در هیاهوی بازیهای کلیشهای یوبیسافت یک نور تازهنفس پدیدار شده است؛ آیا این سفیدی به یک سیاهی کامل تبدیل میشود یا میتواند کیفیتش را کنترل کرده و به روند ایدهآل خود ادامه دهد؟ با نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws همراه مجله بازار باشید.
در طی این سالها یوبیسافت (Ubisoft) بهعنوان شرکتی فعالیت کرده که سعی داشته است الگوی خود را تغییر دهد اما در این جریان ناموفق بوده است. دقیقا همینجا یک «پرده» باریک شکل میگیرد که جهان بازیهای ویدیویی یوبیسافت را به بعد و قبل آن تقسیم میکند؛ چرا؟ چون یوبیسافت یک شرکت بازیسازی منفعل نیست که بخواهیم آن را کمتر نقد کنیم، بلکه هر سال با یک یا چند اثر جدید پای خود را بر زمین صنعت بازیهای ویدیویی میکوبد و ادعای اقتدارواری را از خود بر جای میگذارد اما این اقتدار در عمل متفاوت بوده و حداقل طی این سالها، آن چیزی نبوده است که از یوبیسافت قدیمی میشناختیم. ما به این موضوع کاری نداریم، در هر صورت شرکتها بالا و پایینهای زیادی دارند و همیشه نمیتوانند بهطور یکسان، محصولات خودشان را عرضه کنند.
اگر به همین زودیها فراموش نکرده باشید، در پاراگراف قبلی به موضوع «پردهای باریک» اشاره کردم، موردی که حداقل در منطق من بهخوبی مشخص شده است، فکر نمیکنم نیاز باشد که بیشتر از این توضیحش دهم اما صراحتا میگویم که این پارچهی باریک را اثری بوجود آورده است که در دنیای جنگ ستارگان روایت میشود؛ منظور من دقیقا بازی Star Wars Outlaws است. درواقع استودیو Ubisoft Massive من را دوباره به رگههای اصالتمحور یوبیسافت برگرداند و با یک بروزرسانی بسیار ویژه، امیدوارم کرد. بگذارید کمکم به اصل ماجرا برویم و به بازی بپردازیم.
اصولا زمانیکه صحبت از محصولات و بازیهای استار وارزی (Star Wars) میشود در ناخودآگاه ذهنیام، به یاد جدایها (Jedi) و شمشیرهای لایت سیبرشان میفتم؛ شمشیرهایی که بهعنوان نماد Star Wars شناخته میشوند و شخصا علاقهی بهشدت زیادی هم به آنها دارم. درواقع همهچیز طبیعی بهنظر میآمد که یوبیسافت برای روایت داستان استار وارزیاش بهسراغ همان لایت سیبرهای منحصربهفرد و همیشگی جنگ ستارگان برود اما موضوعی که در همین اول ماجرا برایم جالب شد، این بود که بازی شما را در نقشی قرار میدهد که از این شمشیرها، هیچ بهرهوری خاصی نخواهد کرد؛ شاید بهتر است اینگونه بگویم که مولفهی کاربردی این اثر با دیگر بازیهای ویدیویی جنگ ستارگان همانند STAR WARS Jedi: Survivor متفاوت است و به مقادیر خلاقهی دیگری اشاره میکند و از آنها استفاده مینماید.
داستان بازی Star Wars Outlaws بعد از روایت مقدمهاش شروع میشود
داستان بازی Star Wars Outlaws توسط دختر جوانی بهنام Kay Vess روایت میشود؛ دختر جوانی که این روزها درگیر دزدیهای مختلفی است که بتواند بواسطهی آنها روزگار سخت زندگیاش را سپری کند، روزگاری که بیشتر در هک کردن سیستمهای امنیتی، باز کردن قفلها و درهای متعدد و نفوذ به مناطق حساس جهان بازی خلاصه میشود. همانطور که گفتم، کای (Kay) این روزها بیش از حد و اندازه درگیر مشکلات و دشواریهای روزمرهاش شده است، درواقع این موضوع در همان دقایق ابتدایی بازی بهتصویر کشیده میشود و ما را با یک عملیات شکست خورده روبرو میکند. بعد از اینکه کای خود را در این عملیات شکست خورده میبیند، متوجه میشود که در یک محیط زیرزمینی بسیار حساس بهنام Zerek Besh گیر کرده که مجبور است از آن فرار کند تا بتواند به زندگیاش ادامه دهد.
