استودیو بازی سازی Arrowhead چه دستپختی دارد و چه محصولی برای ما آماده کرده است؟ در ادامه با نقد و بررسی بازی Helldivers 2 همراه مجله بازار باشید.
بازیهای آنلاین بعد از ظهور و شکلگیری لایوسرویسهای مختلف و تجمع کاربران در عناوینی مانند DOTA2، بخش مولتیپلیر کالاف دیوتی، فورتنایت و پابجی بهشدت رونق گرفتند و تحول جدی را در صنعت بازیهای ویدیویی و اکوسیستم بازیهای آنلاین ایجاد کردند. بهحدی که در سالهای گذشته تعداد بازیکنان آثار آنلاین به مراتب بیشتر از تعداد بازیکنان محصولات داستانمحور بوده است و همین امر موجب این مورد شد که شرکتهای بزرگ بازیسازی به سمت ساخت بازیهای مولتیپلیر بهخصوص از نوع مولتیپلتفرمش بروند و محصولات معروف و محبوب داستانی خود را عقب بیندازند.
درواقع آخرالزمانی هم در جهان بازیسازی شکل گرفته است و تقریبا همهچیز برعکس دیده میشود. شرکتهای بزرگ بهجای اینکه همانند گذشته روی بازیهای داستانی حیرتانگیز فعالیت بکنند بهدلیل پولپرستی و هدایت پرسونای مخاطبشان بهسمت بازیهای آنلاین، تمرکز بیشتر خود را نیز بر همین بستر تحت شبکه گذاشتهاند اما از آن طرف ماجرا؛ استودیوهای کوچک مسئولیت داستانسرایی حالحاضر دنیای گیم را در دستانشان گرفتهاند و با بازیهای ایندیشان سعی بر این دارند که با تمام قدرت خود، قصهگویی در حوزه بازیهای ویدیویی را حفظ کنند و بهتر از پیش جلو ببرند. البته نمیتوان استودیوهایی مانند رمدی را فراموش کرد که با بازی آلن ویک ۲ بهعنوان یک بازی AAA حسابی در سال ۲۰۲۳ ترکاند، درواقع چشمبسته نمیتوان حمله کرد چرا که تعدادی استودیو نیز ماندهاند که تمرکز کامل خود را روی داستان میگذارند نه صرفا انتشار یک بخش آنلاین.
این صحبتها را کردم تا به این نقطه از مکاشفه برسم؛ آنقدر در طی این سالها بازیهای آنلاین و مولتیپلیر بهخصوص در سبک بتلرویال تولید شده است که شاید در دیگر ژانرها و سبکها این تعداد محصول منتشر هم نشده باشد. درواقع اینگونه بگویم، تا دلتان بخواهد بازیهای لغو شده و شکستخوردهی آنلاینی وجود دارد که هم مخاطبین را ناامید کردند و هم سرمایهگذاران را دلسرد ساختند. علاوهبر این از سال ۲۰۲۲ تا الان تعداد بازیهای آنلاین با کیفیت انگشتشمار هم نیست، چه برسد که بخواهیم برترینهایشان را نام ببریم؛ این موضوع خوبیهایی دارد و هم بدیهایی که بهصورت چکیده اگر بخواهم از بدیهایش بگویم این است که کمتر کسی جرأت ساخت ایدههای تحت شبکهاش را خواهد داشت و همین مورد باعث کمتر شدن بازیهای خوب آنلاین و ایدههای متفاوت خواهد شد و از آن طرف اگر بخواهم بهخوبیهایش دقت کنم اینگونه بیان میکنم؛ قضیه از زاویهی مثبت کاملا برعکس است نسبت به زاویهی منفی، چرا که هرکسی دیگر ریسک تولید بازی موفق آنلاین را نمیکند و همین امر شرکتها را بهسمت تولید آثار داستانی سوق میدهد البته در هیچیک از سمتها صد در صد چیزی را نمیتوان اذعان کرد.
