اخبار برنامه‌ها خبر

عکاسان از سیاست جدید اینستاگرام راضی نیستند

تقریباً یک سال است که کمپانی متا (Meta) صاحب اینستاگرام، تمرکز خود را روی بخش ویدیوها و ریلز گذاشته تا در میان طرفداران برنامه‌هایی مانند تیک تاک جایی برای خود باز کند و با این اپلیکیشن به رقابت بپردازد. در حالی که طبیعتاً افراد پرکار در حوزه ویدیو از این تغییرات خوشحال‌اند، عکاسان به شدت از سیاست اخیر اینستاگرام ناراضی هستند و شکایت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به گوش مسوولان این برنامه می‌رسانند. آن‌ها حتی معتقدند اینستاگرام به اپلیکیشنی تبدیل شده که از آن‌ها بدشان می‌آید.

عکاسان به شدت ناراضی هستند

طی هفته‌های اخیر، روند تیک تاک شدن اینستاگرام سرعت گرفته. تبدیل همه پست‌های ویدیویی به ریلز و ایجاد ابزار جدیدی به نام Live Producer که به استریمرها اجازه پخش زنده از دسکتاپ را می‌دهد، مهم‌ترین تغییرات چند هفته گذشته در این زمینه محسوب می‌شوند. اعتراضات از هفته پیش شروع شد، موقعی که عکاس تبلیغاتی، ایناری بریانا (Inari Briana) در توییتر خود نوشت: «من متقاعد شده‌ام که اینستاگرام از ما بدش می‌آید.»

با سیاست جدید اینستاگرام، این برنامه روز به روز بیشتر شبیه به تیک تاک می‌شود
با سیاست جدید اینستاگرام، این برنامه روز به روز بیشتر شبیه به تیک تاک می‌شود

توییت ایناری به سرعت هزاران لایک گرفت و دیگر عکاسان کامنت‌های زیادی در حمایت از او نوشتند. از توییت‌های مهم دیگر عکاسان می‌توان به «اینستاگرام می‌خواهد به تیک تاک تبدیل شود و به یک اپلیکیشن مسخره تبدیل شده.» و «من مدت‌هاست که هیچ پستی از کسانی که دنبال‌شان می‌کنم نمی‌بینم. فقط ریلزهای تصادفی و مسخره.» اشاره کرد.

برخی کاربران هم می‌گویند از نحوه کنار گذاشته شدن‌شان توسط اینستاگرام ناراضی‌اند. آن‌ها بر این باورند که عکاسان این شبکه اجتماعی را به غولی که اکنون هست تبدیل کرده‌اند و در عوض، اینستا هیچ‌گاه برای‌شان ارزشی قائل نبوده. در اصل عشق و علاقه افراد به عکاسی باعث شد که اپلیکیشن در درجه اول این قدر محبوب شود، اما از زمانی که متا آن را خرید، دیگر امکاناتی به بخش عکس‌های آن اضافه نشد و کمپانی تصمیم گرفت آن را کلاً نادیده بگیرد.

اشکلی نیکول (Ashley Nicole)، یکی دیگر از عکاسان، می‌گوید کارهای او حتی از الگوریتم اینستاگرام هم خارج شده‌اند و کسی عکس‌های او را نمی‌بیند و در عوض، الگوریتم ریلزها را ترجیح می‌دهد: «من قبلاً برای هر عکسی که به اشتراک می‌گذاشتم، هزار لایک می‌گرفتم و اکنون به زحمت تعداد لایک‌ها به صد تا می‌رسد. چند روز پیش حتی یکی از پست‌هایم فقط ۳۶ لایک گرفت. من بیست و پنج هزا فالوور دارم و ظاهراً آن‌ها اصلاً نمی‌توانند کارهای من را ببینند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است!»

چندین عکاس دیگر نیز گفته‌اند که دیگر از اینستاگرام استفاده نمی‌کنند و در حال مهاجرت به اپلیکیشن‌های دیگر مانند پتاپیکسل (Petapixel) هستند. آنان حتی می‌گویند اگر کارهای خود را تنها در وبلاگ‌ها و سایت‌های منتشر کنند سود بیشتری خواهند کرد. برخی حتی اعتقاد دارند توییتر اکنون نسبت به اینستا برنامه بهتری برای اشتراک گذاری عکس است.

