حرکات بسیار پویا و واقعگرایانه با موتور انیمیشن جی تی ای ۶ در PS5 + ویدیو
اخیرا یکی از کاربران سایت ردیت به پتنتی دست یافته است که نشان میدهد سازندگان بازی جی تی ای ۶ قصد دارند از فناوری نوینی برای ارتقای کیفیت انیمیشن شخصیتها استفاده کنند. طبق این پتنت، موتور انیمیشن جدید از مجموعهای از “بلوکهای سازنده کوچک” بهره میبرد که میتوانند به شیوههای متنوعی با هم ترکیب شوند و انیمیشنهای منحصربفردی ایجاد کنند. به عنوان مثال، راه رفتن شخصیت در حالات مختلف مثل باران، مجروح شدن یا خستگی.
شرکت راکاستار گیمز که سازنده مجموعه بازیهای محبوب GTA است، همواره در زمینه انیمیشن شخصیتها نسبت به رقبا گامی جلوتر بوده است. حتی در GTA 4 منتشر شده در سال ۱۳۸۷ برای کنسول پلیاستیشن ۳ نیز این برتری مشهود بود. بنابراین انتظار میرود در جی تی ای ۶ که قرار است پس از بیش از ۱۰ سال عرضه شود، پیشرفت قابل توجهی در زمینه انیمیشنها صورت گرفته باشد. البته هنوز هیچ تیزر رسمی از بازی منتشر نشده و اطلاعات موجود مبتنی بر حدس و گمان است.
طبق اعلام ناشر بازی یعنی تیک تو، احتمال عرضه آن بین فروردین ۱۴۰۴ تا اسفند ۱۴۰۴ وجود دارد. اما با توجه به فقدان هرگونه تیزر یا جزئیاتی از بازی، بعید است این بازه زمانی دقیق باشد. شرکت راکاستار شهرت زیادی در پیروی از برنامه زمانی منحصربفرد خود دارد. به نظر میرسد عرضه جی تی ای ۶ پس از گذشت حدود یک دهه از نسخه قبلی، میتواند یک تجربه کاملاً انقلابی باشد. طرفداران این مجموعه محبوب، انتظارات بسیار بالایی دارند و سازندگان بازی قطعاً برای رسیدن به آن انتظارات، سخت تلاش کردهاند.
جدا از پیشرفتهای گرافیکی و طراحی مراحل، به نظر میرسد بخش انیمیشن شخصیتها یکی از زمینههای مهم تمرکز سازندگان جی تی ای ۶ بوده است. آنها میخواهند تجربهای بسیار دینامیک و واقعگرایانهتر نسبت به نسخههای پیشین ارائه دهند. حال باید منتظر ماند و دید آیا شرکت راکاستار موفق میشود با جی تی ای ۶، دوباره یک شاهکار خلق کند و استانداردهای جدیدی را در صنعت بازیسازی مطرح سازد، همانطور که در نسخههای قبلی این مجموعه اتفاق افتاد.
گفتنی است موتور بازی GTA 6 قرار است بر پایه فناوری رد انجین ساخته شود که توسط خود شرکت راکاستار گیمز توسعه یافته و نسخه بهبود یافتهای از موتور بازی قبلی یعنی GTA 5 محسوب میشود. این موتور قدرتمند قابلیت پشتیبانی از نسل جدید کنسولهایی مثل پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری ایکس را دارد و وعده میدهد تجربه بازیای روانتر و زیباتر نسبت به نسل قبل را ارائه دهد. یکی از ویژگیهای برجسته رد انجین، پشتیبانی بهینه از سیستم رندرینگ مبتنی بر پرتوپیمایی است که اجازه میدهد نورپردازی واقعگرایانهتر و جزئیات بصری بالاتری را تجربه کنیم.
همچنین این موتور به لطف بهرهگیری از تکنولوژی تراکم بافت بالا، قادر است مدلها و محیطهای غنیتری را نسبت به نسل قبل پردازش کند. در نتیجه شاهد جزئیات بیشتر محیط، بافتهای واقعگراتر و شخصیتهای متحرکتر خواهیم بود. علاوه بر ارتقای کیفیت گرافیک، رد انجین وعده بهینهسازی بهتر و اجرای روانتر بازی را نیز میدهد. بنابراین جی تی ای ۶ میتواند دنیای باز بسیار بزرگتر و غنیتری نسبت به نسخههای قبلی داشته باشد بدون اینکه تجربه بازیکنان به دلیل کاهش فریمریت تحت تاثیر قرار بگیرد. در کنار پیشرفتهای گرافیکی، موتور رد انجین بستر مناسبی برای پیادهسازی سیستم انیمیشن پیشرفته ذکر شده در پتنت هم فراهم میکند. این سیستم با استفاده از بلوکهای سازنده انیمیشن، قادر است طیف گستردهتر و متنوعتری از حرکات انسانی را شبیهسازی کند.
نظرات