بازیهای آنلاین چندنفره توانایی بسیار زیادی برای بهرخ کشیدن قدرت صنعت بازیهای ویدیویی دارند این موضوع کاملا انکارناپذیر است. به این دلیل که با یک روایت داستانی کامل یا مقدماتی یا حتی بدون هیچ خطی از قصه صرفا با تمرکز بر جهان و گیمپلی اثر، میلیونها نفر را در سرار جهان در یک نقطه جمع میکنند و به سرگرمی آنان میپردازند تا در نهایت هم پول حسابی در بیاروند و علاوهبر آن نیز کاربران بسیار زیادی را سرگرم کرده باشند و شریک لحظاتی از زندگیشان شوند که تا حد زیادی تاثیر بسیاری بر حال خوبشان در کنار دیگر دوستانشان دارند. البته در این قسمت منظورمان از «بازی آنلاین» عناوین با کیفیت و پر رمقی هستند که واقعا مستعد بودهاند نه مواردی که همانند استراتژی و سیاستهای شرکت EA عمل کردهاند و تنها برای «پول» محصولی را خلق و عرضه کرده باشند.
بازی Helldivers 2 یک کلاس درس «بازیسازی» است؛ چرا که کاملا این تعریف را که بازیهای آنلاین صرفا محصولاتی هستند که بدون خلاقیت و نوآوری ساخته میشوند و خالقان میخواهند در سریعترین زمان ممکن به ثروتمندترین انسانهای کره زمین تبدیل شوند را نقض میکند و در این عمل بسیار موفق و بهرهمند ظاهر میشود. اثری مثل هلدایورز ۲ این را بیان میکند که من همانند دیگر بازیهای آنلاین نیستم که مخاطبین ترس «کندن» را داشته باشند، من یک بازی کامل خواهم بود که تکتک لحظههای مخاطبینم را به یک سر لوحه برای دیگر عناوین آنلاین موجود یا در حال ساخت، تبدیل میکنم.
عرضهی Helldivers 2 و موفقیتهای بسیار زیاد آن، تنها یک موفقیت برای استودیو سازنده و کمپانی ناشر نیست چرا که فروش چند میلیون نسخهای این بازی را نباید یکی از آن دستاوردهایی دانست که صرفا پتانسیل مالی صنعت بازیهای ویدیویی را نشان میدهند بلکه ماجرا را باید جدیتر دید و جدیتر سعی بر بیان آن داشت. استودیو سوئدی Arrowhead بهخوبی نشان داد که فرق بین یک بازی آنلاین خوب با یک بازی آنلاین بد در چه چیزهایی و به بهترین شکل ممکن این دو را از یکدیگر جدا کرد تا حدی که میتوانم بگویم قبل از هلدایورز ۲ بهاین شکل و بهاین خوبی و تا این حد از هم جدا نشده بودند. یکی از این عاملهای موفقیت، توجهی بسیار زیاد استودیو Arrowhead به بخش هنری Helldivers 2 است. بازی از لحاظ هنری واقعا در کلاس خاصی قرار میگیرد.
داستان Helldivers 2 را شروع کنید! و با دوستانتان لذت ببرید
شروع داستان و بازی هلدایورز ۲ از سفینه فضاییمان است؛ سفینهای که در مرحلهی اول میتوانید اسمی برایش انتخاب کنید که بر روی بدنهاش حک میشود. این سفینه از چندین بخش تشکیل شده است که برای بخش اول میبایست به انتهای سفینه بپردازیم. در انتهای سفینه نقشه کهکشان بازی وجود دارد که در حالحاضر به دو قسمت اصلی تقسیم شده است؛ قسمت اول، بخش شرقی که شامل کهکشانها و سیاراتی که دشمنان شبه حشرهایمان با نام The Terminids به آنها حمله کردهاند میشود و قسمت دوم، غرب است که رباتهایی بهنام The Automatons در حال نسلکشی و نابود کردن بشر هستند. حالا با شروع بازی این شما هستید که تصمیم خواهید گرفت با کدام یک از قسمتها به نبرد بپردازید. شما در هر سیاره و کهکشان که به جدال با دشمن بروید و پیروز میدان شوید، بعد از پاکسازی تاثیرگذاریتان را بر روی بازی خواهید دید.
