طبق اسناد داخلی که از کمپانی متا به دست خبرنگاران رسیده، تلاش بیش از اندازه اینستاگرام در توسعه بخش Reels به عنوان سلاحی برای جنگ با تیک تاک، نتایج خوبی به بار نیاورده. این اسناد نشان میدهند که Reels کمتر از یک دهم میزان درگیر شدن ویدیوهای TikTok را دارد و این تعداد سیری نزولی هم داری. بخشی از این مدارک با عنوان Creators x Reels State of the Union 2022 به صورت اسناد محرمانه و داخلی در کمپانی عرضه شده و نشان میدهد که میزان تعامل کاربران با ریلز نه تنها نزدیک به آنچه در تیک تاک دیده میشود نرسیده، بلکه در حال کاهش است و ۱۳.۶ درصد در عرض یک ماه کاهش یافته.
یکی از ایرادات اساسی Reels اینستاگرام ظاهراً محتوای اصلی آن است. این سند نشان میدهد که یک سوم محتوای اینستاگرام در جای دیگری ساخته شده و مجدداً در این شبکه اجتماعی با یک واترمارک ارسال میشود. یعنی محتواهای اینستاگرام در بسیاری از موارد اورجینال نیستند. متا از یک میلیارد دلاری که قرار بود برای توسعه این بخش هزینه کند، تنها یک دهم آن را هزینه کرده.
یکی از سخنگویان متا این گزارش را کم اهمیت جلوه داده و میگوید که آمار موجود در آن اعتبار ندارند و برعکس، بخش Reels در حال شکوفایی و بیشتر محبوب شدن است. چندی پیش بود که آقای آدام موسری (Adam Mosseri)، مدیر اینستاگرام، گفت این کمپانی بیش از حد بر زمینه محتوای ویدیویی تمرکز کرده، اما از طرفی به نظرش هنوز هم عکاسها در اینستاگرام مهم هستند.
اینستاگرام پس از واکنش شدید کاربران به تغییرات اخیر این شبکه اجتماعی، در برخی مواد عقبنشینی کرده است. اخیراً مدیران متا متهم به تقلید از تیک تاک شدهاند و بسیاری به شدت منتقد مسیر در پیش گرفته شده هستند. در پی این اعتراضات، اینستاگرام ماه پیش اعلام کرد که برخی تغییرات مانند نسخه آزمایشی که نمایش تمام صفحه به پستها میدهد، لغو میکند.
احتمالاً یکی از دلایل مهم این عقبنشینیها، واکنش اخیر کایلی جنر (Kylie Jenner) و خواهرش کیم کارداشیان (Kim Kardashian) به تغییرات اخیر است. کایلی، سومین و خواهرش، هفتمین کاربران پرفالوور اینستاگرام هستند. این دو در این هفته عکسهای اعتراضی دیگر کاربران را با مضمون «اینستاگرام را دوباره اینستاگرام کنید» و «از تیک تاک بودن دست بردارید، من فقط میخواهم عکسهای زیبای دوستانم را ببینم» به اشتراک گذاشته بودند و در نتیجه باعث شدند حرکتهای معترضان بسیار بیشتر دیده شوند.
افرادی که از این پلتفرم برای تعامل با دوستان و خانوادههایشان استفاده میکردند، شکایت داشتند که فید آنها مملو از ویدیوهایی شده که اصلاً تمایلی به دیدنشان ندارند. این واکنشها باعث شد آقای موسری روز سه شنبه (قبل از اینکه خواهران کارداشیان دست پستهای اعتراضی را به اشتراک بگذارند) در پیامی ویدیویی بگوید: «بخشهای بیشتر و بیشتری از اینستاگرام تبدیل به ویدیو خواهند شد.» اما ظاهراً کایلی و کیم باعث شدهاند که تغییر مهمی در این سیاست به وجود بیاید.
ظهور تیک تاک با بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان، باعث شده که نظم روند اخیر شبکههای اجتماعی و سیاستهای آنان به چالش کشیده شود. برای مثال، اینستاگرام ماه پیش اعلام کرد که تمامی ویدیوهای ارسال شده در این شبکه اجتماعی به ریلز تبدیل خواهند شد و البته، این تغییر هیچگاه لغو نمیشود. ریلز، ویژگی نسبتاً جدید اینستاگرام است که بسیار به سبک ویدیویی تیک تاک شباهت دارد.
نظرات