اخبار بازی خبر

ENDS: آیا لندن برای یک جی تی ای بدون اسلحه آماده است؟

مجموعه‌ی Grand Theft Auto به یک غول در صنعت بازی تبدیل شده است و گرچه بازی‌های بسیاری تلاش کرده‌اند تا ترکیب ویژه‌ی آن از داستان‌گویی در دنیای باز و ماجراهای مملو از جرم و جنایت را بازسازی کنند، موفقیت در این سبک بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد. مجموعه‌هایی مانند Saints Row و Mafia در گذشته موفقیت‌های زیادی در ژانر جنایی کسب کرده‌اند، اما Grand Theft Auto همچنان پادشاه بی‌چون‌وچرای این سبک است.

شاید تلخ‌ترین نمونه‌ی اخیر، پروژه‌ی پرسروصدای MindsEye باشد. وقتی لسلی بنزیز، رئیس سابق استودیوی راک‌استار نورث و یکی از مغزهای متفکر پشت موفقیت GTA، رهبری این پروژه را بر عهده گرفت، امیدها به اوج رسید. همه منتظر بودند تا شاهد تولد یک مدعی جدی باشند. اما نتیجه یک تراژدی بود. MindsEye با دریافت نقدهای ویرانگر، به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سال ۲۰۲۵ تبدیل شد تا یک بار دیگر این حقیقت گزنده را به همه یادآوری کند: بازآفرینی روح، گیم‌پلی و انرژی انفجاری GTA کاری نزدیک به غیرممکن است.

اما در میان این قبرستان رویاهای شکست‌خورده، یک استودیوی مستقل و شجاع به نام Concrete Realm Games تصمیم گرفته تا با پروژه‌ی جدید خود، ENDS، این چالش بزرگ را به جان بخرد. آیا این تیم کوچک می‌تواند کاری را انجام دهد که غول‌های بزرگ در آن ناکام مانده‌اند؟

لندن: صحنه‌ای متفاوت برای روایتی آشنا

ENDS با سرمایه‌ای که از طریق کیک‌استارتر در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۶ دی ۱۴۰۲) جمع‌آوری کرد، قصد دارد فرمول آشنای GTA را به کوچه‌پس‌کوچه‌های خاکستری و پرجنب‌وجوش لندن بیاورد. این پروژه که انتظار می‌رود نسخه‌ی بتای عمومی آن در اوایل ۲۰۲۶ منتشر شود، اولین تریلر مفهومی خود را به نمایش گذاشته است؛ تریلری که دنیایی تاریک‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از همتایان آمریکایی خود را نوید می‌دهد.

توسعه‌دهندگان بازی در بیانیه‌ی خود اعلام کرده‌اند که «روایت بازی، چالش‌ها و انتخاب‌های زندگی شهری را کاوش می‌کند و تضاد بین واقعیت‌های طبقات اجتماعی مختلف را به تصویر می‌کشد.» این وعده به‌خودی‌خود هیجان‌انگیز است. لندن شهری است با دو چهره؛ از آسمان‌خراش‌های لوکس و پرزرق‌وبرق تا محله‌های فرودستی که درگیر فقر و تنش‌های اجتماعی هستند. استفاده از این بستر برای روایت یک داستان جنایی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای خلق اثری عمیق و تأمل‌برانگیز دارد. بازیکنان در این دنیا می‌توانند با دوچرخه، موتور گازی یا حتی سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهور لندن در شهر تردد کنند؛ انتخابی که خود بر واقع‌گرایی بازی می‌افزاید.

مبارزه بدون اسلحه: محدودیت یا برگ برنده؟

مهم‌ترین و شاید بحث‌برانگیزترین تفاوت ENDS با GTA، رویکرد آن به سیستم مبارزات است. در حالی که GTA هجویه‌ای بی‌پروا بر فرهنگ اسلحه‌ی رایج در آمریکاست و گیم‌پلی آن با رگبار گلوله‌ها گره خورده، ENDS مسیری کاملاً متفاوت را در پیش گرفته است. با توجه به قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ی حمل سلاح در بریتانیا، تمرکز اصلی مبارزات در این بازی بر نبردهای تن‌به‌تن، سلاح‌های سرد و درگیری‌های فیزیکی خواهد بود.

این تصمیم در نگاه اول ممکن است برای طرفداران GTA غریب و محدودکننده به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی ENDS باشد. با حذف سلاح‌های گرم، بازی مجبور است سیستم مبارزات نزدیک خود را به چیزی عمیق، تاکتیکی و هیجان‌انگیز تبدیل کند. اگر ENDS بتواند در این زمینه نوآوری کند و هر درگیری را به یک چالش نفس‌گیر تبدیل سازد، نه تنها خود را از زیر سایه‌ی سنگین GTA خارج می‌کند، بلکه هویتی کاملاً منحصربه‌فرد برای خود می‌سازد.

 

چالش Watch Dogs: Legion: آیا لندن حرف جدیدی برای گفتن دارد؟

البته ENDS اولین بازی جنایی نیست که به سراغ لندن می‌رود. یوبی‌سافت پیش از این با Watch Dogs: Legion که در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۸ آبان ۱۳۹۹) عرضه شد، یک نسخه‌ی آینده‌نگرانه و پادآرمان‌شهری از این شهر را به تصویر کشید. این یعنی ENDS باید تلاش مضاعفی کند تا نسخه‌ی خود از لندن را تازه و منحصربه‌فرد جلوه دهد.

معرفی بهترین مادهای GTA V | ورود به دنیای سرگرمی آزاد با فایل سیو ۱۰۰ درصدی

نقطه‌ی امیدواری اینجاست که بزرگ‌ترین ضعف Watch Dogs: Legion از دید بسیاری از منتقدان و بازیکنان، داستان سطحی و شخصیت‌های فراموش‌شدنی آن بود. ENDS دقیقاً همین نقطه را هدف گرفته است. طبق توضیحات منتشرشده در صفحه‌ی استیم، این بازی «یک داستان بلوغ است که به پیچیدگی‌های مفاهیمی چون برادری، خانواده و وفاداری می‌پردازد.» اگر تیم سازنده بتواند به این وعده عمل کرده و روایتی انسانی و پرکشش را در قلب لندن به تصویر بکشد، نه‌تنها بر رقیب خود برتری می‌یابد، بلکه روح واقعی این شهر را به شکلی زنده می‌کند که پیش از این ندیده‌ایم.

در نهایت، ENDS پروژه‌ای جسورانه با کوهی از چالش‌هاست. این بازی باید ثابت کند که یک اثر در سبک GTA بدون تکیه بر سلاح‌های گرم هم می‌تواند جذاب باشد و شهری که قبلاً دیده‌ایم، هنوز داستان‌های ناگفته‌ی بسیاری در خود دارد. زمان مشخص خواهد کرد که آیا این پروژه‌ی مستقل می‌تواند فرودی موفقیت‌آمیز داشته باشد یا خیر، اما بدون شک پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک پاسخ هوشمندانه و قدرتمند به سلطه‌ی GTA، آن را به یکی از مورد انتظارترین بازی‌های مستقل آینده تبدیل کرده است.

منبع: gamerant


سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی

سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها