در طول تاریخ ویدئو گیم، عناوینی بودند که با وجود خوش ساخت بودن و ناب بودن ایده اصلی، نتوانستند در بحث فروش به موفقیت برسند. خب هر چه که باشد، برای یک شرکت بازی سازی سود و ضرر برای باقی ماندن در عرصه رقابتها مهم است. برای همین گاهی میبینیم ایدهها و موضوعاتی هستند که با وجود خوب بودن، توسط بازی سازها دیگر پیگیری نشده و رفته رفته به فراموشی سپرده میشوند. البته مواردی هم وجود دارد که استودیوی سازنده تسلیم نشده و در نسخه بعدی، شکست قبل را جبران میکنند. حال در این مقاله میخواهیم به معرفی ۱۰ تا از بهترین بازیهای خوش ساختی که فروش خوبی نداشتند بپردازیم. با مجله بازار همراه باشید.
Blur
به یاد دارم دوران اوج کنسولهای نسل هفتم بود و در تمام گیم نتها، اکثر گیمرها داشتند بصورت چند نفره بازی بلور (Blur) که جزو بهترین بازیهای خوش ساخت است را تجربه میکردند و خلاصه تنورش داغ داغ بود. این عنوان مسابقهای آرکید در سال ۲۰۱۰ برای پلتفرمهای PC، PS3 و Xbox 360 عرضه شد و بهتر است بدانید که بلور توسط Bizarre Creations ساخته شده و وظیفه انتشار آن بر عهده کمپانی معظم اکتیویژن (Activision) بوده است. گیم پلی بازی بر اساس اصول شبیه سازی و واقع گرایانه بودن نبود و شما با انتخاب ماشین خود و شرکت در مسابقه، علاوه بر رسیدن به خط پایان، باید عنایتی هم به حریف داشته باشید (منظور به ماشین حریف آسیب برسانید).
جالب است بدانید Blur پروژه ماقبل آخری بود که توسط Bizarre Creations قبل از تعطیل شدن توسط اکتیویژن در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. حال چرا این بازی موفق نبود؟ آیا بازی بدی بود؟ خیر بازی بدی نبود! تعداد فروش قابل توجهی داشت، اما این مقدار فروش برای کمپانی اکتیویژن صرف نمیکرد و این آمار باعث شد که کمپانی ناشر از آن ناامید شود. این بازی در ایالات متحده ۳۱۰۰۰ نسخه کپی در پنج روز اول انتشار توانست بفروشد و در نهایت ۵۰۰۰۰۰ واحد فروخته شد که دوباره میگویم، دلیل قرار گرفتن بازی در لیست، راضی کننده نبودن آمار فروش برای اکتیویژن بود.
The Evil Within 2
رسیدیم به عنوان The Evil Within 2 که شخصا احترام زیادی برای آن قائل هستم. همانطور که میدانید یا شاید هم نمیدانید، شماره اول این بازی توانست سر و صدای زیادی به پا کرده و لقب ترسناکترین بازی سال ۲۰۱۴ میلادی را دریافت کند. حال هدف ما پرداختن به نسخه دوم است و شماره دوم بازی ساخته استودیوی Tango Gameworks و توسط بتسدا (Bethesda Softworks) برای PC و کنسولهای نسل ۸ به بعد منتشر شده است. اکتبر ۲۰۱۷ بود که The Evil Within 2 در سراسر جهان منتشر شد و توانست بعد از انتشار بطور کلی نقدهای مثبتی دریافت کند. نسخه دوم به مانند نسخه قبلی خود، بخاطر جلوههای بصری، فضا و گیم پلی خود مورد تحسین منتقدین قرار گرفت، اما نتوانست برای داستان و کاراکترهایش موفق ظاهر شود.
حال چرا این بازی علی رغم قرار گرفتن در لیست بهترین بازیهای خوش ساخت، آن را موفق نمیدانیم؟ چون The Evil Within 2 توانست ۲۲۷,۶۵۳ بفروشد، در حالی که نسخه اول ۱.۲۱ میلیون نسخه فروخته بود. این یعنی چه؟ یعنی یک شکست مالی بزرگ برای سازندگان! طبق نظر گیمرها و منتقدین در سراسر جهان، این بازی بسیار خوب بود و پیشرفتهای بسیاری نسبت به قبل داشت و حتی بسیاری را برای نسخه سوم مشتاق کرد! اما با این وضعیت فروش، احتمال عرضه شماره سوم The Evil Within بسیار سخت است.
