انتخاب سردبیر سینما نقد و بررسی

پیکسار یا جیبلی، کدام استودیو پیروز است؟

پیکسار و استودیو جیبلی مدت‌هاست که در صدر فهرست برترین استودیوهای انیمیشن‌سازی جهان قرار دارند، اما این‌بار هالیوود دست به انتخاب زده و برنده‌ای مشخص معرفی کرده است. گرچه جیبلی، استودیوی مشهور ژاپنی، حدود یک دهه زودتر از پیکسار فعالیت خود را آغاز کرد، اما این دو رقیب قدرتمند، بارها در عرضه‌ی انیمیشن‌های درخشان و ماندگار، رودرروی یکدیگر ایستاده‌اند. هر دو استودیو تأثیر بزرگی بر ارتقای انیمیشن به‌عنوان یک ابزار هنری و روایت‌گر داشته‌اند.

پیکسار با تکیه بر همکاری‌اش با دیزنی، به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای جهانی در دنیای انیمیشن تبدیل شده و آثاری مانند داستان اسباب‌بازی را خلق کرده که محبوبیت آن با کلاسیک‌های دیزنی برابری می‌کند. در سوی دیگر، استودیو جیبلی با ساخت فیلم‌های خانوادگی محبوبی مانند همسایه‌ام توتورو، نه‌تنها دل مخاطبان را به‌دست آورده بلکه نماد فرهنگی مهمی در ژاپن به‌حساب می‌آید.

در قرن بیست‌ویکم، هر دو استودیو پیکسار و استودیو جیبلی با انتشار آثار درخشان، بیش از پیش جایگاه خود را در تاریخ انیمیشن تثبیت کرده‌اند. هرچند این دو رقیب واقعی یکدیگر محسوب نمی‌شوند، چون در دو قاره‌ی متفاوت فعالیت دارند؛ اما هنگام مقایسه‌ی بهترین انیمیشن‌های پس از سال ۲۰۰۰، نام آن‌ها همیشه در کنار هم مطرح می‌شود.

فهرست «۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱» از نگاه نیویورک تایمز، دیدگاه جالبی از نظر حرفه‌ای‌های دنیای سینما به فیلم‌های ۲۵ سال گذشته ارائه می‌دهد. حضور پیکسار و استودیو جیبلی در این فهرست دور از انتظار نیست، اما همین انتخاب‌ها می‌توانند نشان دهند که کدام استودیو در نگاه منتقدان و کارشناسان، جایگاه بالاتری دارد. اگر دوست دارید بدانید در این رقابت جذاب کدام یک برنده شده، در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید.

۳ فیلم از پیکسار در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ حضور دارند؛ اما «شهر اشباح» همه را پشت‌سر گذاشت!

جادوی تصویری «شهر اشباح» که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید

جادوی تصویری «شهر اشباح» که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید

فهرست «۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱» نیویورک تایمز با رأی متخصصان سینما تهیه شده، بنابراین طبیعی است که فیلم‌های هالیوودی در آن سهم زیادی داشته باشند. البته این تنها دلیل حضور سه انیمیشن محبوب پیکسار در این فهرست نیست. حقیقت این است که «راتاتویی»، «بالا» و «وال-ای» بدون شک از بهترین فیلم‌های ۲۵ سال اخیر به‌شمار می‌آیند.

اما در حالی‌که هر سه فیلم پیکسار در فهرست جایگاه خوبی داشتند، انیمیشن «شهر اشباح» از استودیو جیبلی یک سر و گردن بالاتر ایستاد. «راتاتویی» در رتبه ۷۳، «بالا» در جایگاه ۵۰ و «وال-ای» در رتبه ۳۴ قرار گرفتند، اما «شهر اشباح» با رسیدن به جایگاه نهم، میان ۱۰ فیلم برتر فهرست دیده شد. این انیمیشن نه‌تنها از ساخته‌های پیکسار، بلکه از ده‌ها فیلم بزرگ دیگر هم جلو زد.