بههمین دلیل من در طول بازی همیشه این حس را با خود به همراه داشتم که با دیگر بازیکنان Helldivers 2 همگروهام و همانند ارتش یک کشور، در حال تلاش برای دفاع از وطن خود هستم. این یکی از بهترین حسهایی بود که میشد از تجربهی یک بازی ویدیویی دریافت کرد. البته این حس بیدلیل هم ایجاد نمیشود چرا که دلایل فنی و هنری مختلفی هم دارد که باعث این ماجرا میشوند، برای مثال؛ استودیوی Arrowhead برای اینکه همدلی خاصی را بین بازیکنان ایجاد کرده و آنها را به یکدیگر نزدیک کند، از راه «نقشه» استفاده کرد. از طریق نقشه بازی این امکان توسط استودیو سازنده فراهم شده است که هر لحظه میتوانید دیگر بازیکنان را مشاهده کنید و ببینید چه مقدار گیمر در کدام کهکشان حضور دارند و مشغول چه چیزی هستند و آیا پیروز میشوند یا خیر. این یکی از دلایلی است که موجب بوجود آمدن آن «حس ذکر شده» میشود.
اصل بازی بر گسترش و پس گرفتن زمین بازی توسط انسانها است. پس در طول بازی شما باید همراه دوستان و دیگر بازیکنان، با همدلی و همکاری یکدیگر پس از پاکسازی تمامی سیارات هر کهکشان، مرزهای بشر را گسترش دهید و بعد از کسب هر موفقیت، با دریافت جایزه به سراغ سیاره بعدی بروید. درواقع بدین شکل است که مپهای جدیدی در بازی بوجود میآیند و راهیابی شما به مکانهای مختلف در جهان بازی، بستگی به تعداد پیروزیها و موفقیتهایتان دارد. این قضیه برعکس هم هست، اگر شما نتوانید مرزهای بشر را با موفقیت گسترش دهید، پس از هر شکست به مرزهای قبلی بر میگردید و جهان انسانها را کوچکتر میکنید. این موضوع آنچنان در Helldivers 2 پر اهمیت شده است که کاربران این بازی کانالهای مختلفی را در شبکههای مجازی راهاندازی کردهاند و هر روز از میزان مرزهای تسخیر شده خبر میدهند.
شما بعد از انتخاب کهکشان و سیاره مورد نظر، توسط کپسولهای مخصوصی وارد محیط بازی خواهید شد و مشغول انجام ماموریتهایی که باعث نجات جهان انسانها میشوند خواهید شد. بازی هلدایورز ۲ شامل چندین ماموریت میشود که میتوان به ماموریتهایی مانند ورود به سیاره، بهدست آوردن کدهای بهخصوصی برای پایگاههای موشکی و سپس پرتاب موشک بالستیک به مکان مرکزی حشرات که همانند انفجار هستهای اوپنهایمر دیده میشود اشاره کرد. شما در پایان هر ماموریت هم میتوانید «درخواست خروج از سیاره» بدهید. چندین ماموریت اصلی در طول بازی وجود دارد که در تمامی کهکشانها یکشکل هستند. درواقع برای این ماموریتها اهمیتی ندارد که در کجای نقشه قرار دارید، مهم این است که بتوانید از پس نابود کردن لانه، تخمکها و حشرات و تایتانهای حشرهمحور بر بیایید و یا در مواقع اضطراری جمعیت انسانی کهکشانهای مختلف را تخلیه کرده و از آنها محافظت کنید.
درست که کلیت مراحل و ماموریتهای اصلی یکسان هستند اما بهدلیل اینکه با توجه به موقعیتتان هر ماموریت تغییر میکند و محیط و دیزاین آن نیز آپدیت میشود، از این ماجرا که هربار بعد از تجربهی بازی، این کوئستها تکراری شوند جلوگیری خواهد کرد. چرا که در بعضی مواقع شاید حس اینکه «خب که چه» را بگیرید که در هر بازی آنلاین و حتی آفلاینی طبیعی است اما لول دیزاین بازی آنچنان خوب طراحی شده است که پس از ۳۰ ساعت تجربهی این بازی، شخصا همچین چیزی را بیان نکردم و از تجربهی Helldivers 2 در بخش ماموریتها بهشدت لذت بردم.
