بازی Ninja Gaiden 4 منتشر شد و یک بار دیگر حالا فرصت داریم به نبرد تیغ و خون برویم اما سه نینجا گایدن در یک سال آن هم با توجه به این که از سال ۲۰۱۵ تا به حال شاهد اثری جدید از این سری نبودیم، کمی نگران کننده است، حال آنکه تقریباً ۱۲ سال از آخرین نسخه عددی آن گذشته ولی در هر صورت باید آن را تجربه و بعد داوری کنیم پس همراه مجله بازار باشید تا به نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden 4 بپردازیم.
دنبالهای جدید از سری نینجا گایدن منتشر گشته که اثری مشترک میان استودیوهای استودیوهای Team Ninja و PlatinumGames است. نینجا گایدن ۴ را میتوان اثری برای یک بازگشت جسورانه به سری کلاسیک اکشن hack-and-slash شناخت که پس از یک دهه انتظار، وعده میدهد که ترکیبی از دقت فنی Team Ninja و هیجان فلشمانند Platinum Games را در یک بستهبندی مدرن ارائه دهد اما آیا این احیا توانسته است به استانداردهای بالای سری دست یابد، یا همچنان درگیر مشکلات ساختاری قدیمی است؟
داستان بازی Ninja Gaiden 4 | پیشگوییهای تکراری در سایههای سایبرپانک
داستان Ninja Gaiden 4 در یک توکیوی بارانی و آیندهنگر جریان دارد، جایی که خدای شیطانی به نام Dark Dragon با نفرین باران خود، شهر را به آشوب کشانده است. قهرمان اصلی داستان یعنی Yakumo از قبیله Raven، ماموریت مییابد تا کاهنهای به نام Seori را برای تحقق یک پیشگویی باستانی و نابودی این موجود نابود کند. با این حال، مسیر او با پیچشهایی مانند اتحادهای غیرمنتظره، خیانتها و تقابل با Ryu Hayabusa، قهرمان افسانهای سری، پر میشود. شخصیتهای جانبی مانند Ayane و Misaki نیز بازمیگردند تا عمق بیشتری به روایت ببخشند، اما نتیجه نهایی یک داستان پراکنده و کلیشهای است.
اما همانطور که انتظار میرود، این مسیر ساده به پیچیدگیهایی منجر میشود که اتحادهای غیرمنتظره، خیانتهای قابل پیشبینی و تقابل با Ryu Hayabusa، قهرمان نمادین سری که به عنوان مرشد و رقیب در این سری ظاهر میشود. شخصیتهای جانبی مانند Ayane و Misaki که از نسخههای قبلی سری بازمیگردند و تلاش میکنند تا عمق بیشتری به روایت ببخشند اما نتیجه نهایی یک داستان پراکنده و فاقد نوآوری خاص است.
اینطور است که بگویم «داستان بیشتر بهانهای برای مبارزات است تا یک روایت منسجم» و این توصیف درباره بازی نینجا گایدن ۴ کاملاً دقیق خواهد بود. Yakumo به عنوان قهرمان اصلی، فاقد عمق احساسی یا انگیزههای شخصیتی قوی نمایان میشود چرا که او بیشتر شبیه یک بتوان فقط بازی را تجربه کرد تا شخصیتی که بتوان با او همذاتپنداری کرد. دیالوگهای او اغلب خشک و کلیشهای هستند و پیشگوییهای مبهم داستان که محور اصلی روایت هستند، حس تکراری و خستهکنندهای دارند. تمهای سایبرپانکی بازی مانند تقابل سنتهای نینجایی با مدرنیته یا مبارزه با فساد ماورایی، پتانسیل بالایی برای خلق یک روایت جذاب دارند اما در اجرا به دام الگوهای ژانر میافتند.
گیمپلی بازی نینجا گایدن ۴ | اوج هنر Hack and Slash
جایی که Ninja Gaiden 4 حقیقتاً میدرخشد، گیمپلی آن است. در واقع یکی از بهترین سیستمهای مبارزاتی نسل را میتوان به این اثر اختصاص داد. مبارزات بازی ترکیبی از دقت فنی سریع، روان و به شدت قوی بوده که با مکانیکهای نوآورانهای مانند Bloodraven Form خود، که خون دشمنان یا حتی خودش را به سلاحهای قدرتمند تبدیل میکند، یک لایه استراتژیک عمیق به مبارزات اضافه میکند.
