تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ بر فیلمهای غیرآمریکایی؛ تهدیدی جدی برای صنعت انیمه
در شامگاه یکشنبه، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، سینما را به عنوان هدف تازه تعرفههای تجاری خود اعلام کرد. سیاستهای سختگیرانه و گاه غیرقابل پیشبینی ترامپ در زمینه جنگ تجاری، پیشتر نیز تأثیرات قابلتوجهی بر حوزههایی همچون بازیهای دستی و صنعت بازیهای رومیزی داشته است؛ اما بیانیه جدید او را میتوان صریحترین تلاش برای مداخله مستقیم در حوزه سرگرمی و رسانه دانست.
دونالد ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت: «صنعت سینما در آمریکا با سرعتی بسیار بالا در حال نابودی است. کشورهای دیگر با ارائه انواع مشوقها، تلاش میکنند تا فیلمسازان و استودیوهای ما را از ایالات متحده دور کنند. هالیوود و بسیاری دیگر از مناطق درون آمریکا در حال ویران شدن هستند. این یک اقدام هماهنگ از سوی سایر کشورهاست و در نتیجه، یک تهدید علیه امنیت ملی به شمار میرود.»
ترامپ در ادامه افزود: «این موضوع، افزون بر همه چیز، نوعی پیامرسانی و تبلیغات هدفمند نیز هست. بنابراین، من به وزارت بازرگانی و نماینده تجارت ایالات متحده دستور دادم که بلافاصله روند اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر تمامی فیلمهایی را که در سرزمینهای خارجی تولید شده و وارد کشور میشوند، آغاز کنند. ما میخواهیم فیلمها دوباره در آمریکا ساخته شوند!»
کاملاً مشخص نیست که تعرفه ۱۰۰ درصدی بر فیلمهای وارداتی یا حتی فیلمهایی که بخشی از فرایند تولید آنها در خارج از آمریکا انجام میشود، در عمل دقیقاً چه مفهومی خواهد داشت و ترامپ چگونه میتواند چنین دستور فراگیری را اجرایی کند. با این حال، با در نظر گرفتن نحوه عملکرد فعلی صنعت هالیوود، میتوان تبعات گستردهای را برای این اقدام متصور شد. استودیوهای آمریکایی برای تولید پروژههای بزرگ، بهشدت به مشوقهای مالی بینالمللی وابستهاند و همچنین، با واردات فیلمهای خارجی، تقویم اکران خود را در طول سال تکمیل میکنند.
تولید هالیوود از زمان آغاز دوره دوم ریاستجمهوری ترامپ، توجه ویژهای را به خود جلب کرده است. او در ماه ژانویه، جان وایت، سیلوستر استالونه و مل گیبسون را بهعنوان سفیران ویژه هالیوود منصوب کرد تا آنچه را که بهنظر میرسید در این صنعت مشکل دارد، اصلاح کنند. بر اساس گزارش وبسایت Deadline، وایت این عنوان را جدی گرفته و اخیراً با استودیوها و انجمنهای هنری ملاقات کرده تا مشکلات موجود در تولید را بهتر درک کند.
پیشنهاد ایجاد مشوقهای ملی برای بازگرداندن بیشتر تولیدات به ایالات متحده، یک موضوع نادر دوحزبی در صنعت سینماست؛ حداقل از روی ظاهر، اینگونه بهنظر میرسد. از زمان وقوع آتشسوزیهای گسترده در منطقه لسآنجلس در اوایل سال ۲۰۲۵، بسیاری از فعالان صنعت فیلمسازی از دولتهای ایالتی و ملی خواستهاند تا استودیوها را به فیلمبرداری در داخل کشور تشویق کنند.
اما اعلامیه ترامپ درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی بر تمام فیلمهایی که وارد کشور میشوند، بلافاصله با نگرانی گسترده در سراسر صنعت سینما مواجه شد؛ صنعتی که بهشدت به عرصه بینالمللی برای تأمین مالی، پستولید و توزیع وابسته است. یکی از تهیهکنندگان در واکنش به این خبر پرسید: «این تعرفه چه معنایی برای جشنواره کن امسال دارد؟ جایی که صدها پروژه بهدنبال جذب سرمایهگذاری بینالمللی و توافقنامههای توزیع جهانی خواهند بود». پاسخ این سوال روشن نیست و همهچیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
در این میان، نمیتوان صنعت پررونق انیمه را نادیده گرفت. از امپراتوری موفق کرانچیرول گرفته تا واردات هنری کمپانی GKIDS و همچنین حوزه مبهم انتشارهای مستقیم روی پلتفرمهای استریم، حجم عظیمی از انیمهها ممکن است زیر چتر سیاست «هرگونه فیلم وارداتی» قرار گیرند.
در ماه ژوئن گذشته، شرکت سونی بهطور مشخص زنجیره سینماهای Alamo Drafthouse را خریداری کرد تا از آن بهعنوان بستری برای گسترش تجارت فیلمهای انیمه بهره ببرد. حالا باید پرسید که آیا اکران پاییزی انیمه «Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Infinity Castle» که آغازگر سهگانهای مورد انتظار است، کاملاً به خطر افتاده است؟
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Polygon
سختترین بازیهای دنیای با چشمهای بسته؛ میزگیم با @hamid_scorpion
نظرات