خود را ارتقا دهید تا بتوانید حرفهایتر عمل کرده و از گیمپلی بیشتر استفاده کنید
در بازی هلدایورز ۲ هر بازیکن باید با توجه به ماموریتی که انتخاب کرده است و یا دشمنی که میخواهد نابود کند، میبایست سلاح مناسب خود را بردارد. در هر مرحله میتوانید یک سلاح سنگین، یک سلاح کمری و یک سلاح اصلی و چهار مدل تجهیزات و یک تقویت کننده با خود حمل کنید. سلاحهای اصلی و سنگین بسیار متنوع هستند و انتخاب از بین آنها کار سختی است. اینکه این سوال را داشته باشید که کدام سلاحها را باید انتخاب کنیم؟ میبایست بگویم که در عمق بازی و تجربهای که بهدست میآورید این موضوع و پاسخ را متوجه خواهید شد. درواقع بازیکن خودش با توجه به تجربهای که کسب میکند خواهد فهمید کدام سلاح مناسب نابود کردن حشرات است و کدام سلاح مناسب از بین بردن رباتهای بازی است. یکسری از سلاحها هم همانند اسلحه پرتاب موشک، با همراهی دوستانتان جذابتر است چرا که وظیفهی پرتاب در دستان شما است و وظیفهی قرار دادن گلوله و مهمات در دستان دوستتان؛ این نشان میدهد که شرکت سازنده چقدر در طراحی میزان همکاری دقت داشته است.
وقت آن رسیده است که پاسخ دهیم لول در بازی چگونه عمل میکند؟ با به اتمام رساندن موفقیتآمیز ماموریت و خروج از سیاره، سطح (Level) شما افزایش پیدا میکند و دسترسیتان به تجهیزات و ابزارکها بیشتر از قبل میشود. همچنین با پولها و مدالهایی که کسب میکنید، میتوانید استایل جدید زره، اسلحه و تجهیزات متعددی را برای کرکتر خود خریداری کنید. بازیسازان در استودیو Arrowhead تجهیزات را مهمتر از سلاحها طراحی کردهاند و کاربرد و تنوع آنها را نیز بیشتر از سلاحها دانستهاند. بهدلیل همین موارد هم انتخاب تجهیزات مناسب سختتر از انتخاب اسلحهها خواهد بود. گاهی اوقات شده است که ندانم نارنجکهای خاصم را بردارم یا بمبهای تکهپاره کنم را انتخاب کنم تا بتوانم در فرصت مناسب به پرتاب و شلیک آن بپردازم. این حد از پیچیدگی گاهی من را اذیت میکرد اما در نهایت جذاب واقع میشد.
بخواهم بهتر بگویم، هل دایورز ۲ بهخوبی پیشرفت بازیکن را نشان میدهد و به شکلی منحصربهفرد دسترسی به مدالها را به ما میدهد تا بتوانیم به سراغ صفحات Warbond برویم و اسلحه، زره، کلاهخود و بوستر، آرم و ایموتهای جدید را خریداری کنیم. از لحاظ شخصیسازی سفینه هم بازی تعادل خوبی را رعایت میکند. شما در طول تجربهی این اثر میتوانید با دریافت امتیازات مختلف سفینهتان را شخصیسازی کنید و شکل و ظاهرش را آپدیت نگه دارید. برای اینکه بتوانید سفینه خود را بهبود ببخشید نیاز به دریافت امتیاز با گشتوگذار در محیط بازی دارید که در Helldivers 2 سمپلها نام دارند. در بازی نباید سوپرکردیتها را نیز فراموش کنید چرا که به شما فرصت خرید انواع و اقسام ابزارکهای مختلف را میدهد و برای مثال میتوانید با استفاده از سوپرکردیتها، زرههای بهروزی را تهیه کنید.
در قسمت دیگری از ماجرا میتوانید با امتیازات Requisition Slips به Strategemهای متعددی بروید، شما با این کار از فرآیندهای مختلفی جهت حملات هوایی و دریافت تجهیزات گوناگون یا سلاحهای سنگین مختلفی در طول نبرد در بازی بهره خواهید برد. هرکدام از این سیستمهای پیشرفت، عملکرد و خروجیهای خاص خودش را دارد که همین امر موجب جذابیتشان شده است. سیستم Warbond برخلاف سیستماتیکهای زیادی که وجود دارد که اکثرا مشابه بتلپس هستند و در اکثر بازیهای آنلاین هم دیده میشوند، از هیچ محدودیت زمانی برای ارائه دادن آیتم به بازیکن استفاده نمیکند. درواقع اگر تایم بسیار محدودی را سر تجربهی بازی Helldivers 2 بگذارید، باز هم میتوانید از سلاحها و زرههای جدیدتر لذت ببرید و آنها را دریافت کنید، این موضوع باعث میشود از دیگر بازیکنان بهخصوص در بحث آیتمبندی عقب نمانید و بهخوبی روبهجلو حرکت کنید.