Mario + Rabbids Kingdom Battle
عنوان Mario + Rabbids Kingdom Battle جزو بهترین بازیهای خوش ساخت است که مبتنی بر عناصر سبک اکشن و ماجراجویی بوده و یوبیسافت میلان (Ubisoft Milan) و یوبیسافت شعبه پاریس (Ubisoft Paris) پروسه ساخت آن را بر عهده داشتهاند. البته باز توسط خود یوبیسافت برای کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) منتشر شده است. این بازی یک کراس اوور بین ماریوی نینتندو و فرنچایز Rabbids کمپانی یوبی سافت است. داستان بازی از این قرار است که ماریو، دوستانش و گروهی از خرگوشها (یا همان رابیدز، Rabbids) سعی دارند پادشاهی قارچ را از حمله دیگر خرگوشها در امان نگه دارند. البته رابیدزها دارای یک سلاح قدرتمند هستند که با آن همه جا را ویران کردهاند.
در گیم پلی بازی شما میتوانید از بین ماریو و کاراکترهایی از جمله لوئیجی، پرنسس هلو، یوشی، و چهار رابید دیگر انتخاب کنید و وارد ماجرا شوید. حالت پیش بردن بخش کمپین به چهار دنیای منحصر به فرد تقسیم میشود، که هر یک مسیر خطی خود را دارند. در هر جهان، برخی از پازلهای جالب وجود دارند که باید برای کامل کردن داستان، حل شوند. هنگامی که داستان یک جهان کامل شود، کاراکتر Beep-0 توانایی جدیدی برای حل پازلها میآموزد. بازی Mario + Rabbids Kingdom Battle فروش ۱۷۰۰۰ نسخه را در بازار ژاپن تجربه کرد که برای یوبیسافت این نشانگر اتفاقات خوب نبود و چیزی که انتظارش را داشت، اتفاق نیافتاد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ بازی عجیب غریبی که هیچوقت دستمان به آنها نرسید
Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire عنوان نقش آفرینی است که توسط آبسیدین (Obsidian Entertainment) ساخته شده و Versus Evil ناشر آن بوده است. این نسخه دنباله Pillars of Eternity که در سال ۲۰۱۵ میلادی عرضه شده بود، است. نسخه دوم هم اولین بار در سال ۲۰۱۸ برای PC، مک و در سال ۲۰۲۰ برای کنسولهای نسل هشتم منتشر شد. البته نسخهای هم برای کنسول نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، اما در نهایت آن هم در سال ۲۰۲۲ پس از کش و قوسهای فراوان لغو شد. زاویه دوربین بازی مانند زاویه دوربین سری بازی دیابلو ایزومتریک (زاویه از بالا) است و برای طی کردن مراحل، یارانی خواهید داشت که هر کدام قابلیتهای خاص خود را دارند. در این نسخه تاکید فراوانی روی دریانوردی و کشف کردن جزایر به کمک یک کشتی شده که حتی میتوان خدمههایی را استخدام کرد تا در طول ماجرا کمک حالتان باشند.
حال بحث را برگردانیم سر این که چرا این بازی با توجه به بودن بین بهترین بازیهای خوش ساخت باز هم شکست خورده شناخته میشود؟! به آماری که میگویم دقت کنید، طبق آمار فروشی که برای این بازی در استیم اعلام شده، ۱۳۰۰۰ نسخه دیجیتالی از بازی فروخته شده است. در کل نسخه اول فروش ۱.۲ میلیونی را تجربه کرد، اما نسخه دوم ۲۰۰ هزار نسخه که تفاوت شدیدی با هم دارند و این یک ضرر تمام عیار برای شرکت سازنده محسوب میشود.
