مدیرعامل EA میگوید Dragon Age: The Veilguard نتوانست با مخاطبان ارتباط بگیرد
اندرو ویلسون، مدیرعامل الکترونیک آرتز درباره شکست تجاری بازی Dragon Age: The Veilguard اظهار نظر کرده و گفته است که این بازی نتوانست با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند.
هفته گذشته، کمپانی الکترونیک آرتز یا همان EA تصمیم گرفت ساختار استودیوی بایوور (BioWare)، توسعهدهنده سری Dragon Age را برای تمرکز روی بازی Mass Effect 5 تغییر دهد. به همین دلیل، برخی از اعضای تیم سازنده بازی Dragon Age: The Veilguard به پروژههای دیگر در استودیوهای EA انتقال پیدا کردند و تعدادی از آنها هم اخراج شدند.
این تصمیم پس از اعلام الکترونیک آرتز مبنی بر عملکرد ضعیفتر از حد انتظار بازی Dragon Age: The Veilguard اتخاذ شد. این شرکت اعلام کرد که بازی مذکور در سهماهه مالی اخیر تنها ۱.۵ میلیون بازیکن را جذب کرده که تقریباً ۵۰ درصد کمتر از پیشبینیهای شرکت بوده است.
چندی پیش رسانه IGN برخی از چالشهای توسعه بازی Dragon Age: The Veilguard را مورد بررسی قرار داد و به عواملی مثل اخراج کارکنان و خروج چندین عضو کلیدی پروژه در مراحل مختلف توسعه اشاره کرد. به گفته جیسون شرایر، خبرنگار بلومبرگ، کارکنان بایوور معتقدند که انتشار Dragon Age: The Veilguard بهعنوان یک بازی کامل در واقع مثل معجزه بود، چرا که EA ابتدا قصد داشت این بازی را به یک عنوان لایو-سرویس تبدیل کند و سپس تصمیم خود را تغییر داد.
اکنون ویلسون در یک جلسه مالی با سرمایهگذاران اظهار داشت که بازیهای نقشآفرینی نیاز دارند «ویژگیهایی مثل دنیای اشتراکی و تعامل عمیقتر در کنار داستانهای باکیفیت» داشته باشند. ویلسون در اظهاراتی از پیش آمادهشده گفت:
برای فراتر رفتن از مخاطبان اصلی و جذب بازیکنان بیشتر، بازیها باید بتوانند خواستههای در حال تحول گیمرها را برآورده سازند؛ ویژگیهایی مثل دنیای اشتراکی و تعامل عمیقتر در کنار داستانهای باکیفیت در این ژانر بسیار محبوب هستند. بازی جدید Dragon Age یک عرضه باکیفیت داشت و توسط منتقدان و بازیکنانی که آن را تجربه کردند، نقدهای مثبتی دریافت کرد. با این حال، در این بازار بسیار رقابتی، نتوانست با مخاطبان گستردهتری ارتباط برقرار کند.
اگر بخواهیم این صحبتها را تفسیر کنیم، ویلسون تلویحا میگوید که اگر بازی Dragon Age: The Veilguard دارای «ویژگیهای دنیای اشتراکی» و «تعامل عمیقتر» بود، شاید فروش بیشتری میداشت. اما درک این موضعگیری دشوار است، چرا که الکترونیک آرتز قبلا از تغییر رویکرد اساسی Dragon Age توسط بایوور حمایت کرده بود. این تغییر رویکرد باعث شد که بازی از یک عنوان چندنفره با ماموریتهای تکرارشونده و یک طرح کلی داستانی، به یک RPG تکنفره کامل تبدیل شود.
طرفداران معتقدند که کمپانی الکترونیک آرتز از بازی Dragon Age: The Veilguard درسهای اشتباهی گرفته است. آنها به موفقیت عظیم بازیهای نقشآفرینی کاملاً تکنفره که اخیراً منتشر شدهاند، مانند بازی Baldur’s Gate 3 اشاره میکنند. در هر صورت، به نظر میرسد که نسخه جدیدی از Dragon Age حداقل تا آیندهای قابل پیشبینی منتشر نخواهد شد. اما این موضوع چه معنایی برای بازی Mass Effect 5 دارد؟
استوارت کنفیلد، مدیر مالی الکترونیک آرتز، درباره تصمیم این شرکت برای تغییر ساختار بایوور و تمرکز روی بازی Mass Effect بعدی صحبت کرد. طبق گزارشها، این تغییرات شامل کاهش تعداد کارکنان استودیو از ۲۰۰ نفر به کمتر از ۱۰۰ نفر میشود. کنفیلد گفت:
بهطور تاریخی، روایتهای بلاکباستری اصلیترین راهی بودهاند که صنعت ما از طریق آن IPهای محبوب را به بازیکنان ارائه داده است. عملکرد مالی این بازی نشاندهنده چشمانداز در حال تحول این صنعت است و بر اهمیت اقدامات ما برای تخصیص مجدد منابع به مهمترین و پردرآمدترین فرصتها تاکید میکند.
لازم به ذکر است که بازیهای کاملاً تکنفره تنها بخش کوچکی از درآمد کلی الکترونیک آرتز را تشکیل میدهند. عمده درآمد این شرکت از خدمات لایو-سرویس تامین میشود (۷۴ درصد در ۱۲ ماه گذشته.) در این میان، بخش Ultimate Team بیشترین سهم را دارد، اما بازیهایی مانند Apex Legends و The Sims هم به این مدل درآمدی کمک میکنند. بازی Skate که در راه است نیز یک عنوان لایو-سرویس خواهد بود و Battlefield بعدی هم به احتمال زیاد به همین شکل عرضه خواهد شد.
منبع: IGN
سام صابری و فیفا در دل کویر – قسمت سوم
نظرات