زمانیکه Star Wars Jedi: Survivor به بازار عرضه شد، با مشکلات فنی زیادی در نسخهی PC روبرو بود که این تم موارد، بهدلیل انتشار پچهای متعدد حل شده و در حالحاضر با یک اثر بسیار خوب روبرو شدهایم. با نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor همراه مجله بازار باشید.
دنیای جنگ ستارگان یا همان استاروارز در طول مدت زندگیاش و بهخصوص طی سالهای اخیر نفس کشیدن خود، حسابی تشنهی یک مجموعه بازی مناسب بوده است که بتواند جوابگوی مخاطبین این فرنچایز داستانی باشد. فرنچایزی که جلوهی دیگری از «فانتزی» بودن را بهنمایش میگذارد و بیشتر یک مجموعهی «فانتزیمدرن» با فلسفهی رفتاری و ادبیاتی «پسامدرنیسم» شناخته میشود. درواقع ترکیب الگویی از واقعگرایی، تاریخی، کیهانی، فانتزی و مدرنیزه در سری استاروارز دور هم جمع شدهاند تا بتوانند روایات مختلف و متعددی همچون بازی Star Wars Jedi: Fallen Order (بهعنوان نسخهی اول) و Star Wars Jedi: Survivor (بهعنوان نسخهی دوم) را تحویل جامعهی طرفداران جنگ ستارگان بدهند.
فرض کنید در جهانی قرار دارید که مرز میان «نور» و «تاریکی» پیچیده است و بهراحتی که فکر میکنید، حتی سختتر از این جهانی که در آن زندگی میکنیم، دیده شده و حس میشود؛ بسیاری از ما فکر خواهیم کرد که در سمت درست تاریخ ایستادهایم و بسیاری دیگر این فکر را میکنند که در سمت صحیح تاریخ نشستهاند و هردویمان فکر میکنیم «کار درست» را ما انجام میدهیم و کس دیگری، حداقل در این میان «گروه مثبت» شناخته نمیشود.
ذات انسان در خودیخود ذات پاک و مهربانی است اما بهخاطر رفتارها، تربیتها، تجربهها و اعمالها تغییر میکند و آنگاه سیاهیهایی را شکل میدهد که حتی خواهد توانست یک کیهان یا چند «فضای اتمسفریک» را برهم بزند. بیآنکه نگران چیزی باشد، یا غصهی خانوادهاش را بخورد. سری داستانها، فیلمها و بازیهای استاروارز مانند دیگر داستانهای علمی-تخیلی و حتی همانند همین دنیای رئالی که در آن زندگی میکنیم؛ بهخوبی میتواند مرز میان واقعیت و خودخواهی را بهنمایش بگذارد و جابهجا شدن سیاهی به سفیدی و سفیدی به سیاهی را در شخصیتها و جهانهایش نشان دهد. شاید باورتان نشود اما دنبالهی Fallen Order یعنی بازی Star Wars Jedi: Survivor بهخوبی میتواند از پس یک استاروارز خوب برآید و در جهان فانتزی جنگ ستارگان خود نمایی کرده و تاریخسازی کند.
داستان بازی واقعا روایت دلچسبی دارد
داستان بازی Star Wars Jedi: Survivor پنجسال پس از اتفاقات فالن اوردر روایت میشود. جاییکه گریز، مرین و سیر دیگر همراه کل کستیس نیستند و در جریان مقدمه بازی، یک شوالیهی جدای را میبینیم که بههمراه آکونا وارد سیاره کروسکنت میشود تا بهجز اینکه به نابودی گروههای Imperial بپردازد، بهدنبال اطلاعاتی در رابطه با سناتور داهو سجن نیز برود. با اینحال همهچیز مطابق میل او پیش نمیرود و شاهد خراب شدن سفینه منتیس هستیم. حال کل کستیس برای تعمیر منتیس وارد سیاره Koboh میشود تا با گریز دیدار کرده و سفینهاش را هم تعمیر کند. درواقع مقدمهی دنبالهی Fallen Order همان تم مشخص قبلی و صد البته جذابیت گذشته را حفظ کرده و در جهاتی نیز ارتقاء داده است.
این آغازنامه نوید داستانی جذاب و دلچسب است و اگر راستش را هم بخواهید، بهواقع بازی Star Wars Jedi: Survivor از حیث داستانگویی در تاپفایوهای جنگ ستارگان قرار میگیرد و بهخوبی عمل میکند. قصهگویی و داستانسرایی بازی از همان ابتدای ماجرا شروع امیدوارانهای داشته و همین مسیر را تا انتها ادامه میدهد؛ شاید برایتان جالب باشد که بگویم، بازی در روایت داستان «کند و تند» میشود و این ترتیب را چندباری تکرار میکند، حتی بعضی از ماموریتهای فرعی و فیچرهای گشتوگذار در محیط، باعث میشوند کمی از شدت داستان افت کند اما بهدلیل گیمدیزاین باکیفیت این بازی و ترکیبپذیری عناصر مختلف، هیچگاه از داستان بازی جدا نخواهید شد و همیشه همراه آن خواهید بود و این یکی از مهمترین نکاتی است که یک بازی ویدیویی «باکیفیت و مثبت» میتواند از آن بهرهوری کند.
درواقع داستان استاروارز اینبار مثل موارد تکراری «الکترونیک آرتز» یا جهان سینماییاش نیست که صرفا بخواهد کانسپت سادهای از «خیر و شر» را نشان دهد و تصویر را نسبتبه لایت سیبرها فوکس کند. Star Wars Jedi: Survivor سعی میکند نگاه متفاوتی به «خیر و شر» داشته باشد و همین موضوع باعث میشود این اثر در لیست خاصی از دلمان قرار بگیرد تا ما این اجازه را به این مجموعه دهیم که داستانهای بیشتری را برایمان روایت کند و به تعریفشان بپردازد. استاروارز استودیو ریسپاون نویدبخش پتانسیل بالای جنگ ستارگان در بازیهای ویدیویی است و بهخوبی میتواند اثرگذاری ریسپاون را در این صنعت بهخصوص، نشان دهد. شخصیتپردازی در نسخهی Star Wars Jedi: Survivor بهتر از قبل شده است، درواقع در بخش «شخصیتهای مثبت» کرکترها عمق بیشتری دارند و ما با کل کستیس بالغتر، پختهتر و شجاعتری طرف هستیم که حالا تبدیل به یک شوالیهی منحصربهفرد شده است.
شخصیتهای منفی میتوانستند برد بهتری را به بازی ببخشند
در این چهار/پنجسال که بین Star Wars Jedi: Survivor و Star Wars Jedi: Fallen Order فاصله وجود دارد آنقدر کشمکشهای بسیاری صورت گرفته است که همتیمیهای قدیمی و دوستداشتنی کل کستیس از او جدا شدهاند و هرکدام از آنها میبایست مسیر متفاوتی را نسبت به ابعاد مد نظرشان انتخاب کنند. اگر در حالحاضر این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که آیا بازی به این پیچیدگیها میپردازد یا خیر، باید بگویم بله میپردازد و کمتر سوالی را باقی میگذارد که بیجواب بماند. همانطور که اشاره کردیم بازی از لحاظ شخصیتپردازی در تراز خوبی قرار میگیرد اما بیشتر در سمت کرکترهای مثبت این موضوع صادق است، این بهآن معنی نیست که شخصیتهای منفی ضعیف ظاهر میشوند، خیر؛ شخصیتهای منفی هم تناسب خوبی را از خود بر جای میگذارند اما بهعنوان کرکترهایی که در ذهنمان باقی بمانند حاضر نمیشوند.
یکی از اتفاقات جذابی هم که در جریان بازیهای AAA و حتی فیلم و سریالهای بزرگ این روزهای صنعت سرگرمی میفتد این است که در نسخهی جدید محصولات، شرکتها یک یا چند ویدیو پیشدرآمدمحور را برای کاربرانشان آماده کردهاند تا بدون نیاز به تجربهی محصول قبلی، به محصول جدید بپردازند و از بازی کردن یا تماشا کردن آن لذت ببرند؛ چرا؟ چون میخواهند تعداد زیادی از کاربرانشان را بهخاطر تجربه نکردن نسخهی قبلی و اسپویل شدن نسخهی جدید، بهخاطر فضای آزاد «اینترنت» از دست ندهند و کمی احساس آرامش و آزردهخاطری را به بازیکنان جدیدشان ببخشند. با این حال، بهتر است برای درک بیشتر و عمیقتر بازی Star Wars Jedi: Survivor، صددرصد اثر Fallen Order هم تجربه کنید و اگر قصد انجام این کار را ندارید حتما «ویدیو پیشدرآمد» نسخهی قبلی را تماشا کنید.
اگر تکرار را در نظر نگیریم گیمپلی استاروارز جدید میتواند ساعات زیادی را از شما بگیرد
زمانیکه پای تجربهی Star Wars Jedi: Survivor مینشینید قطعا متوجه میشوید که گیمپلی بازی تحت تاثیر Fallen Order است و تقریبا همان سبک، استایل و المانها را تکرار میکند البته با چاشنیهای خلاقانهای که باعث میشوند در طول این اثر، از بازی خسته نشده و به روند داستانی ادامه دهید. این خلاقیتها بیشتر در سیستم مبارزات بازی دیده میشوند، برای مثال در مبارزههایی که با استفاده از لایت سیبرها به نبرد میپردازیم، حسابی به چشم میخورند. در نسخهی گذشته نیز نبرد با لایت سیبر لذتبخش بود اما فاقد دیزاینهای لازم برای توجه، تمرکز و تنوع بود و تقریبا «توخالی» ظاهر میشد؛ اما حالا در Star Wars Jedi: Survivor این قضیه متفاوت شده و همهچیز چند لول پر رنگتر از قبل شده است. از چرخیدن در هوا حین مبارزات گرفته تا استفاده همزمان از دو لایت سیبر، شلیک از راه دور و صد البته یک حالت جدید بهنام cross-guard که در نهایت باعث میشوند به جذابیت بازی افزوده شود.
شاید بهتر باشد اینگونه تعریف کنم که Star Wars Jedi: Survivor یک بازی اکشن ماجراجویی خوب محسوب میشود که با گشتوگذار ایدهآلاش و استفاده پویا از المانهای مترویدوینیایی، این اثر را به یک محصول کاملتر تبدیل میکنند. همانطور که اشاره کردیم پروتاگونیست بازی با استفاده از نیروی فورس و لایت سیبر میتواند با دشمنان مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد اما نکتهی جالب اینجا است که استودیو ریسپاون بهجز مواردی که به آن اشاره کردیم، یکسری Stanceنیز طراحی کرده است که به سیستم مبارزات بازی تنوع بیشتری را میبخشند. هر Stance یک مدل شیوه مبارزهای است که متفاوت از دیگر Stance محسوب میشود که نسبتبه یکدیگر، مزایا و معایب خود را دارند.
بهعنوان مثال Stance بلستر به شما این امکان را میدهد که در یکی از دستانتان، لایت سیبر گرفته و در دست دیگرتان یک بلستر حضور داشته باشد؛ با همین Stance شما میتوانید ضربات آزاد و سنگینتری را به دشمنانتان وارد کنید. استنسها درواقع همان کلیات و ویژگیهایی هستند که در پاراگرافهای قبلی ریز اشاراتی به آنها داشتیم اما اینجا کمی بیشتر وارد جزئیاتشان شدیم. شما برای مبارزه با دشمنان، میبایست «سبک و سنگین» کنید و بهترین روش، مدل و Stance را برای تقابل با آنها انتخاب نمایید. همین موضوع موجب میشود فکر بیشتری از شما درگیر بازی Star Wars Jedi: Survivor و جذابیت بیشتری را نسبتبه این اثر حس کنید.
سیستم امتیازدهی بازی هم در تناسب و اندازه خوبی طراحی شده است و شما میتوانید با استفاده از آن به عملکرد شخصیت اصلی بازی بهبود ببخشید. درواقع طراحی مناسب Stanceها یا همان شیوههای مبارزهای مختلف و کارآمد بودن درخت مهارتها سبب شده تا جدالهای بازی هیجانانگیزتر و دلچسبتر شود. گشتوگذار در محیط پویای Star Wars Jedi: Survivor هم با ویژگیهای مترویدوینیایی گره خورده و برای تجربهی غنیتر و لذتبخشتر میبایست به این سبک علاقهمند باشید. بعضی اوقات در گوشهوکنار بازی صندوقهایی قرار گرفتهاند که میبایست با رفت و برگشت در محیط به این صندوقچهها و Trialها دست پیدا کنید و جهان بازی و ویژگیهایتان را گسترش دهید؛ در نتیجه ترکیب اکشن و ماجراجویی و مترویدوینیا یکی از نکات مهم Survivor به حساب میآید که در این نقد و بررسی بارها به آن پرداختهایم.
