تکنولوژی فریم جنریشن انویدیا احتمالا به کارتهای سری ۳۰ هم بیاید
فناوری جالب توجه فریم جنریشن (Frame Generation) نخستین بار همزمان با کارتهای سری ۴۰ انویدیا به مخاطبان معرفی شد؛ تکنولوژی که با کمک هوش مصنوعی فریمهای اضافی تولید میکند و عملکرد بازیها را ارتقاء میدهد. با این حال فریم جنریشن به کارتهای سری ۴۰ محدود بوده و دارندگان کارتهای قدیمیتر انویدیا قابلیت بهرهگیری از آن را ندارند. این در حالی است که تکنولوژی مشابه رقیب یعنی AMD نه تنها روی کارتهای خود این شرکت، بلکه با کارتهای سری ۲۰ و ۳۰ انویدیا هم کارت میکند.
حال امکان دارد انویدیا فریم جنریشن را برای کارتهای سری ۳۰ خود نیز در دسترس قرار دهد تا کاربران شانس تجربه بهتر بازیها را داشته باشند. این کمپانی به تازگی از خانواده کارتهای سری ۵۰ رونمایی کرده و این کارتها قرار است نسخه پیشرفتهتر فریم جنریشن یعنی Multi Frame Generation را ارائه دهند. البته پیش از این هم انویدیا تایید کرده بود همزمان با عرضه جهانی DLSS 4، کارتهای سری ۴۰ و ۳۰ هم یک سری بهبود قابل توجه دریافت خواهند کرد. با این حال تا به امروز خبری از تایید رسمی فریم جنریشن برای سری ۳۰ نبوده است.
بر اساس اطلاعاتی که از مصاحبه دیجیتال فاندری با برایان کاتانزارو (مدیر تحقیقات Applied Deep Learning یا همان بخش مربوط به تکنولوژی DLSS و بقیه عناصر هوش مصنوعی) طی رویداد CES 2025 به دست آمده، انویدیا احتمال پشتیبانی کارتهای سری ۳۰ از فریم جنریشن را رد نکرده است. زمانی که مصاحبهکننده پرسید چه چیزی باعث میشود کارتهای قدیمیتر انویدیا به فریم جنریشن و تکنولوژیهای مدرنتر دسترسی نداشته باشند، کاتانزارو پاسخ داد:
من فکر میکنم این اساسا به مسئله بهینهسازی، مهندسی و تجربه نهایی کاربران بازمیگردد؛ بنابراین ما داریم بهترین فریم جنریشن یعنی مولتی فریم جنریشن را با کارتهای سری ۵۰ عرضه میکنیم و بعد از آن خواهیم دید آیا در آینده میتوانیم بیشترین بهرهوری را در کارتهای قدیمیتر داشته باشیم یا خیر.
در حالی که این یک تاییدیه رسمی به حساب نمیآید، اما نشان میدهد انویدیا احتمالا چنین برنامههایی در نظر داشته باشد. به هر حال فراموش نکردهایم که این ابرکمپانی در زمان عرضه سری ۴۰ با قطعیت گفته بود پیادهسازی تکنولوژی DLSS 3 روی کارتهای سری ۳۰ غیرممکن است! در همین راستا صحبتهای کاتانزارو فعلا دارندگان کارتهای سری ۳۰ و حتی ۲۰ را به یک بهبود قابل توجه امیدوار کرده و باید دید آیا چنین اتفاق مهم و مثبتی در دنیای GPU رخ خواهد داد یا نه.
صدالبته باید اشاره داشت که فعلا هیچگونه بازه زمانی برای ارتقای نرمافزار کارتهای قدیمیتر انویدیا وجود ندارد. خوشبختانه همین حالا هم تکنولوژی فریم جنریشن شرکت AMD روی کارتهای سری ۳۰، ۲۰ و حتی ۱۰ انویدیا پشتیبانی میشود و با اینکه از نظر کیفی توان رقابت با DLSS را ندارد، همچنان در بهبود عملکرد بازیها کمک میکند.
همانطور که پیشتر گفتیم تکنولوژی DLSS 4 – که شامل مولتی فریم جنریشن، ray reconstruction، سوپر رزولوشن و Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) میشود – تا حدی به کارتهای قدیمیتر هم کمک خواهد کرد. در واقع همه ویژگیهای این تکنولوژی به غیر از فریم جنریشن برای کارتهای سری ۳۰ هم در دسترس قرار میگیرد که این موضوع در نوع خود قابل توجه است. با تمام این اوصاف آنچه یک تغییر اساسی و محسوس در عملکرد بازیها ایجاد میکند، همان Frame Generation است که فعلا در اختیار کارتهای قدیمیتر قرار نگرفته.
مشخصا توانایی سختافزاری کارتهای قدیمیتر نسبت به کارتهای جدید محدودیتهایی دارد که شاید اجازه ندهد به بهترین شکل ممکن از تکنولوژیهای روز بهره ببرند. با این حال نمیتوان از این حقیقت گذر کرد که کمپانیهای بزرگ برای افزایش فروش محصولات جدیدتر خود دست به اعمال سیاستهای نه چندان منصفانه و محدود کردن کاربران محصولات قدیمیتر میزنند. در زمان عرضه کارتهای سری ۴۰ انویدیا گزارشاتی مبنی بر کاهش عملکرد کارتهای سری ۳۰ توسط درایورهای جدید شرکت به گوش میرسید که واقعا ناراحتکننده و قابل تامل است.
با تمام این اوصاف در یک سناریو بیش از حد خوشبینانه امیدوار هستیم انویدیا پس از عرضه جهانی کارتهای سری ۵۰ و به دست آوردن درصد قابل توجهی از بازار، نگاهی هم به دارندگان کارتهای نسل گذشته داشته باشد و به گیمرها در اجرای بهتر بازیهای مورد علاقهشان کمک کند و درآمدزایی صرف را هدف غایی خود قرار ندهد.
منبع: Game Rant
سام صابری و فیفا در دل کویر – قسمت سوم
نظرات