نقدها و امتیازات فیلم سوپرمن منتشر شدند؛ جیمز گان دکمه ریست را زد!
فیلم سوپرمن (Superman) محصول سال ۲۰۲۵، نهتنها بازگشت یکی از نمادینترین شخصیتهای ابرقهرمانی تاریخ سینما به پرده نقرهای است، بلکه آغازگر مرحلهای جدید در دنیای سینمایی دیسی (DCU) نیز محسوب میشود. این فیلم که بر اساس شخصیت کلاسیک کمیکهای DC ساخته شده، به نویسندگی و کارگردانی جیمز گان، نخستین اثر رسمی از فصل اول جهان سینمایی جدید دیسی با عنوان «خدایان و هیولاها» (Chapter One: Gods and Monsters) است. دیوید کورنسوت در نقش کلارک کنت/سوپرمن ظاهر میشود و در کنار او بازیگرانی چون ریچل بروزناهان، نیکلاس هولت، و آنتونی کریگن ایفای نقش میکنند.
فیلم، داستان کلارک کنت را دنبال میکند که میان ریشههای فضایی و خانواده انسانیاش در تلاش برای یافتن هویتی واحد است؛ روایتی که بهطور ضمنی به برداشتهای مدرنتر از این شخصیت وفادار مانده و از کمیک تحسینشده «سوپرمن تمامستاره» (All-Star Superman) اثر گرنت موریسون الهام گرفته است. تولید این اثر پس از کنار گذاشته شدن دنبالهای برای Man of Steel آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۲۳ با انتخاب بازیگران اصلی و آغاز فیلمبرداری در نروژ و ایالات متحده شکل گرفت.
نقدهای اولیه منتشر شده از فیلم سوپرمن، فضای امیدوارکنندهای برای آغاز دنیای جدید دیسی ترسیم کردهاند. منتقدان از لحن سبکتر، روایت شاداب و شخصیتپردازی انسانیتر سوپرمن تمجید کردهاند. این فیلم، همزمان یک بازتعریف مدرن از قهرمانی کلاسیک است و هم مقدمهای بر جهانی تازه.
فیلم سوپرمن (Superman)
- کارگردان: جیمز گان
- فیلمنامهنویس: جیمز گان
- بازیگران: دیوید کورنسوت، ریچل بروزناهان، نیکلاس هولت، ادی گاتگی، آنتونی کریگن، ناتان فیلیون، ایزابلا مرسد
- امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
Screen Rant – امتیاز: ۹ از ۱۰
فیلم سوپرمن ساختهی جیمز گان، دنیای جدید DC را به شکلی تماشایی آغاز میکند؛ اثری سرشار از سرگرمی که خوشبختانه نیاز چندانی به پیشزمینه یا اطلاعات قبلی ندارد.
The New York Times – امتیاز: ۹ از ۱۰
فیلم، هم به عنوان اثری مستقل و هم پیشدرآمدی برای آثار آینده عمل میکند و شخصیتهای متعددی را معرفی میکند، بدون اینکه بیش از حد به اطلاعات طرفداران یا توضیحات سنگین متکی باشد.
The Film Verdict – امتیاز: ۹ از ۱۰
معجزهی سوپرمن این است که در سال ۲۰۲۵، هنوز میتوان یک فیلم ابرقهرمانی ساخت که واقعا شور و شوق و لذت واقعی ایجاد کند.
Looper – امتیاز: ۹ از ۱۰
به عنوان مقدمهای برای دنیای بازسازیشدهی DC، فیلم سوپرمن یک بلاکباستر پرهیجان و سریع است. اما در میان تمام اغراقهای کارتونیاش، شاید بتواند الهامبخش تغییر در دنیای واقعی نیز باشد.
TheWrap – امتیاز: ۸.۸ از ۱۰
فیلمی بسیار هوشمندانه و سرگرمکننده که نقصهایش ناشی از «تلاش بیشازحد» هستند؛ که از بهترین نوع نقصها در یک فیلم محسوب میشود.
USA Today – امتیاز: ۸.۸ از ۱۰
این فیلم پر از انرژی مثبت است، یک سگ بسیار باحال دارد و از زیباییشناسی رنگارنگ کمیکبوکی بهره میبرد. با اینکه این دنیای جدید ابرقهرمانی شلوغ و تا حدی آشناست، اما زنده و پرانرژی هم به نظر میرسد.
