آیا Inside Out میتواند جانشین Toy Story برای پیکسار باشد؟
وقتی که استودیوی پیکسار در اواسط دهه ۱۹۹۰ انیمیشن سینمایی Toy Story یا همان «داستان اسباب بازی» را منتشر کرد، مثل این بود که یک معدن طلا پیدا کرده باشد. این انیمیشن در واقع شروع یک فرنچایز بسیار محبوب بود و بعدها به یکی از موفقترین مجموعههای انیمیشنی تاریخ تبدیل شد.
فیلم انیمیشن کمدی Toy Story در سال ۱۹۹۵ مردم دنیا را با شخصیتهای وودی (با صدای تام هنکس) و باز لایتیر (با صدای تیم آلن) آشنا کرد و داستان عشق بین یک پسر و اسباب بازیهایش را به تصویر کشید. پس از این فیلم، پیکسار سه فیلم دیگر از مجموعه Toy Story ساخت و فیلم پنجم هم در دست ساخت قرار دارد. انیمیشن Toy Story 5 برای اکران در سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
به نظر میآید استودیو پیکسار هنوز مایل نیست که فرنچایز داستان اسباب بازی را کنار بگذارد. اما از طرفی اگر بخواهد از به تکرار افتادن داستانهای وودی و باز جلوگیری کند، باید به فکر جایگزین کردن یکی از آیپیهای دیگرش با داستان اسباب بازی باشد. البته مدیران پیکسار خودشان از این موضوع مطلع هستند و به نظر میرسد که از سالها پیش به دنبال خلق یک رنچایز دنبالهدار مثل داستان اسباب بازی بودهاند. شاید آنها در انیمیشن سال ۲۰۱۵ خودشان بالاخره جانشین Toy Story را پیدا کرده باشند.
انیمیشن Inside Out پتانسیل تبدیل شدن به یک Toy Story دیگر را دارد
اگرچه تا به حال فقط یک فیلم از سری Inside Out منتشر شده، اما فیلم دوم هم به زودی اکران میشود و احتمالاً فیلمهای بیشتری هم در راه هستند. ایمی پولر که صداپیشگی شخصیت جوی در فیلم Inside Out و Inside Out 2 را بر عهده داشته، اخیراً در مصاحبهای با امپایر، از ایدههای خودش برای شمارههای سوم، چهارم و پنجم این فرنچایز صحبت کرده است.
دیدگاه پولر این است که پیکسار میتواند در شمارههای بعدی Inside Out روی سنین مختلف شخصیت رایلی تمرکز کند. این ایده بسیار شبیه چیزی است که در مورد شخصیت اندی در سری Toy Story دیدهایم. اگر به یاد داشته باشید، اندی در فیلم اول یک کودک است، در فیلم دوم کمی بزرگتر میشود و در فیلم سوم هم به دانشگاه میرود. ارتباط او با اسباب بازیهایش در سنین مختلف هم برای بیننده جذابیت داشت و هم موقعیتهای تازهای را در داستان فیلمها رقم میزد.
سری Inside Out نیز میتواند دقیقاً از همین فرمول پیروی کند. متمرکز شدن روی شخصیت رایلی در سنین مختلف باعث میشود که هر فیلم جدید، کاملا منحصربهفرد اما برای مخاطبان آشنا باشد. به این ترتیب Inside Out میتواند جای Toy Story را به عنوان یکی از موفقترین فرنچایزهای دنبالهدار پیکسار بگیرد.
هم Inside Out و هم Toy Story درباره بزرگ شدن هستند
داستان Toy Story حول اسباب بازیها و ارتباط آنها با بچهها شکل میگیرد و Inside Out احساسات درونی یک دختر بچه را روایت میکند. اما اگر کمی دقیقتر نگاه کنیم داستان آنها بسیار شبیه به هم است. شخصیت جوی در Inside Out کاملا مشابه وودی در داستان اسباب بازی است. هر دوی آنها نقش رهبری را بازی میکنند که تمام هدفشان مراقبت کردن از صاحبشان است. فقط مشکل اینجاست که گاهی اوقات نمیدانند چه چیزی برای صاحب آنها بهتر است! همچنین هر دو فیلم درباره بزرگ شدن هستند و اینکه افراد باید در مورد جهان اطراف و خودشان بیشتر بیاموزند و باورهای گذشته را کنار بگذارند.
مجموعه Inside Out هنوز در ابتدای راه است و فیلم دوم به زودی اکران میشود و میبینیم که استقبال از آن چگونه خواهد بود. اما گذشته از شباهتهای موضوعی، یک دلیل دیگر هم وجود دارد که باعث میشود بتوانیم Inside Out را جانشین Toy Story بدانیم. اینکه مخاطبان همیشه از فیلمهایی که میتوانند با آنها ارتباط درونی پیدا کنند، لذت میبرند. حالا این ارتباط میتواند مربوط به خاطرات دوران کودکیشان با اسباب بازیها باشد یا اینکه احساسات درونیشان را منعکس کند. تمام شواهد نشان میدهند که بالاخره پس از ۱۳ سال، پیکسار توانسته جانشین داستان اسباب بازی را پیدا کند.
عملکرد Inside Out در باکس آفیس هم فوقالعاده است
هر کدام از فیلمهای Toy Story بهتنهایی عملکرد چشمگیری در باکس آفیس داشتند و در مجموع هم فروش آنها به بیش از ۳ میلیارد دلار رسید. با نگاه کردن به درآمد فیلم Inside Out میتوان نتیجه گرفت که این مجموعه میتواند از جنبه فروش هم جانشین داستان اسباب بازی باشد.
انیمیشن Inside Out فروشی معادل ۸۵۸.۸ میلیون دلار داشت و بهخاطر روایت جذاب، قصه منحصربهفرد و صداپیشگی عالی مورد تحسین قرار گرفت. به همین دلیل پیکسار تصمیم به ساخت دنباله این فیلم گرفته که در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) اکران میشود و انتظار میرود که فروش بالایی داشته باشد.
منبع: Screenrant
بهترین بازیهای ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان
ه