God of War Ragnarok آماده تبدیل شدن به بزرگترین عرضه پیسی ۲۰۲۴ است
همچنان که بازیهای مولتی پلتفرم و انحصاریهای زمانی به عنصری رایج در صنعت ویدیوگیم تبدیل میشوند، بازیها و عناوین بیشتری در اختیار مخاطبان قرار میگیرند. همانطور که احتمالا در جریان هستید چندی پیش ایکس باکس به صورت رسمی تایید کرد که بازی انحصاری Indiana Jones and the Great Circle برای پلی استیشن ۵ هم عرضه میشود. از سوی دیگر سونی چند سالی است که بازیهای انحصاری و موفق خود را برای پلتفرم پیسی پورت میکند؛ از Ratchet and Clank: A Rift Apart، Marvel’s Spider-Man و Ghost of Tsushima گرفته تا اکنون که تنها چند روز God of War Ragnarok در اختیاار پیسی بازان قرار خواهد گرفت.
بازی God of War Ragnarok قرار است روز ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) روی پیسی عرضه شود و علی رغم اینکه حدود دو سال از انتشار انحصاری آن روی پلی استیشن ۵ میگذرد، همچنان یکی از بهترین و شگفتانگیزترین عناوین چند سال اخیر است و کمتر بازیکنی پیدا میشود که آرزوی تجربه آن را نداشته باشد. خوشبختانه، برخلاف آنچه با The Last of Us Part I دیدیم، پورت پیسی رگناروک بسیار قدرتمند، دقیق و جذاب بهنظر میرسد. استودیو سانتا مونیکا برای ساخت پورت پیسی بازی با Jetpack Interactive همکاری کرده؛ استودیویی که پیش از این کار خوب و باکیفیتشان را در پورت پیسی God of War در سال ۲۰۲۲ دیده بودیم. اکنون رگناروک میخواهد از تمام ظرفیتهای پلتفرم کامپیوترهای شخصی بهره ببرد و یک ماجراجویی شگفتانگیز دیگر با کریتوس را به طرفداران تقدیم کند.
نسخه پیسی بازی God of War Ragnarok از نرخ فریم نامحدود، رزولوشن ۴K و پکیج کامل تکنولوژیهای آپاسکیل مثل DLSS 3، AMD FSR 3 و Intel XESS 1 پشتیبانی میکند. همچنین اگر شما جزء معدود افرادی هستید که از مانیتورهای عریض و فوق عریض استفاده میکنند، رگناروک پشتیبانی از نسبتهای تصویر ۲۱:۹ و ۳۲:۹ را نیز فراموش نکرده است.
نکته جالب توجه دیگر در صفحه استیم رگناروک به چشم میخورد که «افزایش جزئیات محیطی» و نورپردازی و سایههای بهبودیافته را به عنوان ویژگیهای انحصاری نسخه پیسی لیست کرده است. آیا سانتا مونیکا و Jetpack به بافتهای بازی جلای بیشتری بخشیده و جزئیات بیشتری به آن اضافه کردهاند؟ یا اینجا هم با یک سری عبارت و ترفند بازاریابی طرف هستیم که صرفا رزولوشن بیشتر را به عنوان کیفیت بالاتر بافتها قلمداد میکند؟ پاسخ دقیق به این سوال تا زمان عرضه رسمی بازی مشخص نخواهد شد، اما آنچه تاکنون مشاهده کردهایم به ما میگوید پورت پیسی God of War Ragnarok دست کمی از یک ریمستر جانانه ندارد و افرادی که از سختافزار قدرتمند بهره میبرند، میتوانند نهایت پتانسیل این عنوان را به چشم خود ببینند. کسانی که بازی را قبلا روی پلی استیشن ۵ تجربه کردهاند هم به خوبی میتوانند حماسی بودن و جذابیت اجرای آن روی یک پیسی قدرتمند با فریم ریت نامحدود را تصور کنند. جالب است بدانید شما به ۱۹۰ گیگابایت فضای خالی (آن هم SSD) جهت نصب رگناروک احتیاج دارید که رقمی باورنکردنی و دیوانهوار است.
