گوریلا گیمز توانسته است با خلق دنیایی آخرالزمانی و استفاده از حیوانات رباتیک در Horizon Forbidden West همانند نسخهی قبلی گیمپلی لذت بخش با سیستمهای مبارزاتی جذاب را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد که بعد از تجربهی طولانی مدتهم همچنان هیجانانگیز بماند. در ادامه با نقد و بررسی Horizon Forbidden West همراه مجله بازار باشید.
سال ۲۰۱۵ در اوایل کنفرانس E3 پلی استیشن شوهی یوشیدا به عنوان رئیس استودیوهای بازیسازی Sony با دعوت از هرمن هالست بازی هورایزن زیرو داون را معرفی کرد، پس از اینکه هرمن هالست روی استیج آمد گفت: استودیو گولاریلا گیمز قصد دارد با پشتسر گذاشتن سالهای گذشته به سراغ چالشهای جدیدی برود. پس از این حرف او تصویر دختری ناشناس با موهایی قرمز در مقابل دایناسوری روباتیک به نمایش گذاشته شد و دختر مو قرمز ربات را با خاک یکسان کرد. از آن لحظه گوریلا گیمز به سراغ چالش جدید خود رفت و هورایزن زیرو داون به گیمرهای دنیا معرفی شد.
پس از ۵ سال از عرضهی هورایزن زیرو داون نسخهی دوم این بازی منتشر شدهاست، در این ۵ سال گوریلا گیمز توانسته مشکلات نسخهی قبلی را تاحد زیادی برطرف کند و حالا ما میتوانیم پس مدت زمانی طولانی دوباره به تجربهی یکیدیگر از شاهکارهای انحصاری سونی که جهانبازهم هست بنشینیم. امروزه با ترکیبهای مختلف ژآنرها در دنیای بازیهای ویدیویی، ژانرهای جدیدی متولد شدهاند که هرکدام منحصربهفرد هستند، از این رو گیمرها با مشاهدهی تریلرهای تریپل ای سریعا بازیها را در دستهبندی ویدیوگیمها طبقه بندی میکنند و سراغ استفاده از نام ژانرهای مختلف نمیروند.
شباهت الگوهای استفاده شده در ساخت بازیها اصولا به نفع بازیسازان است. تیم سازنده میتواند از تجربیات قبلی خود که بازخورد مثبتی داشتهاند مجددا استفاده کند و دنبال ساخت از اول بازی نرود. همچنین تیم تبلیغاتی هم مسیر هموارتری را برای شناساندن نسخهی دوم بازی به گیمرها دارد. از طرفی هم بازیسازان در این مواقع مورد هجوم منتقدین و گیمرها قرارمیگیرند با این منظور که در نسخهی جدید خلاقیتی وجود ندارد و صرفا هدف از عرضهی بازی استفاده از منابع درآمدی است.
البته حجم زیادی از این انتقادات به واسطهی سوء استفادهی شرکتهای بزرگ و کوچک بازیسازی برمیگردد. در میان اکثر بازیها الخصوص آثار جهانباز مطرح شاهد این موضوع بودیم که بازیها روایت داستانی جذابی ندارند و صرفا از نقشهای بزرگ و فعالیتهای خسته کننده در طول بازی بهرهمیبرند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در بازیها مورد استفاده قرارمیگیرند تا به واسطهی آن بازی را بهبود ببخشند سیستمهای درجهبندی سطح کاراکترها است. این سوء استفاده از بخشهای مختلف بازیهای جهانباز باعث میشود تا گیمرها از یاد ببرند که اگر این بخشها به صورت مناسب در کنارهم قرارگیرند میتوانیم شاهد شاهکارهای بزرگی در دنیای بازیها ویدیویی باشیم.
حالا پس از عرضهی هورایزن فوربیدن وست میتوان گفت این بازی تداعی کنندهی همان شاهکارهای دنیای بازیهای ویدیویی است. استودیو گوریلاگیمز توانسته است با به کارگیری المانهای مختلف و استفادهی درست و بجا از موارد مختلف مورد نیاز بازی، بار دیگر با انتشار هورایزن فوربیدن وست ساعات و اوقات خوبی را برای بازیکنان خلق کند و نشاندهد در این زمینه حرفی برای زدن دارد.