دقیقا از همین لحظه بهبعد ماجراجویی و نقشآفرینی شما با Kay شروع میشود و دنیای Star Wars Outlaws را تحویل شما میدهد؛ دنیایی پر شده از جرم و جنایت که قرار است حسابی شما را به چالش بکشد و شاید هم عذابتان دهد. داستان بازی اوپنینگ بهنسبت آرام و شاید کندی دارد که بعد از عبور از یکسوم آن، تازه به ماجراجوییهای جذابی که انتظار داشتیم وصل میشود. این مدل یکسومی، من را یاد بازی Horizon Zero Dawn انداخت چرا که داستان این بازی هم همانند Star Wars Outlaws، بعد از روایت شدن یک سوم اولیه آغاز میشد. درواقع آرک ابتدایی داستان آنطور که باید و شاید قصهپردازی نشده است و آرک اصلی بعد از به اتمام رسیدن آرک ابتدایی شروع میشود. این موضوع باعث میشود که به شما این پیشنهاد را بدهم که اگر بهسراغ تجربهی Outlaws رفتید، حتما در ماجراهای اولیه صبر خوبی داشته باشید، در غیر اینصورت جذب نخواهید شد.
شما برای تجربهی مشخص و مثبت Star Wars Outlaws نیاز دارید که به داستان بازی، فرصت روایت شدن را بدهید؛ درست است، قصه آنچنان با ریتم اصلی هماهنگ نیست اما هرچقدر که جلو میروید این قضیه بهبودیافتهتر شده و در نهایت به یک نقطهی مرکزی خواهد رسید. چرا دروغ بگویم، من با ظاهر شخصیت Kay در دقایق ابتدایی ارتباط خاصی نگرفتم اما بعد از شنیدن داستان بازی، متوجه شدم که یوبیسافت بهخوبی توانسته است که به این کرکتر، پرداختهای خوبی ببخشد و آن را به یکی از بهترین پروتاگونیستهای سال ۲۰۲۴ صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل نماید. طبیعتا کای یک دزد حرفهای است که اسمی نیز برای خود در کرده است اما این شالودهی شخصیتی شاید به مذاق همگی خوش نیاید اما شخصا برای من جذاب و منحصربهفرد بوده است؛ البته یک مورد منفی در شخصیت کای وجود دارد که آن را Flat یا ثابت مینامم، چرا؟ چون در طول اتفاقات متعدد بازی، پیشرفت ویژهای در پروتاگونیست اصلی دیده نمیشود و این موضوع میتواند کمی ذوق زدهتان کند.
قصهی Star Wars Outlaws طبیعتا نسبت به دیگر آثار Ubisoft جلوهی دیگری دارد و از Scale کوچکتری نیز برخوردار است اما از نظر روایی و شخصیتپردازی قوی عمل میکند. متفاوت بودن داستان بازی نسبت به آثار دیگر یوبیسافت باعث شده است که شکل داستانگویی نیز عوض شود و به تعبیر دیگر، بهتر تعریف خود را انجام دهد. شاید دلیل اصلی این اتفاق این باشد که شما در Star Wars Outlaws است قرار نیست آن پروتاگونیستهای همیشگی یوبیسافتطوری باشید که میخواهند جهان اطرافشان را به جای بهتری تبدیل کرده یا انسانهای کثیف را نابود سازند، بلکه همهچیز بهشکل دیگری در Outlaws جای داده شدهاند و متفاوتتر پرداخته میشوند؛ شاید هم دیگر دلیل اصلی این اتفاق، انتخاب استودیو بازیسازی Ubisoft Massive باشد، در هر صورت کار بهدرستی انجام شده و خروجی نهایی جذابی را ارائه داده است.
لازم است این موضوع را هم به بخش شخصیتپردازی بازی اضافه کنم که Star Wars Outlaws آنطور که شاید فکر میکنید، از آنتاگونیست یا همان ضد قهرمان خوبی استفاده نمیکند بلکه بیشتر به سمت بهرهوری از شخصیتهای خاکستری داستان حرکت کرده است؛ این روند یک تعادل برهم زننده را رقم میزند که گاهی اوقات باعث اذیت شدنتان شده و گاهی اوقات هم باعث تجربهی بهبودیافتهتری میشود. شخصیتها در هر صورت با کلیت و داستان بازی، پیوستگی خود را حفظ میکنند و نسبت به پیچوخمهای داستانی، واکنش مناسبی را ارائه میدهند. در مجموع بازی Star Wars Outlaws از حیث داستانی و شخصیتپردازی، خروجی قابل قبولی را ارائه میدهد.
