Far Cry 5
اخبار بازی انتخاب سردبیر خبر

بازی Far Cry 5 چگونه اشتباهات فار کرای ۴ را جبران کرد؟

روزی یک مرد خرمند گفت: جنون آن است که یک کار را مدام تکراری کنی، و انتظار یک نتیجه متفاوت داشته باشی. بله، درست یادتان آمد، این جمله از شخصیت شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی واس (Vass) از فار کرای ۳ است. حال که حدود ۱۲ سال از عرضه این عنوان موفق می‌گذرد، می‌دانیم که یوبیسافت دقیقا به چنین تله‌ای افتاده و نمی‌تواند یک انقلاب اساسی در سری Far Cry ایجاد کند. پس از موفقیت و تحسین‌های بی‌شماری که قسمت سوم فرنچایز به‌دست آورد، یوبیسافت آن را به عنوان یک فرمول اثبات شده برای موفقیت و پیروزی در نظر گرفت و به همین خاطر بازی Far Cry 4 بیش از حد به عنوان قبلی خود شباهت داشت و آنچنان هم باکیفیت و قدرتمند نبود که بتوانیم از این اشتباه بزرگ چشم‌پوشی کنیم.

کیلین مورفی در بازی Far Cry ۷ حضور نخواهد داشت

فار کرای از حدود دو دهه پیش به یکی از فرنچایزهای محبوب و بزرگ یوبیسافت تبدیل شده و در همین راستا Far Cry 4 به خاطر شباهت بیش از حد به فار کرای ۳ موجب ناامید و یاس طرفداران شد. شاید عناوینی مثل Far Cry Primal یا New Dawn به واسطه ماهیت و قرار نگرفتن در فهرست عناوین اصلی سری، آنچنان مورد غضب قرار نگیرند، اما خب وقتی صحبت از خط اصلی فرنچایز به میان می‌آید مخاطبان دیگر با کسی شوخی ندارند. و خب تمام این موارد ذکر شده باعث آن شد تا Far Cry 5 در زمان عرضه با استقبال گرم طرفداران روبه‌رو شود، زیرا علی‌رغم وفاداری به DNA فرنچایز، تغییرات مهم و قابل توجهی در فرمول آن ایجاد کرد.

فار کرای ۵ از شر خسته‌کننده‌ترین عناصر بازی‌های قبلی خلاص شد

Far Cry 5

یکی از بزرگترین گناهان Far Cry 4 بازگرداندن برج‌های رادیویی از بازی قبلی بود. بالا رفتن از این برج‌ها و فعال کردنشان به‌خاطر شرایط جزیره فار کرای ۳ تا حدی منطقی به نظر می‌رسید و با این حال همچنان که به ساعات پایانی نزدیک می‌شدیم، حس تکراری بودن به بازیکن می‌داد. حال زمانی که Far Cry 4‌ دقیقا همان مکانیزم گیم‌پلی را به ستینیگی آورد که دیگر هیچ توجیهی هم برایش نداشت، مشخصا طرفداران آزرده‌خاطر شدند.

سپس Far Cry 5 از راه رسید و با هوشمندی از این مکانیزم تکراری و خسته‌کننده فاصله گرفت. البته در ابتدای بازی، بازیکن مجبور است از یک برج برای فعال‌سازی رادیو بالا برود، اما شخصیت داچ خیلی زود به او اطمینان می‌دهد که این یک کار منفرد است و قرار نیست در آینده مدام آن را تکرار کنیم. در واقع این خط دیالوگ زمانی اتفاق افتاد که همه‌مان از بازگشت برج‌های تکراری فرنچایز مایوس بودیم و توسعه‌دهندگان به نوعی با شکستن دیوار چهارم، ما را از عدم حضور این مکانیزم مطلع کردند. گرچه این تنها وجه تمایز فار کرای ۵ با بقیه عناوین فرنچایز نبود و این بازی توانست از بسیاری از جهات، سنت‌ها و حصارهای همیشگی سری را بکشند.

یکی از عناصر جذاب و تازه فار کرای ۵، اضافه شدن همراهان (انسان و حیوان) بود که قدمی در جهت دگرگون‌سازی فرنچایز محسوب می‌شد. این المان چنان مورد توجه قرار گرفت و بازیکنان از آن استقبال کردند که یوبیسافت در قسمت ششم به شکلی گسترده‌تر و جذاب‌تر از آن بهره برد. از سوی دیگر قسمت پنجم وسایل نقلیه هوایی و مبارزات هوایی را به شکل محسوسی ارتقاء داد و علی رغم بی‌نقص نبودن این مکانیزم گیم‌پلی، به همه نشان داد که یوبیسافت آماده انجام کارهای جدید و خلاقانه در فرنچایز محبوب خود است.

