بازی Still Wakes the Deep، اثری ترسناک است که با استفاده از المانهای مختلف تلاش میکند خود را در جایگاه بالاتری نسبت به رقیبانش قرار دهد، همچنین سازندگان Still Wakes the Deep، توانسته اند با بکارگیری درست المانهای ماجراجویی و بقا یک اثر ترسناک متفاوت را در اختیار گیمرها قرار دهند. با نقد و بررسی بازی Still Wakes the Deep همراه مجله بازار باشید.
بازی Still Wakes the Deep که توسط استودیوی The Chinese Room توسعه یافته است، جزو دسته آثار شبیهساز پیاده روی محسوب میشود و روایتی اول شخص دارد. در حال حاضر شرکتهای بازیسازی مختلفی در حال تولید و عرضهی آثار ترسناک و ژانر وحشت هستند. میتوان یکی از عوامل اصلی این اتفاق را مسیر سادهتر سازندگان برای توسعه و تولید آثار ترسناک دانست. این سبک از بازیها نیاز به خلق مکانیزمهای پیچیدهی گیمپلی و حتی داستان سرایی بینظیر ندارند و تنها با استفاده مناسب از المانهای مختلف در راستای ترساندن گیمرها میتوانند به موفقیت خوبی دست پیداکنند.
با این حال سازندگان متعددی در سالهای گذشته تلاش کردهاند تا با استفاده از نوآوریهای مختلفی در آثار خود تغییرات بزرگی را در این سبک به وجود بیاوردند. به طور کلی ژانر ترسناک را میتوان به یک زمین خالی و تغریبا دست نخورده تشبیه کرد که استودیوهای بازیسازی میتوانند با استفاده از نوآوری و ایجاد انواع ترسهای مختلف برای بازیکنان در آن برای خود یک امپراطوری کوچک بنا کنند. در بازی Still Wakes the Deep موضوعی که سازندگان به دنبال ایجاد نوآوری در آن بودند روایت داستان است. روایت داستان از جایی آغاز می شود که کرکتر اصلی بازی برای فرار از پیامدهای کاری خود، خانوادهاش را رها میکند و فعالیت خود را به عنوان یک کارگر بر روی یک دکل نفتی به نام کادال شروع میکند.
داستان بازی Still Wakes the Deep
داستان در سال ۱۹۷۵ روایت میشود و همانطور که پیشتر گفتم کرکتر اصلی بازی یکی از کارکنان تازه وارد یک دکل نفتی به نام کادال است. در سکانس آغازین بازی کرکتر اصلی در حال خواندن یک نامه از طرف همسرش است، پس از خواندن نامه مسئول این سکوی نفتی اورا به دفترش احضار میکند. در مسیری که برای رسیدن به دفتر رئیس طی میکنیم با کرکترهای مختلفی روبرو میشویم و از همین قسمت شاهد پایه ریزی شخصیتپردازی و شناخت دنیای بازی هستیم. آشنایی با کرکترهای مختلف در این بخش به خوبی انجام میشود و روایت داستانهای هرکدام از شخصیتها طوری انجام میشود که به باور پذیری داستان کمک شایانی میکند و میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد.
زمانی که وارد دفتر رئیس میشوید او با عصبانیت از شما میخواهد تا از سکو بروید و ادعا میکند که شما باعث باز شدن پای پلیس به این سکوی نفتی شدهاید. در همین حین که منتظر رسیدن هلیکوپتر هستید تا شما را از سکو ببرد ناگهان صدای گوش خراشی را میشنوید و سکو شروع به لرزیدن میکند، این لرزشهای شدید اول یکی از همکارانتان و سپس خود شما را به داخل دریا پرتاب میکند. مدت کوتاهی پس از سقوط در دریا همکارانتان شما را از آب بیرون می کشند و طولی نمیکشد تا پس از به هوش آمدن متوجه آسیبهای مختلفی که به سکو وارد شده است بشوید. در ابتدا همهچیز عادی بنظر می رسد و با همکارانتان به بخشهای مختلف میروید تا أنها را تعمیر کنید اما ناگهان شرایط به طور عجیبی شروع به تغییر میکند.
روایت تدریجی دلهرهآور Still Wakes the Deep
صداهای عجیبی از نقاط مختلف شنیده میشوند و ردهای خون در بخشهای مختلف کادال به چشم میخورند اما اصلا مشخص نیست که از کجا بیرون آمدهاند. با گذارندن مقداری کمی از بازی و تشدید این اتفاقات حالا مجبور میشوید تا برای بقای خودتان و افراد حاضر در دکل تلاش کنید. یکی از نکاتی که سازندگان توانستهاند آن را به خوبی دربازی Still Wakes the Deep پیادهسازی کنند افزایش احساس ترس به صورت تدریجی است، کاملا مشخص است که طراحان بازی میدانستند چگونه باید حس ترس را به تدریج به گیمرها منتقل کنند تا هیجان و ترس را بیشتر از حد معقول احساس کنیم.
در بخش روایت داستان تنها ایرادی که به چشم میخورد پایانبندی نچندان کامل و ضعیف است. در طول بازی داستان طوری روایت میشود که بازیکنان برای پیداکردن جواب رمز و رازهای کادال هیجان زده میشوند اما زمانی که داستان بدون پاسخ به سوالات بازیکنان به پایان میرسد تمام معادلات بهم می ریزند. یکی از عوامل این ضعف را مدت کوتاهی میتوان دانست که در آن داستان Still Wakes the Deep روایت میشود.
گیمپلی بازی Still Wakes the Deep بسیار ساده و بدون هرگونه پیچیدگی است، به واسطهی دوربین اول شخص میتوان ارتباط بسیار عمیقی با فضای بازی برقرار کرد و به راحتی در آن غرق شد. محیط بازی از طراحی مناسبی برخوردار است و این موضوع باعث میشود Still Wakes the Deep دارای اتمسفر باورپذیری باشد. در مقابله با دشمنان شما فقط دو راه دارید، اولین راه که در شروع بازی باید از آن استفاده کنید قایم شدن از دست آنها است و دومین راه که در ادامه مجبور به استفاده از آن هستید فرارکردن است. به همین دلیل پس از مدتی رویارویی با دشمنانتان به عملی نچندان سرگرم کننده تبدیل میشود. برای فرار از دست دشمنانتان در بازی باید به دویدن متوسل شوید. دویدن در Still Wakes the Deep عملی آزاردهنده به حساب میآید و این موضوع به تنهایی باعث افزایش حس ترس در حین تجربه بازی میشود.
طراحی چشمنواز محیطهای Still Wakes the Deep
در بخش گرافیک بصری Still Wakes the Deep بسیار درخشان عمل میکند. قسمتهای مختلف مانند بافت المانهای موجود در بازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با استفاده از نورپردازی خوب محیطی چشمنواز را در پیش چشمانتان به نمایش میگذارند. محیطهای مختلف بازی هم از طراحی خوبی برخوردار هستند و نمیتوان قسمتهای تکراری زیادی در آنها دید. همچنین تغییراتی که در روند بازی موجب تغییر محیط میشوند به بهترین نحو نمایش داده میشوند. درست است که بخشهای مختلف محیط بازی به خوبی طراحی شدهاند و تصویر زیبایی را به نمایش میگذارند اما متاسفانه این موضوع برای NPCها صدق نمیکند و طراحی نامناسب و همچنین تکراری بسیاری از آنها ضربات متعددی به باورپذیر شدن داستان بازی وارد میکند. در بخش بهینهسازی گرافیکی بازی Still Wakes the Deep به خوبی عمل میکند و تجربهای روان و لذت بخش را در اختیارتان قرار میدهد.
یکی دیگر از نکات مثبت بازی Still Wakes the Deep، بیشک صداپردازی جذاب آن است. صداهایی که در طول بازی به گوش میرسند تماما نشان دهندهی موقعیتهای مختلفی هستند که به غیر از انتقال حس ترس اطلاعات دیگری راهم در اختیارتان قرار میدهند. همچنین در بخش موسیقیهم سازندگان توانستهاند به خوبی عمل کنند و با پخش موسیقیهای متنوع در شرایط مختلف احساس حضور در اتمسفر بازی را دوچندان کردهاند.
بازی Still Wakes the Deep در دسته آثار ترسناکی قرار میگیرد که میتواند تجربهی متفاوتی را نسبت به رقبای خود در اختیارتان قرار دهد. اگر شما طرفدار بازیهای ترسناک هستید پیشنهاد میکنم برای یک بارهم که شده Still Wakes the Deep را تجربه کنید و از اتمسفر و داستانپردازی متفاوت آن لذت ببرید.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
داستانپردازی مناسب | پایانبندی ضعیف داستان |
گرافیک بصری خوب | طراحی نچندان خوب NPCها |
صداگذاری و موسیقی دلهرهآور |
نظرات