بازی Neva با استفاده از طراحی جذاب و متفاوت میتواند تجربهای به یادماندنی را برایتان رقم بزند. سازندگان بازی Girs توانستهاند این بار با انتشار Neva همچنان در مسیر موفقیت خود حرکت کنند. با نقد و بررسی بازی Neva همراه مجله بازار باشید.
بازی Girs که ساخته قبلی استودیوی اسپانیایی Nomada محسوب میشود توانست با توجه به گیمپلی و طراحی منحصر به فرد خود به موفقیت خوبی دست پیدا کند. این بار سازندگان تلاش کردهاند تا با استفاده از همان المانهای موفق قبلی و استفاده از موارد جدید تجربه متفاوت و دوست داشتنی را در اثر جدبد خود یعنی بازی Neva رقم بزنند. پیش از تجربه Neva باید به این موضوع توجه کنید که تغییرات عمدهای در نوا نسبت به گیرس صورت گرفته و نباید انتظار تجربه مشابه را داشته باشید. در Neva شاهد گیمپلی جدی هستیم و روند حل پازلها تا حد زیادی پیچیدهتر شده است. روایت داستان نوا هم طوری انجام میشود که گیمرها به پاسخ اکثر سوالات خود دست پیدا کنند.
داستان پردازی بازی Neva
داستان بازی حول محور دختری با نام Alba و یک گرگ افسانهای با نام Neva جریان دارد. در شروع بازی اتفاقاتی ناراحت کننده رخ میدهد و پس از آن باید البا و نوا از جنگلی در حال سقوط عبور کنند. دنیای Neva توسط نیرویی پلید در حال نابود شدن است و تنها امید این جهان نوا و گرگهایی مانند او هستند. نوا میتواند با نزدیک شدن به نیروهای تاریکی و زوزه کشیدن در کنار آنها پلیدیها را از بین ببرد و سرسبزی را به جنگل باز گرداند.
داستان بازی در فصل تابستان آغاز میشود و با گذر از هر بخش بازی وارد فصلهای جدید میشویم. در اول این سفر نوا گرگی کوچک و آسیب پذیر است که باید آلبا از آن مراقبت کند اما با گذر هر فصل و پیش روی در داستان بازی او بزرگتر و قدرتمندتر میشود. تاثیرات بزرگ شدن نوا در طول گیمپلی به خوبی قابل مشاهده است. یکی از موضاعات مهم در بازی Neva ارتباط میان دو کرکتر اصلی یعنی آلبا و نوا است. در نقطه شروع هر کدام از آن ها چیزهایی را از دست میدهند و با گذر زمان میتوان به خوبی متوجه به وجود آمدن رابطه مادر و فرزندی میان آنها شد.
داستان بازی به طور کلی روایت سادهای دارد و با تغییر فصلها احساسات را منتقل میکند. موضوع اصلی داستان Neva که سازندگان در طول بازی تلاش میکنند آن را به گیمرها منتقل کنند نشان دادن رابطه مادر و فرزندی میان دو کرکتر اصلی است. بخشهای مختلف بازی Neva مانند گیمپلی، طراحی فضا و پازلهای موجود کاملا به انتقال بهتر داستان کمک میکنند. در قسمت گیمپلی شاهد سه بخش مختلف هستیم. این بخش از پازلها، مبارزات و پلتفرمینگ تشکیل شده است و میتوان به سادگی متوجه توجه بیشتر سازندگان به آن شد. در هر فصل از بازی قابلیتهای مختلف و متنوعی در اختیار گیمرها قرار میگیرد همچنین با بزرگ شدن نوا میتوان به راحتی متوجه افزایش نقش او در مبارزات و مکانیکهای مختلف شد.
