![](https://mag.cafebazaar.ir/wp-content/uploads/2024/12/Shakhes-3.jpg)
معرفی ۱۰ مورد از پرهزینهترین بازیهای تاریخ
اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، ساخت بازیهای ویدیویی هزینه زیادی نداشت، مخصوصا اگر با هزینههای زمان حال مقایسه کنیم. ولی با پیشرفت کنسولهای خانگی و سیستمهای گیمینگ حرفهای، هزینه ساخت بازیها هم خیلی بالا رفت. این روزها، ساخت بیشتر بازیهای جدید برای شرکتها دهها میلیون دلار خرج به دنبال دارد و بودجه بعضی پروژهها به بیش از نیم میلیارد دلار میرسد. در این مطلب پرهزینهترین بازیهای تاریخ را به شما معرفی میکنیم.
در یکی دو دهه اخیر، تعداد بازیهایی که بیشتر از ۵۰ میلیون دلار برای ساختشان هزینه شده، روز به روز بیشتر میشود و این موضوع بدون در نظر گرفتن هزینه تبلیغات و بازاریابی است. با اینکه بیشتر این بازیها سودآور هستند، ولی اعداد و ارقامی که رد و بدل میشود، واقعا شگفتانگیز و نشاندهنده سطح رقابت و بزرگی صنعت بازی است.
Battlefield 4
هزینه تولید: ۱۰۰ میلیون دلار
![فرنچایز Battlefield یکی از بهترین و پرهزینهترین بازیهای تاریخ در ژانر شوتر اول شخص است](https://mag.cafebazaar.ir/wp-content/uploads/2024/12/Battlefield-4.jpg)
فرنچایز Battlefield یکی از بهترین وپرهزینهترین بازیهای تاریخ در ژانر شوتر اول شخص است
- پلتفرمها: ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴ و PC
- تاریخ انتشار: ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳
- سازندگان: DICE
بسیاری از افراد، مجموعه بازیهای Battlefield را یکی از بهترین فرانچایزهای تیراندازی اولشخص (FPS) میدانند، بنابراین شاید چندان تعجبآور نباشد که ساخت این بازیها برای شرکت EA هزینه زیادی به بار میآورد. به گفته ریچارد هیلمان، مدیر ارشد سابق این شرکت، ساخت نسخه چهارم این مجموعه یعنی Battlefield 4، حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشت که آن را به گرانترین بازی این مجموعه تا به امروز تبدیل میکند. این بازی بازخوردهای خوبی از منتقدان دریافت کرد و از زمان عرضه تاکنون، بیش از هفت میلیون نسخه به فروش رساند. با این حال، با وجود این موفقیتها، در رقابت با سایر بازیها، چندان عملکرد مالی خوبی نداشت؛ بهطوریکه بازی Call of Duty: Ghosts تقریبا سه برابر این بازی فروخت. اینکه بازی مورد انتظار Battlefield 6 بتواند در این زمینه بهتر عمل کند یا خیر، همچنان در هالهای از ابهام است.
Max Payne 3
هزینه تولید: ۱۰۵ میلیون دلار
بسیاری معتقدند که Max Payne 3 در حد نسخههای قبلی سری نیست؛ اما با این حال کماکان یک بازی باکیفیت است
- پلتفرمها: ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۵ می ۲۰۱۲
- سازندگان: Rockstar Games
بازی Max Payne 3 یکی از عناوین برجسته و یکی از پرهزینهترین بازیهای تاریخ است که توسط شرکت Rockstar Games توسعه یافته و به عنوان یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای اکشن شناخته میشود. این بازی در ادامه داستانهای شخصیت معروف مکس پین طراحی شده و توانسته با روایت قوی و گیمپلی جذاب، جایگاه ویژهای در میان هواداران پیدا کند. شرکت Rockstar Games معمولا به خاطر پروژههای عظیم با ریسکپذیری بالا شناخته میشود و Max Payne 3، یکی دیگر از مثالهای درخشان از این رویکرد است. با اینکه سری بازیهای GTA و Red Dead معروفترین آثار این شرکت هستند، اما بازیهای دیگری همچون Max Payne 3 نیز در کارنامه پربار این شرکت میدرخشند. نسخه سوم و نهایی از داستان پلیس افسانهای، پرهزینهترین عنوان این سری است. تخمینها نشان میدهد که بودجه تولید این بازی حدود ۱۰۵ میلیون دلار بوده است. با این وجود، در سال اول عرضه خود، بیش از چهار میلیون نسخه فروش داشت و حداقل توانست هزینههای توسعهاش را جبران کند. مهمتر از آن، این بازی به عنوان پایانی شایسته برای شخصیت مکس پین عمل کرد و در عین حال، یک تجربه گیمپلی قوی و لذتبخش را ارائه داد.
Grand Theft Auto V
هزینه تولید: ۱۳۷ میلیون دلار
بازی GTA V صدها برابر هزینه ساخت خود، برای شرکت سازنده درآمد کسب کرد
- پلتفرمها: ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳
- سازندگان: Rockstar Games
بازی GTA V یکی از برجستهترین و پرهزینهترین بازیهای تاریخ شرکت Rockstar Games است که موفقیتهای بینظیری را در صنعت بازی به دست آورد. این بازی با گیمپلی نوآورانه، دنیای عظیم و داستانپردازی جذاب ،توانسته جایگاه ویژهای میان بازیکنان و منتقدان پیدا کند و به یکی از پرفروشترین عناوین تاریخ تبدیل شود. صرف نظر از دیدگاههای متفاوتی که درباره این بازی وجود دارد، نمیتوان انکار کرد که هزینه ۱۳۷ میلیون دلاری برای توسعه اولیه آن، کاملا منطقی بوده است. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳، بازی بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه فروش داشت و این تعداد با انتشار نسخههای مخصوص پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس در اواخر سال ۲۰۲۱، همچنان رو به افزایش است. این فروش خارقالعاده، سودی بالغ بر شش میلیارد دلار برای Rockstar به ارمغان آورد و این رقم همچنان در حال افزایش است. شایان ذکر است که رقم ۱۳۷ میلیون دلاری، تنها هزینه تولید اولیه بازی را شامل میشود. در طول هشت سال گذشته، محتوای اضافی (DLC)، GTA Online و پورتهای متعدد برای نسلهای جدید کنسولها، هزینه بازی را به طور چشمگیری افزایش داده است. همچنین، گفته میشود که بودجه بازاریابی اولیه بازی نیز حدود ۱۳۷ میلیون دلار بوده، بنابراین اگر مجموع هزینههای صرف شده برای این عنوان از ۳۰۰ میلیون دلار فراتر رفته باشد، جای تعجب نیست.
Destiny 2
هزینه تولید: ۱۴۰ میلیون دلار
بازی Destiny 2 تا مدتها یکی از بهترین عناوین سرویس محور بازار بود
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و PC
- تاریخ انتشار: ۶ سپتامبر ۲۰۱۷
- سازندگان: BUNGIE
بازی Destiny 2 یکی از بهترین عناوین ساخته شده توسط Bungie است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این بازی در ادامه موفقیت نسخه اول، دنیایی علمی-تخیلی آن بازی را با گیمپلی هیجانانگیز و تجربهای چندنفره آنلاین ارائه داد. Destiny 2 با داستانپردازی عمیق و گرافیک چشمگیر، توانست توجه بسیاری از بازیکنان را جلب کرده و به یکی از محبوبترین بازیهای شوتر آنلاین تبدیل شود. با وجود اینکه این بازی ممکن است برای همه جذاب نباشد، هر دو نسخه Destiny و Destiny 2 بسیار موفق عمل کردهاند، جوایز متعددی را از آن خود کردهاند و طرفداران پرشوری به دست آوردهاند. البته این موفقیت هزینه زیادی هم در بر داشت. بر اساس توافق اولیه Bungie با Activision، توسعه نسخه اول حدود ۱۴۰ میلیون دلار هزینه داشت و این رقم شاید تنها بخش کوچکی از هزینههای ساخت بازی باشد. بازی Destiny 2 از هر نظر نسبت به نسخه قبلی خود بزرگتر و بهتر شد و برای مدت زمان بیشتری به عنوان پروژه اصلی این استودیو در مرکز توجه قرار داشت. با محتویات اضافه متعدد و مهمی که برای این بازی منتشر شده است، به احتمال زیاد هزینه ساخت آن از نسخه اول بیشتر بوده است. ادامه پشتیبانی Bungie از بازی حتی بیش از پنج سال پس از عرضه، نشاندهنده موفقیت این سرمایهگذاری و محبوبیت مداوم آن در میان بازیکنان است.
Red Dead Redemption 2
هزینه تولید: ۱۷۰ میلیون دلار
Red Dead Redemption 2 یکی از بزرگترین دستاوردهای مالی تاریخ شرکت راکستار بود
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸
- سازندگان: Rockstar Games
بازی Red Dead Redemption 2 دنیایی بزرگ و پرجزئیاتی را در قلب غرب وحشی به تصویر میکشد. این بازی که دنبالهای برای عنوان محبوب Red Dead Redemption محسوب میشود، با داستانی عمیق، گرافیک خیرهکننده و گیمپلی غنی خود توانست جایگاه ویژهای در میان آثار تحسین شده این صنعت پیدا کند. اگرچه فروش Red Dead Redemption 2 به اندازه GTA V نبود، اما دقت به جزئیات در دنیای بزرگ آن کمنظیر است. این سطح از دقت هزینه بسیار بالایی داشت؛ گفته میشود که توسعه بازی بین ۱۷۰ تا ۲۴۰ میلیون دلار هزینه داشت و حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیز صرف بازاریابی آن شد. در مجموع، هزینه نهایی این عنوان ممکن است از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده باشد. با این حال، بازی در دو روز نخست عرضه خود توانست ۷۲۵ میلیون دلار درآمد کسب کند که نشان میدهد این سرمایهگذاری عظیم، برای Rockstar سودآور بوده است. البته مشابه GTA Online، بخش آنلاین بازی نیز احتمالا درآمد سازنده را پس از عرضه اولیه، به طور قابل توجهی افزایش داد و این باعث شد که رقم دقیق هزینهها و آمار دقیق درآمد کل پروژه، همچنان در هالهای از ابهام باقی بماند.
Cyberpunk 2077
هزینه تولید: ۱۷۴ میلیون دلار
بازی Cyberpunk 2077 یکی از بزرگترین کامبکهای تاریخ صنعت بازی را تجربه کرد و با وجود مشکلات متعددش، کماکان سودده بود
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰
- سازندگان: CD Projekt Red
Cyberpunk 2077 یکی از جاهطلبانهترین و پرهزینهترین بازیهای تاریخ استودیوی CD Projekt Red بود که در دنیایی آیندهنگرانه و سایبرپانکی جریان دارد. این بازی پس از هشت سال توسعه و چندین تاخیر، سرانجام در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و با گرافیک فوقالعاده و داستان عمیق خود، توانست توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کند. با این حال، مشکلات فنی و باگهای متعدد آن، نقدهای منفی گستردهای را به دنبال داشت، انتظارات بالای بازیکنان را برآورده نکرد و ارزش شرکت طی هفتههای بعد از عرضه، میلیاردها دلار کاهش پیدا کند. بر اساس گزارشهای مالی این شرکت، حدود ۱۷۴ میلیون دلار برای توسعه بازی هزینه شد و در مجموع، هزینه تولید و بازاریابی بازی به ۳۱۶ میلیون دلار رسید. این مبلغ، Cyberpunk 2077 را به یکی از گرانترین بازیهای تاریخ تبدیل کرد. با وجود مشکلات فنی، این شرکت توانست سود زیادی از بازی به دست آورد، اما ارزش سهام آن به کمتر از نصف قیمت اولیه خود کاهش پیدا کرد و هنوز نشانهای از بهبود قابل توجه سهام شرکت دیده نمیشود.
Star Wars: The Old Republic
هزینه تولید: ۲۰۰ میلیون دلار
Star Wars: The Old Republic یکی از اولین و بهترین بازیهای نقشآفرینی ساخته شده توسط شرکت بزرگ BioWare بود
- پلتفرمها: PC
- تاریخ انتشار: ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱
- سازندگان: BioWare و Electronic Arts
Star Wars: The Old Republic توسط استودیوی BioWare ساخته و توسط شرکت EA در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این بازی نقشآفرینی در دنیای پرطرفدار جنگ ستارگان جریان دارد و بازیکنان را در یک ماجراجویی بزرگ در کهکشان، با داستانهای عمیق و گیمپلی جذاب همراه میکند. با وجود اینکه نزدیک به یک دهه از انتشار بازی میگذرد، Star Wars: The Old Republic همچنان بهروزرسانیهای منظمی دریافت میکند. این سطح از پشتیبانی شاید چندان هم تعجبآور نباشد، زیرا گزارشها نشان میدهند که هزینه توسعه اولیه بازی حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، امری که آن را به یکی از گرانترین و جاهطلبانهترین پروژههای تاریخ EA تبدیل میکند. این جاهطلبی نتایج چشمگیری داشته است. تخمینها نشان میدهند که این بازی از زمان آغاز به کار سرورهایش در اواخر سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته است. این رقم بازگشت سرمایه قابلتوجهی در قبال هزینههای سخت بازی به همراه داشت. با وجود اینکه دهها هزار نفر هنوز به طور جدی این بازی آنلاین را تجربه میکنند، پیشبینی اینکه این اثر تا پیش از تعطیلی سرورهایش، چه میزان سود بیشتری را به ارمغان خواهد آورد، دشوار و غیرممکن است.
