب دیگر که id Software خوب از عُهده آن برآمده است. محیطهای قلعههای مخروبه، جنگلهای تاریک و دشتهای آخرالزمانی به قدری خوب بر روی گیمپلی بازی سوار شده است که میتوانید هم با آن درست ارتباط گرفته و غرق در آن شوید.
دارک ایجز میزبان اولینها است و شما میتوانید برای نخستین بار در در سری Doom از وسایل نقلیه مانند Cybernetic Dragon یا Atlan استفاده کنید. این وسایل نقلیه همیشه در دسترس نیستند و در مراحل و لحظات خاصی ظاهر میشوند که گیمپلی Dark Ages را واقعا متحول کرده است. در رابطه با دشمنان و باسفایتها هم میتوان اظهار امیدواری کرد چرا که از نقاط قوت بازی هستند. همانطور که پیشتر هم گفتیم مقابله با دشمنان نیازمند استراتژی و استفاده هوشمندانه از سلاحها و سپر هستند.
Doom و داستان! مگر میشود؟
تا حالا شده از خودتان بپرسید این همه خشم Doom Slayer از کجا میآید؟ حداقل استودیو به این موضوع بالاخره فکر کرده و دارک ایجز پیشدرآمدی است که به ریشههای Doom Slayer و خشم بیانتهای او میپردازد. شاید جدا عجیب باشد اما این بار واقعا داستان داریم و بهانه گیمپلی بازی نیست، بلکه گیمپلی در راستای آن است. در ابتدا شما در سرزمین Argent D’Nur قرار دارید و Slayer تحت فرمان فردی به نام Maykrs هست که در کنار Night Sentinels با نیروهای جهنمی میجنگد و رهبرش Prince Ahzrak است. همینقدر از داستان دوم جدید، نشان میدهد که دارک The Dark Ages عمیقتر از کل سری است.
اینکه داستانی را در Doom ببینیم که با دقت بر روی آن کار شده بدلیل نسخههای پیشین است که داستان نقش حاشیهای داشت اما حالا با کاتسینها و دیالوگهای جذاب طرف هستیم که در تلاش برای روایتی حماسی است. ماجرا هم از پایان نسخه DOOM 64 آغاز میشود یعنی از آن جایی که Doom Guy خود را در جهنم زندانی کرد تا با شیاطین مبارزه کند. در واقع The Dark Ages فاصلهی بین نسخه Doom 64 تا Doom 2016 را قرار است برای ما توضیح دهد و پیش درآمدی برای ۲۰۱۶ و Eternal است.
داستان بازی Doom: The Dark Ages میتواند نقطه قوت این بازی محسوب شود. شما در این روایت انسجام، استفاده از کاتسینهای سینمایی و حس حماسی بودن را بهخوبی در مییابید. همه چیز در این بازی به شکلی ساخته شده که شما حس کنید در مرکز یک حماسه قرونوسطایی قرار دارید. سختگیر به داستان نباشید و از همین مقدار هم نهایت استفاده را ببرید.
یک جهنم کامل را در قرون وسطا تجربه کن
گرافیک برای من با این همه نوآوری در DOOM: The Dark Ages مهم نیست اما دلیل نمیشود درباره آن صحبت نکنیم. موتور بازیسازی idTech 8 در این اثر به کار رفته که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است. کیفیت بصری بازی جایگاه این اثر را تا حد والایی بالا میبرد. نمیشود بهترین را برای DOOM: The Dark Ages استفاده کرد اما میتوان آن را جزء بهترینها دانست.
درباره محیطهای بازی پیشتر هم صحبت کردیم و درباره تم و مایه هویت گرافیکی آن را بررسی کردیم اما کیفیت طراحی گرافیکی بازی را میتوان فقط با تریلر و عکسهایی از محیط بازی توصیف کرد. بگویم نورپردازی خوب بود، سایههای با دقت و واقعی بودند یا اینکه افکتهای ذرات حس قرار گرفتن در یک قرونوسطایی را بهخوبی میتوان متوجه شد، بنظرم به تماشای تریلر این بازی بنشینید تا حق مطلب ادا شود. البته که من تکراری شدن برخی بافتها و محیطها را در مراحل بازی قبول دارم و آن را نقطه ضعف میبینم اما آنقدر روی تجربه بازی تاثیر گذار نیست.