گیمپلی ارتباطپذیر و جذاب است اما میتوانست پویاتر باشد
نوبتی هم باشد نوبت گیمپلی و بحث فنی بازی Star Wars Outlaws است. بگذارید همین اول به شما بگویم که Outlaws طبق روال بسیاری از بازیهای یوبیسافت، از باگها و مشکلات فنی ریز و درشتی برخوردار است؛ این موضوع باعث میشود که ما به مقدار قابل توجهی، نسبتبه اثر جدید استار وارزمحور یوبیسافت، دلخور شویم اما نه آن دلخوری که در سری بازیهای اساسینز کرید با آن مواجه میشدیم، بلکه ناراحتیهایی که ممکناند در قسمتهای کوچکی از بازی مشاهده شوند و تاثیراتشان نیز موقت باشد؛ از آن طرف ماجرا هم همانطور که گفتم، باگهای متنوعی وجود دارند که احتمالا با دریافت بروزرسانیهای متعدد حل خواهند شد یا حداقل کمتر میشوند. بازی از لحاظ لول دیزاین هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد و همان انتظاری را بهتصویر میکشد که نسبتبه بحث طراحی مراحل داشتیم؛ درواقع همهچیز از این منظر کامل شده است و شما میتوانید مراحل را با انتخاب خودتان انجام دهید، یعنی چه؟ یعنی اینکه شما میتوانید مراحل و چپترهای Star Wars Outlaws را به روش خودتان، چه مخفیکاری و چه مستقل و آزاد جلو برده و به اتمام برسانید و از نتیجههایشان نگرانی خاصی نداشته باشید. شاید بهتر است به این موضوع هم اشاره کنم که طراحی انیمیشنهای بازی تا حد زیادی با مشکلات متعددی روبرو هستند که ممکن است در بعضی مواقع ما را دچار خستگی یا دلزدگی کنند که به مراتب، از این مورد میتوانید چشمپوشی کرده و به کلیت بازی توجه نمایید.
شما در بخش سیستمدیزاین مبارزات بازی هم قرار است با یک پکیج جالب روبرو شوید که از سلاحهای گرم متنوع پر شدهاند که در بازی Star Wars Outlaws با نام Blaster از آنها یاد میشود. سلاح اصلی شما شامل چند حالت مختلف است که میتوانید از هرکدام آنها در شرایطی خاص بهرهوری کنید و لذت متفاوتی را تجربه نمایید. بازی از حیث شخصیسازی و دیزاین هم در سطح قابل توجهی قرار دارد و به شما اجازه آپگرید و شخصیسازی انواع سلاحها و سفینهها را میدهد و در اختیارتان میگذارد؛ این موضوع در ظاهر Kay هم تاثیرگذار است، به این معنا که شما با کسب امتیازها و عبور از چالشهای مختلف میتوانید ظاهر پروتاگونیستتان را تعویض کرده یا ارتقاء دهید. بگذارید به این مورد هم اشاره کنم که بازی Star Wars Outlaws کمی در بخش هوشمصنوعی ضعف دارد و این موضوع در بهینه بودن بعضی از مراحل داستانی اثر نیز، تاثیر مستقیمی از خود بر جای میگذارد.
جالب است این را هم بدانید که شما در ابتدای بازی، بارها شاهد خواهید بود که Kay در رابطه با داشتن یک Crew یا همان گروه، گفتگو میکند و از علاقه نداشتن به ایجاد آن صحبت مینماید؛ درواقع کای اعتقاد دارد که خودش و Nyx بهتنهایی برای انجام کارهایشان کافی هستند و نیاز به ارگان یا افراد دیگری ندارند. با تمام این تفاسیر، یک سفر ماجراجویی طبیعتا شخصیتهای زیادی هم به همراه دارد، شخصیتهایی که هرکدام از آنها موردی را روایت میکنند و یا داستانی را به گوشمان میرسانند. برای مثال، شخصیت Waka بهعنوان یک تعمیرکار و نگهدارندهی سفینهی فضاییتان در بازی شناخته میشود و از آن طرف ماجرا هم شخصیتی وجود دارد که با نام ND-5 معرفی میشود که در اصل، این کرکتر هم جزء نقشهای منحصربهفرد، پر اهمیت و حتی مکمل بازی Star Wars Outlaws ظاهر میشود. درواقع همهی کرکترهای بازی دستبهدست هم میدهند تا ریتم اثر حفظ شود، هرچند ریتم بالا و پایینهای زیادی دارد اما در کلیت ماجرا رابطهی خودش با مخاطب را خراب نمیسازد. Ubisoft Massive صداپیشگان و بازیگران خوبی را برای گویندگی و نقشآفرینی شخصیتها انتخاب کرده است و بازی از لحاظ صداگذاری و موسیقی نیز در بین بهترین آثار جهان جنگ ستارگان دستهبندی میشود. صددرصد شما هم مثل من، به گاهی خواهید رسید که صرفا به موسیقی بازی گوش میدهید تا از محیط طراحی شده، گرافیک فنی و هنری چشمنواز و تجربهی مطلوبتان لذت ببرید.