Horizon Forbidden West
هزینه تولید: ۲۱۲ میلیون دلار
هر دو نسخه Horizon موفقیت مالی چشمگیری برای شرکت سونی به ارمغان آوردند
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۸ فوریه ۲۰۲۲
- سازندگان: Guerrilla Games و سونی
Horizon Forbidden West یک بازی اکشن و نقشآفرینی است که توسط استودیو Guerrilla Games ساخته شد و در سال ۲۰۲۲ توسط Sony Interactive Entertainment برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلی استیشن ۵ در دسترس قرار گرفت. این بازی دنبالهای بر موفقیتهای چشمگیر Horizon Zero Dawn و ادامه سفر آیلوی، قهرمان بازی، در دنیای پسا-آخرالزمانی و پر از موجودات مکانیکی است. هرچند که داستان بازی به تدریج کمی پیچیده میشود و گره میخورد، اما سرانجام به اوج خود میرسد. با توجه به پایان داستان نسخه اول و استقبال بسیار خوب از آن، انتشار دنباله برای این بازی کاملا قابل پیشبینی بود. Horizon Forbidden West در اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه و با بودجه ۲۱۲ میلیون دلاری ساخته شد. این رقم به طور قابلتوجهی بیشتر از بودجه تولید نسخه اول است. با وجود مشکلات اندکش، کماکان با استقبال خوبی از سوی بازیکنان و منتقدان مواجه شد و فضای مناسبی برای معرفی قسمت سوم و نهایی این سری به وجود آورد. این بازی یکی از پرهزینهترین بازیهای تاریخ استودیوهای داخلی سونی محسوب میشود.
The Last of Us Part 2
هزینه تولید: ۲۲۰ میلیون دلار
بازی The Last of Us Part 2 به عنوان بازی سال ۲۰۲۰، فروش قابل قبولی را تجربه کرد
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵
- تاریخ انتشار: ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰
- سازندگان: ناتی داگ و سونی
The Last of Us Part 2 یک بازی اکشن-ماجراجویی و نقشآفرینی است که توسط استودیو ناتی داگ توسعه داده شد و در سال ۲۰۲۰ توسط Sony Interactive Entertainment برای پلی استیشن ۴ در دسترس قرار گرفت. این بازی دنبالهای برای The Last of Us است و داستان آن ادامه ماجراهای الی و ابی را در دنیایی پسا-آخرالزمانی روایت میکند. این عنوان با گرافیک خیرهکننده، طراحی دنیای بسیار جزئی و داستانی عمیق، موفق به جلب توجه منتقدان و بازیکنان شد و جوایز متعددی را از آن خود کرد.
سازندگان بازیها امروزی به ندرت هزینههای تولید خود را به صورت علنی اعلام میکنند و بخش زیادی از این قضیه عمدی است. در اواسط سال ۲۰۲۳، اسناد قضائی منتشر نشدهای نشان داد که هزینه تولید بازیهای Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2 چقدر بوده است. طبق این اسناد، ساخت The Last of Us Part 2 برای سونی حدود ۲۲۰ میلیون دلار هزینه داشته است. با توجه به موفقیتهای تجاری و کیفی این بازی، میتوان فرض کرد که این بازی هزینههای ساخت خود را جبران و حتی بیشتر از آن درآمد داشته است. موفقیت اقتباس تلویزیونی بسیار محبوب آن در شبکه HBO و ریمستر شدن بازی در سال ۲۰۲۴، احتمالا باعث افزایش چشمگیر فروش آن شده است. بنابراین، با وجود اینکه The Last of Us Part 2 یکی از گرانترین بازیهای ویدیویی ساخته شده در تاریخ است، به نظر میرسد که این سرمایهگذاری برای سونی سودآور بوده است و ساخت یکی از پرهزینهترین بازیهای تاریخ ارزشش را داشته است.