جذابیت گیمپلی Horizon Forbidden West
در Horizon Forbidden West سیستم گیمپلی هیچگونه خلاقیت و نوآوری عظیمی نسبت به نسخهی قبلی ندارد. اما نکتهی قابل توجه اینجااست که مکانیکهای بازی به زیبایی و دقت کنارهم قرار گرفتهاند، این موضوع باعث میشود تغییرات محدود سیستم گیمپلی به چشم نیایید. در طول بازی میتوان از مراحل فرعی مختلف لذت برد، میان داستان هورایزن غرق شد و مدام تنوع بخشهای مختلف را در بازی حسکرد. شما میتوانید دهها ساعت از تجربهی هورایزن فوربیدن وست لذت ببرید و همچنان علاقه به تجربهی این اثر داشته باشید.
گوریلا گیمز توانسته با خلق این اثر بازیکنان را در حین تجربهی بازی غرق در داستان و جهان خود کند بهطوری که خود را درجای کاراکتر اصلی قراردهند. فعالیتهای الوی در بازی طوری است که دوست داریم در انجام دادن آنها همراهیش کنیم. زمانی که تمامی بخشهای بازی تاحد بسیاری جذابیت دارند میتوانیم به اهمیت همراهی الوی پی ببریم.
مراحل فرعی مختلف با پاداشها و داستانهای خوب
در بخش مراحل فرعی Horizon Forbidden West پیشرفت زیادی نسبت به نسخهی قبلی دارد. سازندگان بازی با جلب اعتماد شما باعث میشوند تا با میل خود به کشف جهان بازی بپردازید. همهی ما زمانی که در بازیهای جهان باز با آیکون مربوط به کوئستها روبروی میشویم تغریبا فقط یک شانس به آنها میدهیم. گوریلا گیمز شروع آرامی را برای Horizon Forbidden West در نظر گرفته است، به همین دلیل قبل از شروع کش مکشهای بخش داستانی مراحل فرعی انتخاب مناسبی برای تجربه میباشند.
گوریلا گیمز توانسته است با داشتن درک درست از جهان بازیهای ویدیویی ارتباط خوبی را میان داستان بازی و مناطق مختلف به وجود بیاورد. برای مثال بعد از ورود به منطقهای جدید در خط داستانی مراحل فرعی آن منطقه باعث میشود تا شناخت بیشتری نسبت به آن مرحله و منطقه به دست آورید. شخصیتهای فرعی در دنیای هورایزن از محل زندگی خودشان اطلاعات دارند و به اتفاقات مختلف واکنش نشان میدهند. به همین دلیل نقاط مختلف درون دنیای بازی و شخصیتهای فرعی مهم و باورپذیر هستند.
با اینکه اجباری به تجربهی مراحل فرعی وجود ندارد بازیکنان در حین بازی به صورت خود جوش به تجربهی این مراحل میپردازند و این مراحل تکراری نمیشوند. میتوان گفت یکی از نقاط قوت هورایزن فوربیدن وست مراحل فرعی آن است. پاداش مراحل فرعی به نسبت خوب هستند و داستانهای شنیدنی هم دارند. میتوانم به جرات بگویم اگر Horizon Forbidden West را بدون تجربهی مراحل فرعی به پایان میرساندم انقدر برایم جذابیت نداشت.
میتوان گفت مقداری از کلیشههای منفی و خسته کنندهی بازیهای جهان باز در هورایزن فوربیدن وست هم به چشم میخورد، اما این قسمتها که قابل حذف هم هستند بخش بسیار کوچکی از بازی را تشکیل میدهند که میتوان آنها را نادیده گرفت و از کنارشان گذشت.
مراحل اصلی و فرعی از طراحی و داستان پردازی خوبی برخوردار هستند و روی تواناییها و قدرتهای الوی تاحد زیادی مانور میدهند. در هورایزن فوربیدن وست میتوان مبارزات هیجانانگیز، مخفی کاری و حل پازل را تجربه کرد و از آنها لذت برد. همچنین اهمیت دادن گوریلا گیمز به بازیکنان را میتوان از بخش طراحی زیبای Horizon Forbidden West متوجه شد.