پیشرفت گیمپلی با پیش روی در داستان
سیستم پلتفرمینگ با تغییر فصلها و آشنایی با محیطهای جدید پیشرفتهتر میشود. در فصول مختلف المانهای متفاوتی به گیمپلی افزوده می شوند. برای مثال در فصل پاییز گلهای سفید رنگی روی دیوارها رشد میکنند و آلبا میتوان از آنها بالا برود یا در فصل زمستان ستونهایی در دسترس هستند که میتوان با تخریب موقت آنها پازلها را حل کرد. طراحی منحصر به فرد فصلها از نظر بصری و همچنین موسیقی مناسب موجب میشود تجربه هر فصل به نحوی خاص و لذت بخش باشد. وجود محیط قابل تعامل برای البا و نوا موجب افزایش اهمیت محیط است.
پازلهای موجود در نوا پیچیدگی زیادی ندارند و برای حل کردن آنها به زمان زیادی نیاز ندارید. در نگاه اول شاید این موضوع دلسرد کننده باشد اما با توجه به سیستم کلی بازی Neva این مسئله درست و منطقی تلقی میشود. سازندگان توانستهاند هدف اصلی خود را در طراحی پازلها شناسایی کنند و آن را به استراحت گاهی نچندان طولانی برای گیمرها تبدیل کنند اگر شاهد پیچیدگی بیشتری در پازلها بودیم بیشک گیمپلی بازی با افت شدیدی روبرو میشد.
یکی از مواردی که میتواند تا حد زیادی در حین تجربه Neva خسته کننده شود پیاده رویهای طولانی است. با وجود طراحی بسیار چشمنواز محیط و به تصویر کشیدن زیبای فصلها بخشهایی از بازی که در آنها برای مدتی باید پیاده روی کنید میتوانند حوصلیتان را سر ببرند. در طول بازی به چالشهایی برخورد میکنید که نسبت به پازلهای اصلی پیچیدگی بیشتری دارند. این پازلها که در نهایت به یک آیتم گل مانند ختم میشوند به نوعی ماموریتهای فرعی بازی Neva به حساب میآیند. نمیتوان وجود این بخش را در Neva خالی از لطف دانست اما سازندگان میتوانستند با قرار دادن آیتمهای مفیدتری به عنوان پاداش ارزش بیشتری را به این بخش اختصاص دهند.
سیستم مبارزاتی جذاب بازی Neva
مبارزات موجود در بازی Neva همانند بخش پازلها از کیفیت خوبی برخوردار هستند. قبل از انتشار بازی عدهای از گیمرها و منتقدین وجود سیستم مبارزات تن به تن را نکتهای منفی میدانستند اما همین سیستم مبارزات میتواند به خوبی به داستان سرایی Neva کمک کند. مبارزات در Neva بر اساس حمله و فرار هستند. کرکتر اصلی ۳ جان دارد که با نزدیک شدن به دشمن یا ضربه خوردن یکی از آنها را از دست میدهد. برای بازگرداندن جان از دست رفته میبایست به دشمنانتان ضربات پشت هم وارد کنید یا به مکانهای استراحت بروید. برای شکست دادن باس فایتها هم باید از دستشان فرار کنید و در زمان مناسب به آنها حمله کنید. بعد از اتمام فصل اول و شروع فصل دوم نوا هم در مبارزات به کمکتان میآید و میتوانید انتخاب کنید به دشمنان مشترک حمله کنید یا به صورت انفرادی به مبارزه بپردازید.
به طور کلی بازی Neva از دسته آثاری است که میتواند برای مدتی شما را در دنیایی ناشناخته با طراحی جذاب و چشمنواز خود غرق کند. اگر از طرفداران بازیهای فانتزی هستید و از ساخته قبلی استودیوی Nomada یعنی Gris لذت بردهاید بیشک Neva میتواند تجربهای به یادماندنی و متفاوت از آثار حال حاضر صنعت بازیهای ویدیویی را برایتان رقم بزند.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
روایت داستانی مناسب | خسته کننده بودن پیاده رویهای طولانی |
طراحی خوب گیمپلی و پازلها | |
گرافیک بصری چشمنواز | |
طراحی جذاب فصلها | |
گیمپلی سرگرم کننده و پویا |
نظرات