مقایسه مراسمهای گیم اواردز و اسکار سینما؛ کدام بهتر است؟
در این مقاله قصد داریم به مقایسه گیم اواردز و اسکار پرداخته و ببینیم چرا TGA روز به روز محبوبتر میشود. با مجله بازار همراه باشید.
ویدیو گیم و سینما دو صنعت جداییناپذیری هستند که طی سالهای گذشته به شدت مقایسه شدهاند. سینما از دههها قبل محبوبیت بالایی در سراسر جهان داشته و ویدیو گیم توانست از ابتدای قرن بیست و یکم میلادی خود را در دل نوجوانها، جوانها و حتی بزرگسالان جا کند. اشتراکهایی که میانشان وجود داشته و صد البته درآمدزایی که میتوانند برای شرکتها داشته باشند، باعث شده این دو صنعت مقابل یکدیگر قرار بگیرند. مراسم گیم اواردز (The Game Awards) حالا به نماد ویدیو گیم در فصل جوایز تبدیل شده و به همین دلیل شدیداً با مراسم اسکار مقایسه میشود. در ادامه مقاله نیمنگاهی به هردو خواهیم داشت.
مراسم اسکار بهعنوان قدیمیترین و معتبرترین رویداد سینمایی جهان در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما بنیانگذاری شد که یک سازمان غیردولتی محسوب میشود. هدف آن معرفی و تقدیر از بهترین آثار سینمایی سال بود تا مخاطبان بیشتری با آنها آشنا شوند. اسکار طی یک قرن گذشته خود را بهعنوان نماد استانداردهای هنری و فنی صنعت فیلم تثبیت کرده است. به بیان دیگر، وقتی یک اثر میتواند در آن موفق ظاهر شده و جوایز را کسب کند، سینماروها مطمئن میشوند که با یک اصل بدون نقص یا جذاب مواجه شده و با خیال راحت پای تماشایش مینشینند.
در سوی دیگر ماجرا، رویداد گیم اواردز قرار میگیرد که یک رویداد بسیار جوانتر محسوب شده و نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط جف کیلی (Geoff Keighley) برگزار شد؛ مراسمی که قصد داشت مثل اسکار بهترینهای صنعت بازیسازی را معرفی کند و در عینحال به یک جشن بزرگ برای رونمایی از پروژههای آینده تبدیل شود. در ضمن، کیلی یک روزنامهنگار حوزه ویدیو گیم بود و قبل از برگزاری گیم اواردز، در رویدادهای مختلف مثل گیمزکام و E3 بهعنوان مجری حضور مییافت.
اسکار معمولاً بین ۲۰ تا ۲۵ رشته مختلف دارد؛ از بخشهای بازیگری و کارگردانی گرفته تا تدوین، موسیقی، جلوههای ویژه و فیلمهای کوتاه. این ساختار قدیمی سالهاست ثابت مانده و تنها تغییرات کوچکی داشته است. در مقابل، گیم اواردز از نظر تعداد دستهبندیها انعطافپذیرتر بوده و معمولاً میان ۳۰ تا ۳۵ بخش دارد. همچنین شامل بخشهایی مثل بهترین بازی سال، کارگردانی هنری، داستانسرایی، موسیقی، بازی مستقل، بازیهای موبایل و حتی جایزهای برای بازیهای سرویس محور میشود.
دستاندرکاران مراسم گیم اواردز نگاهی سنتی نداشته و وقتی حوزه جدیدی در صنعت ویدیو گیم شکل میگیرد، سریعاً یک رشته برای آن در نظر میگیرند. در مقابل، آخرین رشته جدیدی که به اسکار اضافه شده، به سال ۲۰۰۱ میلادی و «بهترین انیمیشن بلند» بازمیگردد. البته آکادمی اسکار تصمیم گرفته از سال آینده میلادی رشته «بهترین انتخاب بازیگر» را اضافه کند. بدین ترتیب، میتوان گفت مراسم بهترینهای سینما مثل افراد مسن علاقهای به تغییر ندارد! هیئت داوران اسکار از میان اعضای حرفهای آکادمی علوم و هنرهای سینما انتخاب میشوند؛ اعضایی که معمولاً فیلمسازان، بازیگران، متخصصان فنی و فعالان باسابقه صنعت سینما هستند و رایگیری در این مجموعه بهصورت کاملاً داخلی و براساس قواعد مشخص انجام میشود. هیئت داوران گیم اواردز ترکیبی از رسانههای معتبر ویدیو گیم، منتقدان، بعضی توسعهدهندگان بوده و در برخی مواردی رای گیمرها هم نقش دارد. این ساختار ترکیبی باعث میشود هم نگاه تخصصی کارشناسان و هم سلیقه گیمرها در تعیین برندگان دخیل باشد.
شاید فکر کنید تاثیرگذاری گیمرها در انتخاب بهترینهای مراسم گیم اواردز اصلاً درست نیست؛ زیرا آنها اصولاً احساسی تصمیمگیری میکنند اما در واقع همین وجه تمایز باعث محبوبیتش در مقایسه با اسکار شده است. در دهه اخیر، گیم اواردز توانسته بهطور چشمگیری در میزان بازدید رشد کند؛ رشدی که دلایل مشخصی دارد.
مهمترین عامل رشد محبوبیت گیم اواردز، ماهیت دیجیتالی و در دسترس بودن این مراسم است: گیم اواردز بدون محدودیت یا پخش انحصاری، به صورت آنلاین و رایگان در پلتفرمهای جهانی مانند یوتیوب، توییچ و شبکههای اجتماعی پخش شده و بخش بزرگی از مخاطبان جوان را که مخاطب اصلی سرگرمی هستند جذب میکند. در مقابل، اسکار تنها از طریق شبکههای خاصی (مثل ABC) روی آنتن میرود که حق پخش را بصورت رسمی در اختیار دارند.
تفاوتهای گیم اواردز و اسکار تنها به نحوه پخش خلاصه نمیشود. گیم اواردز فقط یک مراسم تقدیر نبوده و جشن بزرگی است که شامل رونمایی از محصولات مورد انتظار میشود. هر سال چندین معرفی مهم در این مراسم رخ داده و همین باعث میشود هایپ و هیجان زیادی برایش شکل بگیرد. ساختار سریع و پرانرژی آن، همکاری با استریمرها و حضور هنرمندان مشهور صنعت سرگرمی هم به جذابیتش اضافه کرده است.
در صورتی که اخبار را دنبال کرده باشید، باید بدانید احتمال معرفی بازی Half-Life 3 در رویداد گیم اواردز ۲۰۲۵ میلادی بسیار بالا بوده و همه برایش لحظهشماری میکنند. همچنین نمایشهای جدید از بازیهای Resident Evil Requiem و Marvel’s Blade دور از انتظار نیست. محصول جدید هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با نام OD را هم نباید فراموش کرد.
اسکار همچنان بالاترین جایگاه را در میان تمامی رویدادهای جایزهمحور و سینمایی دارد اما با چالشهایی مواجه شده است. ریتم کُند، عدم تعامل با مخاطب و فاصله گرفتن از سلیقه عمومی باعث شده میان نسل جدید جذابیت کمتری داشته باشد. همچنین برخی انتخابهای بحثبرانگیز و غیرمنتظره طی سالها اعتبار آن را در نگاه بخشی از مردم زیر سوال برده است؛ انتخابهایی که گاهی با انتقاد منتقدان، تماشاگران و حتی فیلمسازان همراه شدهاند.
مراسم گیم اواردز حالا رویدادی فوقالعاده محبوب بوده و در سال گذشته میلادی ۱۵۴ میلیون بازدیدکننده داشته است. برای درک بزرگی این عدد بهتر است بدانید اولین دوره گیم اواردز نزدیک به ۲ میلیون بازدیدکننده داشت. همچنین تعداد بازیدکنندگان اسکار طی سالهای گذشته فراز و نشیب داشته و سال گذشته بیش از ۱۹ میلیون نفر بوده است. البته این رقم تنها به آمریکا مربوط میشود.
روند رو به رشد گیم اواردز با توجه به شرایط کنونی ادامهدار بوده و اگر اسکار بخواهد همچنان به ساختارهای قدیمی و سنتی خود پایبند بماند، احتمالاً در آیندهای نه چندان دور گیم اواردز بهعنوان بزرگترین و معتبرترین مراسم جایزهمحور در حوزه سرگرمی شناخته خواهد شد. بهنظر شما میان گیم اواردز و اسکار کدام یک بهتر است؟ نظراتتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
بهترین بازیهای هک اند اسلش و شمشیربازی؛ میزگیم با امید لنون و شایان
نظرات