و فراموش نکنیم که رگناروک روی کامپیوتر دستی استیم دک قابل اجرا خواهد بود. بله درست است، این پورت جذاب کاملا از Steam Deck پشتیبانی میکند و به نوعی میتواند قدرت آن را نیز به رخ همگان بکشد. در هر حال، God of War Ragnarok از نظر گرافیک بصری و تکنولوژیهای مدرن در رده بالایی قرار میگیرد و اینکه استیم دک میتواند بدون هیچگونه مشکلی به اجرای آن بپردازد، نشان میدهد با دستگاهی فشرده اما قدرتمند طرف هستیم. رگناروک از لحاظ مقیاس هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و شما انواع و اقسام فعالیتها و ماموریتهای فرعی را جلوی راه خود میبینید؛ از یافتن کلاغهای اودین گرفته تا محفظههای مملو از تجهیزات مهم و مواجهه با شاعران Kvisir. پرداختن به تمام این موارد میتواند بسیار سرگرمکننده و صدالبته وقتگیر باشد و در همین راستا تجربه بازی روی استیم دک برای خیلی از افراد جذابیت دوچندانی خواهد داشت.
گرچه این موضوع را هم باید در نظر گرفت که همه چیز به طور کامل بر وفق مراد بازیکنان پیسی نیست، چراکه این پورت جدید نیازمند یک حساب کاربری جداگانه در PlayStation Network جهت اجراست. متاسفانه این یک ترند و سیاستگذاری جدید از سوی سونی است که با انتقاد شدید بازیکنان روبهرو بوده و پیش از این آن را در بازی گوست آو سوشیما نیز دیده بودیم.
همانطور که انتظار میرفت، پورت پیسی God of War Ragnarok شامل دیالسی رایگان Valhalla هم میشود. اگر پیش از این DLC مذکور را تجربه نکردهاید، اکنون بهترین فرصت برای شما خواهد بود. مشخصا Valhalla از نظر داستان یا شخصیتپردازی نمیتواند در حد و اندازههای کمپین اصلی ظاهر شود اما دشمنان باستانی جدید و اشاره به تجهیزات قدیمی کریتوس از بازیهای قبلی میتواند برای طرفداران هیجانانگیز باشد. از سوی دیگر افرادی که به سبک روگلایک علاقه دارند، از مراحل تولید شده به صورت تصادفی و سیستم ریست جدید بازی در والهالا لذت خواهند برد.
حال اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که تاکنون رگناروک را تجربه نکرده، خوشبختانه یکی از برجستهترین و بهترین انحصاریهای چند سال اخیر پلی استیشن در اختیار شما قرار میگیرد. یکی از مواردی که در God of War 2018 و رگناروک حسابی مورد تحسین بوده، دوربین سینمایی و تکشات بازیهاست که صفحات لودینگ را به طور کامل از بین میبرد (آن هم حتی بدون SSD). شما در واقع با یک تجربه و ماجراجویی یکپارچه طرف هستید که هیچگونه توقف یا اتلاف وقتی ندارد. حقیقتا کمتر عنوانی طی دو دهه اخیر تجربه اینچنینی و منحصر بهفردی برای مخاطبان رقم زده و به شخصه غیر از دو عنوان خدای جنگ، تنها بازی Half-Life 2 را با چنین سبک و سیاقی به یاد میآورم. در مجموع رویکرد سینمایی و خارقالعاده رگناروک که دنبالهرو God of War 2018 است، در کنار کارگردانی بینقص آن، موجب میشود تا یک تجربه ویدیوگیمی خالص و جانانه پیشروی خود داشته باشید.