Enslaved: Odyssey to the West
رسیدیم به بازی بعدی یعنی عنوان Enslaved: Odyssey to the West که در سبک اکشن و ماجراجویی توسط استودیوی Ninja Theory ساخته شد و کمپانی باندای نامکو (Namco Bandai Games) وظیفه انتشارش را بر گردن داشت. این بازی که جزو بهترین بازیهای خوش ساخت است، ابتدا در سال ۲۰۰۹ معرفی و در اکتبر سال ۲۰۱۰ برای کنسولهای نسل هفتم منتشر شد. ماجرای بازی ۱۵۰ سال پس از یک جنگ جهانی و در دنیای پسا آخرالزمانی روایت میشود و تنها کمی از انسانها به همراه سلاحهایی مانده از جنگ در این دنیا باقی ماندهاند. قهرمان بازی میمونی است که پس از زنده ماندن از اتفاقات ناگوار، تصمیم میگیرد به خانه خود برگردد.
باندای نامکو امیدوار بود که آنها بیش از یک میلیون نسخه از Enslaved را به فروش برسانند. اما در نوامبر ۲۰۱۰ فاش شد که این بازی تنها ۸۰۰۰۰۰ نسخه در سراسر جهان فروخته است! در ادامه این رقم در فوریه ۲۰۱۱ به ۴۶۰۰۰۰ نسخه اصلاح شد و تا سپتامبر ۲۰۱۱ آمار فروش به ۷۳۰۰۰۰ نسخه رسید. البته این آمار مطابق انتظار نامکو نبود و باعث شد دنباله این بازی لغو شود. جالب است بدانید که بازیگر نقش گالوم در سه گانه سینمایی ارباب حلقهها، یعنی آقای اندی سرکیس (Andy Serkis) بازیگری کاراکتر اصلی این بازی را بر عهده داشت.
Gravity Rush 2
بازی Gravity Rush 2 که در ژاپن آن را با نام Gravity Daze 2 میشناسند، توسط استودیوی ژاپن ساخته و سونی پلی استیشن (Sony Interactive Entertainment) بصورت انحصاری آن را برای پلیاستیشن ۴ منتشر کرد. دنباله Gravity Rush به کارگردانی کیچیرو تویاما (Keiichiro Toyama) خالق بازی سایلنت هیل، دارای مکانیکهایی برای دستکاری قانون جاذبه بود که امکان حرکت کردن در بین زمین و آسمان را فراهم میکرد. قهرمان بازی به نام کت، دختر نوجوانی است که میتواند تغییراتی را در جاذبه ایجاد کند. او پس از این که از خانهاش به جهانی دیگر منتقل شد، تصمیم گرفت ساکنان شهر جرگا پارا لائو (Jirga Para Lhao) را از شر حاکمان پلیدش نجات دهد.
مکانیکهای مربوط به کنترل جاذبه که در نسخه اول یعنی Gravity Rush وجود داشت، در نسخه دوم پیشرفت کرده است. یعنی بازیکنان میتوانند از بین سه مدل جاذبه انتخاب کنند: مدل اصلی که در بازی اول هم وجود داشت، مدل Lunar و مدل Jupiter. جاذبه Lunar کت را سبک و سرعت و توانایی او را برای پرشهای بلندتر افزایش میدهد. مدل Jupiter هم باعث میشود کت سنگین شود و در عوض موثرتر حمله کند. دلیل این که بازی نتوانست موفق شود، این بود که در مرحله اول سازندگان دیدند که نسخه دوم آمار فروش خوبی ندارد، پس در مرحله دوم سرورهای آنلاین بازی را پس از مدت کمی از عرضه، خاموش کردند که این کار به همه ثابت کرد که دیگر قرار نیست سازندگان برای نسخه دوم بازی برنامهای داشته باشند.
Sunset Overdrive
Sunset Overdrive یکی دیگر از بهترین بازیهای باکیفیت در سبک اکشن است که ساخت آن توسط استودیوی Insomniac Games صورت گرفت و Microsoft Studios هم وظیفه انتشارش را بر عهده داشت. داستان بازی در سال ۲۰۲۷ و در یک شهر خیالی به نام Sunset جریان دارد. بازیکنان کنترل کاراکتری را بر عهده دارند که کارمند شرکت FizzCo است و باید با OverCharge Drinkers (انسانهایی که پس از نوشیدن نوشابه انرژی زا شرکت FizzCo تبدیل به موجودات دیگر شدهاند) مبارزه کند. در شهر Sunset، بازیکن میتواند روی لبه دیوار بدود، از زیپ لاین استفاده کرده و با استفاده از سلاحهای متعدد، دشمنان را تکه پاره کند. در بازی Sunset Overdrive همچنین یک حالت چند نفره به نام Chaos Squad وجود دارد که وظیفه انجام یک سری ماموریت را به یک تیم هفت نفره از بازیکنان محول میکند.
از آنجایی که در بازی دائما در حال حرکت خواهید بود، برای همین هیچ سیستم کاور گیری وجود ندارد. با وجود این که عنوان Sunset Overdrive جزو بهترین بازیهای باکیفیت محسوب میشود، متأسفانه این عنوان دیگر هیچ دنبالهای نخواهد داشت. در حالی که هیچ آمار رسمی از فروش بازی بصورت عمومی منتشر نشده، وبسایت VGChartz بر اساس دیتایی که در اختیار دارد، تخمین میزند که Sunset Overdrive تنها در حدود ۱.۲ میلیون نسخه توانسته بفروشد که این دور از انتظار سازندگان و ناشر بازی بود.
Vampire: The Masquerade Bloodlines
بازی Vampire: The Masquerade نسخه Bloodlines در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط استودیوی Troika Games ساخته شد و کمپانی اکتیویژن آن را برای PC منتشر کرد. این بازی بر اساس بازی نقش آفرینی White Wolf Vampire: The Masquerade است و ماجرای انسانی را دنبال میکند که بعد کشته شدن، دوباره به عنوان یک خون آشام زنده میشود. بازی اوایل قرن بیست و یکم در لس آنجلس را به تصویر میکشد تا حقیقتی را که مخفی مانده را کشف کرده و فاتحه همهی خونآشامها را بخواند.
زاویه دوربین نسخه Bloodlines توسط سازندگان اول یا سوم شخص تعیین شده که بنا به سلیقهی بازیکن قابل تغییر است. قبل از شروع بازی، بازیکنان با انتخاب یک گروه از خون آشامها و تعیین ویژگیها، تواناییها و قدرتهایی که مختص خون آشامها است، یک کاراکتر خون آشام مرد یا زن برای خود میسازند و با آن بازی را پیش میبرند. دلیل شکست خورده تلقی کردن این بازی، تنها فروختن حدود ۷۲۰۰۰ نسخه کپی است که بسیار ناچیز به شمار میرود و در حد و اندازه ناشری مثل مایکروسافت نیست.
The Wonderful 101
بازی The Wonderful 101 از آن دست عناوینی است که یک جمع دوستانه را میطلبد تا با هم کل کل کنید و لحظات شادی را در آن رقم بزنید. فرآیند ساخت این بازی توسط استودیوی پلاتینیوم گیمز (PlatinumGames) طی شد و کمپانی نینتندو آن را منحصرا برای کنسول نسل هفتم Wii U منتشر کرد. جالب است بدانید کارگردانی عنوان The Wonderful 101 برعهده هیدکی کامیا (Hideki Kamiya)، خالق بازی دویل می کرای (Devil My Cry) بود. این بازی در آگوست ۲۰۱۳ در سراسر جهان به جز آمریکای شمالی منتشر شد و عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرد، اما نتوانست انتظاراتی که سازندگان از فروش آن داشتند، برآورده کند. البته انتظارات آنچنان هم بیجا نبود، چون هر چه باشد بازی توسط کارگردانی موفق و کمپانی قدرتمند ساخته و منتشر میشد و نقدهای مثبتی هم دریافت کرده بود.
نینتندو ۳۰۰۰۰ نسخه برای عرضه بازی در بازار ژاپن در نظر گرفت. این بازی در هفته اول خود در ژاپن ۵۲۵۸ نسخه فیزیکی فروخت و در نهایت ۲۷۰۲۸ نسخه به فروش رفت. The Wonderful 101 هفته اول عرضه خود در جدول فروش بریتانیا، به جایگاه بیست و دوم رسید و در ایالات متحده این بازی تا پایان سال ۲۰۱۳، توانست فقط ۴۹۰۰۰ واحد بفروشد که آمار کل فروش بازی، رقم ۷۹۰۰۰ را نشان میدهد.
The Wonderful 101 چگونه بازی است؟
بازیکنان در The Wonderful 101 که یکی از بهترین بازیهای باکیفیت محسوب میشود، انبوهی از ابرقهرمانان را از زاویه دوربین ایزومتریک کنترل میکنند تا در نهایت بتوانند آنها را به اشیاء مختلفی به نام Unit Morphs تبدیل کنند. با بیشتر پیش رفتن در بازی، بازیکنان باید در محیط هر مرحله شروع به جستجو کردن کرده، شهروندان بی پناه را پیدا کنند و در آخر آنها را به ارتش ابرقهرمانان خود اضافه کنند. هرچه تعداد قهرمانان بیشتری جمع شود، قدرتهای مورفها بیشتر میشود. حتی بازیکنان بخاطر تمام شدن باتری خود، میتوانند از Unite Morph برای شکست دادن دشمنان، حل معماها استفاده کنند. البته باتری را میتوان با حمله کردن به دشمنان یا با برداشتن باتریهایی که توسط دشمنان شکست خورده رها شده، شارژ کرد.
بیشتر بخوانید: روی اعصابترین مراحل بازیها | مراحلی که از آنها متنفریم
Prey
استودیوی آرکین (Arkane Austin) بازی Prey را ساخت و بتسدا هم آن را در ۵ می ۲۰۱۷ در سراسر جهان برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، ویندوز و ایکس باکس وان منتشر کرد. ماجرای بازی در برههای از زمان اتفاق میافتد که که در آن رقابتهای سریع فضایی باعث شد که بشر خیلی زودتر به ایستگاههای مداری برود.
بازیکن هنگام جستجو در ایستگاه فضایی Talos I، کاراکتری به نام مورگان یو را کنترل میکند. جایی که آنها بخشی از یک تیم علمی بودند و در مورد تایفون (Typhon، یک نیروی بیگانه متشکل از اشکال مختلف ماده با قدرتهای فیزیکی و روانی، مانند تغییر شکل به یک کلون از هر جسم بی جان) تحقیق میکردند. با فرار تایفون از منطقه محافظت شده، بازیکن امکان استفاده از سلاحها و تواناییهای مختلفی را پیدا میکند که برخی از آنها از خود تایفون گرفته شدهاند. این بازی عناصری از بازیهای نقش آفرینی، مخفی کاری، شوترهای اول شخص را ترکیب میکند و صد البته نتیجه کار هم جذاب است.
چرا این بازی شکست خورده است؟
Prey توانست در رتبه دوم جدول فروش هفتگی بریتانیا پس از بازی Mario Kart 8 که برای نینتندو سوییچ پورت شده بود، قرار بگیرد. آمار فروش بازی به دلیل عدم رقابت با نسخههای جدید عناوین AAA و این واقعیت که فروش هفته اول عرضه ۶۰ درصد کمتر از عنوان قبلی استودیوی آرکین یعنی Dishonored 2 بود، توسط سازندگان ناامید کننده در نظر گرفته شد.
علاوه بر این، تصمیم بتسدا برای نگه داشتن نسخههای بازبینی شده تا تاریخ انتشار، توسط رسانهها به عنوان عاملی برای عرضه ضعیف بازی بیان شد. عنوان Prey در دومین هفته انتشار خود بلاخره توانست جایگاه بازی Mario Kart 8 Deluxe را از آن خود کند. با این اتفاق، Prey به اولین بازی بتسدا از زمان Doom عرضه شده در سال ۲۰۱۶ تبدیل شد که توانسته به رتبه یکم آمار فروش هفتگی بریتانیا برسد. در بازار ژاپن، وقتی Prey در اواخر ماه مه منتشر شد، با فروش ۷۱۰۵ نسخه برای پلی استیشن ۴، به رتبه پنجم جدول فروش هفتگی رسید. البته نسخه ایکس باکس وان در بازار ژاپن نتوانست فروش خوبی را تجربه کند.
جمع بندی
بازیهایی که در این مقاله مشاهده کردید، همگی بهترین هستند و از لحاظ کیفیت شکی در آنها نیست! ولی از بد روزگار نتوانستند باب میل سلایق باشند و راضی کننده نبودن فروش آنها نباید باعث شود که فکر کنید بازی بدی هستند. در آخر اگر نکته، نظر، پیشنهاد یا سئوالی در رابطه با موضوع مقاله داشته باشید، خوشحال میشویم آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
من هنوز بلور رو دارم
با دوستام بازی میکنیم خیلی حال میده
خب باید هم شکست بخورن واقعاً هم بازی های چرت و حال بهم زنی هستن.