یکی دیگر از بخشهایی که باعث جذاب بیشتر بازی برای خود من هم شد، وجود المانهای نقشآفرینی و پررنگ بودن آن در طول بازی بود. برای مثال میتوانستم به وضوح ببینم که ارتقاء بخشهای مختلف درخت مهارتها در هورایزن فوربیدن وست چه تاثیرات مهمی برروی روند بازی میگذارد، طوری که گاهی اوقات به طور مستقیم متوجه تاثیر تصمیمات خود در طول بازی میشدم.
طراحی درخت مهارت به صورتی نیست که شما را محدود کند و آزادیتان را در بازی سلب کند. اما میتوان گفت که تاثیر انتخابهایتان پس از مدتی از گذشت بازی شدیدا محسوس میشود. شما باید به طور مداوم از قابلیتهای درخت مهارت استفاده کنید و مقابل دشمنان بایستید همچنین با استفاده از امتیازات به دست آمده روند ارتقاء درخت سلامت را پیش ببرید.
نتیجهی این طراحی مناسب و گیمپلی روان و دوست داشتنی این است که در ساعات اولیه تجربه با تصمیمات خود میتوانید ساعات آیندهی بازی را طوری که مناسب سلایق خودتان است رقم بزنید. البته باید در نظر بگیرید تنظیمات مفصلی هم در بخش Accessibility وجود دارد که میتوانید از آنهاهم استفاده کنید. کنارهم جمع شدن این قابلیتهای مختلف به درستی باعث شدهاست که Horizon Forbidden West به یکی از آثار دوست داشتنی از نگاه گیمرها تبدیل شود.
طراحی عالی و تنوع المانها در Horizon Forbidden West
موفقیت این بازی حاصل وجود انواع محیطهای مختلف، شخصیتها، خط داستانی، سلاحها و دشمنان است، که باعث ایجاد سرگرمی جذاب و لذت بخش در ذهن گیمرها میشود. همانطور که از بازیهای جهانباز انتظار داریم گوریلا گیمز موارد زیادی را برای سرگرم کردن بازیکنان در نظر گرفته است که ریتم Horizon Forbidden West کسالتآور نشود.
با وجود مشکلات فنی مانند دیرلود شدن بافتهای بازی و شرایط عجیب نور پردازی یا کاتهای ناگهانی کات سینها همچنان هورایزن فور بیدن وست در تمامی مراحل جزو زیباترین بازیها از نظر گرافیک بصری و هنری محسوب میشود. همچنین طراحی ظاهر شخصیتهای بازی دارای جزئیات زیادی است که حس خوبی را درحین تجربهی بازی منتقل میکند این مسئله نشان دهندهی این موضوع است که گوریلا گیمز احترامی زیادی برای هزینه و زمان گیمرها قائل شده است و طراحی شخصیتها را قربانی زمان و پول نکرده.
پس از اینکه ساعتها به تجربهی بازی بنشینید بازهم بازی محیطهای حیرتانگیز و جذابی را در اختیار شما قرارمیدهد که شما را مبهوت خود میکند. این تنوع فقط به بخش فضاسازی Horizon Forbidden West محدود نمیشود و میتوان گفت تمامی المانهای بازی از این قائده پیروی میکنند. نویسندگان دیالوگهای طنز را به خوبی در بحثهای بازی جای دادهاند تا گفتگوها یکنواخت و خسته کننده نشوند. حتی پس از ساعتها تجربهی هورایزن فوربیدن وست نمیتوانید برروی تمامی موارد بازی مسلط شوید، همیشه در روند بازی قافگیریهایی وجود دارد تا شما را به چالش بکشد.