قرار گرفتن در جمع ۱۰ فیلم برتر یعنی «شهر اشباح» توانسته رأی بالایی از منتقدان بگیرد؛ چیزی که برای یک انیمیشن کار ساده‌ای نیست. با وجود انیمیشن‌های فوق‌العاده‌ای که از سال ۲۰۰۰ تا امروز ساخته شده‌اند، فقط سه فیلم از پیکسار و «شهر اشباح» توانستند به این فهرست معتبر راه پیدا کنند.

پیکسار محبوب‌تر است، اما هالیوود جیبلی را هنر والا می‌داند

وقتی واقعیت و خیال در «شهر اشباح» به هم می‌آمیزند

وقتی واقعیت و خیال در «شهر اشباح» به هم می‌آمیزند

موفقیت خیره‌کننده‌ی «شهر اشباح» در فهرست نیویورک‌تایمز، نه‌تنها تأییدی است بر کیفیت بالای این اثر، بلکه نشان می‌دهد فیلم‌های استودیو جیبلی چگونه از نگاه متخصصان سینما دیده می‌شوند. سه فیلم پیکسار که در این فهرست حضور دارند، شاید بهترین‌های این استودیو باشند و ویژگی‌های سینمایی پررنگ‌تری داشته باشند.

برخلاف جیبلی که هیچ‌گاه از فاصله‌گرفتن با فضای خانوادگی هراس نداشته، بیشتر آثار پیکسار برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده‌اند. البته بهترین آثار پیکسار، برای بزرگسالان هم تجربه‌ای تأثیرگذار هستند، و همین باعث شده این استودیو عنوان بهترین تولیدکننده انیمیشن در غرب را به خود اختصاص دهد. اما با همه‌ی این‌ها، هنوز هم انیمیشن غربی در برخی محافل جدی گرفته نمی‌شود.

۸ غذای خوشمزه از انیمه‌های استودیو جیبلی که به‌راحتی می‌توانید در خانه درست کنید

در مقابل، انیمیشن‌های شرقی در نگاه بسیاری از تماشاگران غربی نوعی «هنر والا» به حساب می‌آیند؛ چون در فرهنگ خودشان هم همین‌گونه دیده می‌شوند. پیکسار و جیبلی بازتابی از دو فرهنگ متفاوت‌اند، و جامعه‌ی منتقدان هم به همین تفاوت واکنش نشان داده است. شاید اگر در آمریکا با انیمیشن جدی‌تر برخورد می‌شد، رتبه‌ی پیکسار بالاتر می‌رفت.

استودیو جیبلی که از این نگاه تحقیرآمیز نسبت به انیمیشن رهاست، راحت‌تر می‌تواند مرزهای این مدیوم را جابه‌جا کند و در عین حال محصولی جهانی و باکیفیت بسازد. این تنها دلیل برتری «شهر اشباح» بر آثار پیکسار نیست، اما بی‌تأثیر هم نیست. داستان‌گویی غنی و زبان بصری درخشان فیلم را نمی‌توان نادیده گرفت، هرچند آثار پیکسار نیز از این ویژگی‌ها بی‌بهره نیستند.

«شهر اشباح» همچنان بر دنیای انیمیشن سایه انداخته است

چیهیرو و آغاز سفری فراموش‌نشدنی به دنیای خیال

چیهیرو و آغاز سفری فراموش‌نشدنی به دنیای خیال

داستان فانتزی و پیچیده‌ی استودیو جیبلی در «شهر اشباح» چیزی کاملاً متفاوت از آن‌چه پیش‌تر در سینمای انیمیشن دیده شده بود ارائه می‌داد. این فیلم بی‌تردید میراث ماندگار جیبلی است. کارگردانی هایائو میازاکی با اطمینان و ثبات همراه است و در حالی‌که به دل ماجراهایی عجیب و حتی ترسناک می‌زند، هیچ‌گاه از جنبه‌های سینمایی خود غافل نمی‌شود.