پست اعتراضی در خود اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار گرفته است

پست اعتراضی مشهور برای شکایت از سیاست اخیر اینستاگرام

یکی دیگر از حرکت‌های اعتراضی عکاسان، انتشار پست بالاست که تا الان میلیون‌ها لایک گرفته. در کپشن این پست نوشته شده «اینستاگرام را دوباره اینستاگرام کنید!» و «تبدیل به تیک تاک شدن دیگر بس است، من فقط می‌خواهم عکس‌های بامزه خودم و دوستانم را در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارم.» این پست از زمان انتشار تا حالا بارها در جاهای دیگر به اشتراک گذاشته شده است.

کسی که این پست را گذاشته، تاتی برونینگ (Tati Bruening) نام دارد که با نام ایلومیتاتی (Illumitati) در اینستاگرام فعالیت می‌کند. او حتی کمپینی در وبسایت Change راه انداخته و از دیگران دعوت کرده که از اقدام‌های اخیر متا شکایت کنند. در این شکایت‌نامه آمده که افراد امضا کننده، می‌خواهند الگوریتم‌های اینستا، عکس‌ها را به ویدیوها ترجیح دهد تا مانند قبل آثار عکاسان در این شبکه اجتماعی دیده شود.

چندی پیش اعلام شد که ریلز به طور کامل جای پست‌های ویدیویی اینستاگرام را خواهد گرفت. در آن زمان، یکی از سخن گویان متا گفت: «ما در حال آزمایش این ویژگی به عنوان بخشی از تلاش‌‌مان برای ساده‌سازی و بهبود بخش ویدیویی اینستاگرام هستیم.» طبق توییتی که مت ناوارا (Matt Navarra)ُ مشاور رسانه‌های احتماعی، منتشر منتشر کرده، افرادی که به طور آزمایشی این قابلیت برای‌شان به کار افتاده، پیامی درون برنامه مشاهده می‌کنند که در آن نوشته شده: «پست‌های ویدیویی اکنون به عنوان ریلز منتشر می‌شوند.»

این پیام نشان می‌دهد که اگر شما یک اکانت عمومی یا پابلیک (Public) داشته باشید و ویدیویی پست کنید، به ریل تبدیل می‌شوند و هرکسی قادر خواهد بود آن را پیدا کند و محتوای صوتی‌اش برای ریل خود بهره ببرد. اما اگر حساب خصوصی یا پرایوت (Private) دارید، ریل شما تنها برای دنبال‌کنندگان‌تان قابل مشاهده خواهد بود. این پیام همچنین می‌گوید اگر حساب عمومی دارید، هنگامی که ریل پست می‌کنید، هر کسی می‌تواند یک ریمیکس با ریل شما بسازد. البته می‌توانید در بخش تنظیمات، از این موضوع جلوگیری کنید.

ماجرای تیک تاک شدن اینستاگرام از کجا شروع شد؟

متا امسال روی قابلیت ریلز حساب ویژه‌ای باز کرده. به گفته این کمپانی، ریلز اکنون بیشتر از بیست درصد زمانی که مردم در اینستاگرام هستند را به خود اختصاص داده. به همین دلیل، اصلاً عجیب نیست که این شبکه اجتماعی با حذف کردن پست‌های ویدیویی و تبدیل آنان به ریلز، این بخش از اپلیکیشن را گسترش دهد. اگر این تغییر همیشگی باشد و از حالت آزمایشی خارج شود، مردم حتی زمان بیشتری را در ریلز اینستاگرام سپری خواهند کرد.

استفاده از ریلز اینستاگرام بسیار ساده‌تر از قبل شده است
استفاده از ریلز اینستاگرام بسیار ساده‌تر از قبل شده است

سال گذشته، آدام موسری (Adam Mosseri)، مدیر اینستاگرام، گفت: «اینستا دیگر فقط یک برنامه اشتراگ گذاری عکس نیست» و خاطرنشان کرد که کمپانی می‌خواهد با تیک تاک (TikTok) و یوتوب (Youtube) که از بزرگان اشتراک فیلم هستند، رقابت کند.