در هورایزن فوربیدن وست سه درجه سختی رایج وجود دارد که عبارتند از معمولی، سخت و بسیار سخت. در این سه حالت مختلف دشواری بازی درحد مناسبی جابهجا میشود طوری که هر درجه سختی نیاز به عملکرد و مکانیزمهای مختلفی برای شکست دشمنان دارد. برای شکست هر یک از دشمنان در Horizon Forbidden West نیاز به شناخت نقاط ضعف و قدرت آنها دارید تا بتوانید به آسانترین روش ممکن مغلوبشان کنید. باید در نظر داشته باشید اگر سعی نکنید دشمنانتان را تحیل کنید و بعد با آنها مبارزه کنید نمیتوانید در نبردها پیروز شوید.
هوشمصنوعی دشمنها در هورایزن فوربیدن وست بسیار مناسب عمل میکند و احساس طبیعی بودن مبارزات را دوچندان میسازد. تفاوتی نمیکند میان محیطهای بیابانی باشید یا در کوهستانهای برفی در هرصورت نبردهای هیجانانگیزی در انتظارتان هستند.
در نهایت تمامی موارد ذکر شده باعث میشود تا Horizon Forbidden West دارای جهانی سرگرم کننده و پویا باشد، طوری که دوست داشته باشید بسیاری از زمان خود را در طول روز صرف شناخت و جستجوی این دنیای عجیب و هیجانانگیز رباتیک کنید. گوریلا گیمز به واسطهی قصه گویی چندشاخه و استفاده از پتانسیلهای زیاد این جهان بزرگ توانسته است تجربهی جذاب و به یادماندنی را برای بازیکنان خلق کند.
روابط احساسی در این نسخه بخش بیشتری را به خود اختصاص دادهاند و همین امر باعث میشود تا گفتگوهای بهتر و حساستری در روند بازی شاهد باشیم. همچنین در این اثر به بخش اسطوره شناسی دنیای هورایزن هم اشاره شده تا پشتوانهی قویتر و بهتری را از دنیای رباتیک در اختیارمان قراردهد.
در این میان معرفی شخصیتهای جدید و بازگشت شخصیتهای قدیمی باعث میشود تا داستان بازی جانی دوباره بگیرد و تاثیرات تلاشهای الوی روی روند بازی حس شود. قصهگویی هورایزن فوربیدن وست به صورتی انجام میشود که هرچه در داستان بازی جلوتر میرویم شناخت بیشتری نسبت به دنیا و شخصیتهای مختلف به دست میآوریم. ابن موضوع باعث میشود تا اکثر فعالیتها در بازی هدفمند باشند و بیهوده در دنیایی بزرگ گشت و گذار نکنیم.
گوریلا گیمز با بهوجود آوردن پیوستگی بین داستان اصلی و فرعی توانسته خالق ماجراجوییهای بزرگ الوی باشد. طراحی زیبای مناطق مختلف هورایزن فوربیدن وست، نورپردازیهای مناسب در موقعیتهای مختلف، تعیین دیالوگها و موسیقی متنی که مو به تن سیخ میکند در راستای بهبود ماجراجوییهای الوی دستدردست هم دادهاند تا تجربهی هیجانانگیز و خاطرهساز را خلق کنند.
با تمامی نکات مثبتی که در ساخت بازی وجود دارد نباید هنرنمایی اشلی برچ در نقش الوی را هم دستهکم گرفت. حالا پس از سری بازی بوردرلند و نسخهی قبلی هورایزن، میتوان گفت هورایزن فوربیدن وست یکی از ستارههای درخشان در کارنامهی او به حساب میآید.
Horizon Forbidden West یک تجربهی کمنقص در سبک جهانباز است که میتواند ساعتها شما را وادار به بازیکردن کند. تلفیق خوب مراحل اصلی و فرعی، روایت داستانی مناسب، مکانیزم مبارزات پویا و نوآورانه همه و همه باعث میشود تا هورایزن فوربیدن وست جزو بهترین بازیهای جهان باز قراربگیرد.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
مکانیزمهای مبارزاتی مختلف | باگ لود شدن مناطق مختلف |
مراحل فرعی دارای پاداش یا داستانهای مناسب | |
طراحی جذاب مناطق مختلف | |
تنوع دشمنان و شخصیتها | |
نظرات