تهیهی Strategemهای مختلف تنها پاداش تمام کردن یا وقت گذاشتن برای پس گرفتن جهان بازی از دست اهریمنان نیست؛ بلکه به گیمپلی ویژگیهای متفاوت دیگری را نیز تزریق میکند. شما میتوانید با استفاده از آنها سلاحهای سنگینی را بخرید که هر موجودی را تکهتکه کند و از خاکشیر هم خاکشیرترش سازد. از جامپ پکها و دیگر موارد هم میتوانید بهره ببرید تا هیجان بیشتری را در رگ و ریشهی بازی تجربه کنید. درواقع اگر بخواهم خلاصه بگویم، با Strategemهای بیشتر و بهتر، عملکرد و شانس بیشتری را برای پیروزی در موقعیتهای بسیار تنشزا و سخت خواهید داشت. بازی تقریبا این چنین حالتی دارد؛ با راهیابی به مراحل جلوتر XP دریافت کنید، با اکسپیهای بیشتر، لول کرکترتان را ارتقاء دهید و Strategemهای بیشتری را در صف خرید خود بگذارید. درواقع طراحی این سیستم این موضوع را ثابت میکند که بازی تعادل بسیار اکوسیستمگونهای دارد و طبیعتمحور رفتار میکند، بهطوری که اگر شما «۱۰» ساعت برای بازی وقت گذاشته باشید، امتیازات خاص خود را دریافت میکنید و کسی هم که «۱» ساعت وقت پای بازی میگذارد هم امتیازات ویژه خودش را کسب میکند.
بهتر است قبل از انجام هر ماموریتی محیط بازی را بهخوبی چک کنید
شلیک کردن یکی از نکات بسیار حائز اهمیت و لذتبخش بازی Helldivers 2 است. شما از هر اسلحه حس متفاوتی از شلیک کردن را دریافت خواهید کرد و همین امر موجب میشود گانپلی بازی به یکی از بهترین گانپلیهای تاریخ بازیهای ویدیویی آنلاین چندنفره تبدیل شود. شما برای استفاده از اسلحهها بایستی دقت به خرج بدهید و مناسبترین آنها را انتخاب نمایید چرا که کنترل کردنشان دشوار است، بهخصوص در قسمت کنترل بمبها و مهماتی مانند گلولههایتان. سازندگان با آزاد کردن فرندلی فایر سعی داشتهاند که گیمپلی تاریکتری را طراحی کنند و در همین کار هم بهخوبی موفق شدند. درواقع فرندلی فایر موجب شده است که در هنگام پرتاب کردن آتشافزارها و شلیک گلولههای مختلف، حواستان به دوستانتان باشد تا خدایی ناکرده آنها را بهجای حشرات بهکام مرگ نفرستید.
سیستم Friendly Fire در تمامی درجات سختی نیز آزاد است و در هر لحظه از بازی استرس زیادی را بهشما وارد میکند بهخصوص زمانهایی که درگیر موقعیتهای بهشدت شلوغ هستید، آنجا است که اضطراب به سقف خود میرسد چرا که یک اشتباه میتواند یک همتیمی را به خاکستر تبدیل کند. بازی، آزادی عمل دستوراتی زیادی را به شما میدهد، برای مثال حتی شما برای عوض کردن خشاب بازی هم میبایست دستور دهید و کلید ذکر شده در کیبورد را بفشارید؛ در غیر اینصورت به هیچعنوان بازی خودبهخود و اتوماتیک، خشاب اسلحهی شما را عوض نمیکند و این کار را کامل به دستان خودتان سپرده است. پس در طول تجربهی هل دایورز ۲ حسابی حواستان به مکانهایی که بمب پرتاب میکنید باشد تا دوستهایتان به آتش کشیده نشوند و دوم اینکه به سیستمهای دستوری بازی نیز دقت فرمایید تا به اشتباه خودتان نابود نشوید.
