انودیدیا DLSS 4
اخبار روز تکنولوژی خبر

تکنولوژی DLSS 4 انویدیا قرار است خیلی از معادلات را تغییر دهد

کمپانی بزرگ انویدیا (Nvidia) در جریان رویداد CES 2025 از کارت‌های گرافیک سری ۵۰ و لپ تاپ‌های مجهز به این سری رونمایی کرد و در کنار آن شاهد رونمایی از نسخه چهارم تکنولوژی دی‌ال‌اس‌اس یا همان DLSS 4 بودیم؛ تکنولوژی که قرار است خیلی از معادلات را دستخوش تغییر کند و پیشرفتی شگرف در دنیای کارت گرافیک و بهره‌گیری از هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

DLSS (مخفف Deep Learning Super Sampling) از انویدیا یک تکنولوژی بر پایه هوش مصنوعی است که با هدف بهبود عملکرد و کیفیت بصری بازی‌های ویدیویی توسعه یافته و برای انجام عملیات‌های ویژه خود از هسته‌های تنسور (Tensor Cores) در کارت‌های گرافیک RTX بهره می‌برد. DLSS با بزرگنمایی مقیاس تصاویری که رزولوشن پایین‌تری دارند، تصاویر بسیار پرجزئیات و گیم‌پلی روانی ارائه می‌دهد و اگر بخواهیم ماجرا را خیلی ساده کنیم، باید گفت این تکنولوژی باعث می‌شود تا کارت گرافیک شما بازی‌ها را در رزولوشن پایین‌تری پردازش کند و در عین حال به شما خروجی رزولوشن و فریم ریت به مراتب بالاتری بدهد. اولین نسخه از DLSS حدود شش سال پیش معرفی شد و طی این مدت ما شاهد جهش عملکرد آن در هر نسخه جدید بودیم.

انویدیا از کارت گرافیک RTX ۵۰۹۰ و RTX ۵۰۸۰ رونمایی کرد + ویدیو انودیدیا DLSS 4

شرکت انویدیا در جریان CES 2025 از تکنولوژی DLSS 4 رونمایی کرد که قرار است چند برابر بهتر از DLSS 3 عمل کند؛ این نسخه در حقیقت برای کارت‌های سری ۵۰ طراحی شده اما ظاهرا برخی از قابلیت‌های آن روی کارت‌های سری ۴۰، ۳۰ و حتی ۲۰ قابل استفاده خواهد بود. اگر یادتان باشد دی‌ال‌اس‌اس ۳ عنوان فریم جنریشن (Frame Generation) را دریافت کرده بود و در واقع بین فریم‌های حقیقی بازی فریم‌های مجازی تولید می‌کرد تا عملکرد به شکل چشم‌گیری بهبود پیدا کند. حال DLSS 4 با عنوان Multi Frame Generation (فریم جنریشن چندگانه) معرفی شده که می‌تواند حداکثر ۳ فریم بیشتر را به ازای هر فریم واقعی تولید کند. به گفته انویدیا این تکنولوژی جدید قادر است عملکرد بازی‌ها را تا هشت برابر بهبود دهد و اینگونه بازیکنان می‌توانند بازی‌های مختلف را با رزولوشن 4K و فریم ریت ۲۴۰ اجرا نمایند!

انودیدیا DLSS 4

DLSS 4 با ترکیب نوآوری‌های اخیر در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار همه این بهبودهای شگفت‌انگیز را ارائه می‌دهد. مدل‌های جدید هوش مصنوعی تولید فریم را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند، ۳۰ درصد کمتر از VRAM کارت گرافیک استفاده می‌کنند و فرآیند پردازش و رندرینگ را تا حد ممکن بهینه می‌کنند. نسخه چهارم DLSS همچنین با ادغام ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون Ray Reconstruction و Super Resolution قرار است تصاویری به مراتب باکیفیت‌تر از DLSS 3 (و نسخه‌های قدیمی‌تر از آن) تحویل گیمرها دهد، مخصوصا زمانی که پای رهگیری پرتو و بازی‌های سنگین گرافیکی وسط می‌آید.

بازه عرضه و جزئیات احتمالی کارت گرافیک RTX ۵۰۶۰ و RTX ۵۰۶۰ Ti مشخص شد انودیدیا DLSS 4

بخشی از این ویژگی‌های شگرف و انقلابی DLSS 4 دارای ویژگی پشتیبانی از نسل‌های گذشته هستند و یعنی کارت‌های قدیمی‌تر انویدیا (سری ۲۰ به بعد) از آن‌ها بهره خواهند برد. در زمان عرضه نخستین کارت گرافیک سری ۵۰ که RTX 5090 باشد، حدود ۷۵ بازی و اپلیکیشن مختلف از DLSS 4 پشتیبانی خواهند کرد و در این میان آثار پیشگامی چون Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 بیشترین بهره را از این تکنولوژی تازه‌وارد می‌برند. پیش از این انویدیا به‌خاطر انحصاری‌سازی تکنولوژی DLSS در هر نسل مورد انتقاد مخاطبان بود، اما اکنون با ورود نسخه چهارم دی‌ال‌اس‌اس به بازار می‌توانیم شاهد تحولی عظیم در دنیای کارت گرافیک و جهش عملکرد سخت‌افزاری باشیم.

کارت گرافیک RTX ۵۰۹۰ که پرچم‌دار نسل جدید است با قیمت ۱,۹۹۹ دلار، کارت RTX ۵۰۸۰ با قیمت ۹۹۹ دلار، کارت ۵۰۷۰ TI با ۷۴۹ دلار و RTX ۵۰۷۰ با قیمت ۵۴۹ دلار در دسترس قرار خواهند گرفت. براساس اطلاعات رسمی دو جی پی یو قدرتمندتر یعنی RTX ۵۰۹۰ و RTX ۵۰۸۰ در ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ (۳۰ ژانویه) منتشر می‌شوند و به دست کاربران می‌رسند. اما RTX ۴۰۷۰ Ti و RTX ۴۰۷۰ با کمی فاصله و در ماه فوریه از راه خواهند رسید.

منبع: Game Rant


سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ – قسمت دوم

سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ - قسمت دوم

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها