بازی Stronghold Crusader: Definitive Edition، جدیدترین نسخهی سری جنگهای صلیبی است که از نامش میتوانیم بفهمیم که نبردهای صلیبی همان هست که بود اما این بار عمیقتر، وسیعتر و با کیفیتتر آمده ولی باید دید که میتوان باز هم مدیریت یک قلعه را برای رهبری به عهده گرفت؟ همراهِ مجله بازار باشید تا با بررسی بازی Stronghold Crusader Definitive Edition به عمقِ تاریخ سفر کنیم.
نام بازی Stronghold Crusader: Definitive Edition کافی است تا من به دورهای از زندگی خود برگردم که ساعتِ ۱۶ عصر پای سیستم مینشستم، لشکرهای سوارکارِ عرب میساختم یا شمشیرزنهای مسیحی را به صف میکردم تا قلعهها را یکی پس از دیگری، تسلیمِ خود سازم. روزگاری که ساعتِ شروع، مشخص بود اما هرگز نمیدانستم که قرار است چه زمانی دست از جنگ بردارم؛ صلاحالدینِ ایوبی (Salahuddin) با پیغامهای نیازش به تدارکات تا پیگ (Pig) که دائماً تهدیدهایش قلعهی شما را هدف قرار میداد، شما را نمیدانم اما من را مجاب به اتخاذ استراتژیهای مختلف میکرد که در قسمتِ نبردهای تاریخی بازی، به نفع من تمام میشد.
بازی Stronghold Crusader: Definitive Edition
بازی Stronghold Crusader خود یکی از بهترین و سادهترین بازیهای استراتژی در دسترس بود و حالا که با Definitive Edition بازگشته، نویدِ یک نسخهی بازسازیشده را میدهد. این اثر متمرکز بر بستر تاریخی جنگهای صلیبی جریان دارد، حالا با گرافیک جدید و اصلاح و اضافه شدنِ برخی موارد مانند لردها یا نیروهای جدید بازگشته تا خاطرات نبردهای صلیبی را بازسازی کند.
استرانگ هولد کروسیدر دفینیتیو ادیشن درواقع شما را قرار است به قرن دوازدهم میلادی ببرد، زمانی که جنگهای معروفِ صلیبی در جریان بود. شما در نقش یک لُرد قرونوسطایی یا شاهی عربی میتوانید واردِ جریانِ بازی شوید. فرقی نمیکند که بهعنوان یک مسلمان، نقش ایفا کنید یا مسیحی باشید، در هر صورت باید بتوانید، اقتصادِ خود را مدیریت کرده و قلعههای مستحکمی بنا کنید تا از قلب یک قلعهی مناسب، سپاهی عظیم را برای نبردها در صحرا حاضر بنمایید. تجربهی بازی آنچنان به عربی بودن یا مسیحی بودن شما بستگی ندارد و میتوانید بدون در نظر گرفتن آن به بازی بپردازید چرا که صرفاً انتخابِ یک ساید، لباس لرد اصلی شما را تغییر میدهد و انیمیشنهای پیروزی یا شکست شما را با آن مناسب میسازد.
داستان بازی استرانگ هولد کروسیدر ریمستر، در قالبِ کمپینهای تاریخی و مسیرهای چالشبرانگیزِ «شنهای زمان» (Sands of Time) روایت میشود که در این نسخه با اضافه شدن دو کمپین جدید، عمقِ بیشتری پیدا کردهاند. این کمپینها نهتنها گیمپلی را متنوعتر میکنند، بلکه با ارائه اطلاعاتِ تاریخی در قالب روایتهای جذاب، تجربهای آموزشی و سرگرمکننده ارائه میدهند، اطلاعاتی که در کمال تعجب، آنچنان هم سانسور نشده و تقریباً عین حقیقت خواهد بود. تجربهی من در رابطه با کمپین Stronghold Crusader: Definitive Edition این بود که این بار داستان با جزئیات بیشتری به تصویر کشیدهِ میشود و تعادل بهتری بین گیمپلی و روایتِ تاریخی ایجاد میکند.
گیمپلی بازی جدید Stronghold
در رابطه با Stronghold Crusader: Definitive Edition و هستهی گیمپلی آن باید گفت: همان چیزی است که این سری را در دههی ۲۰۰۰ به شهرت رساند پس اگر از طرفداران نسخههای قدیمی هستید، لحظهای در تجربهی این اثر درنگ نکنید. نسخه دفینیتیو ادیشن کروسیدر با ترکیبی متعادل از شهرسازی، مدیریت منابع و استراتژیِ نظامی طبعاً مانند بسیاری از بازیهای استراتژیک، شما را وادار به مدیریت منابع موجود در بازی میکند یعنی باید بتوانید چوب، سنگ، آهن، غذا و طلا را کنترل کنید تا با یک ادارهی مناسب، قلعهای مستحکم بنا کرده و سپاهی ویرانگر بسازید. استودیو Firefly با حفظ فرمول کلاسیک این اثر و افزودن ویژگیهای جدید، گیمپلی را تازه و پویا نگه داشته است.
تغییرات گیمپلی بازی چه چیزهایی هستند؟ یکی از برجستهترین اضافات گیمپلی، معرفی ۸ واحد جدید بادیهنشین (Bedouin) است که تنوع استراتژیک بازی را به سطح جدیدی بردهاند. بازی جنگهای صلیبی جدید، شترسواران سنگین با سرعت و قدرت بالا برای حملات برقآسا را دارد و کمانداران بادیهنشین با قابلیت شلیک از راه دور را در دسترس قرار میدهد که یک دفاع پایدار از دیوارهای شما داشته باشند. این واحدهای تازه باعث شدهاند که تعادل بهتری بین نیروهای صلیبی و عرب ایجاد شود و به شما امکان آزمایش تاکتیکهای متنوعتری را دهد.
Stronghold Crusader: Remastered چهار لرد جدید نیز با خود آورده است. افزوده شدنِ این چهار لرد در کنار هوشمصنوعی متحول شدهی اثر، باعث شده که چالشهای تازهای در این اثر فوقالعاده ایجاد شود البته که برخی از لردها، تاکتیکهایشان همان است که بود، مثلاً اسنیک (The Snake) با حملات دزدکی و غیرقابلپیشبینیای که داشت یا پیگ با استفاده از نیروهای سنگین، رویکردی مشابه سابق دارند اما حالا ممکن است، حملات حرفهایتری بر علیه شما ترتیب دهند.
نیروهای جدید بازی
اما حالت چندنفره بازی در چه وضع است؟ این بازی حالت همکاری دو نفره (Co-op Trail) دارد، حالتی که اجازه میدهد تا شما با همکاری یک دوست، چالشهای بازی را پشت سر بگذارند، این یکی از جذابترین حالتهای آنلاینی است که میشود تجربه کرد. همچنین Stronghold Crusader جدید، پشتیبانی از بازی آنلاین تا ۸ نفر را نیز مانند نسخه قدیمی در این بازی هم توسعه داده است اما متاسفانه ممکن است زمانی که بخواهید آنلاین بازی کنید، با مشکلات اتصال سرور و تاخیرهای گاهبهگاه در حالت آنلاین روبهرو شوید.
شاید اولین شوک برای کاربران قدیمی در مواجه با استرانگ هولد کروسیدر دفینیتیو ادیشن، رابط کاربری تغییر یافته بازی باشد. البته که رابط کاربری بهروز شدهی بازی دسترسی به منوها و مدیریت منابع را سادهتر کرده است. امکاناتی مانند تنظیم سرعت بازی، چرخش دوربین و زوم روی جزئیات همچنان مثل سابق بوده و سیستمهای اقتصادی و نظامی بازی همچنان مثل سابق است، این وفاداری به هسته اصلی به مزاج برخی کاربران شاید خوش نیاید اما کاربران قدیمی را راضی نگه میدارد.
گرافیک تنها دلیل اضافه شدن Definitive Edition به نام بازی؟
این که از نظرِ بصری Stronghold Crusader: Definitive Edition نسبت به نسخهی اصلی پیشرفتِ چشمگیری داشته، غیر قابل انکار است. شما با مدلهای سهبعدی بازسازیشدهای طرف هستید که بافتهای باکیفیتتر و انیمیشنهای روانتری دارند. همین تغییرات موجب شده که استرانگ هولد به استانداردهای امروزی نزدیکتر شود چرا که با استفاده امکان چرخش ۳۶۰ درجهی دوربین و زوم روی جزئیات قلعهها شما میتوانید محیط بازی را با دقت بالایی رصد کرده و با استفاده از آن، زمانی که دشمنان به دیوارهای قلعه هجوم میآورند بهتر دفاع کنید و از میزان دقت تیم توسعهی آن متشکر باشید.
اما آیا واقعاً گرافیک، بهانهی مناسبی برای بازگشتِ بازی بوده و گرافیک در نهایتِ خود قرار گرفته؟ پاسخ این سوال را بهتر است با کمی مقایسه بدهم. استرانگ هولد کروسیدر دفینیتیو ادیشن (جنگهای صلیبی ریمستر) در قیاس با بازیهای استراتژیکِ نه چندان جدید، مانند Age of Empires IV یا Crusader Kings III، آنچنان نوآوری ندارد و اصطلاحاً کمی عقبتر از آنها قرار میگیرد. برای توضیح بهتر مسئله، میتوان به این مورد اشاره کرد که مدلهای کاراکترها در نمای نزدیک ساده به نظر میرسند و جزئیات کافیای ندارند که همین موضوع باعث میشود که این اثر بین یک بازسازی کامل و یک ریمستر ساده گیر کند. شاید نورپردازی و افکتهای محیطی مانند گرد و غبار بیابانی یا شعلههای آتش، طراحی خوبی داشته باشند و بتوانند صحرا را بهتر به نمایش بگذارند اما از Firefly Studios بعید بود که چرا جاهطلبانهتر عمل نکرده و نخواسته مانند Warlords بیشتر به جزئیات بنگرد.
صداگذاری و موسیقی در استرانگ هولد کروسیدر
از عمیقترین خاطراتم دربارهی این بازی، موسیقی متنهای به یادماندنیاش است. در این نسخه که بازسازی، چراغِ راه استودیو سازنده بوده، موسیقی متن هم به بازسازی رفته و حالا ترکیبی از ملودیهای شرقی و قرونوسطایی را با کیفیت بالاتری ارائه میدهد. رابرت ال. ایمز (Robert L. Euvino) کسی بوده که موسیقی متنهای این نسخه از Stronghold را اجرا کرده و توانسته سطح کیفی گیمپلی و گرافیک را توسعه دهد. این نواها حس حماسی و بیابانی بازی را بهخوبی منتقل میکند و برای طرفداران قدیمی، یادآور خاطرات گذشته خواهد بود. افکتهای صوتی، مانند صدای برخورد شمشیرها، فریاد سربازان و حتی طنین باد در بیابان، به غوطهوری بازی کمک زیادی کردهاند.
با این که دوست ندارم استرانگ هولد یا همان جنگهای صلیبی بازسازی شده، انقدر مورد نقد قرار گیرد اما باید نقاط ضعف بازی را هم برای شما به درستی و صداقت بنویسم. بازی شاید در موسیقی و افکتهای صوتی خوب عمل کرده باشد اما صداگذاری شخصیتها یا همان لردها در بازی ناامید کننده است. متاسفانه دیالوگهای بازی جنگهای صلیبی دفینیتیو ادیشن تکراری بوده و فاقد هرگونه تنوعی هستند؛ این امر سبب شده که حس شود، استودیو کاملاً بیدلیل یا صرفاً برای مسائل مالی و برای سوء استفاده از شهرت این اثر دست به انتشار دفینیتیو ادیشنِ این بازی زده چرا که نسخهی قدیمی آن هم این مشکل را داشت.
هر چه باشد بازی دوست داشتنی است
در هر صورت، این نسخه با اضافه کردن دو کمپینِ تاریخی جدید، چهار مسیرِ چالشبرانگیز «شنهای زمان» و چهار لرد جدید، محتوای مورد انتظاری به بازی اضافه کرده است. کمپینهای جدید، داستانهایی از جنگهای صلیبی را با جزئیات بیشتری روایت میکنند و اطلاعاتی تاریخی بهتری ارائه میدهند که برای علاقهمندان به تاریخ جذاب خواهند بود. مسیرهای «شنهای زمان» نیز چالشهایی دشوار و متنوعی ارائه داده که حتی بازیکنان حرفهای را هم ساعتها سرگرم کرده و تفکرات استراتژیکی میطلبد.
اما دوست دارم بهعنوان یک منتقد و علاقهمند به این بازی، این مسئله را هم بیان کنم که واحدهای جدید بادیهنشین و هوشمصنوعی بهبودیافته، من را مجبور کردند تا استراتژیهای قدیمیام را کنار بگذارم و رویکردهای جدیدی را آزمایش کنم، بنظرم همین مسئله هم میتواند بهانهای باشد تا Firefly بازی را ریمستر کند. حتی اگر طراحی کاراکترها نتوانسته باشند که انتظاراتم را بهطور کامل برآورده کنند یا سطح توقع بالای من از یک بازسازی جاهطلبانهتر عملی نشده باشد، این عنوانِ کلاسیک سطح متناسبی را ارائه میدهد و بیشتر از آن، بازگشت من به گذشته، بسیار جذاب شمرده میشود.
در نهایت Stronghold Crusader: Definitive Edition را یک بازسازی موفق میخوانم که ضعفهایی را با خود دارد. این اثر با حفظِ روحِ نسخهی اصلی توانسته با افزودن محتوای تازه، برای طرفداران قدیمی، یک سفر نوستالژیک و برای بازیکنان جدید، یک تجربهی استراتژیک جذاب و چالشبرانگیز باشد. نظر شما چیست؟ آیا به تجربهی این اثر یا آثار قبلی آن پرداختهاید؟ آیا این نسخه توانسته انتظارات شما را برآورده کند؟ دیدگاهتان را با سایر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
وفاداری به نسخهی اصلی | گرافیک نه چندان توسعه یافته |
بهبود تنوع استراتژیک | مشکلات فنی در بخش آنلاین |
بهبودهای بصری و رابط کاربری | کمبود نوآوریهای بزرگ |
هوشمصنوعی پیشرفته | صداگذاری ضعیف شخصیتها |
حالتهای Co-op جدید | عدم بهینهسازی مناسب |
نظرات