تنوع دشمنان در بازی Helldivers 2 معقول است؛ بهخصوص اگر به سمت حشرات برویم و بخواهیم آنها را بررسی کنیم، موجودات متعدد و مختلفی را خواهیم دید که از کوچک و بزرگ کنار هم چیده شدهاند. بعضی از حشرات با نزدیک شدن به شما، سعی بر تف کردن خواهند داشت تا ذوبتان کنند و بعضی دیگر هم به سمت شما خواهند آمد تا در نهایت منفجر شوید. یک مورد قابل توجه دیگری هم وجود دارد که با پاراگراف قبلی هم کمی مرتبط است این است که بعضی از حشرات مانند تانکهای ضد گلوله عمل میکنند، این یعنی با شلیک کردن به آنها صرفا گلولههایی را به سمت یارهایتان کمانه میکنید و باید بهشدت حواستان را جمع کرده و از کشتهشدنشان جلوگیری کنید.
نکتهی حائز اهمیت این است که این تنوعجات صرفا به موجودات و دشمنان بازی ختم نمیشود؛ بلکه در راستای طراحی محیط هم میتوان خلاقیت سازندگان را مشاهده کرد و با تمام وجود به درک آن پرداخت. برای مثال، سیارات و کهکشانها هرکدام داستانی برای خود دارند و گیمپلی و چالشهای تعریف شدهی خودشان را بر سر راهتان قرار میدهند و همین مورد تفاوت قابل توجهای را بین این اثر با دیگر بازیهای آنلاین ایجاد میکند، درواقع یکی از نکات بسیار مناسب و مثبت این بازی، همین مورد محسوب میشود که چشمپوشی کردن از آن نامردی است. سیارات ویژگیهای گرمایی و سرمایی مختلفی هم دارند که بر روی کرکتر شما تاثیرگذار خواهند بود. قبلا هم یکبار اشاره کرده بودم که ویژگیهای بصری Helldivers 2 واقعا منحصربهفرد هستند و در جایگاه ویژهای تلقی میشوند.
جلوههای بصری بازی آنقدر خوب اجرا میشوند که گاهی اوقات فکر خواهید کرد درون یک اثر بسیار جدی از لحاظ داستانی قرار گرفتهاید که قرار است با موارد مختلف و جذاب محیطی زیادی دستوپنجهنرم کنید و همین اتفاق هم بهخوبی رقم میخورد، حداقل برای من که اینگونه بوده است. نمیخواهم مطلبی را اغراق کنم اما هل دایورز ۲ نسبت به دیگر رقبایش، بسیار خاص محسوب میشود چرا که همزمان میتواند محیطهای گرم، سرد، آفتابی، مهتابی، سیلزده، به آتش کشیده و تخریب شده را به بهترین شکل ممکن بهتصویر بکشد. بعضی اوقات که با سفینهتان در سیارهای فرود میآیید متوجه میشوید که قرار است غرق در چالشهای محیطی گوناگون شوید که از سادهترین آنها میتوانم به محیطهای بارانی و گلی اشاره کنم که باعث خواهند شد سرعتتان کمتر از حد انتظار شود و این امر طبیعت بازی را بهرخ میکشد. آب و هوای بازی هم گاهی اوقات بهصورت ریل تایم اجرا میشود، برای مثال صبح به مقصد رسیدهاید و نبردتان ساعاتی طول کشیده است، بهخودتان که میآیید خواهید دید که شب شده و مهتاب بر فراز آسمان رسیده و بهخوبی جای گرفته است. در کل هل دایورز ۲ از لحاظ طراحی بصری بسیار خوب عمل میکند و این موضوع را ثابت میکند که یک سر و گردن از دیگر بازیهای آنلاین چند نفره، بالاتر است.
بازی دارای ۹ درجه سختی است که بهترتیب آزاد خواهند شد و وابسته به خودتان هم است. همانطور هم که قبلا اشاره کرده بودم، با رد کردن و بهپایان رساند هر مرحله و هر درجه از سختی و عبور کردن از آن، امتیازات مختلفی را کسب خواهید کرد که در نهایت به تجربهی بازیتان بهبودهای زیادی را میبخشد. این درجات هم بهلطف سیستمی که طراحی شده است بر روی گیمپلی تاثیر میگذارند. طبیعتا هرچه درجه سختتر شود، چالشها، مسیرها و نابودن کردن دشمنان نیز دشوارتر خواهد شد. برای مثال در درجهی آخر با دشمنانی روبرو خواهید شد که شما را یاد باسفایتهای بازیهای هکانداسلش خواهند انداخت و برای نابودیشان باید راهحلهای مبارزه کردن و پیروزی را یاد بگیرید و دنبال نقطه ضعفهایشان بگردید. این را هم اضافه بکنم که نبرد با Automatonها با جنگیدن علیه Terminidها تفاوت دارد و بههیچ عنوان یکسان نیستند. وقتی دشمنان تمام و کمال هستند، محیط هم بسیار خوب طراحی شده است، بدیهی است که دشمنان از هوش مصنوعی ضعیفی برخوردار باشند، چرا که این مورد کاملا برعکس واقع شده است و دشمنان در Helldivers 2 هوش مصنوعی بسیار خوب و خطرآمیزی دارند.
در طول تجربهی بازی Helldivers 2 چند نقطه ضعف هم مشاهده کردم که میبایست به آنها بپردازم البته که تاثیر منفی زیادی بر روی گیمپلی، کیفیت اثر و تجربهتان نمیگذارند پس میشود تا حد زیادی از آنها چشمپوشی کرد. یکی از این نقاط ضعف تعداد بازیکنان در تیمتان است که تاثیر آنچنانی روی سختی مراحل ندارند؛ درواقع شما اگر با صدنفر هم سراغ گروهی از موجودات قدرتمند و سخت بروید که تعدادشان بسیار از شما کمتر است، درجهی سختی تغییری نمیکند و در چالشبرانگیز بودن آنها تفاوتی دیده نمیشود از آن طرف ماجرا هم اگر بتوانیم به قضیه نگاه کنیم شاید یک نکتهی مثبت دیده شود اما از نظر من، میبایست تعادل در این مطلب هم رعایت میشد. همانطور هم که در قبل اشاره کردم، سلاحها و ابزارهای بازی آنچنان زیاد بر سر شما ریخته میشوند که در اوایل بازی گیجتان خواهند کرد و بعد از سپری کردن مدت کوتاهی از زمان، تازه به درک آنها خواهید رسید.
اثری که میتواند سالهای زیادی ادامه پیدا کند!
درست است که خوبیهای زیادی را بیان کردم اما میبایست کمی به نقاط منفی بازی Helldivers 2 هم میپرداختم؛ البته باز هم اضافه بکنم که این موارد تاثیر شگرفی ندارند و صرفا رسالت نقد و بررسی ما را میرسانند. بازی از لحاظ موسیقی ساختار شاید تقریبا تکراری داشته باشد اما در محیطها و موقعیتهای گوناگون تعویض میشوند و یک صدای حماسی لذتبخش و هیجانانگیزی را بهگوشهای شما میرسانند. صداگذاری در هل دایورز ۲ هم بهخوبی اجرا شده است و Sound design در مکانهای مختلفی قدرت خود را به نمایش میگذارد؛ برای مثال، شما موقع راه رفتن با زرههای متفاوت، صدا و ساید افکتهای مرتبطش را خواهید شنید یا اگر پا به محیط بیابانی بگذارید و در میان تلاتم جنگی موجود، حشرهای را بترکانید و این میان هم نارنجکی را به اشتباه، به سمت یارتان پرتاب کنید، همزمان صداهای زیادی را خواهید شنید که ریز شدن در آنها قدرت استودیوی سوئدی را به شما نشان میدهد.