درست است که بازی شما را در نقش جدایها نمیگذارد اما این مورد به هیچ عنوان به معنای نبود مبارزات فضایی در طول داستان بازی نیست بلکه برعکس. یوبیسافت برای طراحی چالشهای فضایی و نبردهای میدانی، طراحیهای جالبی را اتخاذ کرده است که باعث منحصربهفرد شدنشان میشود؛ درواقع اینگونه بگویم که نبردهای فضایی آنقدر زیاد نیستند اما آنقدر خوب هستند که میتوانند نتیجه و تجربهی دلبرایی را برای طرفداران جنگ ستارگان به ارمغان بیاورند و یا علاقهمندان به این جهان را جذب خود کنند. این حس نبردوار فضایی آنچنان دلنشین است که عمیقا به آن نفوذ کرده و خود را بین سفینههای فضایی دنیای استار وارز تصور خواهید کرد. در کلیت ماجرا استفاده از «سوژههای» تازهنفس برای ساخت یک بازی ویدیویی میتواند جذاب باشد. مثلا یوبیسافت بهجای اینکه کلیشهی همیشگی قهرمانواری را انتخاب نماید، بهسراغ روایت یک داستان متفاوت رفته است که با استفاده از آن بتواند دنیای پویاتر و قابل لمستری را به دست مخاطبانش برساند. شاید کمی بیش از حد و اندازه از این موضوع تعریف کردهام اما واقعیت ماجرا این است که یوبیسافت بهخوبی از پس این ماجرا برآمده و جهانی را به تصویر کشیده است که سعی دارد، ما را در نقش یک ماجراجو و تبهکار حرفهای بگذارد و از چگونگی تبهکاران فضایی صحبت کند. مراحل اصلی و فرعی هم در لول ایدهآلی قرار دارند و در گوشهوکنار مپ بازی میتوانید با الگوگیری و استفاده آنها به اطلاعات داستانیتان بیفزایید و انتخابات بهتری را اتخاذ نمایید.
در کلام آخر بگویم، بازی Star Wars Outlaws بهعنوان جدیدترین اثر استودیو بازیسازی فرانسوی Ubisoft Massive توانست موفقیتهای چشمگیری را کسب کند و الگوریتمهای تکراری یوبیسافت را تا حد زیادی برطرف نماید؛ این موضوع در حالت کلی قابل تحسین است چرا که ما با یک محصول با کیفیت و خوشساخت طرف هستیم که سعی دارد روایت و داستانگویی متفاوتی را از جهان پرطرفدار جنگ ستارگان بازگو کند. داستانی که در بطن خود شخصیتهای جذابی را جای داده است و پرداختهای تاملبرانگیزی را انجام میدهد. در کلیت ماجرا، بازی Star Wars Outlaws بهدنبال کنندگان جهان استار وارز و علاقهمندان آن پیشنهاد میشود.
بازی Star Wars Outlaws بر اساس کد ارسالی شرکت Ubisoft Massive بر روی پلیاستیشن ۵ بررسی شده است.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
جهان پر محتوا و ایدهآل | طراحی انیمیشنها آنطور که باید و شاید نیستند |
گرافیک هنری چشمنواز | طولانی بودن اوپنینگ و مقدمات داستانی |
روایت داستانی جذاب | باگهای فنی و مشکلات هوش مصنوعی |
پیشرفت بهخصوص یوبیسافت در طراحی بازیهای جهانباز | سیستم مخفیکاری خسته کننده |
موسیقی و صداگذاریهای گوشنواز | بهینه نبودن بعضی از مراحل داستانی |
شخصیتپردازیهای اصلی و فرعی منحصربهفرد و عمیق | |
پرداختهای مناسب به الگوریتمهای گیمپلیمحور | |
گانپلی هیجانانگیز و الهامبخش |
نظرات