درست مانند آثار انقلابی دهه‌های ۷۰ و ۸۰، «شهر اشباح» نیز ساختارهای کلیشه‌ای را کنار می‌زند و از ظرفیت‌های خاص انیمیشن برای روایت داستان بهره می‌برد. سفر چیهیرو، سفر کشف خویشتن است و در دل جهان خیال‌انگیز فیلم، قصه‌ای بلوغ‌محور نیز جای گرفته است.

بهترین انیمه های سینمایی استودیو جیبلی از نظر تیم مجله بازار

تقریباً تمام انیمیشن‌هایی که از سال ۲۰۰۱ به بعد ساخته شده‌اند، به‌نوعی از این فیلم تأثیر گرفته‌اند. یکی از ویژگی‌های اصلی آثار جیبلی، تمرکز بر لحظات روزمره‌ی زندگی واقعی است؛ تا از دل این سادگی، عناصر فانتزی و شگفتی‌های داستان برجسته‌تر و تأثیرگذارتر جلوه کنند. همه‌ی سینما در اصل نوعی فرار از واقعیت است، اما انیمیشن بهترین ابزار برای تحقق این ایده به شمار می‌رود.

«شهر اشباح» تنها به‌عنوان یک انیمیشن در فهرست بهترین‌ها قرار نگرفته، بلکه به‌عنوان یک فیلم کامل و درخشان نیز شناخته شده است. برخی از تکنیک‌های کارگردانی میازاکی نه فقط بر انیمیشن‌سازان، بلکه حتی بر فیلم‌سازان لایواکشن نیز تأثیر گذاشته‌اند. در مقابل، پیکسار استاد خلق انیمیشن‌های احساسی و دل‌نشین است، اما گاهی از نظر تجربه‌ی خالص سینمایی، از رقیب ژاپنی‌اش عقب می‌ماند.

دو قهرمان دنیای انیمیشن؛ انتخاب سخت بین پیکسار و جیبلی

فیلم شهر اشباح یک تجربه بی‌نظیر است که توانسته فراتر از انیمیشن‌های معمول عمل کند و به یکی از تأثیرگذارترین آثار قرن بیست‌ویکم تبدیل شود. داستان جذاب و تصاویر چشم‌نواز آن، تماشاگر را به دنیایی متفاوت می‌برد که هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان الهام‌بخش است. بسیاری از طرفداران و منتقدان این فیلم را نمونه‌ای کامل از هنر انیمیشن می‌دانند که هنوز هم پس از سال‌ها تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده است.

در حالی که پیکسار در بازار غربی شناخته‌شده‌تر است، اما شهر اشباح به دلیل خلاقیت و عمق هنری‌اش، جایگاه ویژه‌ای در میان سینمادوستان دارد و نشان داده که انیمیشن می‌تواند فراتر از سرگرمی ساده باشد. شما بیشتر طرفدار کدام استودیو هستید؟ پیکسار با داستان‌های احساسی و پرانرژی‌اش یا جیبلی با دنیای جادویی و عمیقش؟ مشتاقیم بدانیم نظر شما چیست!

منبع: SCREENRANT


دوست داشتنی‌ترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا ‪@alirexzam‬

دوست داشتنی‌ترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبا...
پاسخ

انتخاب سخت …

Dazai sa n
پاسخ

این انیمه برای سنین بالای ۱۲ قابل درک و فهمه اما انیمیشن های پیکسار برای همه سنین هستند اما به نظر من بازم انیمه جذاب تره و وقتی یک انیمه ببینی بخشی از زندگی روزمره ات میشه انیمه دیدن و بیشتر علاقه پیدا میکنی بر خلاف فیلم و انیمیشن ها
اگر دیدگاهم یکم زیادی طرف انیمه ها رو گرفته به خاطر اینه که من اوتاکو ام 😅😅😅
اما به نظر من هر اثری ارزش دیدن رو داره و همیشه قرار نیست نظر همه بد یا خوب باشه