سونی بهعنوان ناشر اثر باز هم ثابت کرد که در تاریخ بازیهای ویدیویی کارش را خوب بلد است. این شرکت با همکاری استودیو Arrowhead با تغییر استراتژی Helldivers 2 در سبک بازی، ریسکپذیریاش را بهرخ رقبایش کشید. سبک نسخهی اول بازی یعنی Helldivers 1 شوتام آپ و با زاویهی دید استراتژیک بود اما استودیوی Arrowhead و سونی ترجیح دادند شمارهی دوم این مجموعه را در سبک اکشن سوم شخص به نمایش بگذارند که واقعا خدا را شاکر هستم که این اتفاق بهخوبی رقم خورد و یکی از بهترین بازیهای آنلاین چند نفره، با قیمت ۴۰دلار برای پلی استیشن ۵ و کامپیوترهای شخصی به بازار عرضه شد و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت. یکی دیگر از تفاوتهای نسخهی اول با نسخهی دوم، درجه سختی است؛ همانطور که قبلتر هم گفته شد، در Helldivers 2 ما ۹ درجه سختی و هارد لول داریم اما در نسخهی گذشته، تنها سه درجهی سختی قابل تجربه و در دسترس بود.
در اوایل نقد و بررسی Helldivers 2 به موضوع «داستانپردازی» اشاره کردهام اما باید این را هم اضافه بکنم که نمیشود از یک بازی آنلاین چند نفره انتظار یک روایت داستانی بسیار عجیب و غریب را داشت. درست است؛ بازی بسیار پر جزئیات و دلپذیر اجرا میشود اما اینکه یک پکیج داستانی منحصربهفرد را هم از این بازی طلب کنیم، کاملا بیمنطق بهنظر میرسد. شما با تمرکز بر گیمپلی و دقت کردن به یک داستان سر راست که با ویدیوهای کوتاه بیان میشود، گشتوگذار در محیطهای خوشساخت اثر، خرید و فروش انواع و اقسام لباسها و اسلحهها و لذت بردن از تکراری نشدن بازی بهخصوص تجربهی این اثر با دوستانتان، میتوانید ساعتهای زیادی را پای آن بنشینید و از یک بازی کامل از منظر چند نفره و آنلاین، برخوردار شوید.
بازی Helldivers 2 را با سیستم شخصی و از طریق کارت گرافیک ۲۰۶۰سوپر اجرا کردم و در طول تجربهام هیچگونه باگ فنی، افت فریم و مسائل گرافیکی منفی را مشاهده نکردهام. چون هل دایورز ۲ یک بازی آنلاین محسوب میشود ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا از لحاظ اینترنتی اذیت نشدهام؟ باید بگویم خیر؛ من بازی را با اینترنت فیبر نوری اجرا کردم و در طول تجربهام تنها دوبار مجبور به استفاده از DNS شدم که این مورد هم آنچنان اذیت کننده نبود. در نهایت باید بگویم که اگر میخواهید یک بازی کامل، آنلاین و چند نفره را چه تنهایی و چه با دوستانتان تجربه کنید، Helldivers 2 میتواند حسابی شما را سرگرم کند و با بستههای مختلف داستانی و غیر داستانی که قرار است برای این اثر عرضه شود،میتواند تا مدتهای زیادی شما را پای خود نگه دارد. نمره مجله بازار به این بازی ۹.۵ از ۱۰ است.
بازی هل دایورز ۲ در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۲۴ عرضه شد و توانست متا اسکور ۸۲ از ۱۰۰ و یوزر اسکور ۸.۲ از ۱۰ را در وبسایت متاکریتیک دریافت کرد.
مجله بازار در نقد و بررسی بازی Helldivers 2 نمره ۹.۵ از ۱۰ را به این اثر اختصاص داده است.
بازی هل دایورز ۲ در دسترس کاربران کنسول پلی استیشن ۵ و PC (مایکروسافت ویندوز) قرار گرفته است و در روزهای اولیهی انتشار با چند صد هزار کاربر رکورد شکنی کرد.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
سیستم شخصیسازی و ارتقاء | تاثیرگذار نبودن تعداد نفرات تیم شما بر سختی مراحل |
گیمپلی جذاب و سرگرم کننده | جریمه بازیکنانی که به یکباره بازی را ترک مینمایند |
سیستم پاداشدهی مناسب | ماموریتها جای بهتر شدن را دارند |
گرافیک هنری چشمنواز | |
جهانی بزرگ و پر جزئیات | |
تکراری نشدن یک بازی آنلاین |
نظرات