نقش مرگ در آینده God of War؛ چگونه اسطورهشناسی میتواند گیمپلی را متحول کند
اگرچه بازیهای God of War تفاوتهای زیادی با منابع الهام خود دارند و پر از تغییرات خلاقانه هستند، اما همچنان به اساطیر نورس و یونانی به شکل ریشهای وفادارند. بدون شک، این اسطورههای باستانی برای طرح کلی داستان سری اهمیت زیادی دارند، اما همچنین در گیمپلی بازیهای God of War نیز نقش مهمی ایفا میکنند. در واقع بسیاری از توجیهات داستانی برای مبارزه با دشمنان و کاوش در دنیای بازی برگرفته از همین اسطورههاست. حتی تاثیرات آن را میتوان در مکانیکهای ظریفتر گیمپلی نیز مشاهده کرد.
کریتوس یک جنگجوی اسپارتی انتقامجو است و این موضوع در سبک مبارزات او به خوبی منعکس میشود؛ البته با بلوغ این شخصیت بین بازیهای اولیه و ریبوت سال ۲۰۱۸، استایل مبارزه او هم تکامل پیدا میکند. علاوه بر این، موجودات و خدایان یونانی و اسکاندیناوی که کریتوس با آنها مبارزه میکند، فقط جنبه دکوری و تزیینی ندارند. بازیهای God of War اغلب از پیشزمینههای اسطورهای خود برای طراحی گیمپلی بهره میبرند؛ مانند اینکه چگونه قدرتهای پیشبینی هیمدال بر نحوهی مبارزه کردن او تأثیر میگذارند. در بازیهای آینده این مجموعه که احتمال دارد آترئوس در نقش اصلی ظاهر شود و شاید حتی فراتر از قلمروهای نورس باشد، ادامه پیدا کردن این سبک خاص روایت که گیمپلی را نیز هدایت میکند، بسیار موثر و کمک کننده خواهد بود. در واقع سازندهها میتوانند از اسطورهشناسی به عنوان نور راهنما برای طراحی مکانیکهای مختلف، صحنهها و عناصر ساختاری گستردهتر استفاده کنند.
بازیهای آینده God of War میتوانند از مرگ به عنوان یک مکانیک گیمپلی استفاده کنند
اگرچه کریتوس در God of War Ragnarok جان سالم به در میبرد، اما او در طول بازیهای این سری چندین بار مرده است. قبل از اینکه مجموعه گاد آف وار به قلمرو اسطورههای نورس قدم بگذارد، کریتوس حداقل پنج بار کشته شده است:
- در بازی God of War: پس از باز کردن جعبه پاندورا، توسط آرس با نیزه کشته شد.
- در بازی God of War 2: توسط زئوس با تیغ المپ کشته شد.
- در بازی God of War 2: به رود استیکس سقوط کرد.
- در بازی God of War: Chains of Olympus: پس از مبارزه با شارون به تارتاروس سقوط کرد.
- در بازی God of War: Chains of Olympus: به الیزیم سفر کرد و در نهایت تصمیم گرفت به زندگی ادامه دهد.
کریتوس همچنین بدون مردن به دنیای پس از مرگ سفر کرده است. جدیدترین نمونه آن، سفر او به والهالا در یک DLC به همین نام از God of War Ragnarok است، یا سفرهای او به هلهایم در هر دو بازی که بر اساس اسطورههای نورس ساخته شدهاند. تمام این مثالها نشان میدهند که اگرچه تهدید مرگ ممکن است برای کریتوس و همراهانش رخ بدهد، اما رفتن به دنیای پس از مرگ لزوماً پایان همه چیز نیست و این موضوعی است که بازی بعدی میتواند به آن بپردازد.
با نگاهی به شایعات مطرح شده برای بازی بعدی گاد آف وار، دو کلیدواژه بیشتر از سایرین به چشم میخورند: آترئوس و مصر. بسیاری گمان میکنند که آترئوس ممکن است به عنوان قهرمان اصلی بازی بعدی معرفی شود و احتمال دارد که به مصر برود. با فرض اینکه این شایعات واقعی باشند، پتانسیل زیادی برای بازیهای آینده وجود دارد تا از مفهوم مرگ استفاده کنند.
در اسطورهشناسی مصری، قلب افراد پس از مرگ، در ترازویی در برابر پَر ماعت (Maat)، الهه عدالت، وزنکشی میشود. اگر ترازو فرد را خوب و پاک در نظر بگیرد، او به آرو (Aaru)، میدانی آسمانی از نیها، صعود خواهد کرد تا برای همیشه در خوشبختی زندگی کند. اگر فرد شرور ارزیابی شود، به دهان آمیت (Ammit) خواهد افتاد و در دوات (Duat)، دنیای زیرین مصری، عذاب خواهد کشید.
شاید مرگ در بازی بعدی God of War که بر اساس اساطیر مصر ساخته میشود، به نوعی شبیه سیستم کارما باشد؛ به طوری که مرگهای درون بازی منجر به مجازاتها یا پاداشهای مختلف بسته به اعمال بازیکن در طول داستان شود. این موضوع به خصوص اگر آترئوس قهرمان اصلی باشد، منطقی خواهد بود، زیرا او هنوز جوان است و رسیدن به بلوغ او احتمالاً نیازمند تصمیمگیریهای سخت و مقاومت در برابر شر خواهد بود. همه این موارد به مفاهیم مصری از اخلاق و زندگی پس از مرگ مرتبط هستند، اما راههای زیادی وجود دارند که بتوان از مرگ به عنوان یک مکانیک منحصربهفرد و تاثیرگذار در ماجراجویی احتمالی آترئوس در بازی بعدی God of War استفاده کرد.
منبع: Gamerant
با قهرمان پس جهان فیفا زدیم! میزگیم فوتبالی با حسن پاجانی
نظرات