The A.V. Club – امتیاز: ۸.۳ از ۱۰
گان سرانجام مسیر درست را پیدا میکند و سوپرمن به میدان بازمیگردد؛ با لیزر چشمی، شعارهایی درباره حقیقت و عدالت، و مقابله با نیروهای لکس لوتر که یک گروه علمی جنونآمیز را هدایت میکند.
Slashfilm – امتیاز: ۸ از ۱۰
فیلم گان بهطور بیپردهای احمقانه، بهشکل صادقانهای صمیمی و بهطرز عامدانهای لوس است؛ اثری سرگرمکننده، پرشتاب و از همه مهمتر، پر از لذت و هیجان.
The Independent – امتیاز: ۸ از ۱۰
دیوید کورنسوت، ریچل بروزناهان و نیکولاس هولت در فیلمی نقشآفرینی میکنند که نهتنها سرنوشت فیلمهای ابرقهرمانی، بلکه آیندهی سینمای DC را نیز تعیین میکند.
The Hollywood Reporter – امتیاز: ۸ از ۱۰
مهمترین نکته این است که فیلم سرگرمکننده، پرجنبوجوش و لذتبخش است؛ نفسی تازه که با عشق عمیق به منبع اقتباس و بازی درخشان سه بازیگر اصلی تقویت شده است.
IGN – امتیاز: ۸ از ۱۰
سوپرمن یک بازآفرینی سینمایی سرگرمکننده و احساسبرانگیز برای مرد پولادین است و شروعی فوقالعاده برای دنیای جدید DC در پردهی نقرهای به شمار میرود.
Collider – امتیاز: ۸ از ۱۰
در نهایت، فیلم سوپرمن به یکی از بهترین آثار DC در سالهای اخیر تبدیل میشود و یکی از برترین فیلمهای تابستان نیز هست.
Variety – امتیاز: ۸ از ۱۰
این فیلم جدید «تاریک» نیست (برخلاف اشتباه جاهطلبانهی زک اسنایدر)، بلکه داستانی پرجنبوجوش و چندوجهی با بار احساسی واقعی است؛ به همین دلیل هم قدرتهای سوپرمن را تماشاییترین و در عین حال کماهمیتترین بخش شخصیت او میداند.
Rolling Stone – امتیاز: ۸ از ۱۰
گفتن اینکه سوپرمن یک فیلم ابرقهرمانی خوب است، تعریف ضعیفی محسوب میشود. کاری که گان انجام داده، پیچیدهتر، جالبتر و دشوارتر از این حرفهاست: او فیلمی ساخته که واقعا حس یک کمیکبوک زنده و نفسدار را منتقل میکند.
The Telegraph – امتیاز: ۸ از ۱۰
در ژانری که معمولا پر از فریب و گولزننده است، رویکرد «همهچیز در یکجا» که گان در پیش گرفته، حس سخاوت و شور تازهای به فیلم بخشیده و علاقهاش به شخصیت سوپرمن کاملا ملموس است.
Total Film – امتیاز: ۸ از ۱۰
شاید این فیلم بینقص نباشد، اما در یک کلام: «فوقالعاده» است.
Slant Magazine – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
این فیلم بالاخره میپذیرد که دلیل ماندگاری سوپرمن برای نزدیک به یک قرن این است که او نماینده چیزهایی فراتر از مُدها و ترندهای زودگذر است.
The Associated Press – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
همه چیز در فیلم سوپرمن بینقص نیست. برای کسانی که نسخهی کلاسیک را ترجیح میدهند، فیلم گان ممکن است بیش از حد توهینآمیز و بینظم به نظر برسد. اما برای افرادی که دوران زک اسنایدر را سنگین و کسالتبار میدانستند، این فیلم حداقل تجربهای زندهتر است.
Polygon – امتیاز: ۷.۴ از ۱۰
قدرت واقعی جیمز گان در این است که این دنیای کارتونی را با سبکی سبُک و بدون فشار به مخاطب روایت میکند؛ داستان را در دنیای خودش جدی میگیرد، بدون اینکه احساس تکلیف برای مخاطب ایجاد کند.