تنوع و خلاقیت id Software تا این بخش هم ادامه داشته است. شما در بازی در مقابل دشمنانی قرار میگیرید که شیاطین جدیدی هستند و در میان آنها اژدهایان و موجودات عجیبالخلقه یافت میشوند اما طراحی ظاهر قرونوسطایی برای این موجودات دیگر مهری محکم است تا DOOM: The Dark Ages را منحصربهفرد کند. درست است بازی عملکردی مشابه سابق ندارد یا ممکن است در ابتدای تجربه حس کنید بازی خیلی سخت طراحی شده اما The Dark Ages سرشار از شگفتی است، حداقل نسبت به سریهای قبلی خود.
در بخش صدا و موسیقی، همه چیز متعادل و مناسب است. این اثر که با ترکیب ریتمهای سنگین متال و ملودیهای حماسی قرونوسطایی در تلاش برای فضاسازی است، بهخوبی در در لحظات آرام حس وهم و تاریکی را میسازد و در رمان مبارزه، آدرنالین را به اوج میرساند. در بخش صداگذاری هم سلاحها و دشمنان بینقص توسعه یافتهاند. صدای شلیک Skull Crusher، برخورد سپر ارهدار با دشمنان و غرش تایتانها، حس قدرت و خشونت را بهخوبی منتقل میکنند. دوبله بازی برای نسخههای محلی مانند فرانسه، نیز واقعا مورد تحسین است.
عملکرد فنی id Software | اختصاصی خودش
بار دیگر این استودیو مطرح، خودش را در بهینهسازی اثبات کرد و نشان داد که واقعا استاد بهینهسازی است. بر روی کنسولها و حتی ویندوز، زمان بارگذاری بازی یک ثانیه است که تجربه شما را روان و دلانگیز میکند. مشکلی که وجود دارد این است که DOOM: The Dark Ages قابلیت اجرای 4k و ۶۰ فریم بر ثانیه را بر روی PC دارد اما این امر لازمهاش یک کارت گرافیک RTX 4090 است.
جالبتر آنجایی است که این بازی بر روی کنسول Xbox بهینهتر و پایدارتر از Playstation 5 Pro است و عملکرد بهتری در صحنههای شلوغ دارد. تجربه بازی در هر صورت بر روی کنسول دلنشین بوده و کیفیت بصری فوقالعادهای ارائه میدهد. نکته منفی دیگری که درباره این بازی وجود دارد این است که نسخه فیزیکی این بازی عملا فاقد دیتا است و باید محتوای ان را بهطور کامل دانلود کنید.
برای تجربه بازی The Dark Ages بنظر نباید وقت کشت، اگر علاقهمند به شوتر هستید یا میخواهید یک بازی سرشار از هیجان را تجربه کنید، من نام DOOM را در لیست شما قرار میدهم. حتی اگر از بازیکنان قدیمی این اثر هستید، شاید کمی ارتباط گرفتن با این سری از بازی سخت باشد اما باور کنید که دووم نیاز به این تغییرات داشت تا بتواند کمی با جامعه همگام شود پس لذت دووم دارک ایجز را هرگز از خودتان پس نزنید. من از تجربه این بازی واقعا لذت بردم و بعد از مدتها دوومی را با اشتیاق دنبال کردم، فراموش نکنید که منتظر دیدگاههای شما از این اثر هستم و مجله بازار پذیرای نظرات ارزشمند شماست.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
گیمپلی قدرتمند و وزندار | کاهش تحرک |
طراحی بصری و هنری متفاوت اما هالی | سختی اولیهای که در ابتدای تجربه وجود دارد |
نوآوری در مبارزات | نیازمند سخت افزار قدرتمند برای PCپلیرها |
داستان سینمایی | تکراری شدن برخی محیطها |
تجربه متعادلتر برای بازیکنان جدید |
نظرات