بازی نسبتبه فالن اوردر، نقشههای بزرگتر و لوکیشنهای پر اهمیت بیشتری دارد. هر کدام از موقعیتهای مهم بازی درواقع روی سیارههای جدیدی که آنها را در طول اثر خواهیم دید، قرار گرفتهاند و با دقت زیادی طراحی شدهاند. درواقع این موضوع نشان میدهد که ریسپاون در مبحث لولدیزاین بسیار دقت کرده است تا حداقلیترین موارد سطحی را استفاده کند و بیشتر به سمتوسوی جزئیات سنگین برود. لوکیشنهای جدیدی که در Jedi Survivor مشاهده میکنیم هم از نظر ظاهری و هم از نظر چالشهای محیطی و پلتفرمینگ، با یکدیگر متفاوت عمل میکنند و صد البته بازی دائما مخاطب را تشویق میکند تا بیشتر از محصول قبلی، به گشتوگذار بپردازد و وقت خود را برای این موضوع صرف کند. در کل بازی Jedi: Survivor از لحاظ NPCها، سیستم مبارزات، گیمپلی، محیط و گشتوگذار قدرتمند ظاهر میشود.
شخصیسازی در Star Wars Jedi: Survivor هم در سطح خوبی قرار دارد و میتوانید با استفاده از این فیچر انعطافپذیر، مدل لباس، مو، ریش و موارد دیگر را تغییر دهید و به سبک دلخواهتان درآورید. ریسپاون در مقابله با Jedi Survivor آزادی عمل زیادی را به کاربران داده است و مادسازها میتوانند بهبهترین شکل ممکن از این موضوع استفاده کنند؛ اگر آمادهی یک نبرد خونین هستید که بوی جنگ ستارگان را با تمام وجود، به اعماق شما برساند، میبایست در مرحلهی اول Star Wars Jedi: Fallen Order را تجربه کرده و بعد از آن بهسراغ بازی Star Wars Jedi: Survivor بروید، بعد از عبور از این جریان بایستی در مقابله با تکراری بودن کلیات سیستماتیک و اوج و فرودهای بازی مقاومت کرده و از دهها ویژگی برتری که در خود جای داده است، بههمراه موسیقی، صداگذاری و گرافیک جذابش، لذت ببرید.
بازی Star Wars Jedi: Survivor میتواند داستانی ۲۰ الی ۳۰ ساعته را در اختیار شما قرار دهد که با ترکیب سبک مترویدوینیا و یک اکشن-ماجراجویی-پلتفرمینگ جذاب، عمیقا بهتجربهی شما قوت ببخشد و بیشتر از پیش درگیرتان نماید. اگر عاشق سری داستانهای جنگ ستارگان هستید این اثر به شما پیشنهاد میشود و یا اگر تازه میخواهید وارد این اکوسیستم پویا و خاص شوید، میتوانید از فرنچایز جنگ ستارگان استودیو بازیسازی ریسپاون (Respawn Entertainment) این کار را آغاز نمایید. جالب است بدانید که در اوایل عرضه (پورت PC) این اثر آنقدر با مشکلات فنی، افت فریم و باگ همراه بود که نمرههای کمی را از سوی کاربران آن زمان دریافت میکرد اما حالا که این تم باگها و معایب برطرف شده است، میتوانیم از یک بازی کامل استفاده کنیم.
بهنظر شما آیا بازی Star Wars Jedi: Survivor نسبت به Star Wars Jedi: Fallen Order بهتر عمل میکند و اگر اینگونه است، چرا؟ نظرتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
نکات منفی | |
---|---|
داستانسرایی بسیار خوب و گیرا | نوآوری در سیستماتیک و کلیات بازی آنقدر زیاد نیست |
شخصیتپردازی جذاب کرکترهای داستانی (بهخصوص شخصیتهای مثبت) | کند و تند شدن ریتم داستان |
تنوع سیستم مبارزات بازی بهلطف Stanceها | مشکلات فنی زمان عرضه |
گشتوگذار در بازی | |
سبک ارتقاءدهی پویا | |
گرافیک و هویت بصری چشمنواز |
نظرات