Star Citizen
هزینه تولید: ۵۱۴ میلیون دلار
هنوز مشخص نیست که نسخه نهایی بازی پرهزینه Star Citizen چه زمانی منتشر میشود
- پلتفرمها: PC
- سازندگان: Cloud Imperium Games Corporation
Star Citizen یک بازی فضایی آنلاین است که توسط استودیو Cloud Imperium Games در حال توسعه است. این بازی به بازیکنان این امکان را میدهد تا در دنیایی باز و عظیم به کاوش بپردازند، ماموریتهای مختلف انجام دهند و با سایر بازیکنان در فضای وسیع و پرجزئیات کهکشانی تعامل داشته باشند. بازی شامل دو بخش اصلی است: یک حالت اکشن-ماجراجویی و یک شبیهساز فضایی که به بازیکنان تجربهای کاملا منحصربهفرد را ارائه میدهد. Star Citizen از سال ۲۰۱۱ در حال توسعه است و یکی از پروژههای بزرگ و یکی از پرهزینهترین بازیهای تاریخ در صنعت بازیهای ویدیویی به شمار میرود.
پس از چندین کمپین موفق برای جمعآوری سرمایه، استودیو Cloud Imperium Games توانست بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تولید Star Citizen جمعآوری کند. از آن زمان، سرمایهگذاریهای خصوصی بیشتری انجام شده است که باعث افزایش چشمگیر مقیاس و دامنه پروژه شده. این خبر قطعا برای حامیان مالی و بازیکنان آینده بازی خوشایند است، اما در عین حال یک مشکل جدید به همراه داشته. تولید بازی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است، اما هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای عرضه نهایی آن مشخص نیست. تخمینها نشان میدهند که تا به حال صدها میلیون دلار برای توسعه Star Citizen هزینه شده است؛ رقمی که با ادامه توسعه بازی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بنابراین، اگر بگوییم که موفقیت نهایی بازی برای همه دستاندرکاران آن اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم که تاخیر در اعلام تاریخ عرضه بازی کمی نگرانکننده به نظر میرسد.
کلام آخر
در نهایت، میتوان گفت که هزینههای ساخت بازیهای ویدیویی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد. این افزایش هزینهها نه تنها ناشی از پیشرفتهای تکنولوژی و درخواستهای فزاینده برای محتوای بیشتر و گرافیک بهتر است، بلکه نشاندهنده رقابت شدید در صنعت بازی است. هرچند برخی از این پروژهها در نهایت موفق به بازگشت سرمایه و سوددهی کلان میشوند، اما خطرات و ریسکهای مرتبط با چنین سرمایهگذاریهای عظیمی نمیتواند نادیده گرفته شود. در مجموع، صنعت بازی بهعنوان یکی از بزرگترین و پرهزینهترین صنایع سرگرمی جهان، همچنان در حال گسترش است و هر ساله شاهد معرفی بازیهایی با بودجههای نجومی هستیم.
منبع: Gamerant
- چه عواملی باعث افزایش هزینههای ساخت بازیهای ویدیویی شده است؟
افزایش هزینههای ساخت بازیهای ویدیویی ناشی از پیشرفتهای فناوری، نیاز به گرافیکهای واقعگرایانهتر، محتوای بیشتر و پیچیدگیهای بیشتر در طراحی جهان و گیمپلی است. همچنین، روند رقابتی و انتظار از بازیها برای ارائه تجربیات منحصربهفرد و طولانیمدت نیز نقش مهمی در بالا رفتن هزینهها دارد.
- آیا همه بازیهای گرانقیمت موفق به جبران هزینههای خود میشوند؟
نه، اگرچه بسیاری از بازیهای گرانقیمت موفقیتهای تجاری زیادی کسب کردهاند، اما همیشه این طور نیست. عواملی مانند مشکلات فنی، بازخورد منفی از بازیکنان یا رقابت شدید با بازیهای دیگر میتواند باعث شود که بعضی از این پروژهها نتوانند هزینههای خود را جبران کنند یا حتی شکست بخورند.
- چرا برخی از بازیها حتی با بودجههای بسیار بالا هنوز در زمان عرضه مشکلاتی دارند؟
دلایل زیادی برای این مشکلات وجود دارد، از جمله توسعه طولانیمدت، پیچیدگی فنی و فشار برای انتشار به موقع. بعضی از بازیها به دلیل تاخیرهای متعدد یا نقصهای فنی، ممکن است در زمان عرضه با باگها یا مشکلات جدی روبهرو شوند، موضوعی که میتواند تجربه بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد و نقدهای منفی به دنبال داشته باشد.
بهترین کالاف دیوتی موبایل پلیر ایران کیه؟ میزگیم با فاطی فایتر
جی تی ای ۶ دو میلیارد
این الکی نی چون ۲۰۰ میلیون دلار میدونی چقدر واسه یه بازی همچین قیمت اصلا نداریم اندازه ۳۵ تا بوگاتی دیوو قیمتش