بررسی بازی Far Cry ۶ | تکرار‌های بدون نوآوری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد فار کرای ۳ و موفقیت کم‌نظیر آن باعث شده بود تا سازندگان از انجام کارهای جدید بترسند. حتی شرور اصلی Far Cry 4 – پیگین مین – با صداپیشگی فوق‌العاده تروی بیکر، از لحاظ شخصیتی شباهت زیادی به ویلن قسمت سوم داشت و هیچ‌گونه خلاقیتی در شخصیت‌پردازی او مشاهده نمی‌شد. با این حال فار کرای ۵ به قدمی مثبت در جهت نوسازی و ایجاد تغییر در کاراکترهای سری بود.

پرداختن به یک گروه افراطی مذهبی و معرفی شروری که حکم پیامبر را برای آن‌ها داشت، رویکرد کاملا تازه‌ای در سر فار کرای بود و به شخصه حسابی از آن لذت بردم. همچنین حضور در یکی از شهرهای کوچک ایالات متحده تغییری دلچسب نسبت به جزایر سبز و همیشگی فرنچایز بود. جالب تر از همه اینکه جوزف سید باتوجه به پایان‌بندی Far Cry 5، یک شرور سنتی و معمولی نبود و در واقع به درستی فرا رسیدن پایان دنیا را پیش‌بینی کرده بود. این مضمون روایی به شکلی فوق‌العاده اخلاقیات و دیدگاه بازیکنان نسبت به خیر و شر را به چالش می‌کشد، مسئله‌ای که در عناوین قبلی اصلا مشاهده نمی‌شد. در واقع ویلن‌های فار کرای ۳ و ۴ همگی به شکلی واضح در طیف افراد شرور و بد قرار می‌گرفتند و ما تردیدی برای کشتن آن‌ها نداشتیم.

گرچه باید اشاره کرد که فار کرای ۶ یک قدم رو به عقب در فرنچایز بود و متاسفانه سازندگان از تصمیمات درست خود در قسمت پنجم درس نگرفتند. Far Cry 6 از لحاظ نوآوری و امتحان کردن ایده‌های جدید بسیار فقیر بود و با وجود نقش‌آفرینی جیانکارلو اسپوزیتو، ویلن آنچنان خاطره‌انگیز و قدرتمندی به ما هدیه نداد. امیدوار هستیم نسخه هفتم سری یعنی Far Cry 7 بتواند با به‌کارگیری خلاقیت و فاصله گرفتن از فرمول‌های همیشگی و تکراری، بار دیگر دل طرفداران را به‌دست آورد.

منبع: Game Rant


بهترین دی‌ال‌سی‌های تاریخ با امید لنون و شایان

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amireza ofo
پاسخ

عالی

Abbas mohseni manesh
پاسخ

هنوزم میگم بهترین نسخه های سری فقط فارکرای ۱ و فارکرای ۳ هستن ، بقیشون یه تقلید از اینا بودن با داستان متفاوت ، کاش یوبیسافت بجای انتشار نسخه جدید ، روی ریمیک نسخه اول و نسخه سوم کار میکرد

Mamad
پاسخ

فارکرای۱ اصلا قابل دفاع نیست چرا باید ریمیکس بشه فارکرای ۳ هم هنوز جذاب ونیاز به ریمیک نداره

فاطمه عباسزاده
پاسخ

این ضربالمثل رو باید به دولت ایران بگید دقیقا همینجوره

Mamali16837836
پاسخ

من خودم فارکرای ۶ رو دانلود کردم تا یک بار دیگه با امید اینکه یوبیسافت مارو به دوره اوجش برگردونه ازش لذت ببرم اما مثل هزار دفعه قبلی منو ناراحت کرد. یوبیسافت خیلی وقته قبر خودش رو کنده و آماده مردن هست.

Mamad
پاسخ

فارکرای۶ واقعا مستحق اینهمه نقد منفی نبود بازی خیلی سرگرم کننده بود گان پلی بازی و گرافیک پیشرفت خوبی کرده بود