RogerEbert.com – امتیاز: ۶.۳ از ۱۰
با نسخهای میانهرو از سوپرمن طرف هستیم که گاه یادآور نسخهی ۱۹۷۸ است، اما هرگز به پای آن از نظر جذابیت عامهپسند نمیرسد.
Washington Post – امتیاز: ۶.۳ از ۱۰
گان با جسارت دکمهی ریست را میفشارد و سایهها و جدیت بیشازحد را با پالِت رنگی روشن، داستانگویی سریع و طنزهای گاه و بیگاه جایگزین میکند.
BBC – امتیاز: ۶ از ۱۰
اولین فیلم از دنیای سینمایی جدید DC با بازی دیوید کورنسوت، «سطحی و بیمایه» است. طرفداران کمیک ممکن است از آن لذت ببرند، اما این فیلم بیشتر شبیه یک اثر علمیتخیلی عجیب درجهدو است.
Paste Magazine – امتیاز: ۶ از ۱۰
فیلمی کودکانه با لحظاتی برای بزرگترها، پر از ارجاعات برای نِردها و تفسیرهای جدید از شخصیتهای آشنا؛ دقیقا همانطور که انتظار میرود.
Time Out – امتیاز: ۶ از ۱۰
برای گان، که از دوران فیلمهای مستقل درجه R خود روحیهی شوخطبعانهای وارد آثار ابرقهرمانی کرده، حذف اغراقها از DCEU گامی رو به جلو است. اما اینکه بتواند این ژانر خسته را دوباره زنده کند، مسئلهای دیگر است.
IndieWire – امتیاز: ۵.۸ از ۱۰
برای فیلمی که قرار است آغازگر یک دنیای سینمایی جدید باشد، برداشت سبُک و شلوغ گان از سوپرمن اصلا حس شروعی مهم یا بزرگ را القا نمیکند.
The Guardian – امتیاز: ۴ از ۱۰
از همان ابتدا، این نسخهی جدید فیلم سوپرمن با پیشزمینهای بیهوده و شلوغ دستوپنجه نرم میکند که با دادههای خستهکننده روی پرده توضیح داده میشود. تنها نکتهی دلگرمکننده، پخش مکرر موسیقی مشهور جان ویلیامز از نسخهی ۱۹۷۸ است.
Empire – امتیاز: ۴ از ۱۰
دیوید کورنسوت لباس آبیقرمز را با افتخار میپوشد و گاهی امضای شوخطبعی گان هم به چشم میخورد، اما نبود انسانیت، تازگی و انسجام باعث میشود فیلم سوپرمن در کل موفق نباشد.
Wall Street Journal – امتیاز: ۴ از ۱۰
سوپرمن میتواند نماد، اسطوره یا قهرمان ملی باشد، اما تبدیل کردن او به شخصیتی ضعیف که اگر سگ عجیبش نبود به دردسر میافتاد، تصمیمی تحقیرآمیز و گیجکننده به نظر میرسد.
فیلم سوپرمن ساخته جیمز گان با میانگین امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ در متاکریتیک، شروعی امیدوارکننده برای دنیای سینمایی جدید DC بهشمار میرود. بسیاری از منتقدان آن را فیلمی سرگرمکننده، پرانرژی و صادقانه توصیف کردهاند که با لحن سبکتر و طنزآلود، از فضای تاریک آثار قبلی فاصله میگیرد. بازی بازیگران اصلی، روایت پرشتاب و نگاه تازه به شخصیتها از جمله نقاط قوت فیلم هستند. با این حال، برخی نقدها آن را بینظم، سطحی یا فاقد اصالت دانستهاند. در مجموع، Superman گامی روبهجلو برای DC محسوب میشود، هرچند بدون ایراد هم نیست.
به نظر شما فیلم سوپرمن میتواند یک شروع موفق برای دنیای سینمایی جدید DC باشد؟ آیا فکر میکنید این دنیا با رهبری جیمز گان آینده روشنی در پیش دارد؟ دیدگاههای خود را در بخش کامنتها برای ما بنویسید.
منبع: Metacritic
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
نظرات