دو بازی اخیر سری خدای جنگ تفاوتهای محسوس و غیر قابل انکاری با عناوین قبلی فرنچایز دارند و در این میان Ragnarok توانسته حتی چند قدم جلوتر از نسخه قبلی حرکت کند. همانطور که یپشتر اشاره شد دنیای این بازی پر از مراحل فرعی، شخصیتهای جذاب و فعالیتهای جانبی است که در هر گوشه پنهان شده. همچنین برخلاف نسخه ریبوت، شما به هر نه قلمرو اساطیری نورس دسترسی دارید (در حالی که این رقم در بازی قبلی به عدد ۶ میرسید و قلمروهای Svartalfheim, Vanaheim وAsgard قابل دسترسی نبود). و خب هریک از این قلمروها به معنای واقعی کلمه عظیم هستند و در پارهای از موارد بازیکن احساس میکند در یک بازی جهان باز به اکتشاف میپردازد. و به همین خاطر God of War Ragnarok روشهای متعددی برای نقل مکان و حرکت در دنیاهای مختلف در اختیار شما قرار میدهد؛ از گرگهای افسانهای Midgardian گرفته تا قایقهای Svartalfheim. به همان اندازه که هر قلمرو و منطقه از رگناروک تحسینبرانگیز است، جزئيات هر یک نیز میتواند شما را به شگفتی وا دارد.
در God of War Ragnarok کریتوس همچنان که بیشتر از هر زمان دیگری از دوران جوانی و پرهیاهوی خود فاصله گرفته، به همراه پسرش Atreus در کلبهای پنهان شده تا از شر زمستان طولانی (Fimbulwinter) جان سالم بهدر ببرد. روایت در اینجا از آن وقایع و دیالوگهای حماسی و عجیب و غریب اساطیری فاصله گرفته و صمیمیت بیشتری دارد، در حالی که آترئوس و میمیر (سر پر حرف و دوستداشتنی که از بازی قبلی با کریتوس و پسرش همراه شد) اجازه نمیدهند کریتوس بیش از حد به خلق و خوی قدیمیاش بازگردد. شما همچنان که در میان نه قلمرو اساطیری به ماجراجویی برای جلوگیری آخرالزمان میپردازید، مدام شاهد شکلگیری دیالوگهای فوقالعاده و جدید میان این سه شخصیت هستید.
یکی از برجستهترین عناصر بازی گاد آو وار رگناروک، رویاروییهای حماسی و شگفتانگیز با باسفایتها است. شاید فکر کنید باتوجه به گذشته و تاریخچه کریتوس، او باشد که این جنگها را آغاز میکند؛ اما سخت در اشتباهید. چراکه دشمنان مدام به سراغ خدای جنگ میآیند و معمولا قدرت بسیاری هم دارند. شما باید با استفاده از تمام تجهیزات و مهارتهایی که دارید، در برابر آنها بایستید. تصور این مسئله که بازی قبلی سری اصلا به شخصیت ثور نپرداخت، کمی دشوار بهنظر میرسد، اما خب همین مسئله باعث شده تا حضور او در God of War Ragnarok تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. رگناروک در سال ۲۰۲۲ نامزد دریافت جایزه «بهترین بازی سال» هم شد، اما خب رقیب سرسخت و دشواری مثل الدن رینگ جلوی راه آن قرار گرفت. اما خب ساخته سانتا مونیکا توانسته جوایزی چون برترین اجرا (کریستوفر جاج، صداپیشه کریتوس)، بهترین روایت، بهترین طراحی صدا، بهترین موسیقی متن و چندین و چند جایزه معتبر دیگر را از آن خود کند.
در نهایت میتوان یک بار دیگر گفت با اینکه حدود دو سال از انتشار God of War Ragnarok روی پلی استیشن ۵ میگذرد، همچنان چیزی از ارزشهای این عنوان خارقالعاده کم نشده و بدون شک میتوانیم در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه) شاهد یکی از بزرگترین عرضههای پیسی در سال ۲۰۲۴ باشیم.
منبع: Gamingbolt
با قهرمان پس جهان فیفا زدیم! میزگیم فوتبالی با حسن پاجانی
آرین
یاری
فقط خدا کنه مثل اونا دیگه پر از باگ نباشه
بازی با قفل denuvo عرضه میشه؟
سلام
سلام بنظرم بازی گاد اف وار بهتر از مورتال کامبت میتونه باشه همه جنگیه و ماجراجویی اما مورتال کامبت همش بزن بزن
خیلی خوب است