بازگشت Ryu Hayabusa به عنوان شخصیت قابل بازی، با همان ویژگیهای کلاسیک شامل تکنیکهای نمادینی مانند Izuna Drop و Flying Swallow، لحظههایی درخشان برای طرفداران قدیمی خلق میکند و امکان سوئیچ بین سلاحهای متنوع از کاتانا و nunchaku تا kusarigama و حتی سلاحهای جدید مانند Blood Claws، آزادی خلاقیت بینظیری در خلق کمبوها فراهم میآورد. دشمنان با هوش مصنوعی تهاجمی طراحی شدهاند که هیچ رحمی ندارند و بازیکن را وادار به یادگیری الگوها، تایم نگاری دقیق و مدیریت منابع میکنند. برخلاف بسیاری از بازیهای مدرن، صرفاً دکمه زدن در این بازی راه به جایی نمیبرد و هر حرکت باید با دقت برنامهریزی شود.
نینجا گایدن ۴ برای سطوح مختلف مهارت طراحی شده است و Hero Mode با ویژگیهایی مانند بلاک کردن خودکار و کمبوهای سادهتر، به تازهکاران کمک میکند تا وارد بازی شوند، این در حالی است که Master Ninja Mode یک کابوس واقعی برای بازیکنان حرفهای بوده و چالشهای بیامان و بازی بدون خطا میطلبد. البته که گیمپلی خالی از اشکال نیست، طراحی مراحل تکراری و خطی بودن آنها در کنار راهروهای استریل، خیابانهای خالی و محیطهای شهری که فاقد روح و جزئیات هستند، همه به گیمپلی ضربه میزنند. همچنین ناترازیهای طراحی در مبارزه با باس فایتها هم دیده میشود و در ساعات اولیه تجربه، باید کمی حوصله به خرج دهید تا بازی از یکنواختی خارج شود.
گرافیک و طراحی بصری Ninja Gaiden 4 | زیبایی خونین در باران نئونی
از نظر بصری هم Ninja Gaiden 4 با استفاده از موتور گرافیکی PlatinumGames یک تجربه چشمنواز ارائه میدهد. توکیوی سایبرپانک با بارانهای بیوقفه، نورپردازی نئونی، و افکتهای خونی پویا، حس و حالی فراگیر و تاریک خلق میکند. واقعاً هر ضربه تیغ در بازی مثل یک اثر هنری بوده و این توصیف کاملاً مناسب است. در بخش انیمیشنهای مبارزات، مخصوصاً در Bloodraven Form روان و خیرهکننده هستند و طراحی دشمنان و باسها، از شیاطین ماورایی تا نینجاهای رقیب، تنوع و خلاقیت بالایی دارد. افکتهای ray tracing اختیاری، که روی PS5 و Xbox Series X/S در دسترس است، عمق بصری را بیشتر میکند.
مشکلات گرافیکی و گیمپل تقریباً مشابه هم هستند، طراحی مراحل بزرگترین نقطهضعف بصری است. محیطهای بازی اغلب فاقد جزئیات هستند و سقفهای بیپایان، خیابانهای خالی، و سازههای صنعتی که بهندرت حس یک دنیای زنده را منتقل میکنند؛ مشکلاتی که باعث میشود، محیطها بیشتر به عنوان صرفاً یک پسزمینه باشند تا آنکه به فضاسازی بازی کمک کنند. همچنین شایان ذکر خواهد بود که بدانید، بازی بر روی کنسولهای نسل فعلی به خوبی اجرا میشود اما بر روی PCهای میان رده، عملکرد پایداری از سوی این اثر دیده نمیشود.
در انتها اگر بخواهم این بازی را پیشنهاد کنم، میگویم اگر از طرفداران قدیمی اثر هستید، بازیهای Hack and Slash را دوست دارید و گیمپلی یا گرافیک برایتان اهمیت دارد، نینجا گایدن ۴ یک تجربه فوقالعاده خواهد بود، حتی با تمام کم و کسریی که دارد اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که یک اثر را صرفاً بخاطر داستانش دنبال میکنید، قرار نیست چیز زیادی در Ninja Gaiden 4 بدست آورید. نظر شما چیست؟ آیا نسخههای پیشین این اثر را تجربه کردهاید؟ دیدگاهتان را با سایر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
سیستم مبارزاتی دقیق و جذاب | داستان سطحی و کلیشهای |
همکاری موفق دو استودیو | طراحی مراحل تکراری و خطی و قابل حدس |
انیمیشنها و افکتهای بصری خیرهکننده | boss fightهای گاهی ناعادلانه |
چالشهای متنوع برای سطوح مختلف مهارت | سرعت پایین پیمایش داستان در ساعات اولیه بازی |
موسیقی حماسی و صداگذاری قوی |
نظرات