این شرکت بعد از این صحبت‌ها، گامی بسیار بزرگ برای رسیدن به این هدف خود رو به جلو برداشت و ویدیوهای طولانی بخش آی جی تی وی (IGTV) را با فید ویدیویی اینستگرام ترکیب و فرمت جدیدی که به سادگی ویدیوی اینستاگرام (Instagram Video) نامیده میشد ایجاد کرد.

اگر اینستاگرام تصمیم بگیرد که تمامی ویدیو‌ها را برای همیشه تبدیل به ریلز کند، سیاست اشتراک گذاری ویدیوی این شبکه اجتماعی را با تغییری شگرف رو‌به‌رو خواهد کرد. پارسال، هنگامی که موسری در حال اعلام اولویت‌های این اپلیکیشن برای سال ۲۰۲۲ بود، گفت که این شرکت می‌خواهد دو برابر بیش از قبل روی ویدیو و ریلز تمرکز کند. او حتی گفت که اینستاگرام ممکن است تمام محصولات ویدیویی خود را حول ریلز شکل دهد.

علاوه بر این تغییر، اینستاگرام اعلام کرد که قصد دارد راه‌های جدیدی برای به اشتراک گذاری ریلزها توسط کاربران، به آنان عرضه کند. این غول رسانه‌های اجتماعی در حال معرفی یک ویژگی جدید «دوگانه» است که به کاربران امکان این را می‌دهد که همزمان، هم محتوای خود و هم واکنش به آن را ضبط کنند. یعنی شما می‌توانید از دوربین‌های پشت و جلوی گوشی خود یکجا استفاده کرده و تجربه‌ای دوگانه برای مخاطبان‌تان به ارمغان بیاورید.

ریلز حتی گسترده‌تر از قبل می‌شود

بخش ریلز در اینستاگرام رفته رفته گسترده‌تر از قبل می‌شود
بخش ریلز در اینستاگرام رفته رفته گسترده‌تر از قبل می‌شود

اینستاگرام همچنین بروزرسانی‌هایی را برای ویژگی تمپلیت ریلزها عرضه خواهد کرد. کاربران با این بروزرسانی خواهند توانست با باز کردن دوربین ریلز، یک تمپلیت را انتخاب کرده و هم عکس و هم ویدیو را با آن آپلود کنند. کمپانی متا اولین دسته از تمپلیت‌ها را ماه پیش عرضه کرد که به کاربران این امکان را می‌داد تا با استفاده از قالب و صدای ریلز‌های دیگر، محتوای ویدیویی خود را بسازند.

بخش ریلز ریمیکس هم که همان قابلیت دوئت (Duets) تیک تاک به شمار می‌رود، در حال گسترده‌تر شدن است. اینستاگرام در حال راه‌اندازی طرح‌بندی‌های ریمیکس به صورت گسترده‌تر است که به کاربران امکان می‌دهد تا بین صفحه نمایش سبز، تقسیم صفحه عمودی یا افقی یا نمای واکنش تصویر در تصویر، گزینه‌هایی را انتخاب کنند تا بتوانند تفسیر مخصوص خود را از ریلزهای موجود داشته باشند. این تغییرات نشان می‌دهند که سران متا چه قدر دوست دارند با تیک تاک وارد رقابت شوند.

گزینه ریمیکس برای عکس‌ها هم به اینستاگرام اضافه خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌های پابلیک یا عمومی را ریمیکس کنید. علاوه بر این، به جای این که ریمیکس شما همزمان با ریلز اصلی ظاهر شود، می‌توانید کلیپ خود را به پایان نسخه اصلی اضافه کنید تا به صورت متوالی پخش شوند.

شما درباره سیاست اخیر اینستاگرام و تبدیل این اپلیکیشن به یک شبکه اجتماعی مختص به ویدیوها و ریلزها چه فکر می‌کنید؟ آیا مدیران متا باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و اینستا را به حالت قبلی خود دربیاورند؟ شما هم جزو آن دسته از عکاسان هستید که کارهای‌تان کمتر از قبل در این شبکه اجتماعی دیده می‌شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها